[NL] Groepenkast naar 3 fase ivm zonnepanelen

Beste lezers!
Ik heb een woonboot gekocht en ik wil zonnepanelen installeren.
Voor de hoeveelheid zonnepanelen die ik wil moet ik een 3-fase omvormer hebben en daarom ook een 3-fase netaansluiting.
Op dit moment heb ik een 1x40A aansluiting.
Ik heb een aanvraag ingediend bij Liander voor 3x25A.

HUIDIGE INRICHTING GROEPENKAST

Omdat ik dus een andere aansluiting heb moet ik de groepenkast ook opnieuw indelen.

ONTWERP NIEUWE INRICHTING GROEPENKAST

Ik heb op de middelbare school elektrotechniek gehad maar dat is inmiddels 20 jaar geleden. Zouden jullie mij aub willen voorzien van feedback? Heel erg bedankt!!!

Vraag 1:
Is dit een logische opzet voor de nieuwe situatie? Kloppen alle cijfers?

Vraag 2:
Kan ik deze opstelling tijdelijk gebruiken met de huidige 1x40A aansluiting (exclusief de krachtstroomgroep en de zonnepanelen)

Vraag 3:
Dit gaat om een groepenkast in een woonboot, deze is met een kabel verbonden aan de meterkast die aan wal staat. Is de genoemde kabel de beste keus?

Vraag 4:
Zijn de genoemde onderdelen geschikt, of heeft iemand nog professionele feedback?

Vraag 5:
Ben ik nog iets vergeten?

Sine

Moderator

Algemene opmerking:

Blijf VER weg van chint en emat hobby spul, dat is materiaal van de onderste plank.
Ik zou gewoon hager gebruiken waarmee ook de rest van de kast is uitgevoerd.
En een werkschakelaar van ABB of eaton (Die EMAT is een Eaton kopie)

1. Dat lijkt te kloppen, je blijf in ieder geval onder de 40A per fase.

2. Ja, even een brugje om de drie fasen voor de hoofdschakelaar aan elkaar te knopen (niet vergeten weg te halen als je echt naar 3~ gaat)

3. YMVK-AS zou niet mijn eerste keuze zijn als het beweegt. dan eerder iets in de richting van neopreen kabel. Wat is de lengte van de kabel?

4. zie mijn eerste opmerking

Ik denk dat een B16 30mA ook genoeg is voor de pv.

1 x 40A is 10 kW. Dus goed voor max ongeveer 30 panelen.

Dat is wel veel voor een één-fase omvormer. Maar kan wel met 2 omvormers voor 5 kW elk. Wel iets duurder dan een enkele 3fase omvormer, maar kan wel op de bestaande één-fase aansluiting en groepenkast.

Vraag 1:
Lijkt mij wel correct.

Vraag 2:
Kan inderdaad. De inkomende fase dan koppelen aan L1 L2 L3 op de hoofdschakelaar.

Top! bedankt voor je feedback
Ik zal de CHINT en EMAT dan vervangen door EATON of HAGER.

De kabel zal max 15 meter lang worden, en hangend in de lucht (zie foto)

Nog een laatste vraag, kan ik de zonnepaneleninstallatie al laten draaien op half vermogen op het moment dat ik nog de 1-fase aansluiting heb? Dan kan ik misschien al gebruik maken van de zonne-energie.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1: lang niet alles staat op je prentje.
2: Zie @Sine
3: Alhoewel ik je situatie niet kan beoordelen....
De kabel YMvK-as is gemaakt voor een vaste installatie, niet geschikt voor een boot, die altijd wat bewegen kan. Nu heb je een NWPK snoer, veel beter geschikt voor bewegingen.
4: Zie @Sine
5: Ja, ik mis de aardingen op je prentje.

Tijdens het tikken gebeurt hier vanalles.
Kabel door de lucht, NOOIT een YMvK-as gebruiken maar NWPK of RWPK oid.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 16 mei 2022 22:22:15 (15%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

neem ook een rwpk h07 en geen h05, die is dunner en kan mechanisch minder hebben. ymvk-as kabel is sowiso niet geschikt om in een mobiele toepassing te gebruiken, net als elke stugge kabel. gezien de 3x25A voeding een 5x4mm2 of een 5x6mm2 nemen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
harry64

Golden Member

Los van de elektra. Een paneel weegt ongeveer 25 kilo. Is je woonboot berekend op die ongeveer 650 kilo (26 panelen) extra dakbelasting?

Op 17 mei 2022 08:15:25 schreef harry64:
Los van de elektra. Een paneel weegt ongeveer 25 kilo. Is je woonboot berekend op die ongeveer 650 kilo (26 panelen) extra dakbelasting?

dat zijn alleen de panelen nog, komt nog een frame bij, en dat blijft niet liggen op een platdak met een storm, dus komt er ook gewicht van tegels oid in de voet nog bij. 1000kg totaal is meer in de buurt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 mei 2022 22:41:21 schreef testman:
neem ook een rwpk h07 en geen h05, die is dunner en kan mechanisch minder hebben. ymvk-as kabel is sowiso niet geschikt om in een mobiele toepassing te gebruiken, net als elke stugge kabel. gezien de 3x25A voeding een 5x4mm2 of een 5x6mm2 nemen..

