Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Zal wel eens proberen wat fcapri en benleentje zeggen, wordt vervolgd. :)

Als niets werkt, afvoeren en kijken voor zo een Lithium misschien. Kleiner maar dezelfde capaciteit.

Dat zuur heb ik wel nodig want ik heb een nieuwe accu mee, ook weer een VRLA van Varta voor de UPS die ik hier gebruik, maar is eigenlijk voor de server van mijn man zijn werk. Maar genoeg power voor mijn desktop erbij.

Stond in promotie als laatste stuk, nieuw in doos echter zonder elektrolyt. Ze konden het voor mij doen, maar ik ga het zelf doen voorzichtig natuurlijk. :)

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 05:29:08 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
EricP

mét CE

Accuzuur bijvullen word gewoon nooit gedaan, niet voor een scooter accu niet voor 800Ah accu van een heftruck.
1) Bij normaal gebruik en dus ook bij te lang niet opladen zit er na 10 jaar er nog genoeg zuur in de accu.
2) Geen enkel bedrijf wil er tegenwoordig nog aan beginnen, het spul is erg gevaarlijk.
3) het is niet zomaar er even een druppeltje erin gieten, je moet ook een zuurweger en of meetapparatuur hebben om ook precies te kunnen bepalen hoeveel er bij moet.
4) Tegen de tijd dat er echt zuur bij moet is de accu allang op .

Gevaarlijk en dergelijke... dat valt allemaal wel mee. Je moet er niet mee knoeien. Maar ja, dat moet je met verf ook niet...
Iedereen die wat langer met accu's werkt heeft wel eens een geploft exemplaar meegemaakt. Vooral setjes die in machinekamers wonen doen het goed. Bij grotere tractiesets kom het ook wel eens voor dat de boel 'overkookt'. Doorgaans een cel met sluiting waardoor de rest op een wat te hoge spanning geladen wordt, meer gas ontwikkelt dan er zomaar kan ontsnappen vanuit de platen en zo accuzuur eruit drukt. In de praktijk wordt - als de set nog in behoorlijke staat verkeert - de rotte cel vervangen en de rest gewoon bijgevuld. Zo doe de leverancier dat. Door zo nu en dan te 'equalizen' zijn die capaciteitsverschillen ook niet erg dramatisch...

De achterliggende gedachte achter het niet meer verkrijgbaar zijn van zuren is dat sommige sterke zuren door terroristen gebruikt zouden kunnen worden. En dus mag het niet meer verkrijgbaar zijn, aldus onze regenten. Dat je ook gewoon een accu kunt kopen en het daar uit kunt halen (om maar een low-tech manier te noemen) is blijkbaar niet bij ze op gekomen.
Over een paar jaar is water ook verboden. Want terroristen gebruiken het om in leven te blijven...

Men had de batterij moeten wegen als deze nog nieuw was . Door er vloeistof aan toe te voegen omdat men er geen geen vloeistof meer in ziet staan is het systeem niet meer in balans en zal het nooit meer een goede batterij worden .

Leuk om te zien hoe in het filmpje het meetsnoer van de ampère-meter van een taai ripje is voorzien . Slechte verbinding ?

Ik heb wel eens een accu gehad met een soortgelijk probleem. Ook niet meer op te laden en (te) lege cellen. Ik heb de cellen toen bijgevuld met gedestilleerd water. Alleen het water verdampt (of vergast) namelijk.

Daarna de accu met een te hoge laadstroom een paar uur staan opladen. Ben er wel bij gebleven om de temperatuur (en het gassen) in de gaten te houden. Alles uiteraard op een veilige plaats waar dingen mis kunnen gaan zonder grote ongelukken te creëren. Het is niet ongevaarlijk om dit te doen.

Het idee was om sluitingen en andere door sulfatering veroorzaakte narigheid weg te krijgen door er een hoge stroom te laten lopen. Inderdaad zag je de ampèremeter af en toe sprongetjes maken alsof er af en toe iets in het electrolietbad veranderde.

