Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

mvdk

Golden Member

Hi Christiaan. Dank voor je bijdrage.
Als je meer hoort, schroom niet om het hier te droppen.
Hoe gaat het met je, bytheway? Lang niks van je gehoord hier.
Ik stuur een mailtje, een dezer dagen. Heel andere dingen.

Op 4 september 2022 17:51:27 schreef mvdk:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de toestand van de 380/150kV trafo die geprobeerd heeft de spanning op niveau te houden.
Is niet goed voor de spoelen, maar ook niet voor de Reinhausen schalter en de weerstanden..

Die zullen het ook wel warm hebben gehad. Zouden ze de rokende 150kV draadjes ook vervangen?

Op 4 september 2022 17:50:29 schreef rew:
[...]Dat geluid "de doedelzak" (treinen zijn uitgefaseerd, dacht ik) ....

Zijn niet uitgefaseerd. Ze rijden nog volop. Dat doedelzakgeluid werd veroorzaakt door een smoorspoel die in een kast naast een reizigerscompartiment zat. Die spoel is verplaatst zodat het geluid nu alleen maar buiten de trein is te horen.

Op 4 september 2022 15:56:09 schreef KlaasZ:
Zijn ook youtube filmpjes van. Zoeken op b.v.: zingende locomotief.

Ik kan er niks van vinden ;(

de 380/150KV trafo die het dichtste bij stond was de trafo bij de schakeltuin van de flevocentrale. dat was een 13km verderop, een 500MVA trafo. die lijn stond ook stevig te roken en niet de lijn andere kant op richting hattem. dan zou je zeggen dat het leeuwendeel van het vermogen bij die kortsluiting ook uit die trafo kwam.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naar Lelystad is 20,8 km en naar Hattem is 23,7 km leiding.

Op 4 september 2022 21:23:07 schreef NordRack2:
[...]Ik kan er niks van vinden ;(

Ik was vergeten dat die filmpjes bijna allemaal Duits zijn. Hier een voorbeeld: https://youtu.be/xxjmhIW8vZM

Op 4 september 2022 21:51:12 schreef NordRack2:
Naar Lelystad is 20,8 km en naar Hattem is 23,7 km leiding.

naar hattem telt niet in deze, dat is een 150KV trafostation wat niet aan het koppelnet hangt. er waren maar 4 trafostations op ditzelfde 150KV net met stevig vermogen vanuit het koppelnet: flevocentrale, doetinchem, dodewaard en diemen. waarvan de flevocentrale dichtbij was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2022 19:18:28 schreef ohm pi:
Zouden ze de rokende 150kV draadjes ook vervangen?

Wat denk je zelf, dat die weer vanzelf in hun oude vorm terugkeren? Natuurlijk moeten die vervangen worden. De mechanische integriteit is nu op z'n zachtst gezegd discutabel.

Maar, wat een gebeurtenis ;) Ik ben nog steeds elke dag bezig alles tot mij te nemen. Wat zo simpel begon werd echt zo snel zo raar...

M'n zus zag een filmpje van een vonkfoutje op het nieuws en raadde mij aan 'even' de website van Omroep Flevoland te bezoeken voor dat bewuste filmpje.

Ik kwam als eerste iets tegen dat de A6 dicht was omdat de hoogspanningskabels eerst geïnspecteerd moesten worden voor er weer verkeer onderdoor mocht. Ik dacht nog: wat een onzin, 't is maar een stroomstoring hoor, moet er nu ineens een mannetje over die draden gaan kruipen om te kijken of die daar onder geleden hebben? Wat overdreven.

Maar bij de website van Omroep Flevoland staarde me allereerst dat politiebericht aan: Kom niet naar het rampgebied en ga niet de weg op. Houd wegen vrij voor hulpdiensten én bel alleen 112 bij levensgevaar.

Toen draaide ik me naar m'n zus, die dat ook nog niet wist en begonnen we allebei te begrijpen dat dit geen gewone stroomstoring was...

@ KlaasZ: en de SLT en CAF-sprinters hebben nu juist weer een doedelzak aan boord. Die hoor je alleen bij het remmen (en alleen als er blijkbaar hard genoeg geremd wordt, in ieder geval niet altijd).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 4 september 2022 23:14:08 schreef weardguy:
[...]
Wat denk je zelf, dat die weer vanzelf in hun oude vorm terugkeren? Natuurlijk moeten die vervangen worden.

Je hoort wel de spoorwegen klagen over de schade die ze hebben, maar de schade aan het electriciteitsnet lijkt mij dan vele malen groter. Ik geloof ook niet dat de spoorwegen hun schade binnen twee weken hersteld hebben, maar we zullen het wel zien.

mel

Golden Member

Het hoogspanningsnet zullen de kabels zijn, en de trafo,s. dat is te overzien. Bij prorail is het ook de signalering wat een opdonder heeft gehad.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 september 2022 02:22:00 schreef ohm pi:
Je hoort wel de spoorwegen klagen over de schade die ze hebben, maar de schade aan het electriciteitsnet lijkt mij dan vele malen groter.

Alleen is de schade aan het spoorsysteem veel allesomvattender: de bovenleiding is ernstig beschadigd, menig ondergrondse kabel is over kilometers afstand zo zwaar beschadigd dat er niets meer mee te beginnen is en menig beveiligings-systeem is op tal van plekken naar de knoppen. Daarnaast is de rails op enkele plekken beschadigd en moet waarschijnlijk het schouwpad op enkele plekken volledig afgegraven en vernieuwd worden.
Ik vermoed dat men waarschijnlijk ook het spoor opnieuw wil stoppen (ballastbed 'opschudden' als het ware) vanwege wat er met de ondergrond gebeurd is. Afwatering en stevigheid van de rails is daarop gebaseerd namelijk.
Ergens kwam ik iets tegen dat de schade mogelijk een van de ergste is sinds de Tweede Wereldoorlog.

