digitale elektronica

Hallo iedereen,
ik ben op zoek naar iemand die me een beetje ken helpen met een oefening die ik moet maken voor school

het gaat om een oefening over digitale elektronica op Multisim.

alvast bedankt
Ruben

High met Henk

Special Member

Wellicht moet je gaan zoeken op een electronica forum

Ik ken een goede: https://www.circuitsonline.net :+

Ofwel, stel je vraag gewoon hier

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad de vraag hier posten, met zoveel mogelijk randinformatie. Bv. welke opleiding, leeftijd, enz.

Verwacht echter niet dat iemand een pasklaar antwoord gaat bieden! We verwachten vooral inzet uwerzijds, en willen dan graag bijsturen op details. Maar het blijft de bedoeling dat de oplossing van uzelf komt.

Begin met de vraag te tonen, en schrijf er dan bij wat je zelf al hebt gevonden, en welke punten niet duidelijk zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 19 augustus 2022 19:43:20 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik moet een FSM maken voor een lijnvolgende robot, maar kom steeds opnieuw vast te zitten...

mel

Golden Member

Wij zijn al een tijdje van school af. Vertel eerst eens wat een FSM is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

FSM zal wel een Finite State Machine zijn, of in goed Nederlands een eindigetoestandsautomaat...

Voor een lijnvolgende robot kom je dan vast uit op iets met twee inputs (lichtsensors).

[Rechtdoor] -- 0 0 --> [Rechtdoor]
[Rechtdoor] -- 1 0 --> [Rechts sturen]
[Rechtdoor] -- 0 1 --> [Links sturen]
[Rechts sturen] -- 0 0 --> [Rechtdoor]
[Links sturen] -- 0 0 --> [Rechtdoor]

Plus alle foutsituaties die kunnen optreden...

Dan moet je eerst vertellen wat het regelcircuit moet zijn. Optisch met analog/digitale xbits afstand tot de lijnen en PID. Of gewoon bang-bang van de ene naar de andere aan/uit sensor heen en weer?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@6502: aub geen hapklare brokken aandragen, het is de bedoeling dat zij/hij het zelf vindt. Zoals ik reeds stelde.

Maar we krijgen veel te weinig info om te kunnen helpen. Bv "ik kom steeds opnieuw vast te zitten" is VEEL te vaag. Ook op mijn vraag naar studierichting en zo kwam geen reactie. Verder zou het nuttig zijn als we wisten met welke hardware en software er gewerkt wordt.

Zolang de topicstarter niet met een duidelijk verhaal komt, en voorbeelden van wat er al werd geprobeerd, zie ik niet wat we nog kunnen bijdragen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Bv "ik kom steeds opnieuw vast te zitten" is VEEL te vaag.

Dat zeggen misdadigers ook en dan betekent 't heel wat anders... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Vraag is eerst met 1, 2 of 3 sensoren.. 3 sensoren bied veel meer mogelijkheden.

1 sensor kan ook, maar is een serieuze uitdaging...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 20 augustus 2022 14:38:06 (26%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

f

[Bericht gewijzigd door Ruben123 op zondag 21 augustus 2022 23:14:53 (100%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 20 augustus 2022 14:36:26 schreef Arco:
[...]
Dat zeggen misdadigers ook en dan betekent 't heel wat anders... ;)

Nog in Antwerpen geweest, recentelijks, bij nachte :) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 20 augustus 2022 14:41:57 schreef Ruben123:
..het opstellen van het toestandsdiagram lukt volgens mij, maar ik zit met het probleem dat de verschillende toestanden na uitwerking naar elkaar verwijzen en daardoor werkt het programma dus niet...

Als dat zo is, dan implementeer je de FSM toch niet exact zoals je het opgesteld hebt? Of snap ik het punt niet? Misschien is het een plan om het diagram hier eens te posten?
Espresso ken ik niet, dus dat wordt voor mij abracadabra.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dag Flipflop,

Kan u anders een tonen welk toestandsdiagram u eraan zou geven.
Want ik denk dat ik een 2de opinie nodig heb, ik zit namelijk vast.

bedankt!

benleentje

Golden Member

Kan u anders een tonen welk toestandsdiagram u eraan zou geven.

Op dit forum werkt dat iets anders daar verwachten we eerst iets van jouw. Dus graag de uitwerking die je al hebt hier delen, dan kan er bijgestuurd worden waar men een fout ziet waardoor jij die kan verbeteren meteventueel wat hulp van ons.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met 1 sensor die boven de lijn begint wordt het lastig; als je rechtdoor gaat, en de lijn maakt een bocht naar links of rechts, ben je de lijn kwijt, maar weet je niet naar welke kant je moet om de lijn te volgen.

Het kan wel met één sensor, maar dat wordt een heel zenuwachtige robot. Kun je beginnen met een beschrijving van wat de robot zou moeten doen? Dat volgt dan vrij gemakkelijk en toestanddiagram uit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 augustus 2022 19:52:23 schreef SparkyGSX:
..Kun je beginnen met een beschrijving van wat de robot zou moeten doen? Dat volgt dan vrij gemakkelijk en toestanddiagram uit.

Juist, dat. Ik ga zelf zo'n FSM niet ontwerpen, want ik weet niet hoe je het wilt maken. Dus, eerst in woorden opschrijven, en dan heb je de FSM eigenlijk al, of anders met wat hulp van ons.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Het kan wel met één sensor, maar dat wordt een heel zenuwachtige robot.

Een en ander is dan ook afhankelijk van hoeveel afstand de robot afleg per meting. Als dat een vrij traag ding is lijkt me het geen groot probleem. Het maakt verder ook niet zoveel uit of het ding zenuwachtig is het is maar een programmeer oefening.
Dat jij al weet dat het een zenuwachtig ding word moet TS nog leren eigenlijk denk je al veel te ver vooruit ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 21 augustus 2022 21:22:34 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 augustus 2022 18:41:52 schreef Ruben123:
Kan u anders een tonen welk toestandsdiagram u eraan zou geven.
Want ik denk dat ik een 2de opinie nodig heb, ik zit namelijk vast.

Vrij vertaald: Wil iemand hier m'n huiswerk voor je doen?

Antwoord: Nee.

Niet omdat we geen zin hebben, maar omdat jij wat moet leren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

1 hint wil ik geven:

Wel lijn rijd rechtdoor
Geen lijn, stuur links
Nog geen lijn, stuur rechts

Hoe je gaat sturen, moet je zelf uitzoeken.. Daar kan ik je 100 theorieën over geven.

Links en rechts zijn uitwisselbaar in bovenstaande voorbeeld.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???