Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Tidak Ada

Golden Member

Die tweede foto is bij een sein en een (afgesloten) spoorwgovergang.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shock6805

Golden Member

Toch wel sterk dat dat ding op z'n kant gaat na 1,5 jaar op voorhand plannen en onderzoeken. :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Henk H.

Golden Member

Misschien heeft de plotselinge en hevige regenval van de laatste dagen daar aan bijgedragen. Kan me voorstellen dat de grond (of alleen de bovenlaag) daar een stuk slapper van is geworden.

mvdk

Golden Member

Ze hadden (veel) zand moeten storten. Daarop houten dwarsliggers, aan elkaar. Twee keer zo breed, daar bovenop de rijplaten. Ze proberen het iedere keer. Als ik ergens een mobiele kraan bezig zie, stap ik meestal naar de chauffeur en vraag naar z'n vergunning. De verbazing.. ;)

Op 9 september 2022 15:20:33 schreef Shock6805:
Toch wel sterk dat dat ding op z'n kant gaat na 1,5 jaar op voorhand plannen en onderzoeken. :p

Dat was met de brug Alphen aan den Rijn ook...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 9 september 2022 15:36:25 (31%)

Arco

Special Member

Als men geen diepgaand onderzoek wil, is dat meestal een veeg teken... ;)
(in Hoogersmilde wilde men ook het onderzoek direct afsluiten om alles 'onder de pet' te houden...)

Met vervoer van zware objecten verkijkt men zich wel vaker. (hoewel na anderhalf jaar onderzoek dat wel twijfelachtig is)

Hier hebben we gehad dat een heel zware damwanden heimachine met 1 kant over de stoep reed i.p.v. de weg (was gewoon te breed)
Dit resulteerde in een verruineerde stoep, geplette hoofdgasleiding, hoofdwaterleiding, en riool... (en een gratis zwembad... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 9 september 2022 15:28:11 schreef Henk H.:
Misschien heeft de plotselinge en hevige regenval van de laatste dagen daar aan bijgedragen. Kan me voorstellen dat de grond (of alleen de bovenlaag) daar een stuk slapper van is geworden.

Die veengrond is gewoon erg slap, het beetje regen (viel hier echt mee) dat gevallen is voegt er weinig aan toe. Ze hebben een rijpad op een bestaande oprit naar een boerderij gelegd. Deze oprit ligt al wat hoger en is ook een stuk steviger dan het land er om heen. Maar niet stevig genoeg voor 320 ton.

Ze hadden beter de oude toevoerweg naar het verdeelstation kunnen gebruiken, die is van beton en aangelegd bij de bouw. Maar deze weg is een paar km lang (en moet daarvoor ook nagekeken worden), en er zit bij het kanaal een schuur van een boerderij in de weg. Speciaal voor dergelijke transporten zit er ook een hele mooie ruime bocht in de weg.

400m 700m verstevigde oprit leek sneller...

Foto's

Ze mogen wel opschieten met bergen, anders is het zand er over.

Jaren geleden is door overstekende koeien een trein gecrasht, het heeft een mooi poos geduurd voordat die geborgen werd. Dat was een paar km van dit ongemak vandaan.

Meerdere bronnen hebben het over Suwâld, maar dit valt onder Tytsjerk.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 september 2022 16:14:12 schreef Henry S.:
400m verstevigde oprit leek sneller...

700 m is dat stuk en ze waren er bijna _/-\o_
Ongelooflijk dat die trafo over een meter of dertig de weg heeft verplaatst.
En dat rode vehicel is nog kaarsrecht en kon de last dus aan.
Die trafo is behoorlijk hoog dus bij een beetje helling komt de last meteen aan één kant van het vehicel te liggen.

Nu ben ik benieuwd of ze daar met een kraan naartoe kunnen (blub blub) of dat ze die trafo ter plekke moeten demonteren.

Ze hadden beter de oude toevoerweg naar het verdeelstation kunnen gebruiken,

Welke weg is dat?

mvdk

Golden Member

Dat soort trafo's word zonder koelers getransporteert. Dat mazzel hebben ze dan weer.
Zoals ik al zei: veel zand. Ik schat zo'n 100 vrachtwagens. Daarover houten balken. Dat materiaal is beschikbaar bij transportbedrijven.

Hewlett

Honourable Member

Op de plek waar de nieuwe transformator moet komen stond een trafo die de dag ervoor over dezelfde tijdelijke weg is afgevoerd. Waarschijnlijk een lichter exemplaar, toen ging het goed. Doordat er geen trafo staat is een deel van het net op dat punt niet gekoppeld.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Tidak Ada

Golden Member

Moest die trafo bij Louwsmeer neergezet wordeen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 september 2022 16:49:01 schreef NordRack2:
Nu ben ik benieuwd of ze daar met een kraan naartoe kunnen (blub blub) of dat ze die trafo ter plekke moeten demonteren.

