[BE] Opiniepeiling aircoinstallatie?

Sine

Moderator

@Turbokeu,
Als je een kast neemt met een etage extra dan kom je vanzelf dichter bij je bestaande bedrading. Extra bonus, je hebt meer ruimte.

@Robbe,
In NL mag je in ieder geval geen zwevende doppen in een verdeler gebruiken.
Iets wat op een raitje zit mag wel.

Meestal is de eerste (centraal)doos ook niet zo heel ver uit de buurt van de kast, dus het eerste stukje draad vervangen is dan ook geen grote klus.

Doosjes en lassen is voor 'snel klaar' figuren.

Op 22 augustus 2022 08:21:28 schreef Robbe de Smet:
Wie verzint dat toch allemaal dat het niet zou mogen. En in een lasdoos buiten de verdeelkast om zou het wel veilig zijn... begrijpe wie kan?

Da’s nu eenmaal menselijke psychologie, opinies over iets worden al snel wetteksten.

Doosjes en lassen is voor 'snel klaar' figuren.

Sta mij toe dit een zwak argument te noemen.

vervang maar een kastje in een huis van 60 jaar of meer, geen centraaldozen en de originele dozen deels allang weggesmeerd. oude kasten waren losse doosjes met zekeringen, dan heb je ook kabels of buizen die onder weggingen en dus ook te kort zijn om aan te sluiten. je moet er geluk mee hebben, heb 5 groeps kasten in 45 min gehangen maar ook dat het 6,5 uur werk was voor een 12 groeps. zeker met de oude kast losmaken opletten dat er geen rare dingen zijn gemaakt, schakeldraden door de kast heen gelegd bijv, groepen gekoppeld. ik zet de oude groepnummers op de buizen, ivm de verdeling over 3 fasen. je weet de lasten op die groepen vaak niet.

dit zijn nog kleine huiskasten, heb ook hvk vervangen met 21 velden en 1000A voeding erop, kabels 35mm2 en 50mm2 erop waar niemand van weet wat het is. heel het pand donker dan zoek maar waar het uitkomt.. daarom veel foto's van de oude kast met kappen eraf, ook het draaiveld per afgaande kabel en de waarde van de zekeringen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 22 augustus 2022 09:37:08 schreef Robbe de Smet:
[...]

Sta mij toe dit een zwak argument te noemen.

Dat was geen argument maar en mening ;)

Helaas moet je grof geld neerleggen voor de NEN normen, dus ik kan je niet even zomaar vertellen waar het staat.
Maar losse lasklemmen in een verdeler is in NL niet toegestaan.

Wago schrijft er het volgende over:

Volgens DIN VDE 0100-520 moeten verbindingen van geleiders in dozen of kasten tot stand worden gebracht. In installatieverdelers moeten de verbindingen aanvullend in positie worden gehouden, bijv. met bevestigingsadapters die de losse verbindingsklemmen zichtbaar op de draagrail positioneren.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 22 augustus 2022 11:28:04 (31%)

Turbokeu

Golden Member

Op 21 augustus 2022 19:44:33 schreef testman:
[...]
dan zou je de draad vanaf de 1e lasdoos moeten vervangen, maar dat is niet zelden een onbereikbare weggesmeerde doos in oude huizen.

centraaldozen/lasdozen ben ik tot nu toe enkel tegengekomen in oudere tot zéér oude Belgische installaties.

Op 21 augustus 2022 20:15:09 schreef buckfast_beekeeper:
Zijn rijgklemmen niet toegestaan? Ik zie op het werk geen enkele kast waar de draad van de zekering of contactor recht naar buiten gaat. Alles verloopt via rijgklemmen. De kast wordt dan uiteraard wel wat groter.

Rijgklemmen zijn zeker toegelaten maar in BE niet zo courant in huishoudelijke installaties behalve (altijd) voor de aardingsaansluitingen (ik heb nooit aan industriële installaties gewerkt).
Binnenbekabeling gaat inderdaad rechtstreeks naar de zekeringen, doorlussen gebeurt meestal via de WCDaansluitingen of achter de WCD's.

