Groep en zekering klappen als magnetron aan gaat

Goedenavond,

Ik heb een Bosch combimagnetron van het type HBC84K551N/02, welke inmiddels zo'n 14 jaar oud is.

De magnetron functie geeft sinds een aantal dagen problemen. Zodra we de magnetron functie activeren slaat de groep schakelaar (en soms zelfs de hoofzekering eruit). Ook is de zekering in de magnetron dan defect.

Als ik daarna in de meterkast alles weer aanzet, werkt de magnetron nog maar voor 3 seconden en dan stopt het programma. Zodra ik de zekering in de magnetron vervang klapt de groep er weer uit en is de zekering in de magnetron weer stuk.

Voodat deze storing begon hadden we soms ook al problemen met de oven functie. De timer van de oven valt soms uit, omdat waarschijnlijk de deur niet helemaal goed sloot.

Kan mijn magnetron probleem komen door niet goedwerkende deurschakelaars en is dit op e.o.a. manier te testen? Ik heb geen electro kennis (maar wel een multimeter).

Groet,
Marco

voor de magnetron word er een schakelaar parallel over de magnetronftrafo geschakeld. als de deurhaken krom zijn of deze schakelaar is kapot heb je ram kortsluiting zodra de magnetron ingeschakeld wordt. veiligheids functie zodat de magnetron niet met open deur kan draaien.

check dus de deurhaken en schakelaar maar vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Nee dit soort problemen komen echt door een defect in de magnetron, niet van een deur schakelaar. Dat laatste zou er alleen voor zorgen dat de magnetron niet aan wil of steeds uitvalt maar niet voor zekeringen die defect gaan.

Klinkt dus als einde magnetron, of het eventueel nog te repareren valt en of het dat waard is weet ik niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De 3 deurschakelaars zijn microswitchen. Je kan het via google eerst eens bestuderen hoe dat intern werkt. Er zijn 2 enkelpolige die een kontakt openen en sluiten bij het openen en sluiten van de deur. Er is ook 1 met 3 kontakten. Een wisselschakelaar. Ook opzoekbaar in google en makkelijk testbaar door spanningsloos (stekker uit het stopkontakt) met de multimeter in de ohmse stand (range 200 ohm). Het mechanisch bedienen van deze kontakten kan eenvoudig visueel vastgesteld worden en vereist geen elektriciteits kennis.

Opgelet. Een magnetron werkt via een dodelijke hoogspanning. Zolang hij niet gemaakt is en dus niet aanslaat is er geen gevaar. Eens hersteld handen weg dus.

Dus eerst het probleem op mechanisch niveau bestuderen. Daarna de stroomtoevoer naar de inverterprint los leggen om defecten op dat niveau uit te sluiten daarna de deurkontakten uitmeten met ohmmeter en daarna sowieso de Deurschakelaars vervangen daar de kortsluiting de kontaktpunten beschadigd heeft.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Sine

Moderator

Op 17 augustus 2022 20:56:46 schreef Marco37:

Voodat deze storing begon hadden we soms ook al problemen met de oven functie. De timer van de oven valt soms uit, omdat waarschijnlijk de deur niet helemaal goed sloot.

De deur sluit niet goed? Dat is bij een magnetron natuurlijk niet zo'n best idee. En daarom zal de interne beveiliging het een en ander uitschakelen.

Best niet aan prutsen, of zorgen dat de deur weer correct sluit, en als dat niet lukt het apparaat vervangen.

Schakelaars vervangen EN juist afstellen!!

EricN,

Mechanisch lijkt het allemaal goed te gaan. De deur haken duwen de schakelaars naar binnen. Ik heb de deurschakelaars ook door gemeten. Als de deur open staat, dan geeft enkel de wisselschakelaar een signaal door en als de deur dicht is, dan geven alle deurschakelaars een signaal door.

Ook verbinding die van de wisselschakelaar naar de print met de zekering gaat geeft een signaal door.

