Kan zekering springen als je met plantenspuit in oven spuit?

Vocht in de oven bij broodbakken helpt het transport van de warmte vanaf de buitenkant naar de kern van het brood. Door verhitting van de buitenkant verdampt het water inhet deeg, een deel daarvan ontsnapt uit het deeg, een ander deel verplaatst naar binnen toe waar het condenseert en aldus helpt om de warmte naar binnen te transporteren. Op zich bevat het deeg al heel wat vocht en kom daarmee het proces op gang, maar zal het eindproduct uiteindelijk minder vocht bevatten en kan de korst minder bruining krijgen bij dezelfde temperatuurinstelling. Toevoegen van vocht is bij broodbakken dus zinvol.
Als in een oven een ventilator zit hebben we gewoonlijk te maken met een heteluchtoven en dient de ventilator om de lucht in de oven te circuleren. Er kan ook een ventilator in de kast van de oven zitten, die zorgt voor koeling van elektronica en de buitenmantel.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 19 augustus 2022 08:43:19 schreef Sine:
Waarom zou je met een plantenspuit in een oven spuiten?

Gebakken lucht ken ik, maar gebakken water is nieuw voor me.

Stoom reinigt. Ik vermoed iets in die denkrichting. Het gaat hier om ovens proper krijgen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 19 augustus 2022 08:43:19 schreef Sine:
Waarom zou je met een plantenspuit in een oven spuiten?

Gebakken lucht ken ik, maar gebakken water is nieuw voor me.

In de broodbakwereld wordt dit veel toegepast om stoom te creëren bij gebrek aan stoomoven.

Het is al weer heel veel jaren geleden dat we gingen proefvaren met een groot zeegaand schip met een bakkerij installatie.
Die qua aansluitingen helemaal waterdicht was uitgevoerd, alsof hij ook op 100 meter diepte zou moeten functioneren.

Maar zodra de bakker zijn broden ging bakken, was er na korte tijd een aardfoutmelding in het boordnet.

De oorzaak: vanaf de aansluitkast naar het inwendige van de oven, waren de doorvoeringen van de draden met steatiet tules doorvoeringen gemaakt en die waren niet water en/ of dampdicht.
Hierdoor ontstond er in de aansluitkast die in de relatief koude ruimte zat, condens.
En zo ontstond er aardsluiting.

Een gaatje van 4 mm in de onderzijde van de aansluitkast heeft het probleem opgelost.

En zo heeft het 40 jaar gefunctioneerd, want het schip is intussen gesloopt.

Arco

Special Member

Iets voor 99% dicht maken is meestal veel erger als helemaal niet dichtmaken... ;)
(het vocht kan wel naar binnen, maar kan er vervolgens niet meer uit en condenseert vervolgens daarbinnen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 augustus 2022 08:43:19 schreef Sine:

Gebakken lucht ken ik, maar gebakken water is nieuw voor me.

Je bent duidelijk geen keukenprins . Niet alleen brood, maar bvb ook kalkoen maak je best klaar in een oven die vochtig genoeg is , door er een bord met heet water eronder te zetten. (anders krijg je een cold turkey :-) )

Overigens , nog nooit problemen mee gehad.
Lijkt me sterk dat hete weerstanden water gaan opnemen. Als ze koud zijn, das een andere zaak.

Tidak Ada

Golden Member

Veel professionele ovens hebben sowieso een stoomgenrtor ingebouwd. Stoom (niet waterdamp!) is een gasvormige fase van wateren geleidt elektriciteit niet, maaar warmte des te beter.

Als het om Boretti gaat kan ik me er wel iets bij voorstellen. Wat een cød-merk! :(
Zogenaamde 'design' op de eerste plaats, kwaliteit en stuk later en op de laatste plaats komt veiligheid!
Ik heb hier al eerdr iets gschreven over pannendragers van die klunzen. Helaas zitten we met een gaskookplaat van die maffiozen, ervaring zat daarmee dus :'(

[Overigens springt een zekring net zo min als en lintworm :+]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 20 augustus 2022 17:17:55 schreef Tidak Ada:
Stoom (niet waterdamp!) is een gasvormige fase van wateren geleidt elektriciteit niet,

Stoom is een mengsel van lucht, waterdamp (gas) en waterdruppels (vloeistof). De enorme warmte-vervoer-capaciteit komt doordat waar het warm is meer water verdampt en waterdamp wordt. Kost veel warmte. En waar het relatief koel is slaat het waterdamp neer waarbij de verdampingswarmte weer vrijkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 augustus 2022 21:35:18 schreef rew:
[...]Stoom is een mengsel van lucht, waterdamp (gas) en waterdruppels (vloeistof). .