Op 22 augustus 2022 08:21:28 schreef Robbe de Smet:
Laat je niet te vlug van de wijs brengen, er is geen norm of wet die zegt dat je geen leidingen mag verlengen in een verdeelkast met wat losse wago's, en al zeker niet het AREI.

Wie verzint dat toch allemaal dat het niet zou mogen?

Voor een ingrijpende verbouwing/uitbreiding van een elektrische installatie consulteer ik altijd de laatste beschikbare beknopte regels van het AREI, in geval van twijfel contacteer ik zelfs direct een keurdersinstantie met mijn vragen.

Door het feit dat CO een hoofdzakelijk Nederlands (niet Belgisch) forum is blijven sommige Nederlandse NEN-regels altijd wel ergens hangen in het achterhoofd vanwaar waarschijnlijk de confusie.

Ik herinner me zeer zeker de opmerking van een keurder i.v.m. een bestaande (niet door mij uitgevoerde) verlenging binnen een bestaande verdeelkast.
Nu zijn keurders niet onfeilbaar, ik ben meerdere maal in discussie getreden over een bepaalde opmerking/zogezegde tekortkoming tijdens een keuring waarbij ik zwart op wit het desbetreffend artikel uit het AREI wenste te weten voor controle.

Ik ben geen professionele 'elektrieker', mijn diploma's veronderstellen dat ik de nodige vakkennis heb om het werk volgens de geldende regels te kunnen uitvoeren.
Mijn gegevens als installateur/uitvoerder van de werken prijken i.i.g. op alle benodigde/vereiste elektrische schema's en de keuringsverslagen.

Op 22 augustus 2022 08:40:40 schreef Sine:
@Turbokeu,
Als je een kast neemt met een etage extra dan kom je vanzelf dichter bij je bestaande bedrading. Extra bonus, je hebt meer ruimte.

Ik heb ondertussen wat rondgeneusd, een 3x18/54 modules in de plaats van actueel 3x14/42 modules zou moeten lukken.
Alle inkomende leidingen bevinden zich aan de onderzijde via een kabelgoot vanuit de garagevloer.
De actuele verdeelkast is in staalplaat, 51cm Hoog x 28cm Breed x 10cm Diep.
Binnenkort eens de frontplaat verwijderen om de bestaande binnenbekabeling te kunnen beoordelen.

@Robbe,
In NL mag je in ieder geval geen zwevende doppen in een verdeler gebruiken.
Iets wat op een raitje zit mag wel.

Aha, vandaar mijn confusie...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

dat noodbakje op de kast zal ook veel doen nog, tl zwart en accu ook uit 1992 nog :P als de voedingskabel er hier zo bijhangt kan de netbeheerder terugkomen om te komen beugelen..

je hebt zo te zien al 3 18mm automaten, kunnen ook enkelpolige zijn. lijkt verder een siemens kastje te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 augustus 2022 21:35:34 schreef testman:
rijgklemmen mag uiteraard, maar het probleem is doorgaans dat je de 1e dinrail al niet kunt halen met de te korte draad doorgaans.

sinds dat bijv hager bij hun nieuwe vision kasten de hoge invoerbak vkg80t deed was dat probleem verergerd, die invoerbak is een 15cm hoog en dus voor revisie niet geschikt doorgaans. gelukkig is de vkg55t een invoerbak die 55mm hoog is waar je het vaak net wel mee haalt..

Ik had begrepen dat deze extra hoge invoerbak juist voor renovatie geschikt is omdat deze voorzien is van montage mogelijkheden voor een din rail en rijgklemmen.

Zo heb ik in ieder geval kasten geplaatst, onlangs nog 2 vision kasten naast mekaar en dan de kast naast het meterbord de invoerbak aan de onderkant geplaatst. De bedrading wat te kort was fijn met rijgklemmen op een din rail in de invoerbak geplaatst.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 augustus 2022 13:36:25 schreef testman:
dat noodbakje op de kast zal ook veel doen nog, tl zwart en accu ook uit 1992 nog :P

Hahaha...
Noodbakje stamt nieuw uit 2002 en werdt gebruikt in onze "server room" toen ik nog zelfstandige was met een eigen BVBA.
Bij de verhuis naar de huidige woning gewoon via een 6A eurostekker en 2-aderig snoer op de verdeelkast geplaatst en aangesloten op een naburig vrij WCD in de garage.
Komt nog goed van pas bij stroomonderbreking of zekeringprobleem om klaar te zien in de garage nabij de verdeelkast.
Autonomie na 20 jaar is nog iets van 5 minuten, genoeg voor mij... (anders was het toch gewoon in de de kliko beland)

als de voedingskabel er hier zo bijhangt kan de netbeheerder terugkomen om te komen beugelen..

