Op de diverse sites staat voor welke accus ze zijn bedoeld, Lithium wordt daarbij niet genoemd. Een overspanning regeling lijkt me vreemd. Waarom zou je dat doen, de accus waarvoor de regelaar is ontworpen kunnen niet ineens spontaan tijdens het varen in spanning omhoog gaan.
Onder spanning lijkt me veel zinvoller bij accu gebruik. Er zit een traploze regeling in dus er is al stroom begrenzing. De motor is een brushless type. Dat zal dus wel met PWM gaan. De accu spanning maakt dan niet direct verschil.
Het meest logische en meest passende bij zijn symptomen (Stoppen met draaien tijdens een tijd vol gas varen, en vooral geen probleem bij niet-volgas) is dat hij de boel gewoon overbelast. Blijkbaar is het ding niet voor permanent volgas gemaakt. Nu kun je de accu spanning verlagen maar dan varieert het ding waarschijnlijk gewoon de duty cycle en gaat toch weer vol gas. En als dat wel voorkomt dat hij over verhit raakt omdat de regelaar nu niet zijn max haalt ivm beperking in DC% bij volgas dan zou ik gewoon minder gas geven. Heb je zoals hij zelf al schrijft, mooi wat over voor nood.
Even alles van de TS bij elkaar gezet
- Als ik nl. iets te lang vol gas vaar, slaat de motor ook af (thermische bescherming waarschijnlijk),
- Het minder gas geven gaat prima, zo heb ik de eerste paar tochjes overleefd....
- gelukkig is de bediening 'traploos', dus ik weet precies tot welke snelheid het goed gaat. Incidenteel heb ik wel het vermogen beschikbaar, maar voor korte tijd.
- Probleem wat ik dus overhoud is het 'starten/aanzetten' van de motor. Dat is nieuw sinds vorige maand, zelfs zo erg dat ik dacht dat de motor kapot was
- ...onderweg nog een keer krijg: motor slaat af doordat ik het gas te ver open draai en vervolgens krijg ik hem niet meer aan.
- There is a voltage protection function in this motor, when it happened, the motor will not work
- The motor suddenly stops (...) Please check if the motor is overloaded
- Continuous discharge current: 12V 120AH:≤100A (with 100A BMS)
Die voltage protection lijkt me eerder onder-spanning beveiliging zijn.
Als het overspanning beveiliging is dan zou je ook niet langzaam kunnen varen. De regelaar meet zijn ingaande spanning, de motor zelf meet niets. De rest is allemaal overbelasting door volgas varen.
En in het begin ging het wel goed dus ik zou ook eens kritisch naar connectors en kabels kijken.