Lijkt me dat Tidak bedoelt dat er in het mengsel geen waterdruppels meer aanwezig zijn. De zgn oververhitte stoom, wat bij één atmosfeer in een oven warmer dan 100° het geval is. (dat in tegenstelling tot verzadigde stoom en dat laatste krijg je wel rond je gerecht in de oven, maar zeker niet rond de weerstanden...)

Tidak Ada

Golden Member

Tidak vergiste zich en bedoelde oververhitte stoom en beschreef waterdamp :o
Een kwestie van een verkeerde mixing-up.
In een stoomoven komt die oververhitte stoom zeker (kort tijd) vrij, maar vervalt al snel tot gewone stoom @ 1 atmosfeer. Toch kan je er een mooi bruin en knapperig korstje mee breiken :9~

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zitten de elementen echt in de ovenruimte, of tegen de buitenkant van de bakruimte?

benleentje

Golden Member

Maar zelfs als de elementen dus over lange tijd water kunnen opnemen dan zou in een werkende oven met warme elementen dat water er al weer uit zijn.

Er als dan stoom of waternevel tegen aankomt zal dat element dat vocht nooit zo snel naar binnen kunnen zuigen dat de zekering/ aardlek daar op reageert.

Dus stel ik heb de oven even 10 minuten aan gehad en daarna 2 uur laten afkoelen zodat er geen water meer in de elementen aanwezig is. Dan spuit ik waterdamp tegen de elementen zodat er waterduppels aanhangen en gaat 5 minuten later de oven aanzetten dan kunnen die waterdruppels niet zo snel in de elementen trekken. Als dat toch zo snel gaat dat moet er wat mij betreft een groter gat zijn. Wat je ook gewoon kan zien.

Waarom heeft mijn 25 jaar oude waterkoker er geen last van? Ik had dat ding weggezet met water erin en vervolgend het een jaar (lange tijd) niet meer gebruikt. Ding schoongemaakt vers water erin en gewoon werken.
Evenzo wasmachinne en vaatwasmachine. Ik gebruik mijn vaatwasser 1 keer peer 3 maanden.

Kortom ik geloof nog steeds niet dat elementen semi poreus horen te zijn. Wel merk ik op dat er verschil in werktemperatuur zit. In de vaatwasser of waterkoker zal het element hooguit 10 graden warmer zijn dan het water Dus onder de zeg 120 graden blijven. In een oven worden de elementen lichtelijk rood gloeiend. Mijn oven kan to 250 graden verwarmen dan moeten de element daar ruim boven zitten. Het bovenste element hang 4 cm onder het plafond en geeft zijn warmte af aan de lucht en door straling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

De elementen zelf (de metalen of glazen behuizing) zijn niet poreus.
Het vocht wordt via de punten waar de aansluitdraden naar buiten komen naar binnen gezogen. (door het continu uitzetten en krimpen zijn die nooit helemaal dicht)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Als het goed is zitten die aansluitpunten buiten de ovenruimte. Ze zouden moglijk misschien eventueel vocht kunnen aanzuigen uit de (koelere lucht buiten de oven), maar de glas-metaal sealing is dermate goed uitgevoerd, dat die hermtisch zijn afgesloten. Denk hierbij bijvoorbeld aan elektronenbuizen en dan met name grote zend- en gelijkrichterbuizen. De tempraturen van zo'n sealing zijn daar ongver gelijk aan die van een oven, toch blijft het vacuum in stand.

Bij smelt- en hardingsovens in de glas-, keramische- en metaalindustrie, zal het wel andrs liggen; daar zijn de temperaturn extreem hoog. Hoe dat wordt opgelost, weet ik niet. Mogelijk zijn er keramische materialen die dat wel aan kunnen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die commercieele elementen hebben geen glas sealing, zijn meestal afgegoten met een of andere 'keramische pap'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Als het goed is zitten die aansluitpunten buiten de ovenruimte.

