Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Ik had een tijdje niet gereden met mijn motor scooter in de winter en de accu gaf bij meten nog slechts 12.03V aan. Oei das niet zo goed dacht ik, snel opladen.

Velen onder jullie zullen zich herkennen in het volgende; Bij laden gaat de accuspanning onmiddellijk in enkele seconden naar 14.40V en zegt de lader doodleuk; Batterij vol opgeladen... Er is weinig of geen stroom opgenomen geweest. De spanning zakt heel snel weer naar 12V, de lader laad weer bij en komt weer 14.40V. De lader stopt weer met laden, en dit proces gaat eindeloos aan de gang. Een soort bootloop. :(

Het is een accu van Yuasa TTZ14S, bijna nergens verkrijgbaar of op stock momenteel.
Het en ander gezien op youtube en fora; ok onder de motorkap kijken van de accu. Baat het niet, schaad het niet, stuk is ze toch al. Scooter kan er niet van starten, spanning valt in elkaar.

Het is een VRLA accu, dus plastic boven eraf en dan rubber dopjes, je ziet dan duidelijk de witte matten binnen. Bij sommige zag ik het elektrolyt tot juist aan het topje van de matten staan. 4 ervan zag ik helemaal niks en blijkt uitgedroogd of zo.

Bij velen zeggen ze dat je wat zwavelzuur moet toevoegen en dan de rest met water. Zwavelzuur van 37.5 procent... Dat blijkt een hele opgave... NERGENS nog verkrijgbaar en alleen te krijgen met een vergunning? Consument krijgt alleen nog 15 procent oplossing.

Zelfs als ik zeg 100 milliliter en voor accu van scooter, overal njet... Ook niet bij apotheek.

Dat wist ik niet, waarom maken ze alles zo moeilijk?

Wordt vervolgd, moest dringend weg...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Als er vloeibaar electrolyt in de cellen zit, zijn die kapot, dat hoort niet.
(het electrolyt hoort in de platen te zitten, zoals in de 4 andere cellen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Li-ion accu's voor motor/scooter ..... en je bent voor eeuwig verlost van die ellendige loodaccu's in dat soort vervoersmiddelen!

80 euro eenmalig en je krijgt spijt dat je er nooit eerder aan bent begonnen.

Ja maar niet verkrijgbaar in mijn type... De originele accu kost me ongeveer 100 euro, dus lithium zal duurder zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 5 september 2022 17:56:01 (48%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

12V is nog ruim buiten de gevarenzone, onder de 10V wordt problematisch voor de levensduur van de accu.

Een VRLA accu hoef je niet bij te vullen, sterker nog, het is zelfs niet de bedoeling dat je deze opent.

Arco

Special Member

Ik doe altijd de 'schudproef'...
Als je met de accu schudt en je hoort wat klotsen, dan is 'ie kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn scooter kan er anders niet van starten, wel met een jump starter eraan verbonden.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Als de accu al geen stroom meer opneemt, je elektrolyt kunt zien en het ding geen stroom meer kan leveren ...

Dan vrees ik het ergste voor het accutje.

Kan het ding de verlichting wel nog aan houden?

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 september 2022 18:05:39 (16%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De verlichting van paneel en zo werkt, en lichten voor op de weg, erg zwak.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Neem altijd een merk accu, die Yuasa is er eentje. Net als Zonnenschein, Panasonic, Bosch en Varta. Dan heb je ze wel zo'n beetje gehad.

Op 5 september 2022 18:07:29 schreef CrossFireX:
De verlichting van paneel en zo werkt, en lichten voor op de weg, erg zwak.

Ja, dat is duidelijk einde oefening.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 5 september 2022 18:09:07 (45%)

EgbertG

Golden Member

Die Li-ion accu's zijn zoveel kleiner dat je het altijd passend krijgt.

Arco

Special Member

De VMF accu uit mijn link is ook een goed merk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit is die accu, met boven de dopjes los gemaakt.

Zelfs de dealer kan er momenteel niet aan komen, en geen idee wanneer dat weer op stock is.

