Miele w857; 'spoelen' knippert en programma wordt beëindigd

Bij mijn Miele w857 Novotronic gaat na het wassen het lampje spoelen snel knipperen en het programma wordt beëindigd. Als ik daarna op 'extra spoelen' druk , gaat de machine keurig spoelen en daarna probleemloos centrifugeren. Dit gebeurt nu bijna elke wasbeurt. Wat kan het probleem zijn? Koolborstels versleten lijkt me niet waarschijnlijk omdat centrifugeren wel goed gaat na spoelen.

Waarschijnlijk een thermisch afhankelijk probleem. Ik bedoel, toestel warmt op en probleem manifesteert zich. Toestel koelt af. Jij zet kort progr (spoelen) op en toestel krijgt geen kans om op te warmen en te falen.

Motor:
-tacho, opwarmen met haardroger.
-Koolborstels, weinig kans maar een opwarmende motor zet uit en die micrometers kunnen soms genoeg zijn. Uiteen en nakijken of luisteren tijdens zwieren. Minder kans dat het dit is wel.

Print:
-Wisselrelais
-ander electronisch probleem, print opwarmen met haardroger.

Belangrijk: hoe zit het met de schokdempers? Deksel er af en op kuip duwen, botsbal of zeer stroef?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor je reactie Eric.
Ik ben het met je eens dat dit een klusje foutzoeken gaat worden en dat opwarming een rol speelt lijkt mij ook logisch. De vraag is waar te beginnen. De schokdempers zijn een paar jaar gelden al aan de beurt geweest. De koolborstels zijn nog niet eerder vervangen (machine is 24 jaar !). Misschien hier maar beginnen?

Tacho opwarmen. Daarna print.
Niet intensief of invasief werkje.

Een intensief werkje en niet invasief is er bij blijven en het exacte moment betrappen en kijken wat er dan juist wel of niet gebeurt.

Bij koolborstels nakijken kun je wel een en ander beschadigen dus doe dat als je iets wanhopiger bent in de zoektocht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedemiddag,

Ik ben een stap verder. Ik ben bij de machine gaan zitten en heb het moment gezien dat het lampje spoelen ging knipperen (na ca 3 kwartier wassen). Vlak voor dit moment ging de machine bij het wassen en rechts draaien een soort snerpend geluid maken (goed te horen op het bijgevoegde filmpje) . Vervolgens pakt de machine meer water met spoelen waardoor de motor meer kracht moet leveren om rond te draaien en dan gaat het mis en stopt het proces met een knipperend lampje spoelen. Ik heb sterk het vermoeden dat dit duidt op nagenoeg versleten koolborstels. Ik denk dat ik nu ook beter de machine niet meer gebruik en eerst de borstel vervang. Graag hoor ik van mensen met meer ervaring dan ik of mijn analyse kan kloppen. Alvast dank!

https://youtu.be/GPBbPGRWtcA

Klinkt niet goed. Sofort offen machen!

1. Lengte vd 2 kolen?
2. Vinger op motor collector leggen en terwijl zacht met de trommel draaien om te voelen of er oneffenheden zijn.
3. Heeft de kortste kool een kapje uit een kant gebrand?

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 19 augustus 2022 16:35:55 (72%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als de motor een snerpend geluid maakt, dan heb je een probleem in de terugkoppeling vanaf motor naar de electronica. Dus controleer tachospoel, contoleer of de stekkers goed op de motor zitten, tevens check de bedrading op breuken... Naar alle waarschijnlijkheid zijn de schokbrekers ook erg slecht!!

