Whirlpool inductieplaat ACM795; grote zone werkt maar half tenzij geopend

maartenbakker

Golden Member

Als je het over microgolfovens hebt: Bij nader inzien zeggen de schroeven niets. Bij mijn Zweedse model zit de kap vast met kruiskopschroeven.

De herkomst van het apparaat is bij Whirlpool op te maken uit de "fabrieksletters", dat wil zeggen de eerste twee tekens van het serienummer op de servicesticker. Onder het oude Philipssysteem waren dit echt letters, maar Whirlpool heeft de revisiecode uit het serienummer gehaald en de letters vervangen door cijfers die op de plaats van de revisiecode kwamen.

Ventilatoren komen bijna altijd uit China, tenzij ze uit Hongarije komen (maar die zijn te duur).

Herkomst van onderdelen, zoals hier de driversamenstelling, blijkt vrijwel altijd uit opdrukken (nummers en soms zelfs lettertype), maar ze zijn niet altijd eenvoudig te duiden. In het geval van de kookplaat was Delta (of heel misschien licentie of joint venture) vrij duidelijk als je het eenmaal ziet. Opzich een gerenommeerde fabrikant van vermogenselektronica (beter dan anoniem Chinees spul of merken als Midea of Haier), maar het gaat ook in televisies zo nu en dan wel eens stuk.

Let wel, dat is de herkomst van de fabrikant/het ontwerp/de kwaliteitscontrole. In welke van zijn fabrieken Delta de voeding maakte, is er niet uit op te maken. Dat kan best een fabriek in China zijn.

Ik zie trouwens dat er op de ventilator ook Delta staat, net als trouwens op een trafo'tje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het delta verhaal zal dan wel zeker kloppen. Interessante uiteenzetting trouwens. Ik vraag me af welke oude wh micro kruisschroeven had?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
maartenbakker

Golden Member

Een FT338 Family chef 8587 338 99893 uit 2010. Het lijkt een Zweeds model te zijn, serienummer begint met 42 en als ik bij Aswo naar de onderdelen kijk dan zijn dat ook allemaal "echte". Alleen de laatste 5 cijfers van het 85-nummer zijn wel wat afwijkend. Ik zal hem vroeg of laat eens open moeten maken vanwege een slechte rotary encoder, maar dat is geen dringend probleem. Dan zal ik ook nog eens naar de details kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wij hebben nog een zweedse Pro Combi van Philips Whirlpool, wat een top oven!!

De printen zijn een Joint venture van indesit..

maartenbakker

Golden Member

Waar blijkt dat uit? Als dezelfde printplaten door Indecent gebruikt zijn, moet het alsnog gezamenlijke inkoop zijn (de kans dat Delta of een andere externe partij die printen heeft gemaakt lijkt me erg groot) en verwacht ik een beetje dat er bij hen dan geen Whirlpoollogo opstaat. Dan ben ik wel benieuwd door welke Italiaanse fabriek de boel geassembleerd is. Die heeft dan wel eigen "letters" gekregen binnen Whirlpool, geruime tijd voordat de bedrijven samengingen. Dat kan een interessant stukje geschiedenis zijn!

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lijkt me echt italiaanse design, is niet echt cjinese ( wel geproduceerd misschien??) en zeker geen Whirlpoop...

maartenbakker

Golden Member

Het enige dat voor mij een beetje Europees oogt zijn de AVX condensatoren. Daar had ik eerder oosterse types verwacht, die misschien zelfs degelijker zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Einde van de week is die vermogenprint aangekomen.
Op dat kleine stuurprintje van die vervangprint waren jumpers aangebracht. Ergens diep verscholen in de technische docs van Whirpool heb ik een documentje gevonden dat stelde dat voor de linkse print alle jumpers verwijderd moeten worden.
De rechtse moet jumper 3 hebben en indien zo'n grote plaat als in mijn geval, moeten bij de uiterst rechtse jumper twee en drie geplaatst worden.

In alle geval was het bij mij de linkse en die liet zich na invoeren van de optiecode perfect programmeren.
Werkt nu ook perfect, zolang de pot of pan precies in het midden van die grote kookzone staat. Men doet dit intuïtief wellicht altijd zo, maar het is toch een weetje.

Straks gaat ze terug naar de eigenaar. Ikke weer wat slimmer geworden _/-\o_

Gelukkig! Je heb de universele print gekregen, die is IDD programmeerbaar!!

Nog even een kanttekening met deze dekselse kookplaat: de pot of pan moet toch echt minstens tot de voorlaatste cirkel staan hoor.
De grootste pot die ik thuis heb heeft die eigenschap en werkte na vervanging keer op keer.
Hun grootste kookpot komt maar halverwege die voorlaatste ring en dat gedeelte wordt dus niet ingeschakeld.
Hopelijk zijn hun braad en bakpannen groter.
We gaan het merken.