Ja dat kan. Maar of deze dat ook doet weten we niet. Vaak zit er dan ergens een microcontroller of stukje geheugen, want op de een of andere manier moet de lader dan weten dat de boel spannings-loos is geweest. Daarvoor moeten we meer foto's van de printen hebben (van beide zijden!)
Andere test die je kan doen: Sluit in plaats van cellen een weerstand voor elke cel aan (tussen 470 Ohm en 1k is goed) en sluit uiteraard ook alle celknooppunten aan. Sluit op de buitenste aansluitingen, normaal dus de hoofd-aansluitingen van het pack, een voeding aan (het liefst een labvoeding).
Tik daarna (liefst met labvoeding, een ANDERE dan die voor de cel-weerstanden) even de hoofd-aansluitingen van het pack aan (de aansluitingen die normaal dus een lader ingaan). Áls het BMS even tot leven gewekt moet worden, is dat dé manier.
Meet dan de spanning van de cel-weerstanden-voeding en dan de spanning op de hoofd-aansluitingen van de accu, die normaal in een lader of schroefmachine gaan. Als daar een fors verschil tussen zit (fors is alles van pakweg meer dan 0,2 Volt) dan weet je dat er ergens een probleem zit.
Uiteraard de accu met weerstanden NIET in een lader steken! Ik verwacht althans dat dat bij deze laders fout afloopt, waar het bij anderen zelfs noodzakelijk is/kan zijn om het BMS weer te wekken en in leven te houden.
Waarom ik dit zou kunnen vermoeden: dit is een extra, simpele beveiliging tegen onkundige hobbyisten. Allereerst gaat de accu stuk: lader wil 'm niet meer opladen, hobbyist vervangt de cellen en schroeft alles weer dicht. Lader verwacht echter een bepaalde spanning en omdat het BMS spanningsloos is geweest, is die spanning er niet. Lader wekt het BMS niet tot leven en keurt de accu nog altijd af: hobbyist neemt z'n verlies en koopt maar gewoon een nieuwe accu. Hobbyist met meer ervaring pakt even een labvoeding om het BMS van buitenaf een schopje te geven en voila, lader accepteert 'm ook weer.
Geen garantie dát het zo werkt, maar het zou kunnen.