Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

mvdk

Golden Member

Ik denk dat bij toekomstige 380kV verbindingen de EHS, (ecoducten) er voordeel aan gaat hebben...
Ecoviaducten bij kruisingen spoorlijn en hoogspanning.

Hensz

Golden Member

Paar flinke stalen balken op gepaste afstand van en parallel aan de de bovenleiding zou evenveel effect moeten hebben. Wel een stuk goedkoper.

Don't Panic!
harry64

Golden Member

Op 5 september 2022 15:02:01 schreef mel:
Het zou simpel kunnen worden voorkomen. bij het passeren van hoogspanning, een soort kooi maken in de vorm van een tunnel. dan kan er gaan draad meer opvallen.(wel aarden natuurlijk)

Ik verwacht dat er verder geen nieuwe maatregelen genomen gaan worden boven spoorlijnen die HS-lijnen kruizen. Ik verwacht dat men die investering te hoog vindt om te doen naar aanleiding van één uitzonderlijk incident. Sowieso zou daar een hoop gekrakeel over loskomen wie die investeringen dan moet gaan betalen.

De netbeheerder ziet dat niet zitten omdat die dan ook de verantwoording krijgt voor alle gewone wegen, woningen e.d. waar HS-lijnen deze kruizen. Dus dat wordt voor de netbeheerder dan een nog véél grotere investering.

Op 5 september 2022 15:06:02 schreef Hensz:
Als het gras verbrand is omdat het de grond zo heet is geworden

Dat is natuurlijk een broodje aap van een journalist.
Ik denk dat de vonken in het rond vlogen en dat daardoor brand is ontstaan.

Op 5 september 2022 11:58:31 schreef rew:
NS heeft ook een bliksemdraad.

Uh nee hoor. Die hebben ze niet. Heb je ook niet veel aan, omdat de rij en hangdraden zover uit het hart van een mast hangen dat je de mast een stuk hoger moet maken om een bliksemdraad effect te laten hebben: ze hangen bij hoogspanningsmasten namelijk ook vaak zodanig dat het zeer zeldzaam is dat de bliksem onder de bliksemdraad alsnog de draden raakt. Op hoogspanningsnet kun je veel mast-typen zien met verhalen over de slechte bliksembeveiliging van bepaalde afwijkende typen, omdat de draden (of soms maar 1) gewoon niet ver genoeg boven de spanningsvoerende draden hangen, waardoor de bliksem de laatste alsnog raakt.

Daarnaast is er bij de spoorwegen goed tegen te beveiligen: de normale spanning is zo laag dat overspanningsbeveiligingen prima toe te passen zijn. Die zitten dan ook op heel wat plekken in de bovenleiding en hebben het uiterlijk van een isolator op een doodlopende leiding.

Op 5 september 2022 13:16:40 schreef mvdk:
NSR is bezig vervangende bussen te regelen, tegen de tijd dat dat werkt is de treindienst misschien wel weer mogelijk.

Nu zie je het wel erg donker hoor: vervangende bussen kunnen ze over het algemeen wel regelen, ook voor langere tijd. Dat is waarschijnlijk nu al gewoon op gang gekomen, al zal het nog wel uitgebreid gaan worden.

Op 5 september 2022 14:43:36 schreef mvdk:
Je weet nooit wat er ondergronds allemaal beschadigd is.
[...]
Gelukkig hebben we hier in de Flevopolder geen pijplijn liggen. Of?

Ik heb ergens een twitterbericht gelezen dat men vreesde voor zwerfstroomschade aan de stadsverwarmings-installaties in Lelystad en Almere, maar kan dat helaas niet meer terug vinden. Daarnaast denk ik dat er meer ligt dan wij weten...

Op 5 september 2022 15:06:02 schreef Hensz:
Misschien wel niet zo gek ook. Een bliksem zou een voorkeur voor de spoorlijn kunnen hebben, met al die draden én de rails. Maar is die voorkeur zo precies dat ie dan alleen de bliksemdraad raakt en de rest dan niet?

Nee. Ook bliksemdraden zijn geen garantie bij hoogspanningsmasten, maar daarom zijn de isolatoren uitgerust met van die soort 'pinnen' en corona-ringen: aan de kant van de hoogspanning zitten coronaringen die, naast het verlagen van de veldsterkte, tegelijkertijd dienst doen als overslagpunt: de bovenkant is vaak een bol die in lijn staat met een soort uitstekende pin aan het einde van de isolatorketting die aan de mast zit. Een giga-overspanning zoals een blikseminslag slaat gewoon over de gehele isolator heen door die bol en pin.

Als bliksemdraden 100% effectief zouden zijn, denk ik niet dat dergelijke maatregelen nog genomen zouden worden.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Hensz

Golden Member

Corona-pinnen c.s. heb ik bij NS/ProRail nog nooit gezien. Kan me voorstellen dat die bij een hoogspanningsmast al een stuk effectiever zijn.