Op 5 september 2022 02:22:00 schreef ohm pi:
Ik geloof ook niet dat de spoorwegen hun schade binnen twee weken hersteld hebben, maar we zullen het wel zien.

Prorail is dan ook wat voorzichtiger en waarschuwt dat ze er rekening mee houden dat treinverkeer na die datum ook nog niet mogelijk is.

NS vind ik dom bezig: ze blijven op hun website het betreffende traject maar noemen in het storings-overzicht door 'Een defecte bovenleiding', met als prognose 14 september als einddatum.
Als je niet weet wat er gebeurt is, ga je je afvragen waarom een defecte bovenleiding in vredesnaam zo lang moet duren. Het zou beter zijn als ze iets meer uitleg geven waaróm die bovenleiding stuk is en dat zo lang moet duren.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
mel

Golden Member

Een blikseminslag op he hoogspanningsnet is nooit zo ingrijpend, die hebben een bliksemdraad.
Waarom heeft de NS dat eigenlijk niet.?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 september 2022 11:37:05 schreef mel:
Een blikseminslag op he hoogspanningsnet is nooit zo ingrijpend, die hebben een bliksemdraad.
Waarom heeft de NS dat eigenlijk niet.?

Qua bliksembeveiliging hebben hun de boel wel aardig op orde.
Een blikseminslag geeft een korte maar stevige klap, de daarvoor ontworpen overslagpunten en overspanningsbeveiligingen doen hun werk en klaar. (extreme uitzonderingen daargelaten)

Een hoogspanningskabel wat op een bovenleiding terechtkomt... De overslagpunten en overspanningsbeveiligingen verdampen gewoonweg omdat de energie maar blijft komen.

Een simpele vergelijking: Als je je hand nat maakt en kort in het vuur steekt is er niks aan de hand, Doe je dit langer dan verbrand je je hand omdat het water je niet voor langere duur kan beschermen.

Ik weet een plekkie waar de NS op de bliksemafleiding van de hoogspanningsmasten kan vertrouwen.... :-)

NS heeft ook een bliksemdraad.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ze bij Prorail (niet NS) geen bliksemdraad hebben.
In België hebben ze een gelijksoortig bovenleidingsysteem (weliswaar op de dubbele spanning) en daar zijn alle draagportalen door een doorlopende draad met elkaar verbonden.

Het gaat nog wat langer duren met proRail. https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/300399/prorail-ook-na-15-septemb…
Let vooral op het volgende stukje:

Daarnaast is het zo dat als er ineens veel spanning op het net komt er soms nog wekenlang storingen op het spoor zijn, dat is ook het geval na een blikseminslag. "De statische energie is nog in het systeem en dat zorgt dan weken later nog voor storingen. De verwachting is dat dat nu ook zou kunnen gebeuren." Dat wordt de komende tijd uitgezocht met metingen.

Ik ben benieuwd wat ze gaan meten. :P

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Dit gaat minstens drie maanden duren. NSR is bezig vervangende bussen te regelen, tegen de tijd dat dat werkt is de treindienst misschien wel weer mogelijk.
Mijn bedrijf heeft twee keer een verrampeneerd trafo/schakelhuis meegemaakt, die laatste was bij DSM in Delft, bekend als het melasse incident. Daar bij DSM duurde het twee weken voordat alles weer werkte. Maar wij hadden niets van doen met de ILT, die bij ProRail toestemming moet gaan geven.

Op 5 september 2022 13:03:06 schreef meander:
Ik ben benieuwd wat ze gaan meten. :P

Heel veel statische energie denk ik :)

citaat:
"De statische energie is nog in het systeem en dat zorgt dan weken later nog voor storingen. De verwachting is dat dat nu ook zou kunnen gebeuren."

Welke raasdonder verzint zulke onzin?

mvdk

Golden Member

Je weet nooit wat er ondergronds allemaal beschadigd is.
Google maar eens op Duffy street Incident, of anders San Bernardino train disaster. Het treinongeluk zelf laat je haren al overeind komen.
Gelukkig hebben we hier in de Flevopolder geen pijplijn liggen. Of?

Op 5 september 2022 12:00:37 schreef KlaasZ:
Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ze bij Prorail (niet NS) geen bliksemdraad hebben.

Verrek. De eerste foto op wikipedia doet vermoeden dat prorail dat idd niet heeft. Gek.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Het zou simpel kunnen worden voorkomen. bij het passeren van hoogspanning, een soort kooi maken in de vorm van een tunnel. dan kan er gaan draad meer opvallen.(wel aarden natuurlijk)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Misschien wel niet zo gek ook. Een bliksem zou een voorkeur voor de spoorlijn kunnen hebben, met al die draden én de rails. Maar is die voorkeur zo precies dat ie dan alleen de bliksemdraad raakt en de rest dan niet?
Ik hou het er ook op dat ze het hele aangedane traject kunnen afgraven om nieuwe kabels te leggen. Als het gras verbrand is omdat het de grond zo heet is geworden, dan is ondergronds alles (aan elkaar) gesmolten ruimschoots rijp voor vervanging. Gaat dus ook makkelijk langer dan 2 weken duren.

[Bericht gewijzigd door Hensz op maandag 5 september 2022 15:22:26 (41%)

Don't Panic!