Parallel/serieschakeling van accus ontladen en opladen

Goedenavond,

Op mijn boot komt een 24v elektromotor en hier wil ik 4 12v 110ah deep cycle agm accus bij zetten.
Vaak wordt er semitractie aangeraden maar ik vertrouw niet helemaal op de levensduur als deze vaak leeg getrokken worden.

Nu kunnen de accus in de boot op 2 manieren geschakeld worden. 2 seriestringen parallel zetten of 2 parallelstringen in serie zetten.
Zitten er nog voor en nadelen aan de opties? Ik zou zelf voor de 1e gaan, mocht er ergens een kabel, aansluiting, zekering of accu ontbreken is er alsnog 24v waarop gevaren kan worden.

Het laden gebeurt als de accus niet in de boot staan. Ik denk dat ik deze het beste in de zelfde opstelling als in de boot aansluit voordat ik deze thuis oplaad om ervoor te zorgen dat er geen spanningsverschillen zijn en er dus geen stromen gaan lopen zodra deze weer parallel gezet worden in de boot.
Oftewel, een 2e kabelboom voor thuis maken, dezelfde als die ingebouwd in de boot zit.

Nu de lader, 24V 20A acculaders zijn prijzige dingen. Nu kwam ik de volgende labvoeding tegen: https://www.eleshop.nl/labps3020sm-30v-20a.html

Is er wat op tegen om een labvoeding te gebruiken ipv een lader? Op deze manier heb ik een variabele acculader en een nieuw speeltje voor de hobbytafel.

benleentje

Golden Member

Vaak wordt er semitractie aangeraden maar ik vertrouw niet helemaal op de levensduur als deze vaak leeg getrokken worden.

Op onze heftrucks gaan de accu's ca 13 jaar lang mee. En we trekken ze meestal tot ca 30%/40% leeg het stuk van 40% naar echt leeg gaat dan vrij snel dus is niet zinvol. Ze mogen tot 20% leeg getrokken worden

Als je de accu gewoon precies zo ver leeg trekt als dat ze mogen dan gaan ze gegarandeerd zo lang mee. Wat wel belangrijk is dat de accu niet meer stroom leveren als dat ze mogen. Als ze dus geschikt zijn om 20A continu te ontladen ga er dan geen 30A uittrekken dan gaan ze hard achteruit.

dat er geen spanningsverschillen zijn en er dus geen stromen gaan lopen zodra deze weer parallel gezet worden in de boot.

Als de accu allemaal opgeladen zijn dan zijn er geen spanningsverschillen die een stroom kunnen veroorzaken. Als de ene accu op 13V staat en de andere op 13,8 ook dan gebeurt er niet zo veel er zal iets van stroom naar de 13V accu lopen maar dat maar heel weinig niets om je zorgen om te maken. Volle accu's aan lege accu's koppelen geeft wel problemen maar als ze allemaal hetzelfde zijn geladen gebeurt er niet zo heel veel.

Is er wat op tegen om een labvoeding te gebruiken ipv een lader?

Ja. Een acculader doet niet zomaar wat stroom in de accu duwen maar houd ook in de gaten wanneer de accu vol is en stopt dan. Je accu te lang opladen is net zo schadelijk als ze te ver leeg trekken. Een acculader kan dan wel prijzig zijn maar dat zorgt er ook voor dat je het maximale aan levensduur uit de accu kan halen.
Daarnaast heeft een goede acculader ook meerdere programma's en word de accu af en toe ook eens gebalanceerd.

JE kan best een keer een accu opladen met een labvoeding als het echt moet maar het is echt niet eenvoudig om dan precies op tijd te stoppen, dan is het beter om gewoon te vroeg te stoppen. Met een timer / tijdkok gaan werken is ook niet zo goed idee omdat de ene keer het opladen in 4 klaar kan zijn en de andere keer duurt het 10 uur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een labvoeding heeft geen optimale laadcurve. Mits ie stroombegrenzing heeft (meeste tegenwoordig wel) kan ie wel incidenteel gebruikt worden.

Maar ik zou gewoon een goede acculader kopen.
Diepontlading is altijd beroerd, semi-tracti of deep-cycle scheelt niet heel veel.

