Kogelmolen maken

Ik heb niet alles gelezen, maar jou elektrotechnisch-bedrijf heeft her en der een punt.

Spanning verlagen -> Dan gaat ie langzamer dat is NIET de manier om een inductiemotor te regelen. Daar heb je echt een frequentieomvormer voor nodig.

Maar een DC motor of BLDC motor zou kunnen werken.

BLDC motoren worden vaak gespect bij belachelijk hoge toerentallen. En in de hobby wereld is het gebruikelijk dat je accu na 10 minuten leeg is. Dus langer dan dat hoeft een motor niet te werken. Kortom, als je een BLDC motor neemt zou het best wel eens kunnen dat je zomaar aan een 1000W motor moet denken. Tenzij jij een overbrenging weet die zonder significante verliezen van 10000 RPM naar die 100 RPM kan terugschalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Motor met vertragingskast 90 rpm.
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m18734872…

Middels toepassen frequentieregelaar 35-90 rpm !
Eventueel optoeren naar 60Hz geeft 108 rpm

Op 17 augustus 2022 20:27:27 schreef Ledlover:
Een PWM regelaar gebruik je alleen in combinatie met een gelijkstroommotor met koolborstels. De motor van jouw link is een borstelloze, en bovendien zit er al een regelaar bij (die geen pwm regelaar is).

Kun je me uitleggen hoe een BLDC motor geregeld kan worden zonder PWM? Daar zitten gewoon 3 halve bruggen in hoor, die met PWM worden aangestuurd.

Zo'n naafmotor heeft toch altijd een planeetwieloverbrenging er in zitten?

Daarom zei ik specifiek een direct-drive motor; de grotere motoren hebben geen tandwielen, en zijn daardoor stiller en efficiënter.

Een wasmachine motor lijkt me een goed plan, als je een wasmachine sloopt heb je daar gelijk een riem en de riemschijf van de trommel bij.

Wasmachine motoren bestaan traditioneel in 2 varianten: kooianker (dus asynchrone motoren), en universeelmotoren, waarbij de laatste dus koolborstels hebben en de eerstgenoemde niet, dat is de simpele manier om het verschil te kunnen zien.

Universeelmotoren kun je, in tegenstelling tot asynchrone motoren, wel regelen met een spanningsregelaar (PWM op een geschikte spanning, of fase-aansnijding met een geschikte dimmer). Dat lijkt me voor de TS dan ook een haalbare oplossing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
jerome

Golden Member

Een universeel motor uit een wasmachine gaat enkel op spanning geen controleerbaar toerental behouden in laag toerental. Gaat te veel afhankelijk worden van de belasting. Als het tacho signaal ook kan verwerkt worden in de drive, gaat dat wel.

benleentje

Golden Member

Universeelmotoren

Ja daar had ik nog niet aan gedacht in principe zou je ook een oude (klop)boormachine kunnen gebruiken een klopboormachine draait wel al een stuk langzamer.

De regelaar zit al in de machine sommige hebben zelfs een stelschroef. Maar anders valt er ook wel iets te verzinnen met bv een moer en een bout dat je de schakelaar vrij nauwkeurig kan instellen.

Ik denk als je in je vriendenkring family een beetje gaat rondvragen dat er nog wel ergens oude boormachine boven water komt. Een boormachine is wel het makkelijkst omdat je de boorkop zelf kan gebruiken om een as in te doen. Maar ook als je die eraf haalt je een uitstekende as met schroefdaraad hebt.

Of zo een motor geschikt is om steeds 4 uur lang achter elkaar te draaien? weet ik niet maar vaak zijn die koolborstels ook niet zo heel duur. Bij ons op het werk werden slijptollen veelvuldig gebruik en die draaiden zeg 10 uur per week. En ik denk dat ik om de 5 jaar de koolborstel moest vervangen. Ik gok dat als het bij jouw steeds 4 uur draait je best nog wel een jaar vooruit kan met een setje koolborstels.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik denk dat een boormachine al heel snel oververhit raakt, en dat kun je maar gedeeltelijk oplossen met extra ventilators en zo. Een wasmachine motor is een stuk groter en gemaakt om voor langere tijd een stevig koppel te leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
benleentje

Golden Member

Ik denk dat een boormachine al heel snel oververhit raakt,

Als je hem te langzaam laat draaien misschien wel ja. Hoe warm het word heeft natuurlijk ook te maken met hoeveel vermogen/ koppel er echt nodig is.