Ik weet niet meer wanneer ik besloot te stoppen met deze accu mishandeling. Misschien nadat de laadstroom was toegenomen? Na de mishandeling de accu voor de tweede keer aangevuld met gedestilleerd water. Er was weer e.a. in gas veranderd. Het is best lang geleden dat ik dit deed. Ik heb daarna wel nog jaren gebruik kunnen maken van deze accu. Het was overigens een gewone lood start accu van mutlu.

Ik ga niet zeggen dat dit de manier is om een accu weer goed te krijgen. Bij mij werkte dit toen. De accu was al defect dus ben ik gewoon maar wat gaan proberen. Wel op een manier dat er geen ongelukken konden gebeuren. Dus bij voorkeur buiten en zonder doppen op de accu zodat het ontstane knalgas lekker weg kan waaien. En ook zorgen dat mocht het onverhoopt toch knallen je geen spetters zwavelzuur over je heen kunt krijgen.

Dit soort accu mishandeling is denk ik alleen maar af te raden. Maar bij mij werkte het toen.

Het bijvullen van accu's met zwavelzuur was gebruikelijk in de jaren 30,40,en 50. Voor mijn opa(die had een garage) was dit een gebruikelijke klus. De gebruikelijk electromechanische laders in combinatie met een gelijkstroom dynamo waren dermate primitief dat ze vrij makkelijk konden blijven hangen. De accu's gingen dan letterlijk overkoken waardoor er dus wel zuur verloren ging. Tot groot verdriet van de auto trouwens waar alle metalen delen rond de accu megasnel wegrotte. Dat verloren zuur vulde men dan weer aan. Alleen deed men dat niet zomaar. Men was toen ook niet gek. Met een zuurweger werd alles netje weer in evenwicht gebracht. Te veel zuur in een accu is namelijk ook niet goed.

De achterliggende gedachte achter het niet meer verkrijgbaar zijn van zuren is dat sommige sterke zuren door terroristen gebruikt zouden kunnen worden. En dus mag het niet meer verkrijgbaar zijn, aldus onze regenten. Dat je ook gewoon een accu kunt kopen en het daar uit kunt halen (om maar een low-tech manier te noemen) is blijkbaar niet bij ze op gekomen.
Over een paar jaar is water ook verboden. Want terroristen gebruiken het om in leven te blijven...

Tja, je mag helemaal niets meer tegenwoordig toch? Als kind had ik behalve een elektronicadoos ook een chemiedoos en daar raakte de stofjes van op. Ik deed ook proefjes uit chemieboeken uit de bibliotheek. En daar had ik extra stofjes voor nodig. Dus ik naar de drogist om een fles salpeterzuur oplossing te gaan kopen van een zo hoog mogelijk percentage. Ik was toen 12 jaar. De drogist heeft mij mijn proefjes ideeën toen uit het hoofd gepraat. Gelukkig achteraf. Salpeterzuur is wel een van de meest vreselijke zuren die je bedenken kunt. Geloof dat alleen fosforzuur nog erger is.

Verder weet ik van iemand die een collega van buitenlandse afkomst kreeg dat er mensen met wat minder frisse ideeën bestaan. Deze collega van buitenlandse afkomst reed namelijk rond met een fles zoutzuur op de rechter voorstoel van zijn auto met bedoeling om dat over vrouwen te gooien die zich in zijn ogen onzedelijk kleden of gedroegen. Dat vertellde de man overigens zelf na de vraag waar die fles zoutzuur voor was. In sommige culturen is dit blijkbaar een vrij gebruikelijke manier van handelen. Dit is ook daadwerkelijk aangekaart bij instanties die er verder niets aan konden doen. De collega van buitenlandse afkomst kon zijn fles zoutzuur en zijn werk gewoon houden en de persoon die dit probleem aankaartte heeft ander werk moeten zoeken.