Don't Panic!

Hoe moet ik https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/300426/liander-kapotte-apparatuur-mogelijk-door-vrijkomende-hoogspanning dit bericht interpreteren?
Als er zoveel stroom de grond in gaat dat het aardpotentiaal omhoog gaat wordt de spanning tussen fase en aarde toch juist kleiner? Dus niet direct schadelijk voor apparatuur? De 300V netspanning hier leek vooral te komen doordat de (wijk) trafo aan het opschakelen was.

Frequentie heeft hier ook naar 40Hz gedaald en op 70Hz gepiekt volgens de UPS.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als er zoveel stroom de grond in gaat dat het aardpotentiaal omhoog gaat wordt de spanning tussen fase en aarde toch juist kleiner?

Dat zou kloppen, als 1) de in de aarde geïnduceerde spanning in fase is met jouw fasespanning, en 2) relatief klein is.
Beide is niet zeker bij dit soort ongelukjes.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 5 september 2022 16:57:28 schreef Brokencore:
Frequentie heeft hier ook naar 40Hz gedaald en op 70Hz gepiekt volgens de UPS.

Dat zal dan toch echt een meetfout van je ups zijn geweest, als dit echt zo zou zijn geweest was de spanningsuitval wel iets grootschaliger geweest door de onder/overfrequentie.

gezien de schade aan neven apparatuur van oa overwegen enz kan er veel vervangen gaan worden wat je niet ziet. oa best wat kabels in die enorme tros die langs het spoor loopt. men neemt het risico niet dat er ongelukken of storingen blijven komen door snel klaar te willen zijn en gokken dat kabels nog goed zijn. en dan heb je nog het puntje evt levertijden op de diverse onderdelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Uh welke overwegen? De Flevolijn én Hanzelijn zijn overwegloos.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

idd ja, was dat hier maar zo. overal tunnels en bruggen voor wegen en fietsers.

echter als dit ongeluk hier was gebeurd had die sluiting een groter probleem geworden. het dichtbijzijndste 380/150KV trafostation heeft hier een 2000MVA opgesteld staan.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 5 september 2022 21:35:51 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de Hamvraag die, naar ik weet, nog niet beantwoord is, waarom is daar geen beveiliging in werking getreden? Meer dan een minuut een overstroom door een HS lijn waardoor ze over haar hele afstand gaat roken, dat is toch te zot voor woorden? Ik dacht dat bij ernstige overstromen dat stuk ogenblikkelijk afgekoppelde werd, dan nog even een tweede poging, blijft de overstroom, dan definitieve afkoppeling tot opheffing van het probleem. Heel,heel lang geleden kon je dan een cascade van afkoppelingen krijgen omdat andere netten plots overbelast werden en zat gans het land in het donker. Maar dat wordt nu wel voorkomen, naar ik begrepen heb, maar bon , er moet toch minstens één afschakeling gebeuren, daar waar het probleem zich stelt..

Hensz

Golden Member

Op 5 september 2022 18:51:58 schreef weardguy:
Uh welke overwegen? De Flevolijn én Hanzelijn zijn overwegloos.

Er zijn nog zat veiligheidssystemen langs de rails en op stations(!) die ook defect zullen zijn en waardoor er dus geen treinen kunnen rijden.

Op 5 september 2022 22:44:13 schreef kris van damme:
er moet toch minstens één afschakeling gebeuren, daar waar het probleem zich stelt..

Ik begrijp dat er ter plekke werkzaamheden waren. Goede kans dat die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het ontstaan van het e.e.a.

[Bericht gewijzigd door Hensz op maandag 5 september 2022 22:48:52 (35%)

Don't Panic!

Op 5 september 2022 14:29:21 schreef KlaasZ:
citaat:
"De statische energie is nog in het systeem en dat zorgt dan weken later nog voor storingen. De verwachting is dat dat nu ook zou kunnen gebeuren."

Welke raasdonder verzint zulke onzin?

Deels is het waar en deels is het onwaar. Er is uiteraard geen "statische energie in het systeem". Dat is klinkklare onzin, maar gerepareerde systemen die kapot zijn gegaan door blikseminslag hebben later vaker last van onverklaarbare storingen. Componenten die ogenschijnlijk niks geleden hebben van de hoogspanning hebben toch een tik gekregen waardoor ze later tijdens normaal gebruik toch nog voortijdig sneuvelen. Vergelijk het ongeveer met een ESD ontlading bij halfgeleidercomponenten.

mvdk

Golden Member

Omdat er zoveel schade bij ProRail is veroorzaakt, loop je kans dat er net zoals bij Diemen een onderzoek komt, waarvan de resultaten op de een of andere manier naar buiten komen. TeNNeT houd daar niet zo van, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
Ik denk dat ze in het voedende station de hulpspanning er af hadden om een veld bij te bouwen, of iets dergelijks.