Persoonlijk vind ik iets met koolborstels niet ideaal als het 4 uur moet draaien maar het is wel iets waar je gemakkelijk en goedkoop kan aankomen en waar de regelaar al ingebouwd zit.

Ook een wasmachine motor moet je stevig extra gaan koelen als je die langzaam zal laten draaien. En in de wasmachine zit volgens mij niet echt een regelaar bij.

als je een wasmachine sloopt heb je daar gelijk een riem en de riemschijf van de trommel bij.

OM het even wel ander apparaat waar dat allemaal al inzit. Sloopapparaten zijn bij uitstek goed voor veel bruikbare onderdelen.
JE kan ook een oude draaibank nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Toch denk ik dat het eenvoudiger is om en oude wasmachine te vinden van een oude draaibank.

Juist in een wasmachine draait de motor lang (een uur of zo) achter elkaar op relatief lage snelheid, en dat kunnen ze prima tegen. Die koolborstels zijn duidelijk geen probleem, aangezien en wasmachine die bijna dagelijks draait het nog zomaar 10 jaar of langer vol kan houden.

Een boormachine is simpelweg niet gemaakt om meer dan een paar minuten achter elkaar te draaien, en tussentijds even kan afkoelen. Zo'n motor is veel kleiner en koelt veel moeilijker dan een wasmachine motor.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

.

[Bericht gewijzigd door Jacques1956 op donderdag 18 augustus 2022 21:57:39 (99%)

Jacques van Montfort
McAwesome

Golden Member

Een forse nema 34 stappenmotor is ook misschien nog iets. Die van ACT Motor zijn vrij goedkoop en ook een betaalbare driver is goed te vinden. Je moet alleen nog pulsen maken om de snelheid te regelen.

Ik heb ooit een stappenmotordriver ontworpen. Dit is een filmpje van één van de testen van het ding met een nema 34 die een gewicht van 12 kg omhoog trekt:

https://www.youtube.com/watch?v=sFJs_LlD_U0

Op 17 augustus 2022 21:49:30 schreef SparkyGSX:
[...]Kun je me uitleggen hoe een BLDC motor geregeld kan worden zonder PWM? Daar zitten gewoon 3 halve bruggen in hoor, die met PWM worden aangestuurd.

Wat ik daarmee bedoel is simpelweg dat je niet met een standaard pwm schakeling zoals van de Chinese pwm motorregelaartjes, of die van deze site kan aansturen.
De bldc motoraansturing geeft een drie (of soms meer) fase spanning op zijn uitgang. PWM wordt weliswaar gebruikt maar het feit dat er een driefazige spanning uit komt vind ik een belangrijker kenmerk.

Voor TS betekent dat simpelweg dat met de alomvertegenwoordigde kleine pwm regelprintjes je geen BLDC motor kan aansturen

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Op 17 augustus 2022 23:50:05 schreef SparkyGSX:

Een boormachine is simpelweg niet gemaakt om meer dan een paar minuten achter elkaar te draaien, en tussentijds even kan afkoelen. Zo'n motor is veel kleiner en koelt veel moeilijker dan een wasmachine motor.

Dat een wasmachine motor beter geschikt is ben ik wet met je eens. Maar deze bewering ben ik het echt niet met je eens. Zeker niet als je het over beton klopboormachine hebt waarmee je gewoon uren achter elkaar gaten kan boren.

Maar ook met een gewone boormachine ben je ook wel eens een halve dag mee bezig om gaten te boren.