Als je ooit zou gezien hebben wat ik in mijn hele leven aan gevaarlijke elektrische situaties meegemaakt heb zou dit wel het laatste zijn waar je je zou aan ergeren (ik erger me er trouwens nu ook niet aan)...

je hebt zo te zien al 3 18mm automaten, kunnen ook enkelpolige zijn. lijkt verder een siemens kastje te zijn.

Het zijn inderdaad 3 enkelpolige 20-A automaten voor de 3-fasige inductiekookplaat, totaal niet AREI-reglementair (ook niet toendertijd) vermits de bedieningshendels onderling niet fysisch doorverbonden zijn (3-polige vervanger ligt reeds 2 jaar klaar voor installatie...)

Het zal inderdaad een oude Siemens verdeelkast betreffen vermits alle geïnstalleerde modules ook Siemens zijn (er plakt in de verdeelkast nog steeds een label met de gegevens van de toenmalige firma/installateur van de elektrische installatie).

Edit: Pluimpje voor testman.
Aan de details van zijn replies besef ik dat hij veel tijd besteedt aan het nauwkeurig bestuderen van de situatie.
Het mag gezegd worden!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
chuckie

Honourable Member

Wago heeft zelfs op een din rail opklikbare oranje houders voor wago klemmen.
Bestwel handig zo nu en dan, alleen als er teveel aansluitigen verlengd moeten worden kunje beter rijgklemmen gebruiken, voor dit soort toepassingen geef ik de voorkeur aan etage klemmen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Op 22 augustus 2022 14:28:10 schreef EL83:
[...]

Ik had begrepen dat deze extra hoge invoerbak juist voor renovatie geschikt is omdat deze voorzien is van montage mogelijkheden voor een din rail en rijgklemmen.

dat wist ik niet, na wat oogelen op de vkg80t kom ik ook een dinrailtje tegen wat daarin past idd. invoerbakken houd je weleens 1 over, maar elders heb je er onder en boven dan weer 1 nodig. als ik hoogte te kort kom, en dat is weleens gezien men op kantoor niet weet dat je van een foto ook de maten van een groepenkast kunt zien. dan neem ik een blinddeksel mee voor de oude bestaande hoofdschakelaarkast zodat die als blindstuk kan dienen tussen meterbord en de nieuwe kast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Zo...
De aircoinstallateur, Edgardo, is langsgeweest, samen met mijn schoonpa (de donateur samen met mijn schoonma).

Zoals verwacht wordt het een simpele recht-toe/recht-aan installatie.
Eén Mitsubishi buitenunit van 5.0kW aan de zijgevel, één 5.0kW binnenunit in de leefruimte (voorzien op de toekomstig geplande uitbreiding van de halfopen keuken), en één binnenunit van 2.5kW in de slaapkamer.

Ik heb toch maar gevraagd naar de mogelijkheid van een (door ons zelf te betalen) 'smart connection' optie voor de binnenunits.

Elektrische voeding voorlopig aftakken op bestaand WCD is geen probleem volgens de installateur, alleen is er voor mij nu een bijkomend project: Analyse van de bestaande verdeelkast/inhoud/bekabeling voor vervanging door een aangepaste grotere en reglementaire verdeelkast.

Zo stopt het ook nooit...
Ik weet niet meer wanneer ik eindelijk weer eens mijn vroegere hobbies (elektronica, RC-modelisme, motorrijden, tuinieren) kan hervatten.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

is best gerekend, een 5 KW unit voor leefgedeelte, maar ja hoe is het huis geisoleerd?? veel ramen??