Wil je echt diepontladen, dan moet je naar de full tractieaccu's. Maar die zijn lomp en duur. Dan kun je veel beter naar een lithiumaccuset gaan. Stuk lichter en goedkoper dan full tractie

Een 24V acculader is ongeveer net zo duur als die voeding, rond de 250 euro. (Meanwell PB-600-24)

Eventueel zou je ook een goede 2e handse kunnen kopen. De Victron Skylla wordt regelmatig aangeboden voor 100-200 euro (30-50A) door mensen die upgraden naar lithium en/of een multiplus

benleentje

Golden Member

Diepontlading is altijd beroerd, semi-tracti of deep-cycle scheelt niet heel veel.

Vandaar ook dat ik aangeef dat je echt moet kijken naar wat de fabrikant opgeeft tot hoever je hem mag ontladen. Meestal win je er niet zo heel veel en kan je beter gewoon op tijd stoppen. Dus niet denken ik kan nog wel een kleine stukje verder. Gebeurt het een keer door onvoorziene omstandigheden is 1 keer te ver ontladen niet zo ramp. Maar als het je vaak gebeurt dan is je accu capaciteit gewoon te klein.-

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Een labvoeding als lader gebruiken kan prima, zolang je de discipline opbrengt om de spanning zelf naar beneden te schroeven als de accu 'vol' is. En daar zou het zomaar wel eens fout kunnen gaan...

Een Victron 24V/50A lader hoeft in goede staat niet meer dan 250-300 euro te kosten, kwestie van ff neuzen op marktplaats. Gezien bovenstaande te prefereren boven een voor dit doel gekochte labvoeding.

fred101

Golden Member

Ik laad kleine accus soms met een labvoeding. Meestal als er een reden is om ze met lage stroom te laden. Ik heb bv een lader voor mijn RC heli die nogal snel laadt en tot 4,3V. Die laad ik dan soms met een labvoeding (bv na het vliegen). Ik zet de CC op de gewenste stroom maar nog belangrijker, ik zet de spanning op 4,15V. Als de accu 4,15 V is dan loopt er ook geen stroom meer. Maar hij volgt natuurlijk geen profiel. Mijn voeding klopt perfect qua aflezing en instelling, dat is bij veel voedingen niet het geval en voor lithium accus is dat heel belangrijk, meet dat dus eerst na. Mijn voeding heeft sense aansluitingen. Bij hoge stroom is dat belangrijk omdat er dan teveel spanning over de kabels kan vallen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je volgt toch EXACT the aangeraden laad-curve?

http://www.limn2o4.com/ZLCD-34.htm

(behalve de aangeraden "end of charging").

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 20 augustus 2022 11:27:36 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Nooit bij stil gestaan maar volgens mij heb je gelijk.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een fast-charge van een lood-accu kwam ik ook tegen. /dat/ is ingewikkeld. Snelladen tot X volt, dan lagere stroom tot een andere spanning en dan weer wat anders.

In bovenstaand plaatje kloppen een paar details niet. Zo is de spanningstijging vanaf de start zelden precies lineair. En de raaklijn van de stroom bij het "omschakelpunt" kan niet verticaal zijn. Maar het was het eerste plaatje wat ik vond.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 20 augustus 2022 14:56:34 (43%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 augustus 2022 11:26:52 schreef rew:
Je volgt toch EXACT the aangeraden laad-curve?

Afgaand op dat plaatje moet dat met een labvoeding toch wel heel erg makkelijk zijn. Je stelt maximale stroom en maximale spanning in en de rest gaat vanzelf.

Die grafiek had ik inderdaad ook in mijn hoofd en dacht dus dat het wel zou kunnen.
Een loodaccu heeft een standby charging voltage van 13.8v. Bedoelen ze hier niet mee als je gewoon deze spanning als max aanhoud dat het goed gaat?
Misschien gebruikt een acculader wel de cycle charging voltage van 14.4v om sneller te kunnen laden in het constant voltage gedeelte maar bij mij maakt de laadtijd niet veel uit, hij mag er meerdere dagen over doen.

Over de accu, ik vond deze:
https://www.accuserviceholland.nl/agm-ev12-110-deep-cycle-accu-12-v-11…
Het mooie is, deze heeft een uitgebreide datasheet. Als je hem elke keer 80% ontlaad heb je na 460 cycles nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit over.

