Batterij nieuwe cellen en laadt niet

Hallo forumleden

Ik heb in een dewalt batterij pack nieuwe cellen gemonteerd.
Nu heb ik alles aangesloten. op het batterij pack zit 20v. maar aan de uitgang van de batterij meet ik maar 14v. daarom denk ik dat de lader deze niet wilt opladen.
op foto zie je een BMS van een andere batterij deze zit heel goed vast en heb ik daarom niet uit elkaar willen halen. Om metingen te doe zou het wel beter zijn.

Nu heb ik al gehoord dat er BMSen zijn als je die van de spanning haalt die niet meer werken.
Klopt dit en is daar een oplossing voor op deze dan terug aan de praat te krijgen?

Batterij cellen hadden hun capaciteit niet meer dus BMS werkte wel en ik heb de juiste cellen gebruikt.

MVG

fred101

Golden Member

Ik heb zoiets met een Makita die niet wil laden. Ik laad elke cell los op met een labvoeding. De schroefboor werkt daarmee perfect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Waren de oude cellen ook LiFePo4?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, ik denk dat het pack in orde is.

De spanning meetpunten zijn verbonden met zo een platte orange kabel, als daar 1 contact niet goed verbonden is met de BMS kan dit een lagere spanning geven?

jerome

Golden Member

En als je die 14V gaat belasten zal die vast instuiken. De bms heeft een schakelaar aan boord die de spanning onderbreekt bij te lage spanning of een celspanning die niet wordt gezien. Je zal dan toch moeten gaan meten op die bms zelf of elke spanning aanwezig is. Een flauwe bedoeling van Dewalt om daar af fabriek maar 1.1Ah cellen in te stoppen :-(.

benleentje

Golden Member

Een flauwe bedoeling van Dewalt om daar af fabriek maar 1.1Ah cellen in te stoppen :-(

Er waren tijden dat 1,1Ah heel normaal was.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Die cellen voor powertools zijn over het algemeen minder van capaciteit, omdat ze robuuster zijn uitgevoerd. (ze kunnen grotere stromen leveren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 augustus 2022 20:44:07 schreef Arco:
Waren de oude cellen ook LiFePo4?

Dit lijkt me de juiste vraag, op de foto lijkt het een 5S2P pack te zijn, bij een rated spanning van 20V verwacht ik gewone lithium-ion cellen (3.6 à 3.7V nominaal ipv. 3.2V).

Op 30 augustus 2022 21:34:41 schreef jerome:
En als je die 14V gaat belasten zal die vast instuiken. De bms heeft een schakelaar aan boord die de spanning onderbreekt bij te lage spanning of een celspanning die niet wordt gezien.

Alleen, zo is mijn ervaring, meet je dan gewoon helemaal niets, tenzij er meer stuk is dan alleen een cel. BMS'en en hun randonderdelen kunnen immers ook falen.

Op 30 augustus 2022 21:34:41 schreef jerome:
Een flauwe bedoeling van Dewalt om daar af fabriek maar 1.1Ah cellen in te stoppen :-(.

Och, in niet eens zo gek oude packs van Hitachi zitten 'maar' 1,5 Ah cellen, weliswaar 2 parallel, maar toch. Vind je dat ook flauw dan? Die cellen zitten erin omdat ze een enorm lage interne weerstand hebben en daardoor met gemak 10 keer Inom kunnen leveren zonder stuk te gaan.

Cellen met meer capaciteit en een lagere maximaal-ontlaadstroom sloop je gewoon elke keer als de motor blokkeert, die zijn gewoon op duur-ontlading gemaakt.

Ik krijg ook de indruk, naast het feit dat ik helemaal links onderaan een losse soldering lijk te zien tussen de cellen en de oranje flexprint, dat er mogelijk een verkeerd celtype is gebruikt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 31 augustus 2022 17:44:07 schreef weardguy:
[...]
Alleen, zo is mijn ervaring, meet je dan gewoon helemaal niets, tenzij er meer stuk is dan alleen een cel.

