Philips tv 32PFS5803/12 defecte voeding

Deze tv had een defecte mosfet , blauwe h.sp. condensator en zekering en nog wat smd weerstandjes naar fet kapot. Maar helaas geen stby spanning en alle spanningen zijn secundair zogoed als bijna nul. Alleen 309 volt op de T9101 trafo maar secundair meet ik helemaal niks of bijna helemaal niks. Ik vermoed dus de trafo stuk. Voeding is nogal duur voor deze tv van 2018, en wil eigenlijk de trafo vervangen. Of zie ik de iets over 't hoofd ?

*hier heb ik geen app voor nodig

heeft de geklapte fet niet toevallig het ic meegenomen wat de stby voeding voorziet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moet dat nog even uitpluizen met t schema (gelukkig is deze chinese philips nog wel enigzins gedocumenteerd!) Er zitten twee ic's onderop nl.

https://www.manualslib.com/manual/2313047/Philips-32pfs5803-12.html?pa…

*hier heb ik geen app voor nodig

Meet toch wel 3,8 volt op pin 1 van u8601 dit is echter de led driver.
Maar niet op de pinnen naar t moederbord... type PF7708BG. kan ik nog nergens vinden om te bestellen.... het andere ic U9901 aan de primaire kant blijkt een blok diode ic, dat niet doormeet op diodestand. Of is dit een h.sp. diodeblok dat ik niet op gewone diode stand kan meten ? Schema is niet echt duidelijk op dit gebied...Waar zit dus het st.by ic ? Op t moederbord?

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 17 augustus 2022 12:40:04 (15%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Heb je R9101 al gecontroleerd?

Wat meet je op pin 8 van Ic 9101 ?

Wat meet je ohms tussen pin 4 en pin 5 van Ic 9101

R9101 was ook kapot en vervangen, meet 0,7volt op pin 8 van de 9901(alleen met stekker in voeding dan, niet verbonden met mb e.d) , 50 mohm tussen pin 4 en 5 . Dit is toch een diode gewoon alleen dubbele in smd uitvoering of niet ??> Dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn omdat ik wel vaker deze storing heb gehad en er ook een diode mee defect ging nl... weet alleen niet wat anode en kathode is. Pin 1 en 4 op de print zijn nl met elkaar verbonden net als de pinnen 5 t/m 8 nl. Maar met dus niet door op diodestand...

*hier heb ik geen app voor nodig

Ic 9901 kun je vergeten is alleen maar voor de veiligheid.

Ik vroeg niet te meten aan Ic 9901 maar aan Ic 9101

even terug lezen.

U 9101 bedoel je toch inderdaad. Op t schema heeft deze 8 pinnen maar op de ze voeding maar 6. Meten vanaf puntje linksonder als pin 1 dan meet ik 1 kohm tussen pin 4 en 5. Meten t.o.v. massa meet op alle pinnen maar 1-1,2V Dit is een spanningsregelaar pf6005AS.

*hier heb ik geen app voor nodig

Klopt dit ic is in 6 en 8 pens uitvoering dan moet je ohms meten tussen
pen 1 en 6.

En wat is de spanning tussen pen 1 en 5

Meet geen spanningen op t ic zelf tussen de pinnen , ik moet wel zeggen dat ik de orginele Q9101 FET type TKA6a6dD heb vervangen voor een TF5N50FD omdat ik m niet had liggen. Is iets lichter type maar ook n channel mosfet met bijna dezelfde specs.

*hier heb ik geen app voor nodig

Inde regel alle FETs vervangen, driver IC en de enkele weerstandjes en zou de TV moeten werken..Iets lichtere FETS kan tijdens insschakelen voor ellende zorgen. Je moet de Peakpower van de FETs vergelijken of die niet te groot verschillen!!

Heb de originele fets maar besteld en de u9101 spanningregelaar ook. Kan het zijn dat ook de leddriver ic type PF7708BG de standby voeding regelt? Zie nl geen specifiek sb ic in het schema van de voeding... Meet op pin 1 wel spanning maar niet naar de connector naar t moederbord nl.. dit ic kan ik ook nergens vinden om te na te bestellen.