Dit soort van dreigingen zijn er helaas wel degelijk. Het is niet heel gek om die extreme zuren te verbieden. Het maakt het onmogelijk voor kinderen om stomme dingen te doen. En ook een stuk lastiger voor terroristen enzo. Als je als terrorist echt iets wil kan alles altijd als je slim genoeg bent. Gelukkig zijn lang niet alle terroristen slim.

Arco

Special Member

Je ziet de meest vreemde en foute filmpjes op youtube over "herstellen" van accu's.
Een of andere droeftoeter zegt zelfs dat je de accu met regenwater moet bijvullen... 8)7 (da's heel slecht voor een accu)
Ik zou niet verder er mee experimenteren. Kans op succes is nihil, en een nieuwe is niet zo duur.

Zeker voor een startaccu is er geen kans dat 'ie ook maar in de buurt van de originele specs komt.
(voor hobby is 'ie met lage ontlaadstromen misschien nog te gebruiken, als startaccu zeker niet. Die 230 CCA ga je nooit meer halen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 6 september 2022 07:56:15 schreef Ex-fietser:
[...]
Tja, je mag helemaal niets meer tegenwoordig toch? Als kind had ik behalve een elektronicadoos ook een chemiedoos en daar raakte de stofjes van op. Ik deed ook proefjes uit chemieboeken uit de bibliotheek. En daar had ik extra stofjes voor nodig. Dus ik naar de drogist om een fles salpeterzuur oplossing te gaan kopen van een zo hoog mogelijk percentage. Ik was toen 12 jaar. De drogist heeft mij mijn proefjes ideeën toen uit het hoofd gepraat. Gelukkig achteraf. Salpeterzuur is wel een van de meest vreselijke zuren die je bedenken kunt. Geloof dat alleen fosforzuur nog erger is.

Ik had soortgelijke hobby's (o.a. de Philips CE chemi experimenter doos) en ik herinner me nog met 100% zekerheid dat ik een flesje salpeterzuur 52% gekocht heb bij een drogist of een apotheek. Dat was ergens in de 70's, toen de drogisten nog rekken met bruine flessen in de winkel hadden, en het stond gewoon in het rek, niet achter een toonbank of zo.

ontopic: die accu staat gewoon op voorraad bij
https://www.motorstroom.nl/yuasa-ttz14s

fred101

Golden Member

Op 5 september 2022 17:40:44 schreef CrossFireX:

Velen onder jullie zullen zich herkennen in het volgende; Bij laden gaat de accuspanning onmiddellijk in enkele seconden naar 14.40V en zegt de lader doodleuk; Batterij vol opgeladen... Er is weinig of geen stroom opgenomen geweest. De spanning zakt heel snel weer naar 12V, de lader laad weer bij en komt weer 14.40V. De lader stopt weer met laden, en dit proces gaat eindeloos aan de gang. Een soort bootloop. :(

Klinkt als druppelladen (ook float laden genoemd) de betere laders doen dat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zal zien wat er gebeurt met die oude, eens experimenteren. Indien niet ok, weg ermee en een originele erin, die lithium is me te duur. 200 euro exclusief geschikte lader...

@fred; het was niet bij druppelladen, juist verbonden ermee. Het groene ledje ging nog niet aan.
Het is een 8 stage lader.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 10:15:24 (27%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 07:56:15 schreef Ex-fietser:
Tja, je mag helemaal niets meer tegenwoordig toch? Als kind had ik behalve een elektronicadoos ook een chemiedoos en daar raakte de stofjes van op. Ik deed ook proefjes uit chemieboeken uit de bibliotheek. En daar had ik extra stofjes voor nodig. Dus ik naar de drogist om een fles salpeterzuur oplossing te gaan kopen van een zo hoog mogelijk percentage. Ik was toen 12 jaar. De drogist heeft mij mijn proefjes ideeën toen uit het hoofd gepraat. Gelukkig achteraf. Salpeterzuur is wel een van de meest vreselijke zuren die je bedenken kunt. Geloof dat alleen fosforzuur nog erger is.

