Ledlamp

Ik heb een defecte ledlamp en dacht deze is snel te repareren. Niet dus.
Als ik de lamp aansluit op het lichtnet komt er uit de oorspronkelijke voeding (200mA) (de ronde) 166V, de lamp brand niet.
Nu heb ik nog een andere voeding (300mA) en heb deze aangesloten om te testen. De lamp brand nog steeds niet.
Nu zie ik op één ledje een zwart puntje, ik vraag mij af of dit er gekomen is na de aansluiting van de tweede voeding omdat deze 100mA zwaarder is.
Ook vraag ik me af of één ledstrip hoort te werken op de oorspronkelijke voeding?

rob040

Golden Member

Ik denk dat de LEDjes in serie staan, dus als er één stuk is doet de rest het ook niet.
Je kunt de defecte eens overbruggen en dan met de originele voeding testen.

Inderdaad, dat ledje met de zwarte punt is de dader. Voorzichtig verwijderen en dan met een klodder soldeertin de twee vrijgekomen eilandjes overbruggen.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
buckfast_beekeeper

Golden Member

Maar dan krijgen de anderen weer meer voor de kiezen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Nee, want de 200mA driver is een constante stroombron.

Overbruggen is dus een tijdelijke oplossing, hou daar rekening mee!

De andere leds die nu nog goed zijn, gaan sneller stuk met ook een zwart puntje tot gevolg. Je lamp is dan weer kaduuk.

Vervang dus die kapotte led zo snel mogelijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

't Is een CC driver, dus een ledje meer of minder maakt niet uit. Als je maar tussen de 100v en 175v blijft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wel een ding: dit soort printen bevatten vaak een aluminium substraat om de hitte goed af te voeren. Nadeel is dat ze daardoor moeilijk te solderen zijn zonder hitte van twee kanten en ook de gemiddelde soldeerbout het er wat moeilijk mee heeft.

Probeer de LED niet te verwijderen, maar alleen ergens een draadje te solderen om die LED te overbruggen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Tja als er al een led overlijdt bij die 200mA hoe dicht zitten ze dan bij de max current van de leds?

Wat is het nut van een 300mA stroombron als de led zelf een 200mA stroombron aan boord heeft? Werken die elkaar niet tegen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

TS heeft beide geprobeerd; niet tegelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 augustus 2022 20:49:47 schreef rob040:
Ik denk dat de LEDjes in serie staan, dus als er één stuk is doet de rest het ook niet.
Je kunt de defecte eens overbruggen en dan met de originele voeding testen.

Dan zou per led 200mA lopen. Dat denk ik dus niet. Zal een combinatie zijn van parralel en serie.

gewoon kapotte led eraf solderen en een drup soldeer erop doen. dan werkt het doorgaans weer gewoon. niks nieuwe led solderen, gaat niet makkelijk want dit is geen print maar alu plaat met geprinte strips erop. je stookt een led dus al snel verrot.

gezien de opbouw zouden er 1 of 2 leds op 1 print stuk kunnen zijn. je kunt ook een hele print eruit laten, zolang de CC driver met de spanning ver genoeg omlaag kan geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je een iets langer leven wil van de leds, dan kan je altijd een condensator in serie opnemen primair. Werkt altijd, heb ik ook gedaan bij een aantal ledlampen thuis.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Dat werkt bij een CC driver niet: die levert de gevraagde stroom of hij doet het helemaal niet (bij te lage ingang).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dacht ik weer slim te zijn...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Er zullen er waarschijnlijk minstens twee defect zijn. Ik tel 72 leds en gezien de minimale spanning van een LED gaan die dus niet allemaal simpelweg in serie hangen. De driver kan 24W leveren dus in de veronderstelling dat de lamp ook effectief zoveel verbruikt is dat 0,33W/ledje of zo'n 100mA. Ze zullen naar alle waarschijnlijkheid dus per twee parallel hangen, en dan allemaal in serie.
Als er één kapot gaat moet de andere 200mA slikken om de stroom constant te houden en dat overleeft die doorgaans niet lang. De tweede defecte zal wel in de buurt zitten.
Vaak kan je ze met een diodetester wel doormeten en lichten ze dan (zachtjes) op. Zo haal je de slechte er zo uit.

Dus ik had het toch juist, de anderen gaan nu sneller stuk gaan.

En solderen gaat heel moeilijk lees ik hier, tja dan kan je het misschien het plaatje met leds die stuk zijn vervangen.
Of misschien een andere trafo die een lagere stroom voert, ik denk dat dat nog de beste oplossing is. En de stukke leds gewoon doorverbinden.

Ali heeft vast wel iets om zo een plaatje te vervangen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

heb al diverse garantiegevallen gehad die dit hadden van vele merken. je ziet aan de opbouw bij deze dat er op 1 plaatje 2 strings zitten die per 6 leds in serie staan en dan weer parallel. dat is een betere serieschakeling als 2 leds parallel zetten en dan weer in serie zetten. je spreiding tussen de diverse leds is gunstiger. de werkspanning is rond de 105-115V, 6 leds per plaatje ~18V x6 plaatjes in serie komt in die buurt uit. als je 2 leds overbrugt op 1 plaatje gaat de werkspanning dus 3V omlaag, geen probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 augustus 2022 20:23:09 schreef KellyDK:

Als er één kapot gaat moet de andere 200mA slikken om de stroom constant te houden en dat overleeft die doorgaans niet lang. De tweede defecte zal wel in de buurt zitten.

Als ze per twee parallel staan dan is de tweede ook overleden, immers de stroomkring is onderbroken. Je hoeft er maar één te overbruggen om de boel weer werkend te krijgen.
Zoals door anderen ook al gezegd: Dat trafootje is een stroombron (CC, Constant Current) van max. 200mA. Daar gaan de andere leds echt niet stuk van (ervaring).

TS kan met een minikrokodillenbekje de defecte led overbruggen en kijken of er licht is....

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Dank jullie allen voor de hulp.
Ik zal de leds met een diodetest eens een keer testen.

Op de print staat 6s2p dus het is steeds 6 leds in serie en daarvan 2 parallel.