Als ik een semitractie zoek kom ik bij zoiets uit
https://www.accuserviceholland.nl/dynac-semi-tractie-12-volt-105-ah-ty…
Dat is dan inderdaad 100 euro goedkoper maar het enige wat in deze datasheet staat is een levensduur van 350 cycles bij 50% ontladen, maar wat zegt dit?

Wat zijn goede leveranciers met volledige datasheets? Voor een bootje dat 10x per jaar gebruikt wordt op 80% ontlading zou ik 10 jaar acceptabel vinden en dus zo'n 100-200 cycles.

High met Henk

Special Member

Voor 24 V zet je 2 accu's in serie..

Heb je meer capaciteit nodig zet je 2 in serie en die 2 strings weer parallel.

Zo doen wij dat iig bij gmdss of noodstroom accu's aan boord

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 augustus 2022 16:35:01 schreef tysie:
Een loodaccu heeft een standby charging voltage van 13.8v

Mijn lader laadt AGM-accu's tot 14,7 volt. Zodra de stroom zakt onder een bepaalde waarde gaat hij naar de floatspanning en die is 13,6 volt.
Je zou dus je labvoeding op 14,7 volt kunnen zetten maar zodra de accu vol is moet je hem er af halen.
Als je de voeding op 13,8 zet komt hij niet vol denk ik.

Lambiek

Special Member

Op 20 augustus 2022 14:54:13 schreef rew:
Een fast-charge van een lood-accu kwam ik ook tegen. /dat/ is ingewikkeld.

En dat is precies wat een victron lader doet, bulk, absortion en float.

Dus @TS,

Koop een goede lader en ga niet lopen knoeien met een lab voeding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Afgaand op dat plaatje moet dat met een labvoeding toch wel heel erg makkelijk zijn. Je stelt maximale stroom en maximale spanning in en de rest gaat vanzelf.

Niet als je op 14,4V gaat laden dan daalt de stroom lang niet zoveel.

Als je de voeding op 13,8 zet komt hij niet vol denk ik.

Hij komt net zo vol het is alleen minder goed voor de levensduur de capaciteit gaat dan harder achteruit als je de accu cyclisch tot 20% ontlaad.

Het mooie is, deze heeft een uitgebreide datasheet. Als je hem elke keer 80% ontlaad heb je na 460 cycles nog 80% van de oorspronkelijke capaciteit over.

Leuk zo een datasheet maar dan moet je hem ook precies zo gebruiken als in de testen die ze hebben uitgevoerd,

Ik zat net even te rekenen: Onze heftruck op het werk heeft ca 13 jaar gedaan met 1 accu toch heeft hij maar ca 400 laadcyclus gehaald. Wij gebruikten de heftruck relatief weinig. In grote Magazijnen rijden ze de accu elke dag leeg en daar haalt een accu ca 4 jaar. De accu is dan vaak nog ca 40/50% maar dat is te weinig om de volgende shift mee te halen. Accu's worden daar gewisseld per shift.
4 jaar zijn zeg 1200 laadcyclus je zit dus dat niet naar 20% leeg rijden loont. Leegtrekken naar 20% gewoon niet doen ook al staat het in de datasheet voeg dan meer accucapaciteit toe en je haalt in eens 2x meer cyclus eruit.

Dat is dan inderdaad 100 euro goedkoper maar het enige wat in deze datasheet staat is een levensduur van 350 cycles bij 50% ontladen, maar wat zegt dit?

Dat zegt dus hoe duur tractieaccu's zijn?

Accu 1
236,-
110Ah
max 20% ontladen
Dan heb je effectief 88Ah wat je nuttig kan gebruiken en die kost dan 2,68/Ah

Accu2
137,-
105Ah
max 50% ontladen
Dan heb je effectief 52.5Ah wat je nuttig kan gebruiken en die kost dan 2,61/Ah

Accu1 is per Ah maar iets duurder maar wel een stuk meer bruikbare capaciteit. Als ruimte dus belangrijk is en beperkt dan moet je wel naar tractieaccu's gaan.

Als je kijkt naar levensduur dan kan je accu 1 tot ca 40% gebruiken en accu2 maar tot ca 60%. dan is semitracti qua prijs gunstiger. Maar qua levensduur is tractie dan weer gunstiger geen zin om dat zover door te rekenen.