Maar ook een gewone boormachine kan best continu ca 200W leveren voor zeg een 500W model. Hoe goed de boormachine er tegen kan is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de machine een low budget boormachine van 500W heeft een lichtere motor (Kleinere ijzeren kern) dan een professionele boormachine van 500W.

Kun je me uitleggen hoe een BLDC motor geregeld kan worden zonder PWM

Zo lust ik er nog wel een paar dan is een frequentie regelaar natuurlijk ook gewoon PWM?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan je niet beter een complete oude wasmachine aanpassen ?
Centrifugeren zou ik even achterwegen laten.....

Hoi allemaal,

Iedereen bedankt voor alle hulp.

Zojuist een 0,25 Kw b3 inductie motor met reductor gekocht met motor beveiliging. 2e hands in goede staat voor 160 eu. Nu de rest bij elkaar scoren.

Bedankt !

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Houd ons aub verder op de hoogte?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Leuk project, Ik heb een soort zelfde 'probleem' gehad maar dan met een soort mini cement mixer. Daar heb ik toen een ruitenwisser motor ingezet met een PWM regelaartje ervoor. Alles uit China koste nog geen 50 euro. Al denk ik wel, als ik de foto in je begin post inschat, je een grotere motor nodig hebt. Maar die heb je dus inmiddels ook. :)

PE2BAS

Ik heb ook zoiets, kleiner, gemaakt zodat ik mijn 3d-printjes kan polijsten met zand en messing schroefjes. Draaide 1 tot 5 dagen achter elkaar.

Maar de motor loopt nog best wel hard, omdat de asjes aangedreven worden waar de ton op ligt, heb je een enorme vertraging.

Kan helaas geen foto's maken, zit in een verhuizing :-)

Goedenavond allemaal!

De kogelmolen doet het, alleen heb ik een probleem..

De motor wordt erg warm. Makkelijke en simpele uitleg..

Ik heb een 0,25 kw 3 fase motor met vertragingskast.

De motor staat geschakeld in driehoek zodat die op 220v kan draaien. De motor beveiliging klapt er telkens uit omdat de motor te warm wordt. Nu heb ik een 20 uF condensator aangesloten en de motor start nu zonder dat ik de motor een setje moet geven. Ik heb de motor beveilig op 1 Am gezet nu klapt die er niet uit maar m'n motor raakt sowieso over verhit. Wordt veel te warm.

Hoe kan ik dit werkbaar maken zonder al te veel geld er in te stoppen en met de huidige motor te werken?

Bedankt!

Als je een 3 fase motor via een condensator op 230Vac laat draaien dan verlies je koppel en dus ook vermogen, ook al staat de motor in driehoek.

Even zoeken hier op het forum, is al vaker ter sprake gekomen.

GJ_

Moderator

Ik weet niet wat voor jou niet al te veel geld is, maar voor 90 euro heb je een nieuwe topkwaliteit A merk frequentieregelaar.

(excl BTW)

https://www.plcdirect.eu/products/motors-drives/commander-s/product/s1…

Op 13 december 2022 07:00:28 schreef HD13:
Als je een 3 fase motor via een condensator op 230Vac laat draaien dan verlies je koppel en dus ook vermogen, ook al staat de motor in driehoek.

Even zoeken hier op het forum, is al vaker ter sprake gekomen.

Dus mogelijk wordt de motor te warm door over belasting?

Arco

Special Member

Hangt van de belasting af, 250W is niet echt veel (mijn koffiemolen is al 330W...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Die motor is maximaal 175W, en misschien nog minder. Een Frequentieregelaar brengt dat vermogen weer terug naar 250W. Voor zo'n trommeltje moet dat ruim voldoende zijn, zeker op een laag toerental.

Op 13 december 2022 10:55:01 schreef Arco:
Hangt van de belasting af, 250W is niet echt veel (mijn koffiemolen is al 330W...)

Die draai veel hogere toerentallen, en bij koffiemolens staat normaal het opgenomen vermogen opgegeven. Het motorvermogen is dan een flink stuk lager.