Ondertussen gevonden;

Let op Naar aanleiding van verordening 2019/1148 zijn de regels voor precursoren voor explosieven aangescherpt en particulieren mogen vanaf 2-2021 geen zwavelzuur meer kopen met een concentratie hoger dan 15%. Het is echter mogelijk om een vergunning aan te vragen bij het Nationaal Coördinatie Centrum voor Terrorisme (het NCTV) voor particulier gebruik. Meer informatie kunt u vinden op de informatie pagina van de overheid: "Precursoren voor Explosieven". Meer informatie over het aanvragen van een vergunning kunt u vinden bij het ILENT: Aanvraag vergunning voor Precursoren

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 5 september 2022 18:20:19 (65%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

zet er gewoon een 7Ah ups accu in van panasonic met de grote fastons. die kunnen hoge stromen aan. met dit merk accu heb ik al gehad dat mn brommert weken prima startte en dan ineens niet meer wilde. af en toe haperde een cel en ging deze koken als de startmotor ingeschakeld werd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

De VMF accu is een directe vervanger voor die Yuasa. Heeft ook een CCA van 230A.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar past dat wel? De ruimte is erg nauw gemaakt, zit vooraan onder stuur en in aparte ruimte in opbergvak, die past er net in.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Is volgens mij ook een TTZ14S accu. De maten staan erbij:

Let bij het plaatsen van de accu op de afmetingen (150 x 87 x 110 mm) en poolschema 1 (plus- en minpool aan de voorkant, plus linksvoor).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zet er eens een desulfator acculader op, die krijgt ze nog wel beter.

wat je ook kan doen, is de koplampen een paar minuten aanzetten en dan bijladen. door het lange stilstaan en een lekstroompje, zijn die platen wat ongeleidend geworden. door ff stroom te laten leveren, wordt ze wat wakker.

ik had hetzelfde met mijn capri, die staat op een treffen de hele dag met blauwe ledjes in de koplampen aan. na de hele nacht, wou die de dag erna niet starten, terwijl de accu wel vol was. (20mAx2x24h is slechts 0.96Ah dat eruit is, peanuts voor een 76Ah accu)
http://www.fordcapri.be/meetings/2009/capridriversmeeting/640/PICT2474.jpg
30sec tot 1minuut de lichten aan, en kon perfect starten.

12.03V is ook absoluut niet leeg
http://www.fordcapri.be/off/pics/acculading.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Als er electrolyt uit de platen loopt, is het meestal toch wel einde oefening...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Het is een accu van Yuasa TTZ14S, bijna nergens verkrijgbaar of op stock momenteel.

Het enige byzondere is de accu aansluitingen zelf maar voor de rest kan je gewoon elke andere 12Ah nemen of elke ander ccu die qua maatvoering past. Het enige wat je dan moet doen is de kabelschoenen/ aansluitingen aanpassen aan de nieuwe accu.

Bij velen zeggen ze dat je wat zwavelzuur moet toevoegen en dan de rest met water.

In een loodaccu hoef je nooit het zuur zelf bij te vullen dat zit er gewoon nog in, het enige wat er mist is water en dan wel demi water nemen.

de accu gaf bij meten nog slechts 12.03V aan.

Wat dan eerder aangeeft dat de accu nog lang niet leeg is. Dat de accu nu heel snel naar 14,4V gaat komt gewoon omdat er te weinig water in zit. Zonder water werkt een accu niet.
Een flesje demiwater is niet zo duur dus als eerste gewoon bijvullen.
Het water moet net iets boven de platen zitten, maar dus niet volgooien want dan kan er tijdens het laden of ontladen te druk ontstaan of je verliest je water die er aan de bovenkant uitstroom en dan verlies je uiteindelijk wel het accuzuur.
De accu zal na het bijvullen in ieder geval een stuk beter werken. Als een accu leeg staat gaat die sulfateren en dan verlies je capaciteit, maar met 12V valt dat meestal wel mee. Je zal wel iets aan capaciteit hebben verloren maar ik denk dat je er nog wel op kan starten.

