Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er weinig apparatuur gesneuveld lijkt te zijn. De spanning zat op 300V en duurde 2 minuten voordat het weer onder de 250V zat. Wel op diverse plaatsen gezien dat er automaten uit lagen, vermoedelijk door varistors welke begonnen te geleiden. Lastig om de echte schade te achterhalen nu.

Sine

Moderator

Op 2 september 2022 18:27:31 schreef ohm pi:
Ik dacht dat zoiets alleen maar in derdewereldlanden kon voorkomen en dat in Nederland alles goed gezekerd was.

Dat is bij dat soort spanningen een beetje tricky ... daar heb je het niet over een paar diazed patronen.
Daar zit een vermogensschakelaar die actief uitgeschakeld moet worden.

Maar de beelden zijn bizar inderdaad, een rokend hoogspanningstrace is niet iets wat je elke dag tegenkomt.
Daar moet een enorme bult energie in gezeten hebben.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 2 september 2022 22:31:58 (17%)

mvdk

Golden Member

Ik heb dit topic aangemaakt in de kroeg.
Een drinkmaatje riep me, en wees me op de nieuwsberichten.
Hij werkt voor een windturbinebedrijf.

Arco

Special Member

Dat is bij dat soort spanningen een beetje tricky ... daar heb je het niet over een paar diazed patronen.

Ze zouden toch op regelmatige afstanden een verdunning in de kabel aan kunnen brengen? (als zekering)
Wel lastig met herstellen, maar beter dan dat het hele leidingnet verruineerd wordt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 september 2022 22:30:57 schreef Sine:
[...]

Dat is bij dat soort spanningen een beetje tricky ... daar heb je het niet over een paar diazed patronen.
Daar zit een vermogensschakelaar die actief uitgeschakeld moet worden.

Maar de beelden zijn bizar inderdaad, een rokend hoogspanningstrace is niet iets wat je elke dag tegenkomt.
Daar moet een enorme bult energie in gezeten hebben.

dat trace is gemaakt voor 407MVA, een best vermogen. echter zijn die kabels van alu met een staalkabelkern. dat stook je op die lengte best heet met het beschikbare vermogen aldaar. het station waar de kortsluiting plaatsvond was nog niet eens af, moet nog opgeleverd worden.

evengoed, NL had 5 jaar geleden ook nog nooit een omgewaaide vakwerkmast gehad, en dat is inmiddels al 2x gebeurd door extreme weersomstandigheden. echter dat beveiligingen het af laten weten, 2 aparte systemen is wel slecht. de boel is wrs afgeschakeld omdat de kabels de grond raakten, daar is ook een beveiliging voor. die werkt op die lijn, is vorig jaar nog getest toen er 4 masten omwaaiden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fatbeard

Honourable Member

Hier (Amsterdam) was er wel een bitje omgevallen in de PC: Eagle crashte met de mededeling "unknown entity" :(
Geluk bij een ongeluk: vlak na de autosave. Was maar een minuut kwijt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mvdk

Golden Member

Thank you fatbeard, dat is waar ik om vroeg. Wie heeft iets gezien, gemerkt.

Zou je PC de crash in de Flevopolder gezien hebben?
Zo ja, dan draagt de storing ver.

Sine

Moderator

Hier in Limburg was er niet veel van te merken.

Ik log helaas de netfrequentie niet meer, ik ben benieuwd of die ook bewogen heeft.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 2 september 2022 23:12:09 (40%)

Het dipje tussen 15:09 en 15:10 zou een gevolg van de Flevopolder kunnen zijn, maar kan ook een miljoen andere oorzaken hebben.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 2 september 2022 23:23:00 (24%)

Sine

Moderator

Dat *kan* inderdaad ... maar ik geloof niet in toeval ;)

Je dubbele plaatje overtuigt mij dat je het in Limburg gezien hebt.
Van begin crash even voor 3:06 tot 3:10 heeft de netspanning bij jou een gelijkvormige dip. De golfvorm even voor 3:09 tot 3:10 zie ik ook terug in jouw plaatje, in ieder geval allerhande hoogfrequente spanningpieken.

Sine

Moderator

Het plaatje van mvdk heeft een hogere samplerate, ik poll de meter om de 5 seconden, ik gok dat mvdk elke seconde info krijgt.

Op 2 september 2022 23:01:12 schreef testman:
echter zijn die kabels van alu met een staalkabelkern.