De aansluitingen zelf noemt men cold-ends. Dat word dus niet warm. Iets verderop in het element zit dan een bobbel daar zit de overgang van cold-end naar hot-end.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Bij smelt- en hardingsovens in de glas-, keramische- en metaalindustrie,

Een verwarminselement van RVS kan tot ca 800 graden misschien nog iets warmer maar bij 1000 graden houd dat wel een keer op. Daarboven zijn het gewoon koperen wikkelingen en inductie verwarming.
Vaak word ook gewoon gas gebruikt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
KGE

Golden Member

Een element in een oven wordt natuurlijk een stuk heter dan een element in een waterkoker (die wordt niet veel meer dan 100 graden).
De lengte van zo'n element is ook totaal verschillend.

Het is een bekend fenomeen dat oven elementen hygroscopisch zijn, soms zelfs nieuw uit de doos tikte de aardlekschakelaar bij de klant er dan al uit. Even een tijdje aan op een niet geaard stopcontact of scheidingstrafo en het probleem was dan vaak afdoende opgelost.

Maar... Vooral de hetelucht 'hoepeltjes' in (combi) ovens, maar ook de grill elementen zijn berucht om de haarscheurtjes/gaatjes die er in ontstaan door ofwel roest danwel het vele opwarmen en afkoelen met de daarbij behorende uitzet effecten.

Ga je zo'n 'open wond' natspuiten ja dan kan de aardlek er wel uittikken.
Tijdens gewoon gebruik is het element dan zo heet dat de damp die van het voedsel komt geen kans heeft om sluiting te veroorzaken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 19 augustus 2022 10:15:49 schreef v4lover1:
[...]

In de broodbakwereld wordt dit veel toegepast om stoom te creëren bij gebrek aan stoomoven.

Over welke broodbakwereld spreek je dan? De huis tuin en keuken prutsers? En deftige broodbakoven heeft een stoominstallatie aan boord al de rest is gepruts. Een deftige broodbakoven heeft op elke vloer een dampsleutel. Al de rest is prutsen. Van 1978 tot 2002 ben ik actief geweest in de bakkerij. van 1985 tot 1994 in een militaire bakkerij waar we tot 864 broden per keer konden bakken. Dagproductie ±8000 stuks. Alles met de hand afgewogen en lang gemaakt. Wat velen 'opbollen' noemen is niet meer dan het deeg bij elkaar knijpen. Zelden zijn de degen goed gekneed. Zie ik een Piet Huysentruit of Jeroen Meus beginnen bakken, dan komt het haar recht op mijn armen.

Wil je ongeveer hetzelfde bereiken als stomen? Spuit dan je deeg nat met je plantenspuit VOOR het in de oven gaat. Heel belangrijk is dat je deeg niet verkorst is. Dan helpt stomen ook niet meer. Daarom is een rijskast op 35°C met luchtbevochtiging een must. Beoogde relatieve vochtigheid in de rijskast is 100%. Des te natter het deeg er uit komt, des te beter.

Reken voor een goede oven op 3 000€.

Als onze huidige bakker stopt ga ik terug zelf bakken, dan komt er een Hein Condilux 2 vloeren van 60cm x 40cm (standaard plaatformaat) en rijskast. Een deftige spiraalkneder, Rollfix roltafel pistoletboller en (liefst)JAC broodsnijmachine. Momenteel niet zo moeilijk te vinden in falingen.

Nochtans zou een goede oven geen problemen mogen hebben met stoom. Tijdens het bakken wordt tenslotte zowat 15% van het vocht in het brood verdampt. 1kg050 afwegen om 800g gebakken te bekomen na uitzweten. De rest van het vocht in het deeg wordt grotendeels opgenomen door het verstijfselen van het zetmeel. Het enige wat problemen kan geven is dat er water op de verwarmingselementen loopt.

Op 19 augustus 2022 10:11:24 schreef EricN:
[...]

Stoom reinigt. Ik vermoed iets in die denkrichting. Het gaat hier om ovens proper krijgen.