*hier heb ik geen app voor nodig

Nee een LED driver ic regelt niet de standby voeding..

Vervangen van de fet voor orginele en de 6 pins spanningsregelaar u9101 (Deze was defect in sluiting bleek) doet tv weer leven!

*hier heb ik geen app voor nodig

Alleen de ir receiver werkt niet, er bleken ook twee kleine smd zener diodes (Z202 en Z203 zie schema) te ontbreken,deze leken nl van de print af gehaald, maar vervangen daarvan mag niet baten, . De menu button op de tv werkt echter wel. Iemand een tip over dit i.r. circuit ?

*hier heb ik geen app voor nodig

Meten met scope is enigste optie..

Die heb ik niet, ik kan trouwens met de multimeter op t kleine de ir receiver printje de zener smd diodes niet doormeten, ze meten niets. KAn mijn meter die nou niet goed meten of zijn ze toch defect. Ik heb ze vervangen voor gelijkwaardige (glas)types maar dan toch geen succes. Weet ook niet of die andere smd wel zeners zijn. Op de stekker op t moederbord zijn alle smd fuses wel goed. Bleek ook dat de stekker eerst verkeerd om zat 10 pins met een klemmetje maar dat past dus wel ook verkeerd om. LEt op dus bij die nieuwe stekkertjes. Raar probleempje....menubesturing werkt dus nu wel met de knop maar kan instellingen en smarttv gedeelte daar niet meer oproepen. Ik vermoed toch dat t iets kleins moet zijn...

*hier heb ik geen app voor nodig

Ja een stekkertje verkeerd om of een flatcable?? Als het een stekkertje is dan mogelijk dat je een hogere spanning op een signaal gekoppeld heb??

Ja dat denk ik, het stekkertje heeft 10 pinnen. Maar past helaas ook verkeerd om dus, let dus op als je bij Philips de bijna dezelfde stekkers soms ook weer terugzet! De i.r. led gaat wel aan in standby, knippert niet tijdens opstarten of bij signaal van de ab. Ik heb al de ir ontvanger led vervangen voor die van een samsung ir module. Helaas heeft dat niet mogen baten. Op t printje heb ik alles al gecheckt,in de sm staan de twee zenerdiodes die ontbreken ook niet op de foto gesoldeerd dus met of zonder is onduidelijk. In t schema staan ze nl wel. Vermoed dus iets op t moederbord bij signaalverwerking ofzo. De ir reciever wordt dus wel gevoed. Waar moet ik t dan verder zoeken in t schema (zal dat zelf ook nog even uitpluizen maar tips zijn welkom)...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zondag 4 september 2022 00:36:12 (14%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Sja, een scope zou een welkom iets zijn om IR signaal te traceren.. Ik vermoed dat je iets heb laten verpiepen wat niet echt standaard is...

Ja die scope (misschien die zelfbouw van Alixpress wel leuk) moet er maar eens komen misschien voor dit soort dingen. Mijn meter kan trouwens wel Herz meten maar daar heb ik niks aan denk ik. Nou misschien kom er wel achter door t schema even uit te traceren denk ik waar het signaal niet verder komt en daar even wat componenten te checken. Hoop niet dat ik de verkeerde a.b. van de eigenaar heb gekregen omdat ik las ergens dat soms Philips unieke a.b. heeft bij nieuwere TPV modellen....Die zenerdiodes zijn trouwens protectiezeners, die ik volgens mij niet kan doormeten gezien het symbool, misschien dat daar toch de originele op moeten.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 5 september 2022 17:54:51 (13%)

*hier heb ik geen app voor nodig

(FINAL UPDATE): Weglaten van de (verkeerde ) gewone diodes ipv de twee zeners en opnieuw stekkertje check doet de ir weer werken, raar maar waar...

*hier heb ik geen app voor nodig