In wat inmiddels een vorig leven lijkt heb ik ook op een woonboot gewoond. Ik had een twee aderige rubber kabel naar de wal lopen. Het GEVU gaf mij geen aarde. De meter was overigen aan boord, dus die kabel was van het GEVU. Bij mij aan boord was het metaal van de boot de aarde.

Als je wel een aarde krijgt van de net beheerder en die ook wil gebruiken, moet die niet direct verbonden worden met het metaal van de boot. Dan kun je galvanische corrosie krijgen. Er moet dan iets tussen wat in scheepvaartkringen bekend staat als een "galvanische isolator". Het komt neer op twee dikke diodes anti parallel die er voor zorgen dat er pas geleiding optreedt boven ongeveer 1,4 Vot. Dat zit de veiligheidsfunctie niet in de weg, maar er treedt geen galvanische corrosie op.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Technical-Information-Aa…

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Voor een PV installatie gebruik je een 100 of een 300 mA ALS.
En een 3f omvormer gaat niet aan als ie niet 3 fasen detecteert met de onderlingen verschuiving en juist spanning en frequentie.

Vergeet niet het frame te vereffenen idialieter naar de rail van de MK, of anders in de werkschakelaar. met 6mm vertinde soepele Gr/Ye draad.

En voor het mooie moet je met stickers aangeven dat je een PV installatie aan boort hebt, en de buizen waar de DC doorheen loopt ook even labelen dat deze niet spanningsloos worden na het afschakelen van de hoofdschakelaar.

Die stickers heb ik eventueel wel voor je voor een stuk minder dan je ze online kan vinden.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 19 mei 2022 16:12:56 (32%)

zit sinds 2009 in de PV.

op de groepenkast hoort de groep van de PV ook een sticker te hebben met pv erbij. had onlangs nog een keuring, kast met pv erop was ook afgekeurd. benieuwd of die omvormer blijft werken zonder op overspanning eruit te gaan, zit een 250mtr 16mm2 tussen en levert daar 25kW op terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat bedoel je precies met

benieuwd of die omvormer blijft werken zonder op overspanning eruit te gaan, zit een 250mtr 16mm2 tussen en levert daar 25kW op terug..

Op 19 mei 2022 18:36:24 schreef amatur2022:
Wat bedoel je precies met

[...]

was op een klus, lange dunne kabels geven problemen met PV..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Vraag het aan Jinny, die woont (of heeft gewoond)op een woonschip. :)
(nee, dit valt niet onder de categorie Lieve Lita.. :9 )

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 20 mei 2022 07:56:15 (30%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik dacht misschien vinden jullie het wel leuk om te zien hoe het uiteindelijk is geworden.

Zie de uiteindelijke ontwerpen

[Bericht gewijzigd door amatur2022 op donderdag 18 augustus 2022 15:28:24 (38%)

mel

Golden Member

Hoe ga je je bedrading routen?Alles achter elkaar zetten, of zoals het hoort?
(naast elkaar)anders werkt het vreselijk als antenne.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Inmiddels is er ook een kabelgoot voor de kabels je in de hoek van de foto met de zonnepanelen ziet

L1 L2 en L3 zijn nog tijdelijk met elkaar verbonden want ik wacht nog op een 3 fase aansluiting

[Bericht gewijzigd door amatur2022 op donderdag 18 augustus 2022 15:29:58 (33%)

Op 18 augustus 2022 15:27:18 schreef mel:
Hoe ga je je bedrading routen?Alles achter elkaar zetten, of zoals het hoort?
(naast elkaar)anders werkt het vreselijk als antenne.

Heeft u de string indeling gezien?

Op 17 mei 2022 13:31:31 schreef Roetzen:
[...]
een "galvanische isolator". Het komt neer op twee dikke diodes anti parallel die er voor zorgen dat er pas geleiding optreedt boven ongeveer 1,4 Vot.

https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Technical-Information-Aa…

Een diode heeft een doorlaatspanning van 0,7 V: anti-parallel blijft dat zo, anti-serie 1,4V....of zie ik dat verkeerd?

Hoe is je aarding?

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Het betreft een woonark, dus een betonnnen bak.
De aarding komt vanaf een walkast, de omvormer, PV installatie en de stalen plaat achter de omvormer zijn allemaal vereffend.

Ik denk dat dit stuk te maken heeft met schepen die absoluut geen verbinding hebben met de wal.

help

Golden Member

Mooi om een terugkoppeling te zien en ik kan niets anders zeggen dan keurig uitgevoerd.
Hier kan menig PV installateur een voorbeeld aan nemen.

Op 18 augustus 2022 15:29:20 schreef amatur2022:...
L1 L2 en L3 zijn nog tijdelijk met elkaar verbonden want ik wacht nog op een 3 fase aansluiting

Hoe gaat de omvormer om met de drie gekoppelde fases?