Vaak wel, maar best regelmatig toch wel "iets er tussenin". er is dan een orde-van-grootte 10M lekweerstand van de plus naar de uitgang. Of eigenlijk (zo zitten die dingen meestal in mekaar) van de min uitgang naar de min van de batterij.

Kijk eens als voorbeeld naar deze mosfet: https://assets.nexperia.com/documents/data-sheet/PSMN4R0-40YS.pdf

Dan zie je bij IDSS op blz 6 staan: 3 µampere.

Stel dat het huidige exemplaar 10x beter is dan loopt er 0.3 µA door je 10MΩ multimeter. Die staat op "3V".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik ga proberen de bms er heel uit te halen dan kan ik beter metingen doen.
Wel eerst nog een elke connectie van de orange kabels nakijken.

Ik heb LIFEPO4 - 3.2V cellen gebruikt. 12st
Dus 6keer2 cellen. Dus totaal 19.2v

Arco

Special Member

Er zullen ook wel temperatuurzekeringen inzitten. Als je daar aan gesoldeerd hebt, zijn ze waarschijnlijk kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik dacht even dat ik lijm van een lijmpistool aan de batterij heb geplakt maar het is er juist naast. Aan gesoldeerd heb ik ook niet.

Het wit is van de vorige batterij, heb ik niet af gedaan.

[Bericht gewijzigd door skipy05 op woensdag 31 augustus 2022 21:33:42 (19%)

Weet je zeker dat het LiFePO4 cellen zijn?

Ik ken geen accugereedschap wat op LiFePO4 werkt, het is vrijwel allemaal Li-ion, en dan 5S, of 5S2P.

En als ik de foto zie lijkt het ook 5S te zijn? 3 naast elkaar en 2 dwars

en dan 3 onderop en 2 dwars aan de andere zijde.

Ik gok persoonlijk op de verkeerde cellen. En als je er al 6 in gekregen hebt betwijfel ik of de BMS nog leeft als ie normaal 5 cellen heeft

Cellen van origineel pack waren groen US18650FT
Wat ik er van vondt

https://secondlifestorage.com/index.php?threads/sony-us18650ft-cell-sp…

Het gele pack is een origineel, de groene heb ik uit elkaar gehaald voor de bouw wijze.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan snap ik nog altijd niet hoe je een 6S-accu hebt kunnen maken als het origineel maar 5S is. We hebben denk ik collectief wat geleerd, namelijk dat er inmiddels gereedschap is dat met LiFePo cellen uitgerust wordt, maar dat is het dan ook.

Ik denk echt dat dat je ergens een misrekening of typfout gemaakt hebt en gewoon een 5S accu gemaakt hebt, ook al is dat bij een vermelding van 20 Volt niet zo heel logisch, omdat men bij lithium-packs normaal de nominaalspanning van de cellen bij elkaar opgeteld op de behuizing drukt en niet de totaalspanning in volledig geladen toestand.

EDIT: WACHT! Nu zie ik het pas. Groep 6 zit opgesloten tussen de 2 groepen van 3 cellen naast elkaar...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Kleine update, na nodige frustratie nog even tijd gevonden.

Nu uit elkaar gehaald, orange kabel zat goed, bij het loskoppelen nog 14volt op.

Bij het uitmeten van de orange kabel kortsluiting gemaakt.

Dus nu even terug gefrustreerd.

Ik heb nog een andere orange kabel waar de andere kant kapot is, dus mss aan elkaar zetten.
Of andere pack uit elkaar halen, met als gevolg mss het zelfde bms probleem?

Dan vrees ik dat het nu einde oefening is, omdat die oranje kabel in elke ader een smal spoortje heeft zitten dat waarschijnlijk bezwijkt bij kortsluiting. Omdat ik in de derde ader van onderen een onderbreking lijk te zien, denk ik dat je daar sluiting gemaakt hebt.

Waarom je zo nodig op die inie-mini connector wou meten in plaats van op de print ontgaat me een beetje, maar misschien kom je samengebouwd helemaal niet bij de print.

