Batterijvraagje 6V

Hier ligt een analoge spiegelreflex uit de vorige eeuw waarmee ik wel eens 'old-school' fotos wil maken.
De manual geeft aan, een batterij 6 volt-zilver-oxide te gebruiken, type PX28.
Wanneer ik wat op i-net kijk (fotowinkels zijn non-existent lijkt het), vind ik zilver-oxide PX28, maar ook lithium PX28 exemplaren.

De vraag: zijn die dan in het gebruik equivalent of moet ik -in dit geval- echt de zilver-oxides hebben?
En gezien het grote aantal alternatieve benamingen: waar slaat zo'n naam als 'PX28' dan op?

Niet echt een electronicavraag -mea culpa- maar jullie zijn hier zo aardig (behalve als je spelfouten maakt)... :X

electronono

Liefst gebruiken wat er daadwerkelijk in zat. Maar PX is volgens mij de benoeming voor kwikcellen, SR is dacht ik voor zilver. LR is alkali-mangaan en CR is lithium.
Ik zie meestal op zink-lucht cellen geen prefix staan, alleen maar een getal.
Veel getallen zijn niet descriptief, maar bij bepaalde knoopcellen zoals CR2032 slaat het getal wel op diameter en dikte.

De exacte celchemie heeft invloed op de spanning en op de ontlaadcurve. Kenmerkend aan de kwikcellen was dat ze een bijzonder vlakke ontlaadcurve hadden. Daarom werden die veel in camera's gebruikt en zaten er geen spanningsregelaars of referenties in die camera's. Daarnaast zijn kwikcellen 1,35v en zilveroxidecellen 1,55v, wat ook een afwijking kan veroorzaken.
Gebruik je dan een ander type cel, dan kun je afwijkingen in je belichting krijgen.

In hoeverre dit het geval is in jouw camera, kan ik niet zeggen. Ik heb echter het vermoeden dat de boel wel een bepaalde referentie ingebouwd heeft, en de lichtmeter wat elektronica er omheen heeft vanwege die 6v. Een gewone lichtmeter zonder elektronica werkt zelden op 6v.

Kortom: stop er een rolletje goedkope kleurenfilm in en laat 'm bij de centrale ontwikkelen (om ontwikkelafwijkingen te voorkomen), en kijk of het goed gaat.

Meestal gaat het gewoon goed, zeker als je (met negatieffilm) neigt naar overbelichten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit is copy/paste uit de usermanual van de camera:

"6 volt zilveroxide JIS4G13
of EVEREADY (UCAR) 544
of MALLORY PX28"

Als die japanners gelogen hebben lieg ik nu met ze mee..

Ze laten ook een andere batterij toe:
"of 6 volt alkaline-mangaan EVEREADY 537"

electronono

Dan maakt de exacte spanning dus niet uit. Ze geven namelijk de zilveroxide optie (blijkbaar had die nog geen standaard benaming), de PX28 (per definitie een kwikcel) en een alkalinebatterij (ook blijkbaar nog geen benaming).
Al die batterijen hebben een andere nominale spanning (wel 'ongeveer' 6v) en een andere ontlaadcurve.

Maar tegenwoordig is het allemaal zoals ik aangaf. Het maakt in jouw geval niet uit wat je er in stopt. Lithium kan gunstig zijn door de lage zelfontlading, een lithiumbatterij in een weinig gebruikte camera kan er zomaar 10 jaar inzitten. Alkaline en zilver zal door zelfontlading en het kleine beetje stroom dat ie trekt na een paar jaar leeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 18 augustus 2022 15:28:05 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dankjewel.

Dan ga ik voor de lithiumversie, die hebben ze bij Varta.

electronono

Voor de meeste camera's is het geen probleem of Zilveroxide of Lithium. De gewone Alkaline uitvoering kan problemen geven voor de belichtingsmeter omdat de spanning van dit type batterij niet echt constant is.
Bij een M645 (pro) bv. geen enkel probleem.