Ik ging op die leeftijd ook naar een soortgelijke drogist, die mij niet ontmoedigde. Fantastische hobby aan gehad, wel met een paar potentieel ernstige bijna-ongelukken.
De drogist verpakte alle agressieve, giftige en reactieve chemicaliën in papieren puntzakjes en flesjes en deed alles in een plastic tasje. Daarna ging ik met een volle tram naar huis 8)7
Er zijn trouwens nog véél gemenere stofjes dan salpeterzuur. Fosforzuur valt dan weer relatief mee.

Ik heb dat zuur nu toch staan, ik heb in iedere cel precies 1 ml zuur gedaan. Met multimeter aangesloten en keek op display, eerst niks maar plots begon de spanning heel traag met millivolts te verhogen!

De rest aangevuld met destil water, tot net boven de matjes. Spanning bleef verhogen en is nu momenteel 12.20V, ik zal ze nu even laten rusten zoals de man dat deed in filmpje.

Ik houd jullie op de hoogte wat er allemaal gebeurt! Spanning kruipt heel traag naar boven. Nu heb 12.22V :)

Heel spannend hoor voor mij, en ook blij. Ik wil dit niet missen. Mijn hart bonst ervan, zo spannend vind ik het.

Geen gebruis of zo, maar er gebeurt wel iets. Chemische reactie aan de gang, das duidelijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 10:35:12 schreef redguuz:
Wat dacht je van Waterstoffluoride zuur?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstoffluoride

Die had ik ook van de drogist. Zat in een speciale plastic fles. Glas is niet geschikt, daar vreet het doorheen.

Fluorzuur vreet bij contact met de huid door tot op het bot, zonder dat onmiddellijk pijn wordt gevoeld (vergelijkbaar met fenol). De pijn begint pas wanneer het eigenlijk al te laat is voor een goede behandeling. Blootstelling aan lage concentraties van waterstoffluoride gedurende een lange periode kan leiden tot accumulatie van fluoriden in de beenderen (fluorose). Bij vermoeden van contact moet onmiddellijk medische hulp worden ingeroepen. De geïntoxiceerde wordt behandeld met calciumgluconaat in een gel of infuus.

Brrr, moet er niet aan denken dat je dit als kind gewoon bij de drogist kon kopen. Inderdaad in bruine flesjes en papieren puntzakjes. En dat salpeterzuur zat in een speciale fles die bij de drogist wel apart stond. Ergens op een hoge kast plank van zo'n typische apothekers kast.

Tegewoordig is voor bijna alles een brandwerende exposieveilige kast met afzuiging en alarm melding verplicht. Zelfs de flesjes alcohol moet daar in staan. En dingen als IPA en het goede oude brandspiritus zijn gewoon verboden omdat dat kankerverwekkend is. Een aantal jaar geleden is alles ook echt afgevoerd. We hebben nu een andere soort alcohol die niet kankerverwekkend zou zijn. Waarschijnlijk hebben ze dat gewoon nog niet onderzocht of zo. Over een paar jaar wel, en dan is ook dat verboden. Gaan ze weer over naar een volgende soort alcohol.

Ik ging met die chemische spullen alleen niet met de tram. Die was er niet bij ons. Gewoon in een tasje op de bagagedrager van van mijn fietsje.

In de (jeugd) biep haalde je gewoon een boek met 1000 scheikunde proefjes voor de jeugd. Daar stond gewoon in hoe je buskruid, knalgas en dergelijke kon maken. Er was nog een deel voor gevorderden waarin stond hoe nitroglycerine te maken. Ik durfde dit nooit en heb het dus niet gedaan. Een kameraadje deed dit wat later wel. Ik was toen al van de scheikunde overgestapt naar electronica omdat ik het elke keer weer afwassen van het glaswerk erg vervelend vond. Die kameraad heeft tenslotte het schuurtje in de achtertuin opgeblazen. Alleen materiële schade weliswaar, maar wel op zeer jonge leeftijd een strafblad en de onmogelijkheid om later bij sommige werkgevers te mogen werken. Iets waar hij nog steeds last van heeft. Het bommetje werd indertijd echt heel serieus genomen.