Die oranje kabel ga je echt niet betrouwbaar aan elkaar krijgen, dat kan ik je wel vast vertellen.

Waar komen de cellen vandaan? Zijn dat nieuwe, gebalanceerde cellen? Is de accu stuk gegaan? Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat niet de cellen het probleem zijn, maar het BMS.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Van twee van die kapton ffc's eentje maken kun je vergeten, kans op succes is nihil.
Altijd uitkijken bij meten onder spanning: de kortsluitstroom van dit soort batterijen is enorm hoog... (zoals je hebt gemerkt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op print meten was geen optie,bijna even dicht tegen elkaar en kan er bijna niet aan.

Nieuw gekochte cellen bij Nikon, als ik op elk punt meet is het mooi gebalanceerd.

Ik heb nog zo een kapotte batterijpacks liggen

Maar als ik het zelfde probleem geraak dat de bms niet meer werkt heeft dit ook geen nut.

kan het als je een bms zonder spanning zet dat deze niet mee werkt? Ik dacht dit gelezen te hebben.

Ja dat kan. Maar of deze dat ook doet weten we niet. Vaak zit er dan ergens een microcontroller of stukje geheugen, want op de een of andere manier moet de lader dan weten dat de boel spannings-loos is geweest. Daarvoor moeten we meer foto's van de printen hebben (van beide zijden!)

Andere test die je kan doen: Sluit in plaats van cellen een weerstand voor elke cel aan (tussen 470 Ohm en 1k is goed) en sluit uiteraard ook alle celknooppunten aan. Sluit op de buitenste aansluitingen, normaal dus de hoofd-aansluitingen van het pack, een voeding aan (het liefst een labvoeding).

Tik daarna (liefst met labvoeding, een ANDERE dan die voor de cel-weerstanden) even de hoofd-aansluitingen van het pack aan (de aansluitingen die normaal dus een lader ingaan). Áls het BMS even tot leven gewekt moet worden, is dat dé manier.

Meet dan de spanning van de cel-weerstanden-voeding en dan de spanning op de hoofd-aansluitingen van de accu, die normaal in een lader of schroefmachine gaan. Als daar een fors verschil tussen zit (fors is alles van pakweg meer dan 0,2 Volt) dan weet je dat er ergens een probleem zit.

Uiteraard de accu met weerstanden NIET in een lader steken! Ik verwacht althans dat dat bij deze laders fout afloopt, waar het bij anderen zelfs noodzakelijk is/kan zijn om het BMS weer te wekken en in leven te houden.

Waarom ik dit zou kunnen vermoeden: dit is een extra, simpele beveiliging tegen onkundige hobbyisten. Allereerst gaat de accu stuk: lader wil 'm niet meer opladen, hobbyist vervangt de cellen en schroeft alles weer dicht. Lader verwacht echter een bepaalde spanning en omdat het BMS spanningsloos is geweest, is die spanning er niet. Lader wekt het BMS niet tot leven en keurt de accu nog altijd af: hobbyist neemt z'n verlies en koopt maar gewoon een nieuwe accu. Hobbyist met meer ervaring pakt even een labvoeding om het BMS van buitenaf een schopje te geven en voila, lader accepteert 'm ook weer.

Geen garantie dát het zo werkt, maar het zou kunnen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb wat lopen zoeken en er blijken dus packs van DeWalt te zijn met een BQ7718 aan boord.

https://youtu.be/e50gE4S_lqY?t=830

In het versimpelde schema van de 7718 staat ook een logic fuse getekend. Hoewel ik vermoed dat een logic fuse voor deze stromen en spanningen een pitting ding wordt kan het natuurlijk zo zijn dat deze aanwezig is: als die (terecht) opgeblazen is, zul je die zekering moeten vervangen. Zonder wordt er niet geladen of ontladen.

Ander belangrijk punt is dat ik zo te zien ook een gewone zekering op de print zie zitten in die video. Ook dat zal wel een einde oefening zijn als die door gaat.

Het typenummer van het pack vermelden kan handig zijn voor anderen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.