reparatie loewe videorecorder vv6376h

Ik heb een loewe videroecorder vv6376h gekregen die anders naar containerpark zou gaan. Ik zou nog graag een videorecorder hebben omdat ik graag vintage materiaal verzamel. En videorecorders beginnen langzamerhand toch zeldzamer te worden heb ik gemerkt. Vroeger toen ik jong was met veel uit elkaar gehaald omdat die er toen genoeg weggegooid werden (later werden dat dvd spelers) Was leerzaam als beginnende electroprutser en knutselaar :P
Maar nu kom je ze niet zo vaak meer tegen.
Nu zou ik eens willen kijken of deze nog te herstellen is. Loewe staat gekend als een goed merk, geen idee of dat ook echt zo is (voor alles)
Mijn kennis van videorecorders repareren is vrij beperkt maar misschien lukt het wel met jullie hulp. Of zeggen jullie dat het een slecht toestel is en niet aan moet beginnen, dat kan natuurlijk ook :+
Diagnose. Optisch ziet hij er goed uit, van binnen ook schoon en niet vuil, stoffig. Het lijkt erop of inrijgen e.d. prima in orde is. Band komt er niet verkreukeld uit. Vooruit en terug uit spoelen gaat ook goed.
Maar als ik afspeel gebeurd er iets vreemds. Op 1 tv heb ik alleen geluid, geen beeld. Ook met andere videoband getest, hetzelfde. De scartkabel, aansluiting en tv werken met andere apparaten, dat heb ik uitgesloten.
Op tv 2 krijg ik wel beeld maar valt het steeds weg en komt weer op. Er staat dan geen videosignaal en dan komt het weer terug. beeld begint "normaal maar wel met ruis, dan wordt beeld met steeds meer ruis erin en dan valt het weg. Dit in een loop. Hier valt geluid wel weg.
Osd lijkt wel in orde.
Ik heb een kort filmpje gemaakt dat verduidelijkt. Maar geen idee hoe ik dat hier kan delen want lukt niet via de upload functie.
Maar ik heb ook 4 foto's gemaakt van proces, misschien is dat al duidelijk.
Welke eerste stappen zou ik mogelijk kunnen maken?
Alvast bedankt

i.v.m. beperking 5 foto's hier nog wat foto's van de binnenwerken.
Ik heb geprobeerd meer informatie te vinden maar kan er weinig van vinden.
Kan iemand toevallig daar meer duidelijkheid in brengen?
Ik weet niet of loewe op dat moment nog eigen fabrieken, ontwikkeld had toen deze video gemaakt werd.
Ik schat bouwjaar van eind 90 tot begin 2008
Waarom? er zit een eprom? in met daarop een sticker "Acol7-u 0021
C gemstar" Hoogstwaarschijnlijk de software voor programma gids showview
https://stringfixer.com/nl/Video_recorder_scheduling_code
Gemstar is in 2008 failliet gegaan/overgenomen en werd de naam niet meer gebruikt. Dus video is van voor ongeveer 2008 lijkt me met deze informatie.
Showview is van eind jaren 80 dus de videorecorder is van eind 80 tot ongeveer 2008
Maar redelijk recent, binnenwerk en opbouw lijkt op van relatief recente Philips.
Ik meen deze gelijkaardige opbouw ook in een philips videorecorder heb gezien, inclusief het systeem van hoe de voeding gemonteerd was.
Maar die kochten ze opgegeven moment geloof ik ook in weer in bij dacht funai.
Dus als iemand meer weet te vertellen over de geschiedenis hiervan hoor ik het ook graag.
Ik meen dat loewe ook wel eens samenwerkte met philips dus dat ik die link maak is niet heel vreemd lijkt me ;)
Ik weet dat sommige mensen aan de hand van soort en type stickers, opbouw en meer al vaak meer kunnen zeggen wie mogelijk fabrikant is.

het is feitelijk een philips turbodrive van rond 2001 zo te zien. bekende problemen met de uitgeharde drukrol en gescheurde plastic tandwielen op de stalen asjes.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het enige wat Loewe echt zelf maakt zijn televisies. De meeste chassis van hen zijn tegenwoordig best OK, afgezien van eind nineties (rotte THT's, brandbommen) en hier en ginder een slechte reeks binnen het LCD verhaal, maar goed, das offtopic.

Die video is 1:1 een Philips met Loewe label. Op zich ook geen verkeerd apparaat. Wat testman al zei: check de drukrol. 9/10 uitgehard waardoor de band slecht via de geluidskop loopt en zo de CTL puls niet correct naar de juiste chipjes laat vloeien.
Uitgehard = vervangen.. Maar waar vind je nog een drukrol van een Turbo anno 2022? :?

Die geluidskop eens reinigen kan ook nooit kwaad. En verwijder aub asap die koppenreiniger achter de videokop. Maakt na 20 jaar de kop meer vuil dan proper. Trouwens nooit het nut gezien van een automatische koppenreiniger in een videorecorder...

de ruis lijkt wel de tracking in werking, beeld valt dan weg omdat het te slecht word, beeld gaat op blauw of zwart. een gare drukrol levert ook zoiets op, hoor je ook aan de audio, maar dan wel het mono geluidsspoor nemen. je hoort het geluid dan dof of ver weg worden als het beeld ook slecht word omdat de tape steeds verschuift in hoogte door de gare drukrol. soms heb je last van een bandgeleider die niet helemaal naar boven word geduwd, dat komt weer voort uit de gescheurde plastic tandwielen rechts net langs de loader doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Het is in zoverre geen 1:1 Philips, dat Philips tegen die tijd de productie van custommodellen heel goed op gang had. Een beetje zoals Vestel met televisies. 1 printplaat voor tig verschillende onderdelenbezettingen. Custom software, etc.

Het is een erg late, de voeding is van 2001 week 41.

Ik denk dat hij als model meer op Grundig versies lijkt dan op Philips versies, ook gezien het Grundig codenummer op de voeding. Tegen die tijd zoals ik hierboven schrijf, geen groot verschil. Gewoon varianten op een standaardchassis (Apollo met een getalletje erachter in dit geval).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Lijkt me vervuilde videokoppen want als de aandrukrol uitgehard is wordt de videoband zichtbaar beschadigd. Als ik de foto's van het loopwerk bekijk is alles nog in originele staat want zelfs het beruchte wormwiel en de aandrijfas van dat wormwiel zijn origineel en het koppen schoonmaak borsteltje is ook nog aanwezig. Dat alles nog origineel is duidt op weinig gebruik en dat maakt de kans klein dat de videokoppen versleten is. De videokoppen reinigen is niet zo moeilijk en kan gedaan worden met een zeemleren lapje met op dat lapje indien nog verkrijgbaar koppenreiniger vloeistof of schoonmaak alcohol. Het zeemleren lapje lichtjes tegen de videokoppen aandrukken en met de hand de videokoppen met de klok mee draaien. Vijf minuten wachten totdat de vloeistof verdampt is en dan uittesten of het videobeeld weer in orde is.
Loewe is/was een merk die mooie design kasten voorzag van elektronica die op dat moment goedkoop voor handen was en kon per model verschillen. Destijds heel veel geld voor een toestel en vooral bedoeld voor mensen die wilden laten zien dat ze het in het leven gemaakt hadden, gebruiken deden ze de toestellen bijna tot niet maar zo'n toestel paste wel in het interieur van de living waar de gasten ontvangen werden.

ronny 100 procent mee akoord loewe alleen goed voor de stoeffen nooit een deftig toestel van gezien.

Lijkt me juist geen vervuilde video koppen omdat er ook goed beeld wordt geleverd, maar valt weg wegens slechte tracking. De bandsnelheid is dus niet goed en dat komt door ontbreken tracking, zo lijkt het. Begin met ctrl kop (bij audiokop).