Ter plekke demonteren zal lastig worden. dan moeten ze hem minstens eerst rechtop zetten. Het grootste deel van het gewicht zit in het binnenwerk, de kern met wikkelingen. En dat binnenwerk hangt aan het bovendeksel. Dus als je dat er af tilt heb je al het meeste gewicht te pakken. Kun je net zo goed de hele trafo optillen.
Ze zouden hem met snijbranders ter plekke in hapklare brokken kunnen verdelen, maar dat is een enorme kapitaalvernietiging. Ik verwacht dat ze hem gaan bergen, zoals mvdk zegt met kranen op een enorme lap zand. En dan eerst terug naar de fabriek voor inspectie.

Op 9 september 2022 15:30:04 schreef mvdk:
Dat was met de brug Alphen aan den Rijn ook...

Tja , de oplossing kwam daarna. Schip met brugdek er tussen varen, kranen op de vaste wal (oprit van de brug), optillen en op zijn plaats laten zakken. Deskundigen moeten toch weten dat je een schip niet kunt stabiliseren met het verpompen van waterballast, dat duurt veel te lang...........

Henry S.

Moderator

Op 9 september 2022 18:47:24 schreef Tidak Ada:
Moest die trafo bij Louwsmeer neergezet wordeen?

[bijlage]

Ja op dat terrein.

Op 9 september 2022 16:49:01 schreef NordRack2:
700 m is dat stuk en ze waren er bijna _/-\o_

Het was idd nog maar een klein stukje, helaas toch teveel voor die dam.

Welke weg is dat?

Aldemiede
Ik heb me jaren afgevraagd waarom deze weg van beton is :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2022 19:08:41 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

veengrond is ellende, hier in de regio zuid kun je zo bouwen, zandgrond. dat ben je dan ook gewend. een klus met een hal bouwen in omgeving geldermalsen werd met de bouw eerst veel zand gestort. langzaam kwamen er bergen in de grond waar de vloer van de loods zou komen, dat waren de koppen van de heipalen. door de druk van het extra zand zakte de veenbodem in, een cm of 60.

de kans dat dit dus ging werken met die trafo van 250 ton is niet groot. tevens als de last niet in balans ligt op die wagen heb je ook een probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 september 2022 19:02:49 schreef buzzy:
Deskundigen moeten toch weten

Dat zijn geen deskundigen, ze werken met computer modellen niet met ervaring en inzicht.
Alleen zijn ze waarschijnlijk vergeten dat twee pontons heel anders reageren dan 2 kranen op 1 ponton.
Ik begreep al meteen niet waarom ze 2 pontons hadden.
Waarom niet 1 kraan op de kant zoals bij het verwijderen van het oude brugdeel.
Had die "deskundige" dit voorgesteld aan een goede kraanmachinist, had die gevraagd of die deskundige wel goed bij zijn hoofd was.
Ik noem dit soort pennenlikkers knoeiers zonder praktijk kennis en inzicht en levensgevaarlijk.

Henk H.

Golden Member

Op 9 september 2022 19:02:49 schreef buzzy:
[...]Deskundigen moeten toch weten dat je een schip niet kunt stabiliseren met het verpompen van waterballast, dat duurt veel te lang...........

Bij zware ladingschepen doen ze niet anders, met 2x 400 ton kranen of meer. Maar dat zijn flinke pompen en het draaien van de last gaat heel rustig zodat de pompen het bij kunnen benen.

Op 9 september 2022 20:51:33 schreef stortbak:
Waarom niet 1 kraan op de kant zoals bij het verwijderen van het oude brugdeel..

Wie was die ingenieur die dit niet bedacht had? Dan kan je het aan hem of haar vragen. Misschien was die kant net zo stevig als de veenweg in Tytsjerk

Het Louwsmeer, drooggelegd rond 1850, in blauw.

Op 9 september 2022 21:51:59 schreef NordRack2:
Het Louwsmeer, drooggelegd rond 1850, in blauw.
[bijlage]

Daar is de grond wel stevig. Je kan dan een inschatting maken hoe diep de transformator in het veen zal zakken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 9 september 2022 23:01:10 (18%)

pa3gws

Golden Member

Oei dat is geen kattepis wordt dat een klusje voor Mammoet?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als ze snel zat zijn wel, die 250ton is in enkele weken niet meer zichtbaar. en de kraan zelf weegt ook niet niks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2022 09:45:48 schreef testman:
als ze snel zat zijn wel, die 250ton is in enkele weken niet meer zichtbaar. en de kraan zelf weegt ook niet niks.

Die kranen moeten (inclusief ballast) samen meer wegen dan dat blok koper en ijzer, anders kijg je een tweede Alphen. Ze moeten dan ook nog es goed gesynchroniseerd zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
KGE

Golden Member

Op 10 september 2022 11:18:09 schreef Tidak Ada:
[...] Die kranen moeten (inclusief ballast) samen meer wegen dan dat blok koper en ijzer, anders kijg je een tweede Alphen. Ze moeten dan ook nog es goed gesynchroniseerd zijn.

De Egyptenaren konden tonnenzware blokken steen met houten hijswerktuigen verplaatsen... :+

Henry S.

Moderator

Toen waren de man van staal en de schepen van hout...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.