Uitschakelen actieve speakers monitor uit

Hoi iedereen,

Vraagje:

Op m'n computer heb ik een redelijk nieuwe LG 27GL850-B monitor en 2 actieve Adam F7 studio monitors staan van ongeveer 9 jaar oud.

Nu slaan deze aan wanneer er geluid wordt gedetecteerd en slaan uit na ca 20 minuten geen geluid. Ze zitten gebalanceerd aangesloten op een externe geluidskaart via USB-C. M-Audio M-Track 2x2. Ook is de computer gloednieuw met A-merk voeding etc.

Nu is het zo dat de monitor uitvalt als er een speaker uitslaat. Na een seconden of 3 heb ik weer beeld. Het was eerst alleen met de rechter speaker maar nu ook af en toe met de linker speaker.

Ik dacht eerst aan een aarde probleem dus heb de speakers met een verlengsnoer aangesloten op een apart stopcontact zonder aarde aan de andere kant van mijn kamer. Maar helaas, hetzelfde probleem.
Ook heb ik verschillende USB-C poorten geprobeerd maar helaas.
Kan het misschien iets zijn tussen de massa van de speakers > geluidskaart > monitor?

Voordat ik allemaal dingen ga uittesten is mijn vraag of iemand hier wat meer vanaf weet? Wat zou dit kunnen zijn?
Met mijn oude monitor had ik dit probleem niet.

Alvast bedankt!

Wellicht slechte ontstoring van de video-ingang van je LG beeldscherm. Probeer eens een andere beeldschermkabel of een ferrietkraal errond? Bij sommige kabels is zo'n ferriet ook aangegoten, dat is helemaal ideaal natuurlijk.

Hier staan 2 Adam F5's (zelfde printplaat als de F7) naast een Dell monitor, geen problemen.

Op 29 augustus 2022 23:28:18 schreef subsonik:
Wellicht slechte ontstoring van de video-ingang van je LG beeldscherm. Probeer eens een andere beeldschermkabel of een ferrietkraal errond? Bij sommige kabels is zo'n ferriet ook aangegoten, dat is helemaal ideaal natuurlijk.

Hier staan 2 Adam F5's (zelfde printplaat als de F7) naast een Dell monitor, geen problemen.

Hhmmm, goeie.

Er zit inderdaad een 2m Amazon displayport kabel zonder ferrietkraal tussen. Ik dacht dat zo'n ferrietkraal alleen nodig was bij analoge signalen joh. Zo leer je weer wat!

Ik ga is kijken of ik zo'n ring heb liggen.

En dan er 2 keer doorheen steken of iets?

Je hebt verschillende USB-C aansluitingen geprobeerd. Heb je ook al de USB-C op de monitor geprobeerd te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door kojazz op dinsdag 30 augustus 2022 10:52:10 (25%)

Op 30 augustus 2022 10:45:06 schreef kojazz:
Je hebt verschillende USB-C aansluitingen geprobeerd. Heb je ook al de USB-C op de monitor geprobeerd te gebruiken?

Ja, toevallig direct op m'n pc en op m'n monitor. Hetzelfde probleem helaas.

Op 30 augustus 2022 10:48:58 schreef Mess:
[...]

Ja, toevallig direct op m'n pc en op m'n monitor. Hetzelfde probleem helaas.

OK. Staat de 48V fantoomvoeding van je geluidskaart misschien aan? (Zou op zich niet mogen uitmaken, maar is wel simpel te checken.)

[Bericht gewijzigd door kojazz op dinsdag 30 augustus 2022 10:54:13 (12%)

Op 30 augustus 2022 10:52:28 schreef kojazz:
[...]

OK. Staat de 48V fantoomvoeding van je geluidskaart misschien aan? (Zou op zich niet mogen uitmaken, maar is wel simpel te checken.)

Staat uit!

Op 30 augustus 2022 10:52:28 schreef kojazz:
[...]

OK. Staat de 48V fantoomvoeding van je geluidskaart misschien aan? (Zou op zich niet mogen uitmaken, maar is wel simpel te checken.)

Nou, we hebben resultaat!

Ik heb dus de USB kabel uit m'n monitor getrokken en de monitor valt niet uit als de speakers zich uitschakelen!

Wat betekend dit? Wat nou als ik m'n USB van m'n monitor wil blijven gebruiken?