Op 5 september 2022 23:07:31 schreef mvdk:
Omdat er zoveel schade bij ProRail is veroorzaakt, loop je kans dat er net zoals bij Diemen een onderzoek komt, waarvan de resultaten op de een of andere manier naar buiten komen. TeNNeT houd daar niet zo van, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
Ik denk dat ze in het voedende station de hulpspanning er af hadden om een veld bij te bouwen, of iets dergelijks.

je kunt zien dat het nieuwe station word gebouwd op earth en streetview, maar ook dat er bij het bestaande trafostation dronten een stuk aangebouwd word. echter is dat station maar een directe aftakking van de lijn flevocentrale naar hattem. de beveiliging bij de schakeltuin flevocentrale heeft dus niet ingegrepen. zal toch niet zijn omdat men nu het reservevermogen mag gebruiken met piekmomenten en de beveiliging nog te krap stond afgesteld?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Zitten er tegenwoordig dan geen jacobsladders meer op de portalen?

Of is dat alleen nog bij voedingspunten:

of, zoals hier bij signalen:

Screenshots van GoogleEarth

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Tennet mag er niet van houden, maar het lijkt me zonneklaar dat dit een diepgaand onderzoek vereist. Het is niet alleen de uitgebreide schade bij Prorail waardoor er weken of maanden geen of onvoldoende treinen kunnen rijden, maar ook de schade aan hun eigen net, het onderstation etc. Dat spul kost een paar centen en het is best een aardig eind om te vervangen. Ik gok op enkele tientallen miljoenen.

Don't Panic!

Op 5 september 2022 16:57:28 schreef Brokencore:
Hoe moet ik https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/300426/liander-kapotte-apparatuur-mogelijk-door-vrijkomende-hoogspanning dit bericht interpreteren?
Als er zoveel stroom de grond in gaat dat het aardpotentiaal omhoog gaat wordt de spanning tussen fase en aarde toch juist kleiner? Dus niet direct schadelijk voor apparatuur? De 300V netspanning hier leek vooral te komen doordat de (wijk) trafo aan het opschakelen was.

Frequentie heeft hier ook naar 40Hz gedaald en op 70Hz gepiekt volgens de UPS.

Aardpotentiaal is niet boeiend. Al je electrische spullen worden gevoed door fase en nul. Die staan los van de aarde. De 300V door de opschakelende wijktrafo kan dodelijk zijn voor met name electronica. Vergelijk het met schade die je krijgt door een weglopende nul. Een stofzuigermotor overleeft zoiets wel. Met een beetje mazzel was je eerder klaar met stofzuigen. Ik geloof nooit dat de frequentie gedaald is naar 40Hz en gestegen is naar 70Hz. Dat zou wel even schrikken zijn voor de machinist in die (Flevo?)centrale.

Op 5 september 2022 23:30:09 schreef Tidak Ada:
Zitten er tegenwoordig dan geen jacobsladders meer op de portalen?

Ik neem aan dat je met jacobsladders de vonkhoorns bedoelt. Die zitten op de sectiescheiders en zijn bedoeld om de vonk te blussen als de scheider wordt opengetrokken. Heeft verder niks te maken met overspanningsbeveiliging.

Op 5 september 2022 23:38:53 schreef ohm pi:
Ik geloof nooit dat de frequentie gedaald is naar 40Hz en gestegen is naar 70Hz. Dat zou wel even schrikken zijn voor de machinist in die (Flevo?)centrale.

En niet alleen de machinist in de centrale. Dat zou in heel Europa opgemerkt zijn en op heel veel plaatsen tot afschakelingen hebben geleid. Maar dat is niet gebeurd.

Op 5 september 2022 23:30:09 schreef Tidak Ada:
Zitten er tegenwoordig dan geen jacobsladders meer op de portalen?

Of is dat alleen nog bij voedingspunten:
[bijlage]

of, zoals hier bij signalen:
[bijlage]

Screenshots van GoogleEarth

die zitten er en hebben hun werk gedaan, maar zijn gewoon niet bestand tegen langdurig overspanning. bliksem is zo weg. tevens is bliksem al DC en is 1 potentiaal aarde. tennet heeft nog geluk gehad, want blijkbaar hing er maar 1 fase 150KV op de bovenleiding, waren het er 2 geweest was het kortsluiting op kortsluiting geweest. echter je ziet in het filmpje dat de lijnen niet gelijk zakken, wrs was de voeding al eraf toen de 2e fase ook contact maakte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

vonkhoorn of niet, lijkt me dat het voor dit soort geweld geen mm verschil uitmaakt. Een paraplu helpt ook niet echt tegen de zondvloed :-)