Moraal van het verhaal is dat je moet zorgen voor genoeg capaciteit dat je voor semitractie maar tot 60% gaat en voor tractie tot 40%. Dan heb je ook wat reserve capaciteit voor onvoorziene omstandigheden

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Misschien gebruikt een acculader wel de cycle charging voltage van 14.4v om sneller te kunnen laden in het constant voltage gedeelte maar bij mij maakt de laadtijd niet veel uit, hij mag er meerdere dagen over doen.

Neem dan gewoon een 12V acculader. Met een labvoeding is het gewoon lastig om de accu goed vol te krijgen en is de kans op overladen gewoon een stuk groter. Alleen op 13,8V laden is voor jouw cyclische toepassing niet geschikt en je capaciteit gaat harder achteruit.

Een 110Ah accu kan je ook met 10A opladen dan is die in ca12 uur ook wel vol en voor een 20A zou dan denk maar weinig schelen.
Die 20A krijg je er alleen in het begin in als de accu erg leeg is dat zakt toch al vrij snel.

Voor 240,- wat die voeding kost hebt je toch wel een acculader?

https://www.acculaders.nl/aq-tron-aq24m20-acculader-24v-20a-wa.html
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-12-acculader-12a.html
https://www.accuserviceholland.nl/gys-batium-7-24-acculader-6-12-24-vo…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Volgens de datasheet is 20% 11.88V wat dan bij een ontladingstroom van 0.2C(de motor trekt ongeveer 40A) weer betekent dat je maar ongeveer 2uur hebt wat betekent effectief ongeveer 40ah.

Ga je door tot 10.8v haal je de 4 uur. 10.8v zit dan echter ver onder 0 procent state of charge.

Op 20 augustus 2022 19:50:17 schreef benleentje:
[...]Neem dan gewoon een 12V acculader. Met een labvoeding is het gewoon lastig om de accu goed vol te krijgen en is de kans op overladen gewoon een stuk groter. Alleen op 13,8V laden is voor jouw cyclische toepassing niet geschikt en je capaciteit gaat harder achteruit.

Een 110Ah accu kan je ook met 10A opladen dan is die in ca12 uur ook wel vol en voor een 20A zou dan denk maar weinig schelen.
Die 20A krijg je er alleen in het begin in als de accu erg leeg is dat zakt toch al vrij snel.

Voor 240,- wat die voeding kost hebt je toch wel een acculader?

https://www.acculaders.nl/aq-tron-aq24m20-acculader-24v-20a-wa.html
https://www.accuserviceholland.nl/avena-124-12-acculader-12a.html
https://www.accuserviceholland.nl/gys-batium-7-24-acculader-6-12-24-vo…

Bedankt voor deze links! Die zien er goed uit.
Vaak staat er bij acculaders een geschikte capaciteit. Bij de laatste bijvoorbeeld tot 130ah. Bedoelen ze hiermee we raden dit aan vanwege laadtijd of zal er een timer aflopen omdat het laden te lang duurt? Ik zou graag het volledige pakket van 220ah tegelijk laden namelijk.

[Bericht gewijzigd door tysie op zaterdag 20 augustus 2022 20:02:54 (68%)

benleentje

Golden Member

Volgens de datasheet is 20% 11.88V wat dan bij een ontladingstroom van 0.2C(de motor trekt ongeveer 40A) weer betekent dat je maar ongeveer 2uur hebt wat betekent effectief ongeveer 40ah.

Ga je door tot 10.8v haal je de 4 uur. 10.8v zit dan echter ver onder 0 procent state of charge.

2 uur bij 40Ah is 80Ah. 4 uur met 40A haal je niet de accuspanning gaat al veel eerder dramatisch hard achteruit.

uit de datasheet an accu 1
Ampère 110 Ah (10hr) / 96 Ah (5hr)

De capaciteit van een accu word opgeven bij een ontlaadtijd van 10 uur en 5 uur. voor een 110A semi tractie is dat ca 11. Als je die accu met 22A (5 uur) gaat ontladen dan is de capaciteit een stuk lager die is dan 96Ah. Dat is 14Ah minder
De accu ontladen met 40A zou dus 80A kunnen betekenen en dat is ca 1,5 uur varen tot 20%

Als ze in de datasheet uitgaan van zeg 460 cyclus bij ontladen tot 20% is dat wel in ideale omstandigheden. Erg leuk die datasheets maar wat zegt dat voor jouw situatie?