Wat bedoel je met

Daarna de stroomtoevoer naar de inverterprint los leggen om defecten op dat niveau uit te sluiten

Ik heb de inverter print wel optisch bekeken, maar zie daar niets vreemds aan.

Groet
Marco

1. De 2 enkelpolige lijken dus goed leid ik af?
2. De wissel begrijp ik niet volledig. Bij deur open en gesloten dient de schakelaar te wisselen naar de andere aansluiting. Dus open en dicht telken male een doorgegeven contact, maaaar wel een ander contact. COM-NC en COM-NO. Dus gemeenschappelijke (kortere aansluiting) en normaal gesloten en normaalopen. Ik lees 2 keer doorgeven maar het is me niet duidelijk dat het naar een ander contact is.
3. De inverter los trekken bedoel ik de 2 geweven dikkere draden blauw en wit. Als de inverter in sluiting ligt gaat er dan niets meer mis gaan. Is er dan nog steeds sluiting dan is er toch in de deurschakelaars (95% kans) wat of ergens in de rest vd schakeling(5%, niet onbestaande dus maar wel geringe kans)
4. Soms reageert 1 vd 3 deurcontacten wat laat en zie je tijdens de meting niets mis maar bij gewoon test of gebruik wel wat falen. Test dus met ohmmeter de deurcontacten grondig (herhalend deur open toe, vooral naar voorrang toe, moet onmiddellijk bij bedienen reageren)
5. Deur toe. Deurcontacten ohms nameten of ze goed staan. Niet meer ad deur of contacten komen. Dan terug testen met nieuwe zekering en op micro functie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

6. Wat je ook kan doen is proberen de koevoetbeveiliging (dat wat wij vermoeden hier dat er mis gaat qua sluiting) te elemineren.

Volgens mij is dat het groene draadje.
A. Staat er x16 op de print bij het groene draadje?
B. Gaat het naar het wisseldeurcontact?

Indien ja op beide? Gewoon los leggen aan 1 vd 2 kanten. Wel veilig ergens opzij houden. Geen nieuwe kortsluitingen veroorzaken ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie ook op het schema dat de antennemotor parallel over de inverter staat dus als die sluiting geeft dan kan het ook de dader zijn

De antennemotor is een klein rond metaal ding van een 5-6 cm centraal bovenaan. Als je twijfelt maak je fotos. Kan je ook ohms nameten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

de inverter zelf in sluiting kan ook, brugcel overleden bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik moet mezelf even corrigeren wat betreft de deurschakelaars.

  • De linker deurschakelaar geeft inderdaad een signaal door tussen beide polen als de deur dicht zit en geen signaal als de deur openstaat.
  • De rechter deurschakelaar geeft in beide gevallen een signaal door tussen beide polen.
  • Op de wisselschakelaar zitten drie draden
    1. Een blauw witte die naar de inverter gaat
    2. Een gele die naar de linker deurschakelaar gaat
    3. Een groene die naar de print met de zekering gaat (daar staat inderdaad X16 bij)

Bij een gesloten deur:

  • zie ik signaal op de groene draad
  • zie ik signaal op de gele draad
  • zie ik signaal op de blauw witte draad

Bij een open deur:

  • zie ik signaal tussen op de groene draad
  • zie ik signaal op de gele draad
  • zie ik signaal op de blauw witte draad

Wat ik niet kan plaatsen is, dat ik in op de rechter deurschakelaar een signaal zie tussen beide polen ongeacht of de deur open of dicht is.

Marco

Haal de draad er af. Mss meet je het circuit mee door. Anders is er wat loos. Waarschijnlijk zit daar het probleem v sluiting. De deurschakelaar behoort open te zijn (prioriteitschakelen) voor dat de wissel omwisselt. Als alles perfect fuctioneert met de groene los dan moet je de deurcontacten bestellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Je hebt gelijk, ik mat inderdaad het circuit mee. Ik heb de draden los gemaakt en nog eens gemeten.