Dat je nu niet kan starten kom ook gewoon omdat er te weinig water in zit en dan lukt een stroom van een paar ampère nog wel maar starten echt niet meer.

Op 5 september 2022 17:55:16 schreef CrossFireX:
Ja maar niet verkrijgbaar in mijn type... De originele accu kost me ongeveer 100 euro, dus lithium zal duurder zijn.

Maar waarom zo je de originele accu die 4x te erg duur is er nog willen inzetten.
https://www.nkon.nl/rechargeable/lead-acid-batteries/multipower-12v-12…
Voor deze accu moet je enkel 2x een kabelschoen aanpassen.Ongeschikt dit is geen start accu.

of anders deze
https://www.nkon.nl/rechargeable/lead-acid-batteries/multipower-12v-12…

Zelfs als ik zeg 100 milliliter en voor accu van scooter, overal njet... Ook niet bij apotheek.

Accuzuur bijvullen word gewoon nooit gedaan, niet voor een scooter accu niet voor 800Ah accu van een heftruck.
1) Bij normaal gebruik en dus ook bij te lang niet opladen zit er na 10 jaar er nog genoeg zuur in de accu.
2) Geen enkel bedrijf wil er tegenwoordig nog aan beginnen, het spul is erg gevaarlijk.
3) het is niet zomaar er even een druppeltje erin gieten, je moet ook een zuurweger en of meetapparatuur hebben om ook precies te kunnen bepalen hoeveel er bij moet.
4) Tegen de tijd dat er echt zuur bij moet is de accu allang op .

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Da's geen startaccu, en een ander model... (ik zie die nog geen CCA 230A halen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb me laten inspireren door dit filmpje op youtube;

https://www.youtube.com/watch?v=8l59knYW8rg

Ik ga er nog niks over zeggen, ik wil weten wat jullie ervan denken. O-)

Dat wil ik proberen, die man lijkt me wel te weten over wat ie het heeft.
En heeft zeker geen grote mond, maar doet rustig zijn verhaal.

Hij zegt wel dat de accu dus zuur verliest door het sulfateren.

Ondertussen heb ik dit gevonden in de "doe het zelf" om de hoek, stond bij nog ongevulde accu die je kan kopen.

1 liter voor 3 euro...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 01:02:05 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Hij zegt wel dat de accu dus zuur verliest door het sulfateren.

Dat maakt niets uit want de capaciteit ( beschikbare oppervlakte ) is ook afgenomen. De concentratie zuur to de capaciteit moet gelijk blijven dus minder capaciteit is er ook minder zuur nodig.
De zuurgraad verandert met de lading van de accu en geeft dus eigenlijk aan of de accu geladen of ontladen is. Dus to de resterende capaciteit is er niets verandert.
Dus er verdwijnt ook zuur als de accu ontladen word maar dat komt weer terug als je hem oplaad, maar daarvoor is er in de eerste plaats wel water nodig.

Wat hij zegt dat met herhaalt opladen en ontladen van de accu er steeds zuur verdwijnt dat is onzin. Het zuur kan nergens heen en verdampt ook niet zoals het water. Het water echter kan er door verdampen wel uit zelfs uit een gesloten accu maar bij normaal gebruik gebeurt dat niet.

Gewoon water bijvullen en als dat niet werkt er gewoon mee stoppen.

En anders heb je ook een zuurweger nodig. Als je de accu opgeladen hebt en de zuurweger zegt van niet.
https://akmaritimeservice.nl/accu-techniek/hoe-vol-is-accu/

IK weet het dan weer omdat ik dat van onderhoudsman van heftrucks en accu's heb gehoord en die zei ook dat het je niet met zuur moet spelen het heeft geen zin en een gesulfateerde accu, blijft een gesulfateerde accu!

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 6 september 2022 02:03:24 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Ik ga er nog niks over zeggen, ik wil weten wat jullie ervan denken. O-)

Pruts en friemel bvba.