10.8v zit dan echter ver onder 0 procent state of charge.

Je kan een accu gewoon leeg trekken tot 0V. De werkelijk bruikbare capaciteit is echt groter dan wat ze opgeven. Echter doe je dat maar 1 keer en op het laatste geeft de accu ook nog maar zo weinig stroom dat je een ledje op kan laten branden maar al ver daarvoor is 40A al niet meer haalbaar.
Dus vergeet die leuke datasheets en vergeet die 20% of 50%.

Vaak staat er bij acculaders een geschikte capaciteit. Bij de laatste bijvoorbeeld tot 130ah. Bedoelen ze hiermee we raden dit aan vanwege laadtijd of zal er een timer aflopen omdat het laden te lang duurt?

Als je een 120Ah accu aan de lader hangt zal die bv beginnen met 15A te laden en een 240Ah zal dan met ca 30A beginnen te laden. Het heeft dan niet zo veel nut op voor een 110Ah lader een 20A lader of meer te gaan gebruiken er gaat echt niet meer stroom in. Echter is dit geen probleem en kan je de accu ook prima met een 100A lader opladen maar het gaat niet sneller.
Met een 1A lader proberen een 110Ah accu vol te krijgen is geen probleem echter duur het dan minimaal 110 uur voor hij vol zit je bent dus al bijna 5 dagen bezig. Dat is niet echt praktisch om te doen maar belangrijker is dat
accu niet te lang op 14,4V geladen mag worden, dat is het laatste gedeelte van het laad proces wat nodig is maar niet te lang mag duren. Als je een accu traag met 1A wilt laden kan je dat beter met 13,8V doen.

Als je een acculader gebruikt die met 14,4V werkt moet de accu in ca 8 - 14 uur vol zijn maar er zit geen timer in de lader die stop na zeg precies 14 uur. Vaak zit er wel iets van een timer in maar die kijkt naar de laatste 15 minuten. Als in 15 minuten de laadstroom niet meer of te weinig afneemt is dat een teken dat de accu vol is. Zoiets zat vroeger in oude laders voor heftrucks, dat zit er eigenlijk nog steeds in maar er is meer bij gekomen ook met betere AD converters kan met een stuk meer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 augustus 2022 20:58:06 schreef benleentje:
[...] 2 uur bij 40Ah is 80Ah. 4 uur met 40A haal je niet de accuspanning gaat al veel eerder dramatisch hard achteruit.

Ik had het over 0.2c, 20A aangezien ik 2 sets parallel zet en dus 20a per set trek.

Ik begrijp het verhaal over het laden. Mocht ik dus een lader aanschaffen die tot 130ah geschikt is, beter dan per set opladen dan het hele accupakket tegelijk

benleentje

Golden Member

beter dan per set opladen dan het hele accupakket tegelijk

Dat altijd per set laden. Nooit het geheel laden tenzij je op je boot zit je accu is leeg maar je boot drijft ergens. ;)
Tenminste dat is hoe ik het geleerd heb maar wie weet zich een andere gebruiken die er meer ervaring mee hebt wel iets anders.
Tegelijk laden geeft volgens mij eerder onbalans omdat je noot precies weet hoe de stroom zich verdeelt. Heb je weinig tijd en moet er sneller als normaal geladen worden dan kan het best wel een keer tegelijk dan kan je de accu in 1 dag ipv van 2 dagen opladen.

Ik had het over 0.2c, 20A aangezien ik 2 sets parallel zet en dus 20a per set trek.

Dat was me dan even ontgaan. 0,2C is goed het geeft wel iets minder accu capaciteit to 0,1C maar is nog aanvaardbaar.

Maar 4 uur varen in totaal lijkt mij vrij weinig als je dat uitzet op dat je bv 12 uur op het water bent. Maar dat is niet zo erg als je weet dat 4 uur het maximum is maar dat je meestal maar 2 uur aan het varen bent. Maar als je altijd 4 uur moet varen is in mijn ogen je accucapaciteit te klein.

