Philips TV 37PFL4606H/12 valt dood na 10 tot 20 min.

vergeten

Golden Member

Philips 37PFL4606H/12 valt dood na 10 tot 20 min.

Bij een (koude)start verschijnt het Philips logo en als er op de "home" wordt gedrukt verschijnen er Apps op de scherm, dus dan werkt hij (even)
Als hij werkt zijn alle spanningen op de voedings PCB uitgang aanwezig.
Zo ook is er uiteraard op de bufferelco (C709) 400v DC aanwezig (PFC).

Bij een herstart (warm toestel) valt hij al uit na korte tijd ± 10 sec.
Dan zijn alle voedingsspanningen op de PSU weg incl de standby.
Hij is dan ook niet meer aan te krijgen totdat de netsteker even word verwijderd.

Van de PSU PCB wordt IC905 (TOP264) nogal heet. Hoort daar niet een koelprofiel op?
(tv is al eerder opengemaakt, er is geen koelprofiel uitgevallen, persoon zag reparatie (gelukkig)niet zitten)
Dit IC heeft volgens de datasheet een:
Accurate thermal shutdown with large hysteresis (OTP
Maar waarom krijgt/heeft dit IC het zo warm?

Ben dus ook op zoek naar een schema, niet te vinden tot nu toe op de bekende sites Elektrotanya en Eserviceinfo.

Misschien is het schema min of meer gelijk aan grotere of iets kleinere modellen, maar ik weet niet welke!

EDIT:
Ik heb inmiddels een schema van de PSU gevonden, van de 42PFL4606 ( 8)7 ooit zelf gepost) maar dat is van de 715G4545-P2A-H20-0020, in deze zit de 715G4546-P03-H20-003U. zouden de verschillen groot zijn?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als de TOP264 goed heet word, is niet OK, normaal een graadje of 40..

Nee op type print naar een diagram zoeken op Google, de printen zijn verschillend qua opbouw...

Op de TOP264 hoort geen koelprofiel, wel is bekend dat deze warmtegevoelig kunnen worden, als ik me herinner was dat secundair te meten aan de stand by lijn die te laag is of wordt.

vergeten

Golden Member

De oorzaak van die (te)hete TOP264 is natuurlijk moeilijk/niet te vinden.

Als hij in de temp protection gaat zou dat volgens de datasheet te zien zijn op de control pin. Daar zou dan een triangle waveform moeten verschijnen, en de output mosfet gaat power off.
Of dat gebeurd, en daar lijkt het op, moet ik nog meten.

Als ik hem zou koelen met een TEST koelprofieltje erop zou hij dan langer blijven spelen of misschien zelfs niet meer uitvallen?

Of de bestaande voorzien van een klein koelprofieltje en hopen op verbetering?

Of toch maar die TOP264 vervangen en de nieuwe meteen voorzien van een klein koelprofieltje ter voorkoming van herhaling?

[Bericht gewijzigd door vergeten op zondag 4 september 2022 23:46:39 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

TOP ic is bezig zichzelf om zeep te helpen, vervolg is een klap met een hoop zwarte meuk er naast. Vervang hem maar eerst..

vergeten

Golden Member

En me maar niet druk maken om de oorzaak waardoor hij zelfmoord aan het plegen is?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Antidpressiva voeren of koele compressen opleggen gaat niet helpen, het ding is gewoon op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

TOP264 is besteld, gaat vervolgd worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goede kans dat de storing daarna weg is. Ik heb een aantal jaren geleden 2 Philips TV's uit de 4606 serie gerepareerd (een 42"en een 47"), in beide gevallen waren de TOP264 en een nabijgelegen zenerdiode defect. Ben het type zener even kwijt, maar heb vlg. mij mijn bevindingen over die reparaties op CO in een thread beschreven. Na vervanging van de defecte onderdelen werkten beide TV's weer prima, sindsdien geen probleem meer mee gehad.

vergeten

Golden Member

TV speelt weer als vanouds!

Vervangen componenten:

IC905, TOP264VG (werd erg heet ±86 °C )
D907, zener BZX79 9,1 v (uit voorzorg)
C943, Elco 22µF 50V (was nog maar 17µF, ESR 3,4Ω)

De nieuwe TOP264 bleef "koel" zo rond de 26 °C

De oude was waarschijnlijk gedegradeerd van "halfgeleider" naar "kwartgeleider" waardoor hij zo heet werd. ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 9 september 2022 09:37:29 schreef re-atari:
Goede kans dat de storing daarna weg is. Ik heb een aantal jaren geleden 2 Philips TV's uit de 4606 serie gerepareerd (een 42"en een 47"), in beide gevallen waren de TOP264 en een nabijgelegen zenerdiode defect. Ben het type zener even kwijt, maar heb vlg. mij mijn bevindingen over die reparaties op CO in een thread beschreven. Na vervanging van de defecte onderdelen werkten beide TV's weer prima, sindsdien geen probleem meer mee gehad.

Een aantal weken geleden was mijn 42PFL4606 stuk, hij speelde circa 5 minuten alvorens uit te vallen. Na het netsnoer uit te trekken en terug te vebinden speelde de TV weer circa 5 minuten etc...
Ik heb de TV binnengebracht in een service center voor reparatie. Na een week lieten ze me weten dat het toestel onherstelbaar was. Daarna heb ik op het internet jullie forum gevonden met de posts van re-atari. Op goed geluk heb ik de TOP264 en de zenerdiode (ZD907 denk ik) vervangen en wonder boven wonder, werkt de TV terug als vanouds. DANK U !

maartenbakker

Golden Member

Waardeloos service center. Deze fout is vrij algemeen bekend. Als ze een abonnement op Euras hebben, eigenlijk wel vaste kost voor een service center, hadden ze het ook zo op kunnen zoeken. 30 euro per maand hebben ze er met 1 geslaagde reparatie al uit.

Overigens zou C943 ook wel een goede kandidaat zijn voor vervanging, als ik de laatste post van vergeten zo lees.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ook weer een tv van de schroot gered door deze twee componenten te vervangen.
IC905, TOP264VG
C943, Elco 22µF 50V