Hoe klinkt hij zonder was? Klinkt als een koolborstel die op is en langzaam begint te weigeren met contact maken.

h
Goedemiddag, ik heb een nieuw probleem met mijn miele wasmachine. Nadat ik de koolborstels heb vervangen, de schokbrekers en print het laten repareren (zekering, relais en wat triacs) draait de machine weer, maar niet zoals het moet. Hij draait schokkerig en langzaam (zie video) . Wat is er nu mis? Ik verdenk de print . Ik denk dat deze niet geheel is gerepareerd. De motor lijkt me niet logisch. De koolborstels zijn nieuw, de tacho geeft een wisselspanning af als ik aan de trommel draai, het thermisch contact in de motor is constant gesloten, de veld wikkelingen meet ik goed door, op het anker meet ik ook een lage ohmse waarde die varieert als ik aan de motor draai. alle metingen heb ik aan de printstekkers gedaan om draadbreuk uit te sluiten. machine neemt wel water en pomp ook wel af. Stel ik de goede diagnose? en zo ja wie kan me helpen aan een goede print WL200C?
https://www.youtube.com/shorts/fhT8dLeOejo

doorgaans begint het probleem omdat de borstels op zijn, het wisselrelais en zekering nekken door het vonken van de motor. zeker weten dat het relais vervangen is overigens? ook kan een kabelbreuk de reden zijn. waren de borstels wel echt op?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aanvulling: met de hand draait de trommel gewoon soepel zonder bijgeluiden. Je hoort zachtjes de koolborstels over het anker.

de borstels heb ik deze week vervangen en goed geplaatst. Het anker ziet er goed uit en de wikkelingen heb ik doorgemeten.

Het klinkt alsof de motor 50% van de tijd power krijgt en 50% van de tijd niet. Centrale vraag; is dit een probleem met de voeding (printplaat) of toch de motor?

Heb een vermoeden dat je probleem in de print zit, de IGBT schakelt te traag of een te hoge drempelspanning.

Wat je nog kan doen is machine een paar x leeg een volledig programma laten draaien (zonder verwarming evt ) op een laag toerental laten centrifugeren. Kan wezen dat je borstels nog niet lekker ingedraaid zijn. Als dat niet helpt, dan bovenstaande beschrijving..

Dank voor je reactie SMD! Ik vermoed ook een defect in de print, al weet ik niet wat..
Verder is opvallend dat het schokkerige heel constant is (vaste frequentie).
Dit duidt m.i op voeding en niet op een probleem met koolborstels / bedrading / wikkelingen bij de motor. Mee eens?

Misschien kan iemand bij jou in de buurt je helpen?
Woonplaats best vermelden dan.

Dat is inderdaad handig. Ik woon in Monster in het westland, tegen Den Haag

ik zou de print zeker eens insturen naar iemand die hier ervaring mee heeft.
Er zijn bepaalde reparateurs die heel specifiek dit werk op dagelijkse basis doen, en vaak ook gelijk zwakke plekken van het design aanpakken door modificaties aan te brengen.
En zorg ervoor dat je in de nabije toekomst een werkende reserve-print verkrijgt. Laatste kun je verifiëren door gewoon die print in te bouwen in je machine.
70% (?) van alle storingen aan wasmachines zit in de electronica.
Je kunt bij rare storingen altijd even snel je reserveprint dom inbouwen.
Rare storing weg, dan was het de print. Deze stuur je dan weer in voor een reparatie. Soort wisselsysteem.

Er ist wieder da...

Op 26 augustus 2022 21:18:22 schreef HABERG:
Dat is inderdaad handig. Ik woon in Monster in het westland, tegen Den Haag

Dat is hier wel in de buurt. We kunnen wel een keer wat afspreken.

Ik gok overigens een defecte motor, dood punt lijkt het te zijn.

Kan zelfs nog een instelling zijn, schakelcycli MRT36 of 37, dat kan gebeuren als je een andere print terugkrijgt dan je opgestuurd hebt.

Allen,

Inmiddels is het probleem opgelost. Het bleek toch de motor te zijn die deels 'dood' is. Met een donor motor erin loopt het allemaal weer zoals het hoort. Dank voor het meedenken!

Is 1 lamel die defect is, komt bij een bepaalde serie zo vaak voor voor een reden...