Als je kijkt naar de levens duur met tot 20% of 40% ontladen met 600 to 800 cyclus dan scheelt dat heel veel op levensduur. Maar eea is ook afhankelijk of je 1x peer week 4 uur vaart of elke dag. Bij 1x per week is 600 cyclus 600 weken is ca 12 jaar. En 12 jaar haal je toch al niet. Dus het valt ook wel mee. Als je elke dag 4 uur vaart dan is je accu na 1,5 jaar versleten en dan kan je beter capaciteit toevoegen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 20 augustus 2022 21:42:20 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Tegelijk laden geeft volgens mij eerder onbalans omdat je noot precies weet hoe de stroom zich verdeelt.

Dat is ook niet zo interessant (of meer: boeit absoluut niet). De lader doe CC zolang de max. stroom hoger is dan wat is ingesteld. Daarna gaat-ie naar CV. Als het ene stel om welke reden dan ook meer stroom trekt dan het andere stel, dan komt dat wel weer goed als de spanning op gaat lopen - die moet tenslotte gelijk zijn als ze parallel staan.

De max. stroom van de lader is als vuistregel niet kleiner dan 1/10C - die stroom kan best een tijd blijven lopen, dus dat heeft zin. Echter, 50A laders vind je 2de hands vaker dan 20A laders. En de prijs is daar ook naar.

Bedankt voor alle info
Ik denk dat het deze lader wordt:
https://www.accuserviceholland.nl/gys-batium-7-24-acculader-6-12-24-vo…
Met 4 AGM accus verspreid over de boot vanwege het gewicht.
Voor thuis maak ik een kabel aan de lader waar 2 accus op kunnen. Hier sluit ik dan de 2 accus op aan die in de boot ook in serie staan. Als deze na een dag vol zijn laad ik het andere paar op.

Het echte stroomverbruik moet nog blijken, ik hoop dat dit lager ligt.

Het is een fluistermotor waar een pwm motorregeling(ingekocht) voor komt. Moet ik hier nog voor bufferen of gebruik ik de accus als buffer? En hoe mag ik hierbij de accudatasheet lezen?
Stel ik vaar 1 uur op half gas, pak ik dan 20A op 1 uur of 40A op 30 minuten? Hij schakelt namelijk continu vanwege de PWM. In het 2e geval zou dit een lagere accucapaciteit betekenen maar om dit te beantwoorden zouden we naar de theorie moeten wat een verlaagde capaciteit bij een verhoogde stroom in een loodaccu veroorzaakt.

Is dat een 7 ampere lader?
Bij de accu's staat dat je minimaal met 11 ampere moet laden.

Edit: in de datasheet staat het trouwens niet. Wel staan er twee laadgrafiekjes in, een met 13,8 A en een met 16,5 A.
Misschien weet iemand of 7 A beter of slechter is.
Ik meen eens gelezen te hebben dat het slechter is omdat een te kleine laadstroom niet alle delen van de accu bereikt.

Arco

Special Member

'Burp' charge zie je ook bij loodaccu's en NiMH.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/83856/forum-post

Dit zou snellere lading en minder warmteproductie geven.

Als je een accu met hoge stroom laadt, zorgt dit voor gasvorming/belletjes op de electrodes. En waar belletjes zitten, is het oppervlak niet bruikbaar voor opladen.
De korte ontlaadpuls 'rukt' de gasbelletjes los van de electrode en zo komt er meer electrodeoppervlak beschikbaar.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Stel ik vaar 1 uur op half gas, pak ik dan 20A op 1 uur of 40A op 30 minuten?

Wat bedoel je met 40A op 30 minuten? ook ik denk dat ik je begrijp.
Ja je zou kunnen zeggen dat de motor steeds pulsje krijgt van 40A dus qua piekbelasting telt wat wel iets voor je accu. Maar dan is de volgende periode de stroom weer 0, dus we rekenen gewoon met 20A gemiddeld.

Echter is bij een auto dat als je de snelheid verdubbelt je vermogen dat in het kwadraat doet dus 4x meer word. IK denk dat dat voor een boot ook wel geld dus varen op half gas als in halve snelheid zorgt dan eerder voor 10A gemiddeld.

Misschien weet iemand of 7 A beter of slechter is.

IK denk dat dat niet zo heel veel uitmaakt. Echter zal die accu lader wel continu op zijn max zitten. Dus het kan wel eerder slecht zijn voor een wat goedkopere acculader. Maar ik ken de acculader van dit voorbeeld verder niet en weet ook niet hoe goed hij is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.