Miele C3 stopt plotseling

yep, met tekst van de triac naar voor , zoals in je eerste foto is het de linkse en middelste poot.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Die print is sowieso een chaos, geen idee wat daar gebeurd is??

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 26 juni 2020 22:35:16 (71%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Chinees soldeer is duur. Hoe minder hoe beter zullen ze daar denken. Laat die print maar eens goed drinken van dat voedzame vloeibare metaal.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dus a1 en a2 vastmaken met tin = kortsluiting als ik het goed begrijp?

Yep, Mss best een klein eindje draad mee insolderen. Koper geleid beter.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Super! Nog nooit gesoldeerd in mijn leven. Met 2 linkerhanden en genoeg hulp is het toch gelukt. Hij loopt als een trein.

Ik ga ervanuit dat de oude motor het dan ook doet met een nieuwe triac plaat

Het anker zag er niet gezond uit dus daar zou ik niet van uit gaan. Triac overbruggen en testen. Hoe zit het met de aansluitpinnen vd oude koolborstels? Niet terug te vinden op de foto. De tip ter herstelling hiervan heb ik reeds gegeven. Opgepast dat de draad niet in de weg zit voor het deksel dat erop komt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb, vermoed ik, precies hetzelfde probleem met de Miele C3 met dezelfde motor MRG 20-068-135, motor start niet en kort lampje aan/uit van snelheidsregeling. Voor de vakantie werkte hij nog prima maar nu dus plots niet meer. Bij het openen van de stofzuiger kwam ik olie achtig spul tegen wat uit de motor is gekomen, geen idee waar vandaan en wat het is. Roestvorming op wat componenten in de motor, het motor anker zat vast in de motor. Ik heb de motor uit elkaar gehaal en alles goed gereinigd en roestvorming verwijderd. Alles loopt weer soepel, maar nog hetzelfde probleem.

Ik heb een motor uit mijn andere miele stofzuiger aangesloten (een 1800W) en die werkt prima in de stofzuiger, dus weet dat het iets is in de motor. Kan ik de hele connector met triac uit de 550W motor (daar zit een BTB16-600BW triac in) overzetten in de 1800W motor (daar zit een T2050H-6T triac in) om te testen, dan kan ik uitsluiten of het niet toch de triac is. OF help ik dan de motor of triac om zeep.
Als alternatief de Triac kortsluiten kan ook op A1 en A2 natuurlijk maar mogelijk maak ik dan iets kapot.

De connector en printplaatje erin zien er prima uit. Triac doorgemeten op A1 en Gate levert 61 Ohm op. Klixon is ok.

Een verdronken geval. De motor heeft geen olie of andere componenten ook niet dus iemand heeft de buitendeurmat gestofzuigd zonder te weten dat die vol water zat. Dus vaarwel motor.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor je snelle reactie! Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat er geen water in is gekomen. Zou het mogelijk kunnen zijn om deze toch weer aan de praat te krijgen door er iets aan te doen. De electronica in de stofzuigers zelf is prima want functioneert met andere motor, wat kan er mis zijn in de motor, mogelijk toch de triac?

heb je de koolborstels eruit gehad? Veren ze nog goed? Is de pin war ze mee verbinding maken niet afgebroken? Er zijn 4 aansluitpennen aan de motorstekker. Slechts 3 hebben draden. Geeft de 4de laagohmig door naar 1vd andere? 3-10ohm...

A1 A2 kortluiten is altijd een laatste redmiddel maar dan verder zonder regeling en startstoten die de motor kunnen doen roteren in de behuizing.

Triacs wisselen geen probleem ter test. Printje vd motor goed nakijken op losse contacten en klixon naast triac nog eens goed doormeten.

Helaas, zo zeker dat jij bent van geen water gezogen te hebben, zo zeker ben ik dathet wel gebeurt is. Een impasse? ;-)
Hoe verklaar jij dan de saus en roest?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Triacs omgewisseld, de andere motor werkt gewoon, dus dat is uitgesloten.T zit in de motor zelf, ook de koolborstels omgewisseld, ook dat had geen effect. Bij het doormeten van de connector zag ik geen weerstand op t display.... maar wellicht deed ik iets verkeerd
Dus ik vermoed inderdaad einde verhaal dan, busje contactspray om evt lose contacten weer te fiksen?

Toch heel erg bedankt voor je snelle reacties en hulp!

De 2 koolborstels klikken in een stekkertje/aansluiting. Deze gaan naar de statorwikkeling en behoort tegen de nul ohm aan te meten.
De collectorwikkelingen nagemeten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik weet niet precies hoe ik de motor moet meten. Ik heb de multimeter op de zoemer stand gezet. De koolborstels maken goed contact met de collector, want als ik op de behuizing van de koolborstels aan beide zijden meet, gaat de zoemer. De wikkels van de stator vertonen weerstand (rond de 4 vs 3 op stand 20M ohm, ik heb dat gemeten bij het klemmetje waar de triac in gaat en het klemmetje waar het koolborstelhuis in gaat), maar lijkt me dus geen breuk in te zitten.

[Bericht gewijzigd door stefzone op vrijdag 19 augustus 2022 14:24:00 (13%)

Hensz

Golden Member

Op 19 augustus 2022 10:51:36 schreef stefzone:
Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat er geen water in is gekomen.

Dat kan eigenlijk alleen als jij de enige bent die het ding gebruikt. En dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.

Don't Panic!

4ohm of 4Mohm?
4 ohm is goed. 4Mohm zeker niet.

Volgens mij vertekt 1 vd 4 aansluitingen naar 1 vd statorwikkelingen. Deze is doorverbonden naar de koolborstel. Gaat door de collector naar deandere borstel en deze andereborstel gaat naar de 2de statorwikkeling die doorverbonden is naar een andere aansluiting op de motor stekker. Dus als de motor ineen zit moet je ergens op de 4 polige stekker iets laagohmig meten namelijk de serieschakeling vd 2 statorwikkelingen en rotorwikkeling.

Welke verbing waar juist zit op de motorstekker weet ik niet vanbuiten. Maar het moet meetbaar zijn en zoveel keuze is er niet

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hoi Eric, hij werkt weer! Maar vraag me niet waarom... ik heb de motor apart aangesloten rechtstreeks op de motor (de buitenste pinnen van de connector welke rechtstreeks naar de motor gaan om de triac etc te omzeilen), ik gaf de as een zet en vervolgens vloog hij weer rond! Ik vermoed dat er ergens bij de connectors toch nog corrosie zat. Alles nog eens uit elkaar gehaald en niks spannends gezien. Hij draait weer als een zonnetje. Vrouw blij ik blij iedereen blij haha.
Nogmaals bedankt voor alle hulp en heb heel wat bijgeleerd!

P.S. de metingen heb ik inderdaad herhaald en kloppen nu ook weer

Tussen koolborstel en collector heeft vuil gezeten OF de borstel zit een beetje klem in houder...kan probleem weer terugkomen ect