Turbokeu

Golden Member

Redelijk geïsoleerd (geventileerde spouwmuur, bouwjaar 1992).
Eén groot dubbel deurraam (pal zuid), 2 kleinere ramen op het noorden.
De leefruimte is actueel 85m3, geplande opening van de keukenmuur naar de woonruimte + muur tussen keuken en ex-washok (+45m3), totaal ca. 130m3.

Volgens de installateur was het daardoor beter een 5.0kW binnenunit te voorzien dan een 3.5kW.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

wel iets raars, want als je de binnenunits gaat optellen, kom ik op7,5 KW uit, en nu maar 5.. Dus als de slaapkamer ook gekoeld word, zakt het vermogen van woongedeelte in tot 2,5 Kw...

Turbokeu

Golden Member

Volgens de installateur geen probleem.

Beide binnenunits gaan zelden of nooit hun volle vermogen nodig hebben.
De leefruimte is, niettegenstaande de hittegolven van de laatste jaren, nooit boven 26°C geweest (meestal max. 25-25,5°C) ondanks het feit dat er actueel aan het deurraam achteraan totaal geen gordijnen/overgordijnen/jaloeziën voorzien zijn en 's namiddags de zon dus onbarmhartig de hele leefruimte opwarmt.
Bij grote hitte plaatsen we wel een zonnescherm (tryptiek) binnen voor het raam wat zo'n graadje in de temperatuur scheelt.
Het (draaiende) deurraam gaan we later vervangen door een schuifraam met ingebouwde jaloeziën en muggenhor.

De slaapkamer zouden we enkel een paar uur vòòr het slapengaan koelen, verwarming in de slaapkamer gebruiken we nooit.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Maar als je beide in de winter wil gebruiken voor verwarmen, ga je het wel merken.. ( Gas en olie is duur tegenwoordig, ook in Belgie??

Op 25 augustus 2022 18:44:16 schreef smd:
is best gerekend, een 5 KW unit voor leefgedeelte, maar ja hoe is het huis geisoleerd?? veel ramen??

ik heb een 4KW unit in mijn woonkamer van 42m² en nog eens 4kW in mijn keuken van 26m². de keuken heeft ook de binnenkomende deur en gang, waardoor ik daar meer 'tocht' verwachte.
mijn huis is van 1930 en had sinds jaren 70 accumulatie. muren minstens 50cm dik en dak super geisoleerd.
gaat goed, mijn airco draait zelden op maximum.

verbruik in de winter van 1900kWh/maand naar 1000kWh. ik hoop nog lager uit te geraken met zonnepanelen nu. alvast geen spijt van de airco

Op 28 augustus 2022 22:25:51 schreef smd:
wel iets raars, want als je de binnenunits gaat optellen, kom ik op7,5 KW uit, en nu maar 5.. Dus als de slaapkamer ook gekoeld word, zakt het vermogen van woongedeelte in tot 2,5 Kw...

dat dacht ik ook. ik heb een 8KW buitenunits en 2 binnenunits van 4kW.
ik wou boven nog een 2KW (aangezien boven snachts zou werken als die beneden uit staan) maar dat kon niet volgens installateur aangezien ik al de 8KW opgebruikt heb binnen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Op 29 augustus 2022 22:17:47 schreef smd:
Maar als je beide in de winter wil gebruiken voor verwarmen, ga je het wel merken..

Op 29 augustus 2022 06:56:50 schreef Turbokeu:
verwarming in de slaapkamer gebruiken we nooit.

Als het echt zo koud wordt dat de airco het niet meer trekt starten we wel gewoon de CV op...

Op 29 augustus 2022 22:17:47 schreef smd: (Gas en olie is duur tegenwoordig, ook in Belgie??

Wij hebben geen gas, prijs stookolie/liter is ca. verdriedubbeld sinds 2 jaar geleden.
Daarom dat we in het tussenseizoen willen bijverwarmen met de airco i.p.v. de volledige CV (en daardoor ook indirect de garage) warm te stoken.

Op 29 augustus 2022 22:20:06 schreef fcapri:
[...]

dat dacht ik ook. ik heb een 8KW buitenunits en 2 binnenunits van 4kW.
ik wou boven nog een 2KW (aangezien boven snachts zou werken als die beneden uit staan) maar dat kon niet volgens installateur aangezien ik al de 8KW opgebruikt heb binnen.