De bandloop op zich lijkt goed omdat het geluid op 1 TV goed blijft.
Het geluid op de andere TV valt weg als het beeld wegvalt. Zonder sync signalen wordt er dan waarschijnlijk gemuted.

Merci voor al jullie antwoorden
Ik was dus juist dat ik dit gelijkaardig gezien had in een Philips videorecorder, goed om te weten dat mijn geheugen me niet in de steek liet :P
Ik kan dus me ook verder inlezen en informatie opzoeken door te kijken naar topics over de Philips turbodrive.
Vroeger veel videorecorders gesloopt als klein manneke maar weinig echt gerepareerd :+
Dus waarschijnlijk een leuke leerschool deze videorecorder ;)
Ik heb eigenlijk geen idee of de turbodrives eigenlijk goede videorecorders waren, valt daar iets over te zeggen?

bekende problemen met de uitgeharde drukrol en gescheurde plastic tandwielen op de stalen asjes.

Zorgt gescheurde tandwielen er wel voor dat alles blijft draaien?
Vooruit, achteruit spoelen en spelen ansich lijkt goed te werken. Ik kan me voorstellen dat een drukwiel die niet goed meer werkt voor beeld problemen kan zorgen. maar als er een tandwiel niet goed werkt of kapot is lijkt het me dat alles niet zo soepel meer zou lopen. Maar dit is puur een beredenering van mij want ik heb praktisch geen ervaring met reparatie van vcr's
ga zeker naar de drukrol kijken maar hoe "zie" ik dat hij uitgehard is?

Uitgehard = vervangen.. Maar waar vind je nog een drukrol van een Turbo anno 2022? :?

China misschien? Ik denk dat ik wel eens op aliexpress toen ik zocht naar snaartjes voor cassetterecorders ook advertenties van aandrukrollen e.d. tegen ben gekomen. Misschien als ik de juiste maten weet dat ik eens kan kijken, wie weet.

Die geluidskop eens reinigen kan ook nooit kwaad.

Hoe doe ik dat? Gewoon met een wattenstaafje een beetje ipa?

En verwijder aub asap die koppenreiniger achter de videokop.

Gewoon eraf knippen, zou dat voldoende zijn?
Ik denk dat ik ooit een videorecorder, een turbodeck ook, heb gerepareerd door die te verwijderen.
Ik had hem open en keek gewoon want ging er mogelijk mis dat er een verkreukelde band uit komt. En die bleef hangen achter de koppenreiniger zag ik. Ik was toen nog vrij jong, misschien middelbaar school en was trots op mijzelf dat het had kunnen oplossen.
Zoals ik al zei, veel geleerd door gewoon uit elkaar te halen en te "prutsen" :D
@testman Hoe zet ik het geluid op mono omdat te testen?
Ik wil zo ie zo het binnenwerk er eens uit halen en goed bestuderen, ook aan de onderkant. Als ik me niet vergis is dat vrij simpel met deze videorecorders. frontje eraf, paar vijzen eruit en kunt binnenwerk dacht ik zo eruit halen.
En eens verder alles goed visueel inspecteren. Ook de videokop.
Kan ik ook nog iets horen aan het deck als het speelt als iets niet goed gaat? Ik bedoel, verandering in geluid van mechaniek of iets?
trouwens, Een gescheurde tandwiel lijkt me nog lastiger te vinden dan een aandrukwiel. Ik meen dat gelezen had dat Philips dit probleem in andere apparaten ook kon hebben, meen cassettedecks.
@ronny530.
Het viel me ook op dat alles van binnen nogal schoon was en praktisch geen stof te zien. Hopelijk dus ook weinig draai uren of iemand die er goed voor gezorgd heeft. Vandaar zeker de moeite voor mij om te kijken of kan herstellen.
Ik geloof dat schoonmaken van de koppen een precies en delicaat karweitje was. Mag dat met ipa? Of koop ik best speciale reiniger bv video 90 van contact chemie ervoor? Kon je daar vroeger niet speciale stokjes met zeemleren kop voor kopen? (gevonden https://van-eck.net/product/video_koppen_reinigingssticks_-_chemtronic… )
Gehoord en gezien bij mijn oom. Mijn oom repareerde veel weggegooide elektronica, zo ben ik er ook ingerold als zeer klein manneke :P
Vrij vroeg begonnen met een schroevendraaier gewoon van alles uit elkaar te halen wat ik kreeg van hem :D (En later gewoon zelf gaan vragen bij lokale winkels en containerpark, toen mocht dat nog) En gewoon onderzoeken wat het was. Soms bij mijn oom vragen wat is dit onderdeel en wat is dat. En meekijken als hij ergens mee bezig was.
Wat is trouwens "tracking" in een videorecorder?

KGE

Golden Member

Misschien is deze wel te transplanteren:

drukrol

of anders een los rolletje:https://www.ebay.de/itm/325300511587

Die koppenreiniger kun je in zijn geheel verwijderen met het armpje en al maar ik zou hem laten zitten, het is niet de beruchte 'vezelrol' die vuil verzamelt maar de latere zachtplastic 'tandwiel' variant. Daar blijft als het goed is niets in vastzitten (hij 'klopt' het vuil uit de luchtspleet).

[Bericht gewijzigd door KGE op woensdag 17 augustus 2022 20:59:30 (35%)

Tracking is voor zover ík weet het 'gelijk leggen' van een synchronisatie-signaal op de band met de interne electronica zodat de beeldkwaliteit zo goed mogelijk wordt. Door de snelheid van de koppentrommel tijdelijk iets te verhogen of verlagen wordt het aftastmoment iets vroeger of lager gelegd. Videorecorders konden dat in de jaren '90 vrijwel allemaal automatisch (dat werd dan auto-tracking genoemd), al was het niet altijd een garantie voor succes.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
maartenbakker

Golden Member

Als ik het goed zeg, gaat het om het faseverschil tussen de synchronisatiepuls op de band en een vast punt in de omwenteling van de koppentrommel die elke puls 1 volledige omwenteling maakt. Dat verschil is idealiter nul, maar kan tussen recorders wat verschillen. Met de trackingregelaar stel je het faseverschil van het bandtransport en de synchronisatiepuls zodanig bij dat de kop steeds exact over het spoortje vliegt.

Philips was in 1984 de eerste fabrikant die VHS recorders van autotracking voorzag. Ik denk dat dat gebeurde door de signaalsterkte te meten, en dan over het faseverschil te sweepen en het sterkste punt te pakken.

De reden dat Philips hiermee kwam was waarschijnlijk dat ze hun vaste klanten niet al te ver terug in de tijd wilden gooien na het beëindigen van de productie van V2000 recorders die een DTF systeem hadden: Bij kleine onregelmatigheden en afspelen op andere snelheden werd de tracking gecompenseerd door de kopjes te bewegen met piezo-actuatoren, bij een constant faseverschil werd de fase van het bandtransport aagepast net als bij autotracking maar dan zonder te sweepen (het regelsignaal van DTF bevat al informatie over welke kant op je moet bijstellen).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 17 augustus 2022 21:32:23 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De videokoppen niet met een wattenstaafje reinigen want zo'n staafje kan pluizen achterlaten. Er schoot me nog iets te binnen, als u de videoband met versneld beeld afspeelt is er dan wel beeld te zien want voor zover ik weet wordt de geluid/tracking kop buiten werking gesteld. In het loopwerk gaat de aandruk rol ook iets van de capstan as af omdat de hoofdmotor van de spoelen de snelheid bepaald. Het is al wel heel erg lang geleden maar toen Philips de turbodrive op de markt bracht mocht ik een introductie training in Eindhoven volgen met uiteraard veel theorie over het door Philips toegepaste kantruis filter waar wij als deelnemers het nut niet van inzagen want het verschil was minimaal. De praktijk was veel leuker want het loopwerk helemaal uit elkaar slopen en weer opbouwen kon binnen 15 minuten als je de juiste volgorde maar aanhield. Wij zijn zeker een half uur tot een uur aan het prutsen geweest maar zo'n training blijft je altijd bij.