Ferriet ring op de USB kabel?

Op 30 augustus 2022 11:11:03 schreef Mess:
[...]

Nou, we hebben resultaat!

Ik heb dus de USB kabel uit m'n monitor getrokken en de monitor valt niet uit als de speakers zich uitschakelen!

Wat betekend dit? Wat nou als ik m'n USB van m'n monitor wil blijven gebruiken?

Ferriet ring op de USB kabel?

Top. Dat gaat vooruit. Ferriet: vooral proberen als je er een hebt liggen; ik verwacht er niks van.

Je zegt dat de speakers gebalanceerd zijn aangesloten.
Wat voor kabels heb je tussen de geluidskaart en de actieve speaker? 2x Mono jack-jack?

Op 30 augustus 2022 11:28:51 schreef kojazz:
[...]

Top. Dat gaat vooruit. Ferriet: vooral proberen als je er een hebt liggen; ik verwacht er niks van.

Je zegt dat de speakers gebalanceerd zijn aangesloten.
Wat voor kabels heb je tussen de geluidskaart en de actieve speaker? 2x Mono jack-jack?

Ferriet nog niet gevonden... dus moet ik bestellen waarschijnlijk.

2x stereo jack-jack

Op 30 augustus 2022 11:37:44 schreef Mess:
[...]

Ferriet nog niet gevonden... dus moet ik bestellen waarschijnlijk.

2x stereo jack-jack

Nog ff een update, misschien te vroeg gejuicht, mijn scherm valt nu niet uit maar zie nu wel een fractie van een seconde artifacts in beeld als er een speaker uitschakelt.

Op 30 augustus 2022 11:37:44 schreef Mess:
[...]Ferriet nog niet gevonden... dus moet ik bestellen waarschijnlijk.
2x stereo jack-jack

OK dat is in orde, stereokabels zijn nodig om gebalanceerd te werken.
Je zegt dat de LG monitor ook uitvalt als de geluidskaart rechtstreeks met USB-C van de PC verbonden is. In dat geval moet de storing wel door de videokabel bij de LG terecht komen.

Heb je de mogelijkheid om de monitor met een andere interface aan te sluiten? Bv HDMI in plaats van displayport.

Op 30 augustus 2022 12:02:53 schreef kojazz:
[...]
OK dat is in orde, stereokabels zijn nodig om gebalanceerd te werken.
Je zegt dat de LG monitor ook uitvalt als de geluidskaart rechtstreeks met USB-C van de PC verbonden is. In dat geval moet de storing wel door de videokabel bij de LG terecht komen.

Heb je de mogelijkheid om de monitor met een andere interface aan te sluiten? Bv HDMI in plaats van displayport.

Ik zal is ff wat proberen ja.

P.s. alle kabels, maar dan ook echt alle kabels zitten onder m'n bureau netjes strak gebundeld met bandjes etc... Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Zal ik ff alles lostrekken anders?

Op 30 augustus 2022 12:18:42 schreef Mess:
[...]Ik zal is ff wat proberen ja.
P.s. alle kabels, maar dan ook echt alle kabels zitten onder m'n bureau netjes strak gebundeld met bandjes etc... Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Zal ik ff alles lostrekken anders?

Mwa, als je een redelijke kwaliteit videokabel gebruikt en hem niet te scherp buigt dan verwacht ik daar niks van.

Het leek daarnet dat het probleem minder werd; weet je nog wat je had veranderd? Alleen die USB-C los?

Sanity check: het probleem hoort trouwens ook te verdwijnen als je de ingangen van de speakers loskoppelt. Is dat zo?

Op 30 augustus 2022 12:37:23 schreef kojazz:
[...]

Mwa, als je een redelijke kwaliteit videokabel gebruikt en hem niet te scherp buigt dan verwacht ik daar niks van.

Het leek daarnet dat het probleem minder werd; weet je nog wat je had veranderd? Alleen die USB-C los?

Sanity check: het probleem hoort trouwens ook te verdwijnen als je de ingangen van de speakers loskoppelt. Is dat zo?

We zijn er uit waarschijnlijk! Ik heb even goed nagedacht en deze displayport kabel is toch geen hoge kwaliteitskabel van Amazon maar een Chinese van Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/33011237847.html
Ik vergiste me met die van m'n TV. Die zijn wel van een A-kwaliteit van Amazon.