Geloof ik niets van...(zie lager)

Op 29 augustus 2022 22:20:06 schreef fcapri:
[...]

gaat goed, mijn airco draait zelden op maximum.

Je zegt het zelf...
Zelfs als de binnenunits overbemeten zijn t.o.v. de buitenunit gaat het meestal goed (cfr. gelijktijdigheidsfactor).

't Is niet omdat ik 226A aan zekeringautomaten in mijn verdeelkast heb dat mijn 3x32A hoofdzekering er continu uitfloept...
Gewoon een kwestie van vraag en aanbod.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

blijf het wel vreemd vinden dat jou installateur bewust voor lagere capaciteit buitenunit kiest, is net zo als een biefstuk bakken op een waxine lichtje.. bij ons is het overgemeten en heb er geen spijt van.. draait 10-20 min Max en regelt daarna rustig terug..

om te verwarmen is wat overcapaciteit juist beter. het blijft luchtverwarming dus dat geluid en wind als je tv kijkt is minder. beter op lage fan snelheid dan op vol vermogen, anders eerder aan zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 30 augustus 2022 17:17:17 schreef smd:
blijf het wel vreemd vinden dat jou installateur bewust voor lagere capaciteit buitenunit kiest, is net zo als een biefstuk bakken op een waxine lichtje.. bij ons is het overgemeten en heb er geen spijt van.. draait 10-20 min Max en regelt daarna rustig terug..

In de link die CO-lid deKees op vorige pagina gepost heeft (https://www.koelklimaattechniekwebwinkel.nl/c-4283675/duo-multi-split/) zie je nochtans meerdere duo-split configuraties waarbij het totale vermogen van de binnenunits overbemeten zijn t.o.v. de buitenunit, dus zó 'vreemd' is het dus zeker niet.

De 5.0kW buitenunit was al vastgelegd, alleen is de binnenunit in de leefruimte naar advies van de installateur verhoogd naar 5.0kW wegens het voorziene (latere, 1-2-5 jaar?) grotere te koelen volume door het openbreken van de keuken/washok.

Op 30 augustus 2022 21:53:20 schreef testman:
om te verwarmen is wat overcapaciteit juist beter. het blijft luchtverwarming dus dat geluid en wind als je tv kijkt is minder. beter op lage fan snelheid dan op vol vermogen, anders eerder aan zetten.

Overcapaciteit van de buiten-of binnenunit?

In de actuele situatie is er i.i.g overcapaciteit van de 5.0kW binnenunit in de leefruimte.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Overcapaciteit van de buitenunit uiteraard.. Binnenunits zijn ruim voldoende in de berekeningen. Je moet beseffen dat de zomers warmer gaan worden en als je naar 2 jaar er spijt van krijgt kan je niet meer omruilen en zit je er aan vast.
Nog 1 x: als de airco de in de slaapkamer aanstaat, gaat je vermogen van de leefruimte airco terug naar 2,5 KW ongeveer daar het andere deel van je vermogen naar slaapkamer airco gaat.

Mijn buren hebben een woonboot en hebben eenzelfde Mitsubishi situatie met 2x 2,5 KW units en een 2,5 KW buitenunit. Nu bij aanzetten slaapkamer airco zakt beduidend het koelvermogen van de woonkamer airco, zodanig zelfs dat de temperatuur gaat stijgen!!Zet je 2de uit, dan koelt airco prima weer. ( Zij hebben er spijt van en nee er is geen defect, alles werkt zoals zou moeten)

Ik zie dat je om advies vraagt en in de wind slaat en het stopt verder voor me als je aan het advies van je installateur vasthoud. jouw geld , jou probleem later!!

ik zou zeggen, neem 2 aparte systemen. gaat er 1 stuk is niet meteen alles stuk, zeker bij een lek of print kapot. de airco van de woonkamer zal het meeste uren maken, immers heeft die de grootste ruimte te verwarmen en koelen in het hele jaar. terwijl je de slaapkamer doorgaans koelt, niet verwarmt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer