Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Als ik de grafiek zo bekijk is er 4,5 minuten eerder ook een dip opgetreden, waarbij de beveiliging wel ingreep. Het lijkt op een schakelfout bv heeft er nog een aardings hengel aan het schakelveld of de lijn gehangen of de scheiders na de vermogensschakelaar bediend.
Bij het geval van een hengel(s) kan de fout ook aan de andere kant van de lijn zijn gemaakt.
Maar verzekering-technisch zal men dit niet toegeven.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
dijkmane

Golden Member

rond die tijd een klein piekje, niet noemenswaardig.
omgeving Zwolle

In no Sense, Nonsense

Ik lees net dat Prorail zoveel schade heeft dat er tot 15 september geen treinverkeer mogelijk is. Dat gaat dus wel een paar tientjes meer kosten.

Hewlett

Honourable Member

Op de website van Prorail staan een serie foto's:
https://www.prorail.nl/nieuws/langdurig-geen-treinverkeer-flevoland
daar is wel wat stuk...

oa:

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/nieuws/2022/09/miljoenen-schade-door-kortsluiting-spoor-flevoland-3-september-2022.-lelystad---dronten.-foto-prorail.-stefan-verkerk-7.jpg?width=850&height=390&mode=crop

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/nieuws/2022/09/miljoenen-schade-door-kortsluiting-spoor-flevoland-3-september-2022.-lelystad---dronten.-foto-prorail.-stefan-verkerk-11.jpg?width=850&height=390&mode=crop

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/nieuws/2022/09/miljoenen-schade-door-kortsluiting-spoor-flevoland-3-september-2022.-lelystad---dronten.-foto-prorail.-stefan-verkerk-36.jpg?width=850&height=390&mode=crop

https://www.prorail.nl/siteassets/homepage/nieuws/2022/09/miljoenen-schade-door-kortsluiting-spoor-flevoland-3-september-2022.-lelystad---dronten.-foto-prorail.-stefan-verkerk-31.jpg?width=850&height=390&mode=crop

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 2 september 2022 18:35:51 schreef Brokencore:
Hier @Dronten. Netspanning hier was aardig schokkerend, ben benieuwd hoeveel apparatuur er gesneuveld is. :o

Wat ik daar denk te zien is:

Er gebeurt IETS waardoor de spanning inzakt naar ongeveer 185V. Er is een regeling die iedere 10s een stapje kan maken van ongeveer 4V. Na ongeveer 3 minuten heeft ie de spanning weer op ongeveer 230V. De hoeveelheid spijkers en zo doen vermoeden dat toen de grote herrie-vonken (op het journaal en hier in videos te zien) hebben plaatsgevonden. Na anderhalve minuut is de oorzaak van de verlaagde lijnspanning eindelijk afgeschakeld en stond die aanpasbare trafo kennelijk ter waarde van 4 minuten iedere 10s een stapje te hoog. Dat zijn 24 stapjes die kennelijk ongeveer 70V waren. (dus kennelijk maar ongeveer 3V per stapje in het 230-300 bereik onder deze belasting).

Kennelijk heeft het schakelding nog 6 stapjes gemaakt in het stuk waar we het niet goed kunnen zien. Dit onder de aanname dat ie voor en na het incident ongeveer in de gelijke stand moet staan voor dezelfde netspanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 september 2022 20:29:51 schreef Gerwin:
De deurbel heeft hier het loodje gelegd:+

klinkt logisch.....zo van onze kat is zwart dus onze haard heeft ook een staartje.... :P

Wat denk je wat die trein snel ging toen die hoogspanningskabel van 150kV op de bovenleiding van 10kV viel.
6G acceleratie. :P

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

toen die hoogspanningskabel van 150kV op de bovenleiding van 10kV viel.

10kV, op een bovenleiding?... :?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik ben wel benieuw waarom de beveiligingen niet hebben gewerkt.Gelukkig heb ik nooit in dat verdeelstation gewerkt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@arco: Het schijnt dat er een hulpspanning is waarmee energie naar de onderstations gaat waarbij in de onderstations een trafo en gelijkrichter staat om van die (25 of 10kV, ik weet het niet) tussenspanning 1800VDC te maken. Die leiding is geraakt. Het is formeel niet juist om dat een bovenleiding te noemen...

Wisselspanning op de bovenleiding.... Ik weet niet wat de gelijkstroommotor van de loc daarmee gaat doen. Hmm. Bij nader inzien, zal wel een universeelmotor zijn, niet? Maar de regel-elektronica gaat vast niet geschikt zijn voor AC....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
(...)
Wisselspanning op de bovenleiding.... Ik weet niet wat de gelijkstroommotor van de loc daarmee gaat doen. Hmm. Bij nader inzien, zal wel een universeelmotor zijn, niet? Maar de regel-elektronica gaat vast niet geschikt zijn voor AC....

In Venlo, Emmerich en Bentheim is dat meerdere malen gebeurd, 15kV op een 1100, 1200 of 1300.
Dat deed boem, en na het weer inschakelen van de snelschakelaar reed ie weer. Een duitse lok onder de DC betekende: lok defect.
Bij de 1200 moest je nog even op het dak van de lok klimmen, smeltpatroon.

uit een ander topic herinner ik me dat het spoor geisoleerd van aarde ligt, dat is hier mede de reden van de overslag op de spoorstaven vanuit die draad. die draad loopt wrs naar de portalen waar de overslag van de bovenleiding tegen heeft staan spetteren. de ns heft nog geluk dat de galvanische scheiding tussen de onderlinge bovenleiding trace's het heeft gehouden. anders nog verder naar weerskanten veel schade..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
@arco: Het schijnt dat er een hulpspanning is waarmee energie naar de onderstations gaat waarbij in de onderstations een trafo en gelijkrichter staat om van die (25 of 10kV, ik weet het niet) tussenspanning 1800VDC te maken. Die leiding is geraakt. Het is formeel niet juist om dat een bovenleiding te noemen...

Wisselspanning op de bovenleiding.... Ik weet niet wat de gelijkstroommotor van de loc daarmee gaat doen. Hmm. Bij nader inzien, zal wel een universeelmotor zijn, niet? Maar de regel-elektronica gaat vast niet geschikt zijn voor AC....

Er zijn nog maar weinig treinen in Nederland met gelijkstroom/universeelmotoren. De 1700 locomotieven en de ICM's (koplopers). Dat is het dan wel.

De 1700 locomotieven hebben thyristorsturing, de ICM's hebben grotendeels een moderne PWM regeling voor zover ik weet. Er zijn nog een handjevol die tractieweerstanden hebben, te herkennen aan het complete gebrek aan geluid bij het wegrijden (en als je er in zit, de kleine schokjes van het kortsluiten van de weerstanden). Tenzij die specifieke serie net afgevoerd is.

Alle andere treinen en locomotieven (uitgezonderd het museummaterieel) hebben een draaistroommotor.

Op 4 september 2022 10:42:30 schreef mvdk:
[...]
In Venlo, Emmerich en Bentheim is dat meerdere malen gebeurd, 15kV op een 1100, 1200 of 1300.
Dat deed boem, en na het weer inschakelen van de snelschakelaar reed ie weer. Een duitse lok onder de DC betekende: lok defect.
Bij de 1200 moest je nog even op het dak van de lok klimmen, smeltpatroon.

Dat vind ik toch wel bijzonder. Waarom zou de duitse loc, die voor 15kV geschikt is met 'beide polariteiten maar dan afwisselend', defect raken van 1,5kV?
Vlambogen in de schakelaars die de 1,5kV DC niet kunnen onderbreken?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 september 2022 14:55:25 schreef Peter112:
Ik lees net dat Prorail zoveel schade heeft dat er tot 15 september geen treinverkeer mogelijk is. Dat gaat dus wel een paar tientjes meer kosten.

Zijn de gevolgen van een directe blikseminslag minder ingrijpend en komt dat dan mogelijk door de duur van een inslag?

Arco

Special Member

Een directe blikseminslag kan ook enorme schade veroorzaken (stroom kan oplopen tot 1.000.000A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het verschil met blikseminslag is dat bliksem maar kort duurt en dus veel minder energie bevat.
Dit heeft een aantal minuten staan knetteren, goed genoeg om van alles langdurig op te warmen met alle gevolgen van dien.

Spanning staat en stroom gaat!

https://cdn.nos.nl/image/2022/09/03/893581/960x720a.jpg

https://cdn.nos.nl/image/2022/09/03/893580/960x720a.jpg

bron: nos

als de besturing er zo uitziet is er nog veel kapot wat je niet ziet. kabels onder de grond versmolten enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Dus dat word gewoon complete renovatie

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 september 2022 11:43:29 schreef Ledlover:
Waarom zou de duitse loc, die voor 15kV geschikt is met 'beide polariteiten maar dan afwisselend', defect raken van 1,5kV?

Omdat de bovenleidingspanning in Duitsland wisselspanning is. Die gaat van de stroomafnemer eerst naar een transformator, en die kan niet zo goed tegen gelijkstroom.

Op 3 september 2022 10:59:47 schreef dijkmane:
[bijlage]

rond die tijd een klein piekje, niet noemenswaardig.
omgeving Zwolle

Met alle respect, maar ik denk dat de meetfrequentie veel te laag is of er flink afgerond wordt in de grafiek, te zien aan de vele vlakke punten en schuine strepen bij verandering. Grote kans dat er dus flink gemiddeld is en er wel degelijk een hogere piek is geweest.

Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
@arco: Het schijnt dat er een hulpspanning is waarmee energie naar de onderstations gaat waarbij in de onderstations een trafo en gelijkrichter staat om van die (25 of 10kV, ik weet het niet) tussenspanning 1800VDC te maken. Die leiding is geraakt. Het is formeel niet juist om dat een bovenleiding te noemen...

Prorail meldt dat er wel degelijk een hoogspanningskabel OP de bovenleiding terecht gekomen is. Dat zag je ook bij de inspectie/herstelwerkzaamheden gisteren op het NOS journaal: precies op dat punt was namelijk ook de bovenleiding geknapt.

Voor de beveiliging loopt ook een 3 kV leiding langs het spoor die voor de relaiskasten omgezet wordt naar 110 Volt. Alles zal wel beschadigd zijn.

Op 4 september 2022 10:28:51 schreef rew:
Bij nader inzien, zal wel een universeelmotor zijn, niet?

Een universeelmotor, je maakt vast een grapje ;) .
Voor zover ik weet allemaal draaistroom tegenwoordig.

Op 4 september 2022 10:42:30 schreef mvdk:
In Venlo, Emmerich en Bentheim is dat meerdere malen gebeurd, 15kV op een 1100, 1200 of 1300.
Dat deed boem, en na het weer inschakelen van de snelschakelaar reed ie weer.

Gunst. Ik heb uit de Railhobby nog een bericht van een dergelijk incident waarbij de machinist bijna om het leven kwam en voor het leven getekend was vanwege de opgelopen brandwonden door de steekvlammen die ontstonden toen er per ongeluk 15 kVAC op z'n Nederlandse lok gezet werd. Maar mogelijk was dat een 1600. Het grofstoffelijker oudere spul zal het waarschijnlijk wel redelijk makkelijk overleven.

Op 4 september 2022 11:48:42 schreef buzzy:
Zijn de gevolgen van een directe blikseminslag minder ingrijpend en komt dat dan mogelijk door de duur van een inslag?

Ja. Dat is kortdurend. Zeg maar waar de varistors die wij vaak in netspanningsfilters tegenkomen voldoende zijn om een piekje van laten we zeggen 350 Volt effectief kort te sluiten, verdampen die dingen gewoon als er gedurende langere tijd 350 Volt op komt te staan.

Idem voor de bovenleiding. Er zitten prima overspanningsbeveiligingen tussen, maar die helpen alleen bij puls-spanningen: eenmaal geëxplodeerd bieden ze alleen nog luchtscheiding. Dat is vaak voldoende voor de gewone spanning (als die er nog opstaat na een blikseminslag), maar als er zoals in dit geval, vrolijk 150 kV over staat, begin je ook niets meer met de luchtscheiding.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 4 september 2022 15:20:38 schreef weardguy:
Een universeelmotor, je maakt vast een grapje ;) .
Voor zover ik weet allemaal draaistroom tegenwoordig.

De moderne treinen hebben inderdaad vrijwel allemaal draaistroommotoren. En daar zit een frequentieomvormer voor die bij het optrekken zowel de spanning als de frequentie aanpast aan de actuele snelheid. De frequentieomvormer veroorzaakt het zingende geluid wat je vaak hoort als je op het perron naast een optrekkende trein staat.
Zijn ook youtube filmpjes van. Zoeken op b.v.: zingende locomotief.

harry64

Golden Member

Als je met een AM middengolf ontvanger bij het spoor gaat staan kan je de treinen al van ver horen aankomen. Je hoort dan ook of ze versnellen of afremmen. Je hoort zelfs of er meerdere treinen op dat traject rijden.

Op 4 september 2022 15:56:09 schreef KlaasZ:
Zijn ook youtube filmpjes van. Zoeken op b.v.: zingende locomotief.

Dat geluid "de doedelzak" (treinen zijn uitgefaseerd, dacht ik) komt van PDM: Iedere periode wordt gekeken of de gewenste gasstand beter benaderd wordt door de boel AAN of UIT te zetten. Als de periode 100us (10kHz) is, dan krijg je bij 0.33 als gashendelstand dus 3kHz hetgeen goed hoorbaar is.

Ik had dat eens geimplementeerd en kreeg opeens dat typische trein-geluid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Het schijnt dat bij de eindmast, bij dat schakelstation, een aardscheider een eigen leven is gaan leiden. (Of is het lijden).
In ieder geval, meerdere blokkeringen, elektrisch dan wel mechanisch hadden dit moeten verhinderen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de toestand van de 380/150kV trafo die geprobeerd heeft de spanning op niveau te houden.
Is niet goed voor de spoelen, maar ook niet voor de Reinhausen schalter en de weerstanden.
Ik hoop volgende week nog iets meer te weten te komen.

Op 4 september 2022 17:51:27 schreef mvdk:
Het schijnt dat bij de eindmast, bij dat schakelstation, een aardscheider een eigen leven is gaan leiden. (Of is het lijden).
In ieder geval, meerdere blokkeringen, elektrisch dan wel mechanisch hadden dit moeten verhinderen.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de toestand van de 380/150kV trafo die geprobeerd heeft de spanning op niveau te houden.
Is niet goed voor de spoelen, maar ook niet voor de Reinhausen schalter en de weerstanden.
Ik hoop volgende week nog iets meer te weten te komen.

Die 380kV koppeltrafo heeft waarschijnlijk niet geregeld.

Als er een automatische regeling op zit wordt deze toch geblokkeerd door de doorgaande (kortsluit) stroom.
Regelingen worden normaal gesproken geblokkeerd bij een stroomdoorgang hoger dan de nominaal stroom van de regelschakelaar.