Ik heb zojuist alles weer aangesloten zoals het hoort en een goeie HDMI kabel gepakt en getest... En m'n monitor heeft geen enkele storing gehad!

Dus ik denk dat ik een goeie displayport kabel ga bestellen! (toch?)

Erg bedankt voor jullie hulp!!

Fijn te horen dat het inderdaad de DP-kabel was! Idd best even een goede halen ter vervanging van de Ali-meuk :-)

Mooi zeg! Yep, een betere DP kabel klinkt logisch, zeker als HDMI niet volstaat.

Yes, ik ga toch ff eentje bestellen. Met DP kan je toch betere prestaties halen. Niet dat ik dat ga merken maar toch ;)

Veel geleerd hiervan! Ik had zelf nooit gedacht dat het aan deze kabel zou liggen. Deze is dan niet goed geïsoleerd (shielded) of iets?

Nogmaals bedankt iedereen!

Jongens, toch nog even een update...

Dit is echt niet te geloven...

Nadat ik een goeie duurdere DP kabel had besteld, heb ik alles weer teruggebouwd naar origineel met de huidige DP kabel omdat ik G-sync niet werkend kreeg via mijn HDMI kabels die ik had liggen.

En raadt eens? Alles werkt weer naar behoren... ?
Speakers gaan aan/uit zonder het storen van de monitor.

Blijkbaar zat er één van de stekkers niet lekker en na alles er opnieuw in te hebben gedaan heeft alles nu weer goed contact.

2 jaar.. 2 jaar lang lag het waarschijnlijk aan een stekker die niet lekker zat... 8)7

Pfoe!!

dp met dualscreen levert wel geregeld problemen op met drivers in windhoos. dat is met hdmi dan weer niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nu blijkt dat jij je stekkertjes niet hebt gepoetst, wel even excuses maken aan die Ali-chinees, die nu heel hard zit te huilen..... |:(

electronono

Voor nu de allerlaatste update :9:

Ik riep dat na het in- en uithalen van de stekkers alles weer werkte. Maar het probleem was na een paar uurtjes weer terug.

Toen toch de nieuwe A-kwaliteit kabel laten komen en tadaa! Nu een paar weken zonder probleem!

Het lag dus toch aan een slecht geïsoleerde kabel.

Bedankt!

Op 30 augustus 2022 11:46:38 schreef Mess:
Nog ff een update, misschien te vroeg gejuicht, mijn scherm valt nu niet uit maar zie nu wel een fractie van een seconde artifacts in beeld als er een speaker uitschakelt.

Het zou mij ook serieus niets verbazen als het een LG-euvel is.

Ik heb mijn LG34UB67 erom weggedaan, omdat het bij vlagen gewoon onwerkbaar werd, zo vaak als de beeldinformatie wegviel (backlight bleef aan, evenals m'n tweede scherm).

Het leek opgelost, tot ook m'n Iiyama bij vlagen de weg kwijtraakt. Veel minder dan m'n LG, maar nog steeds irritant. Toen ik er op ging zoeken, bleek ik bepaald niet de enige met een ultrawide van LG die last had van exact hetzelfde probleem.

M'n pa heeft mijn LG nu, met nog steeds hetzelfde probleem, alleen minder dan wanneer aangesloten op mijn machine.

Ik heb nu een logbestandje met data en tijdstippen dat het voor komt, in de hoop dat we een oorzaak kunnen vinden, ik ben het spoor in ieder geval al lang bijster.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Henry S.

Moderator

Op 22 september 2022 15:14:53 schreef Mess:
Toen toch de nieuwe A-kwaliteit kabel laten komen en tadaa! Nu een paar weken zonder probleem!

Het lag dus toch aan een slecht geïsoleerde kabel.

Nee dat hoeft niet zo te zijn, vaak maakt een goedkope kabel net niet goed contact. Dell levert ook slechte kabels mee, zelfs bij de duurdere monitoren, dat merk je dan ook wel eens doordat bij het aanzetten een paar kolommen in het midden van je beeld helemaal rechts tegen de rand van je scherm komen te staan. Die probleem treedt steeds vaker op totdat je de kabel even opnieuw inplugd, dan is het een tijdje over.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.