Op 18 augustus 2022 18:09:26 schreef ronny530:
De videokoppen niet met een wattenstaafje reinigen want zo'n staafje kan pluizen achterlaten. Er schoot me nog iets te binnen, als u de videoband met versneld beeld afspeelt is er dan wel beeld te zien want voor zover ik weet wordt de geluid/tracking kop buiten werking gesteld. In het loopwerk gaat de aandruk rol ook iets van de capstan as af omdat de hoofdmotor van de spoelen de snelheid bepaald. Het is al wel heel erg lang geleden maar toen Philips de turbodrive op de markt bracht mocht ik een introductie training in Eindhoven volgen met uiteraard veel theorie over het door Philips toegepaste kantruis filter waar wij als deelnemers het nut niet van inzagen want het verschil was minimaal. De praktijk was veel leuker want het loopwerk helemaal uit elkaar slopen en weer opbouwen kon binnen 15 minuten als je de juiste volgorde maar aanhield. Wij zijn zeker een half uur tot een uur aan het prutsen geweest maar zo'n training blijft je altijd bij.

dat zal tegen de 30 jaar geleden zijn intussen dan. meen dat ik data zag op de eerste turbodrives van 1992. oa de vr231 heb ik nogal wat gehad..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De drukrollen en mechanisch kitje had ik er tientallen van op voorraad destijds.. Gingen als zoete broodjes!! Denk dat ik nog ergens originele drukrollen bezit.. Maar waar ook al weer?? Bij belangstelling wil ik wel zoeken

Kan wel kloppen was in de tijd dat elektronica reparateurs nog als helden werden behandeld want de klanten gingen er bij voorbaat van uit dat de toen nog dure apparatuur onherstelbaar defect zou zijn. De Loewe ziet er qua loopwerk e.d. nog zo gaaf uit, nooit geserviced en heeft m.i. meer voor de show in de huiskamer gestaan als zijnde status symbool. Ik hoop echt dat de Loewe hersteld kan worden want de gebruikte die ik op de bank heb gehad waren er veel slechter aan toe.

@brains: de koppenreiniger kan je eenvoudig losklikken. Zit onderaan op dat stiftje vastgeklikt met een "weerhaak". Appeltje Eitje.

@ronny530: ik vraag me af wat jij ooit met Loewe beleefd hebt. Ik ken het merk vanaf het C4000 chassis in de jaren 70. Pak de beeldbuizen chassis na de C9003 (+/- 1994) tot ergens begin jaren 2000. Dan de MB180 nog die ze inkochten bij Vestel. Daar kan je slecht over praten.
(en dan nog, zelf jaren zo'n Media Plus Xelos gehad van 99. Wat zat daarin? Een Q4100 of zoiets? Direct goed doorgesoldeerd à la K40 en nooit wat mee gehad. 10 jaar op de slaapkamer gehad.

Ik weet niet waar er verder nog drama's gebeurd zijn hoor.
Meerdere mensen geweten met een C9XXX die twintig jaar speelde zonder één enkel defect.
L2650 en L2700 zie je stilaan ook de huizen uigehaald worden na 15 jaren dienst zonder al te veel gedoe.

Vrij degelijk printmateriaal tsja, ik weet het niet...

De videorecorder van TS leek mij op het eerste zicht op een VR850 oid.
Waar de eerste turbo's erg veel last hadden van de loading asjes die braken, het remsysteem dat brak was en diverse plastic asjes en pinnen die van het chassis loskwamen, was dat bij die reeksen al pakken beter.
Heb er zelf zo eentje staan die na 4 jaar met een defecte drukrol afgedankt werd. Vervangen en gebruik hem nu soms nog; nooit gehaperd.