Voor de rechter deurschakelaar geld nu ook dat hij een signaal doorgeeft tussen beide polen als de deur dicht zit en geen signaal als de deur openstaat.

Als ik het goed begrijp moet ik morgen dus even wat nieuwe zekeringen halen bij de bouwmarkt en dan de magnetron functie proberen met de groene draad los.

Groet,
Marco

Indien mijn veronderstelling klopt (van hier zie ik weinig) en de groene vh wisselkontakt naar de x16 op de print gaat.

Inverter los leggen

Antennemotor ohms meten

Dan zekeringen knallen...of niet...

Als je de inverter los legt kun je tijdens die test ook een 1A zekering gebruiken daar de stroom dan toch heel laag behoort te zijn en er geen grote kortsluitknallen volgen door een zware zekering er in.
Wel op puur micro stand uiteraard. Geen combi stand.

Indien geen sluiting:
Inverter aansluiten en uitgebreid testen
Dan groene aansluiten (alles origineel terug dus) en testen.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 18 augustus 2022 21:49:39 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inverter defect ( En misschien de buis ook) , relais staat mogelijk vastgebrand op moederprintje als je doorgaat..

Ik heb:

  1. de groene draad losgemaakt
  2. De blauw/witte gevlochten draad naar de inverter losgemaakt
  3. De witte gevlochten draad naar de inverter losgemaakt
  4. De nieuwe zekering erin gestopt
  5. De stekker in het stopcontact gedaan
  6. De magnetron functie getest

De zekering en de groep knallen er niet uit. Het programma van de magnetron stopt na 3 seconden.

De antenne motor geeft signaal als ik die op beide polen meet.

Marco

Wat meet je ohms op de 2 pennen vd inverter daar waar de 2 draden op zaten?
Laag ohmig? Aiii

Niet laag ohmig: Nu inverterdraden terug erop (groene nog los laten). En terug testen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als ik de multimer op:

  • 200 zet meet ik 0.00
  • 20 zet, meet ik 0.00
  • 2 zet, meet ik .004

Marco

Oeikes. Lijkt defecte (kortgesloten) inverter.

Maar multimeter heeft geen 20 of 2 stand dus ik veronderstel dan 20 en 2 kohm?

4 ohm dan.

Heb je een foto van je meetinstument?

Best even de stekker uit laten voor je verder gaat

Dus voorlopig is het schade rapport: 2 deurcontacten, een inverter en een magnetronbuis

Hopelijk kunnen we nog iets vd lijst schrappen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

2kohm bereik dus. 0,04 is 4 ohm en dus vette kortsluiting. Spijtig. En zoals @smd reeds liet vallen (figuurlijk) kan de buis (magnetron) de oorzaak zijn.
Vorige opgesomde lijst is dus helaas actueel. Met wat pech is de buis zelf ook defect met een reden. Vuile antenne of gebroken antenne of (indien aanwezig) vuile antenne afscherming.

Soms gebeurt het dat mensen metalen accesoires gebruiken tijdens microgolf functie. Daar zijnde roosters en bakplaten. Bij oudere modellen zat er een pyrex plaat bij voor deze doeleinden. Die is er later niet meer bij gedaan met de gekende gevolgen en de ellelange discussies tot gevolg.

Edit:
PS. Je meter voldoet meer dan genoeg voor deze doeleinden.
Ook prima de metingen en interpretaties volbracht. Top. Spijtig van het resultaat (kostenplaatje)

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 19 augustus 2022 21:41:52 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Helaas, dat wordt dan een nieuwe combimagnetron. Ik weet nu in elk geval dat ik niet iets weggooi dat misschien voor "weinig" gerepareerd had kunnen worden.

Heel erg bedankt voor de begeleiding. Het was zeer leerzaam en leuk om te doen.

Marco

Kan het evt goedkoop herstellen voor je...