Kippenluikje maken

Heren
Ik ben bezig met het maken van een automatisch kippenluikje via deze site https://solozeiler.nl/topic_kippenluik.php
Ik heb alle onderdelen bij elkaar en het is nu nog een kwestie van aansluiten. Daar heb ik wat vragen over.
De 2 printplaatjes, hoe kan ik die het makkelijkste vastzetten op het hout? De solderingen moet ik van het hout afhouden neem ik aan?
Hoe zet ik de arduino nano vast op het groene printplaatje, moet ik alle puntjes solderen?
Waar zitten de grijze draden op aangesloten, die gaan op het printplaatje?

Afstandbusjes tussen de print en het hout, zodat de print blijft zweven. Vaak doe ik er ook een stukje plastic tussen, bijv van het deksel van een boterkuipje.

De arduino zou ik in een connector plaatsen, en dan de connector op de groene print solderen. Als je de arduino direct soldeert dan krijg je hem nooit meer los.

En in de groene print moet je nog een 4-tal bevestigings gaatjes boren.

Draden aansluiten zoals op het schema op de website. Kleur van de draden mag je zelf kiezen.

[Bericht gewijzigd door deKees op maandag 15 augustus 2022 11:15:01 (11%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het mooiste is om afstandsbusjes te gebruiken tussen print en hout. Heb je die niet? Gewoon een moertje M3 of enkele ringgetjes M3 er onder.

Voor de Arduino zou ik toch geschikte headers gebruiken. Zo kan je de Arduino zonder veel problemen verwijderen. Je kan ook zogenaamde Dupont draadjes gebruiken. Voorbeeld. De vrouwelijke zijde op de juiste Arduino pen, de mannelijke zijde in de juiste connector.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De draadjes heb ik ook liggen.
Moet ik dan de arduino door de printplaat steken en dan het draadje op het juiste pinnetje schuiven? Zodat de printplaat opgesloten zit.

Die draadjes zijn leuk voor een testopstelling, tijdens experimenteren. Maar niet geschikt voor een permanente opstelling. Die gaan veel te makkelijk los en dan werkt het niet meer.

En als je de arduino door de print steekt, dan zijn de pinnen te kort om er nog een draad op te schuiven.

Dus een connector (female header) op de print solderen waar de arduino in gaat en dan draden aan de onderkant van de connector solderen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zo snel schuiven ze er echt niet af. Mocht er toch vrees voor zijn, wat warme lijm kan wonderen doen en krijg je ook nadien nog los.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 augustus 2022 11:38:52 schreef deKees:
Die draadjes zijn leuk voor een testopstelling, tijdens experimenteren. Maar niet geschikt voor een permanente opstelling. Die gaan veel te makkelijk los en dan werkt het niet meer.

En als je de arduino door de print steekt, dan zijn de pinnen te kort om er nog een draad op te schuiven.

Bedoel je deze headers , dan moet ik er dus 2 van 15pins plaatsen op het printplaatje?
Dus een connector (female header) op de print solderen waar de arduino in gaat en dan draden aan de onderkant van de connector solderen.

En moet ik dan de draadjes aan de header solderen of bovenop de arduino?

Dat mag je zelf kiezen. Je mag ook de arduino in de print solderen zonder header.

Maar als je de Arduino ooit wilt vervangen dan is het handiger om op de connector te solderen.

Op 15 augustus 2022 11:52:42 schreef deKees:
Dat mag je zelf kiezen. Je mag ook de arduino in de print solderen zonder header.

Maar als je de Arduino ooit wilt vervangen dan is het handiger om op de connector te solderen.

Dan ga ik de headers regelen.
Moet ik de headers met alle pinnen vast solderen of alleen de pinnen aan de printplaat solderen waar een draadje op komt?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Alle pennetjes vast solderen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hoe het heten die afstandbusjes , dan kan ik ze gelijk mee bestellen , zullen de kosten niet zijn

Arco

Special Member

Afstandbus, of PCB spacer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alle elektronica in een kunststof behuizing, met een klein gaatje voor ontluchting/ontvochtiging. De elektronica houdt niet van een al te stoffige omgeving. Stof trekt ook weer vocht aan. Krijg je een keer te maken met lekkage, of een grote schoonmaakbeurt, zit je computertje veilig beschermd.

Voorbeeld ROSE kastje

Op 15 augustus 2022 12:06:20 schreef Ronnie1971:
Alles komt in een houten kistje

In die behuizingen zitten vaak al inserts en sleuven om printen in vast te zetten.

De resterende onderdelen besteld ,komen morgen binnen dus dan kan ik gaan solderen.
Moeten de pootjes van de pinheader helemaal door de printplaat tot aan de header? Zodat de header op het printplaatje leunt.

De Female headers moeten helemaal tot de print.

Truuk: Prik ze op je arduino, prik dan het geheel in de prototype print en soldeer hem vast. Als je dat niet doet, staan de headers een beetje scheef en krijg je je arduino er lastig in.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew, bedankt voor de tip
Welke temperatuur moet ik het soldeerstation zetten voor dat priegel werk?

Arco

Special Member

Hangt van de soldeer af. 375°C voor loodhoudend, 425°C voor loodvrij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 augustus 2022 12:06:20 schreef Ronnie1971:
Alles komt in een houten kistje

Ik adviseer je toch om de aanbeveling van buzzy over te nemen, pluimveemest genereerd voor elektronica uiterst agressieve nitreuze dampen!

Ik heb nu de headers op het printplaatje gesoldeerd.
Moet ik de draadjes van de motor en motor controller die naar de headers van de arduino gaan aan de onderzijde van de printplaat solderen?
Of kleine draadjes van af de headers naar een willekeurig open gaatje van de printplaat en daar dan de draadjes aan solderen die naar de motor e.d gaan

buckfast_beekeeper

Golden Member

Steek ze in het gaatje naast de juiste pen, ontmantel iets langer, plooi het draadje om en soldeer vast aan het pennetje maar ook het gaatje met het draadje.

edit: draadjes naar de motor in het juiste klemmetje schroeven. Aan motorzijde door het oogje steken en vast solderen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 18 augustus 2022 16:58:09 (28%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 18 augustus 2022 16:57:04 schreef buckfast_beekeeper:
Steek ze in het gaatje naast de juiste pen, ontmantel iets langer, plooi het draadje om en soldeer vast aan het pennetje maar ook het gaatje met het draadje.

edit: draadjes naar de motor in het juiste klemmetje schroeven. Aan motorzijde door het oogje steken en vast solderen.

Zo bedoel je?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Soldeer het draadje ook nog eens aan het eilandje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.