En het water is er nu uitgekookt.
Voor hetzelfde geld zijn de kabels nog goed. 100 °C is voor ijzer of aluminium niet heet. Ben zeer benieuwd :)

die kabels vervangen ze gelijk. water zal er weinig ingezeten hebben met het weer van de afgelopen maanden. dat roken is vuil en stof. denk niet dat men het risico gaat nemen dat die kabel breekt in 2 jaar met wind door scheuren in het alu nog van dit akkefietje.

de voeding vanuit het koppelnet kwam van dichtbij, een 500MVA trafo bij de flevocentrale. de hogere vermogens moeten van verderop komen, om die kabels te laten roken in zo'n korte tijd zal een factor 5 overbelasting niks overdreven zijn geweest. die trafo's zullen kort toch flink gebromd hebben.

die kabels waren geen 100 graden, doe er maar 200 graden bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Die kabels zijn flink heter geweest dan 100o het is ook echt geen waterdamp wat je daar ziet kwalmen.

En ook niet over een kleine afstand:

Daar zat VEEL power in.

Gezien er bij de spoorwegen van alles in de hens gegaan is vermoed ik een flinke aardfout waarbij er stromen zijn gaan lopen waar het niet de bedoeling is.

harry64

Golden Member

Aan het bultje omhoog in jouw meting te zien kwam dat deels via jouw provincie :P

Ik heb hier in Hilversum nog is in m'n Logs gekeken. Rond de tijd van het incident zie ik een spanningsstijging naar 240 volt. Aantal herz blijft rond die tijd gelijk aan 49.9.

Van en aantal buurtbewoners inmiddels wel wat verhalen gehoord over een apparaat zoals een PC, TV, ventilator e.d. en één CV-ketel die 'ineens' kuren kregen.

Misschien is het ook nog afhankelijk op welke fase je dan zit. Meeste spul hier in de buurt is allemaal 1 fase aansluiting. Dus de buren zitten om en om op een andere fase.

Ronald45

Golden Member

Veel schade bij Prorail

https://twitter.com/prorail/status/1565791574851813377?s=46&t=YMrc…

https://www.prorail.nl/nieuws/schade-kortsluiting-flevoland

Impressie van langs het spoor:

[Bericht gewijzigd door Ronald45 op zaterdag 3 september 2022 01:23:43 (20%)

Op 2 september 2022 22:18:06 schreef revado:
...
Bij een storing zoals vandaag in flevoland valt de stroom uit.
Zonnepanelen leveren volop met het zonnige weer.
De netspanning valt weg en dan is het de bedoeling dat de omvormers afschakelen, maar kan het zo zijn dat de omvormers elkaar juist aan de gang houden?
Ze zijn immers allemaal gesynchoniseerd op het net en door de andere actieve installaties lijkt het alsof de netspanning nog aanwezig is.
Tot de spanning te ver op gaat lopen natuurlijk.
Dit zou wel eens hele gekke gevolgen kunnen hebben.

Dat zou een heel wankel evenwicht zijn lijkt me. Óf er is veel te weinig PV vermogen en dan schakelen de omvormers uit óf er is teveel en dan schakelen ze ook uit.

Als je koperdraad nodig hebt, je weet waar je het kan halen. Er staat toch geen spanning op.

Op 3 september 2022 00:43:43 schreef Sine:
Die kabels zijn flink heter geweest dan 100o het is ook echt geen waterdamp wat je daar ziet kwalmen.

Ik ga er vanuit dat dat olie of vet is die de kabelslager gebruikt bij het slaan van de kabel.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 3 september 2022 01:48:32 (62%)

harry64

Golden Member

Die van mij stond rond de tijd van het incident nog gezellig iets van rond de 1 Kw het net op te duwen. En er zijn hier in de regio heel veel PV's. Dan heb je bij onvoldoende dip of piek toch al snel een paar Mw uit de regio, schat ik zo.

Ik vraag me toch af, sinds enkele tijd gebruikt men de back-up lijnen om zo extra vermogen vanaf wind en zonneparken te transporteren. Het idee was dat hierdoor het N-1 principe niet meer opging, en er bij problemen deze windparken alsnog afgeschakeld worden om zo de reservecapaciteit te gebruiken.

Zou het wellicht kunnen zijn dat dit systeem toch iets anders werkte dan gedacht?

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Toch blijft het raar. de lijnen zijn dubbel beveiligd, aan 2 kanten. Er zou ten minste 1 beveiliging hebben moeten werken, dacht ik.En dan moet de lijn afschakelen.
Ik kreeg toen al op mijn donder toen ik een beveiliging in het schakelhuis verving.....Een lijn was uitgevallen.. wist ik veel....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hier in Nijkerk, was op dat moment niet thuis.
Alleen 2 digitale klokken van slag.