Nope. Op brood, pistolets en piccolo's wordt gestoomd. En nog eens deftig ook. Het water condenseert op de deeg van 35°C (temperatuur rijskast), zorgt er voor dat het deeg niet onmiddellijk korst en dat het deeg nog kan werken in de oven. Een pistolet wordt zo nog 1/4 groter in de oven. Bij sandwiches of rozijnenbrood wordt niet gestoomd. ZE worden met dorrure ingesmeerd en dat zou na stomen een grijs oppervlak geven.

Meestal bestaat de stoombuis uit een 3/4 buis met vele gaatjes van 1mm of 1,5mm. Die spuiten de dunne waterstralen op een grote hoeveelheid ijzer die in een grote buis, op de verwarmingstubes zijn aangebracht. Kraantjeswater op ijzer van 250°C geeft een hevige stoomreactie. Als je pistolets bakt (ongeveer 20 minuten) kan je de oven echt dood stomen. Het ijzer heeft dan onvoldoende tijd op te warmen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Een van de nadelen van leven in Nederland is dat je niet zo gemakkelijk écht lekker brood kan vinden...

In Duitsland of België is zelfs in de supermarkt soms gewoon goed brood te vinden.

Als kind vond ik een broodje kaas niet echt lekker. Pas vrij laat kwam ik er achter dat het simpelweg door het gemiddelde nederlandse brood kwam. Al die broodpraat maakt me jaloers en hongerig :+

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik dacht gisteren al, waar blijft BB om nog eens te vertellen over zijn militaire bakkers carrière :-)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 augustus 2022 21:58:54 schreef kris van damme:
Ik dacht gisteren al, waar blijft BB om nog eens te vertellen over zijn militaire bakkers carrière :-)

Veruit de mooiste tijd van mijn leven. In tegenstelling tot wat velen beweren was 'liggen' er echt niet bij. Spijtig genoeg sloten in 1994 de bakkerijen en was de keuken niet aan mij besteed.

Bakken is een ambacht. Dat leer je niet uit een boekje of een filmpje. Dat leer je alleen door iemand die je het ambacht wil bij brengen. Wanneer is een deeg goed gekneed? Wanneer is er teveel of te weinig water gebruikt? Deeg goed opmaken of uitrollen leer je niet in een weekje.

Op 21 augustus 2022 21:53:30 schreef Ledlover:
Een van de nadelen van leven in Nederland is dat je niet zo gemakkelijk écht lekker brood kan vinden...

In Duitsland of België is zelfs in de supermarkt soms gewoon goed brood te vinden.

Als kind vond ik een broodje kaas niet echt lekker. Pas vrij laat kwam ik er achter dat het simpelweg door het gemiddelde nederlandse brood kwam. Al die broodpraat maakt me jaloers en hongerig :+

In België gaat het ook gewoon achteruit. Te veel ambachtelijke bakkerijen gaan dicht. Dit jaar heb ik al weet van een 6-tal die goed heb gekend. De winkel blijft bestaan maar wordt aangeleverd door industriëlen. Sommigen halen hun brood al uit Polen. Rond de kerktoren zijn nog 4 bakkerijen, slechts 1 heeft er nog goed brood. De rest is net goed genoeg om de auto te wassen.

Het Duitse brood spreekt me minder aan. Zwaar gedesemd roggebrood is niet direct mijn ding. Een goed wit brood. 1kg bloem, 20g verse gist (7g poedergist), 15g zout, ±560g water en 20g vetstof is een goed brood mee te maken. Als vetstof 50% reuzel 50% Zea (Zeelandia).

In de supermarkten is het van quasi oneetbaar tot degelijk.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hubie

Special Member

OT\Ik zag pas een Docu over Frankrijk.Bakkers in kleine dorpjes ,op het platte land,verdwijnen daar in rap tempo.Waar een bakker verdwijnt verschijnt een automaat met voorgebakken stokbrood.€ 1,xx er in en de baguette komt er na een paar minuten afgebakken uit.

mel

Golden Member

Als je in Nederland een brood koopt, mag je blij zijn dat het de volgende dag niet beschimmeld is.Daarom eet ik tegenwoordig bijna geen brood meer.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 augustus 2022 00:38:24 schreef Hubie:
OT\.€ 1,xx er in en de baguette komt er na een paar minuten afgebakken uit.

Tricatel²... ( voor wie het niet meer weet, geheugensteuntje : https://www.youtube.com/watch?v=yxXTH3CYHSw&t=9s :-) )