Mij krijgt het de schijn dat je over B&O bezig bent. Ook in hun tv's kwam je een compleet ingekocht chassis tegen met hun kast rond en hun prijs op.
Vandaag doen ze het nog: hun OLED's zijn chassis van LG met hun soundsysteem in en hun prijsje erop.

in de top of the line huizen die worden gemaakt zie je amper nog B&O systemen, die mensen willen tegenwoordig B&W of sonos speakers. het kunnen bedienen met een smartphone is de standaard geworden.

de vr231 turbodrive heb ik genoeg uit de bak geraapt eind jaren 90. was een probleembak met de tandwielen en drukrol. heb er ook de dure hifi modellen van gehad, maar drukrol was een probleem wat er lang inzat. ook lang niet altijd door gebruik, het rubber werd rot gewoon. vervangrollen zijn nu nog niet uitgedroogd, het rubber werd beter in latere modellen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 19 augustus 2022 00:07:22 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 augustus 2022 22:18:24 schreef Beeldbuisje:
Mij krijgt het de schijn dat je over B&O bezig bent. Ook in hun tv's kwam je een compleet ingekocht chassis tegen met hun kast rond en hun prijs op.

Ik heb een keer een B&O tv in reparatie gehad. Printplaat leek net een prototypemodel (iets teveel patchdraadjes op de printplaat) en de bedrading zag er rommelig uit. Dat was in de tijd dat de Aziaten al strakke en goed servicevriendelijke TV's bouwden. Ik ga ervan uit dat in die tijd B&O zelf hun chassis ontwikkelde en bouwde.

maartenbakker

Golden Member

De meeste B&O beeldbuistoestellen zijn door henzelf ontwikkeld. Alleen de eerste generaties MX en een aantal budgetmodellen zijn met vreemde chassis uitgerust. Respectievelijk omdat B&O toen nog geen eigen compacte chassis had danwel omdat de eigen chassis te duur waren. Philips CP90, Thomson ICC3, Thomson ICC5, Philips GR2.2 en mogelijk Philips MD1.2. Alles met een beeldbuis van na die tijd was voor zover ik weet van Beoblofsen zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

We kunnen wel over de historie van merken die de Philips techniek gebruikten in gaan maar daar schiet vraagsteller niets mee op want die wil de videorecorder weer werkend krijgen. Het servicen begint met het reinigen van de video koppen en als dat reinigen niet de oplossing is dan is nader onderzoek noodzakelijk.

Videokoppen reinigen kan nooit geen kwaad. In dit geval is de bandsnelheid iets te hoog of iets te laag tov de rotatiesnelheid van de koppentrommel. De rotatiesnelheid van de koppentrommel zal vast wel goed zijn en er is dus iets mis met het bandtransport. Dat kan uitgeharde aandrukrollen zijn. Ik weet niet waar het rastersynchronisatie op de band staat. Bij de oudere recorders zat dat bij de rand van de band en ik dacht dat het bij de nieuwe recorders met het videosignaal mee via de videokoppen op de band gezet werd. Gaat het volgens eerstgenoemde systeem, dan kan je kijken of het synchronisatiesignaal vanaf de gecombineerde geluid/sync kop in orde is.

De laatste generaties ook problemen met het olie/ vet in de koppentrommel lagering, vertaait..

Pas op met beschadigingen bij reinigen video koppen.
Als het niet nodig is, niet doen.
Het lijkt hier niet nodig.

Inderdaad de bandsnelheid is te hoog of te laag en wordt niet gecorrigeerd.
Of er iets mis met de ctrl kop en verder kan je controleren door de aansluitdraadjes van de ctrl kop even kort te sluiten. Als er iets verandert weet je dat het circuit nog wel werkt, maar niet voldoende.

Met een scoop de weg van de ctrl signalen volgen?