Weet iemand waar die extreme zuren destijds voor gebruikt werden? Dat de drogist ze had, betekend dat er ook klandizie voor was. Hij had het vast niet alleen om knutselende jongetjes aan aanvulling van de chemie doos te helpen.

Arco

Special Member

Op deze wijze 'genezen' van een accu heeft weinig nut; de te leveren stroom blijft veel te klein.
(door de sulfatering kan de accu bijna geen lading meer opnemen of afstaan)

Om een beetje werkbare accu te krijgen zul je 'm moeten afvullen met bijv. natriumbicarbonaat (baking soda/zuiveringszout)
Dit een paar dagen onder lading zetten. Dan met demi water omspoelen, en opnieuw vullen met 37.5% zwavelzuur. (cellen mogen maar voor 1/3 gevuld!)
E.e.a. wel op een veilige plaats doen, er kunnen vervelende gassen vrijkomen...

De accu bereikt dan ongeveer 80-85% van zijn originele capaciteit, en blijft 6-12mnd bruikbaar.
Procedure is 3-5 keer te herhalen, maar ik vind het een hoop gedoe voor een tegenvallend resultaat...
(een nieuwe kost 38 euro, en je krijgt voor de oude nog een paar euro terug bij de oud ijzerboer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Waarom vraag je hier eigenlijk raad als je toch de absurde Y-T filmpjes volgt?
In principe moet je nooit zuur bijvullen.

Als een accu lange tijd ontladen staat, zit nagenoeg alle zuur in de platen onder vorm van loodsulfaat, wat de geleidbaarheid van het elektroliet vermindert, bovendien treedt sulfatering op, waarmee eigenlijk bedoeld wordt dat de reeds gevormde loodsulfaat langzaam kristalliseert in een niet actieve en moeilijk omzetbare vorm. Bovendien is deze vorm nagenoeg niet geleidend.

Als het zover is, dan is je accu in slechte staat en aan vervanging toe.
Je wil immers het risico niet lopen dat je ergens naartoe rijdt en het ding wil voor de terugweg naderhand niet meer starten.

Heel soms kun je een dergelijke verwaarloosde accu tijdelijk terug leven inblazen, zij het zonder garantie dat die het alsnog niet begeeft op een ongelegen moment.

Eerst moet je de geleidbaarheid vergroten. Dat heb je gedaan met wat zuur bij te vullen, dat is de snelste maar niet de beste manier.
Doorgaans is al het nodige zuur nog aanwezig in de accu, behalve in extreme gevallen, maar dan is het kalf zeker allang verdronken.

Wil je toch een poging ondernemen moet je wat geduld oefenen en gedurende langere tijd met een heel kleine stroom bijladen. Dan komt zuur vrij, en de stroom neemt toe.
Om de sulfatering terug om te zetten moet je vervolgens de accu langdurig laden met een zeer kleine constante stroom.
Alle andere ingrepen leveren je enkel gaten in je kleren op.
Generaties auto en motorbezitters hebben allerlei slimmigheidjes uitgedacht, maar doorgaans met teleurstellend resultaat.

Om dergelijk voortijdige sleet te voorkomen is het belangrijk , een tijdens de winter niet gebruikt voertuig om de paar maand eens bij te laden, want een door zelfontlading (deels) ontladen accu is geen lang leven beschoren als die langdurig in die ontladen toestand blijft..

Ik heb dat zuur toch staan, kan ik net zo goed eens proberen... Iedereen zegt toch dat ze afgeschreven is niet?

Spanning nu is 12.35V.
Nog geen laadpoging gedaan, langer laten rusten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 12:06:19 (15%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Nee, niet zinvol, je moet hem zo snel mogelijk langdurig bijladen, maar met een heel kleine stroom. Een acculader is hier afhankelijk van de werking ervan niet altijd het geschiktste middel voor.
Wat ik vreemd vind aan je verhaal is dat je een accu beschrijft met een heel slechte conditie en toch nog 12.03V meet als onbelaste klemspanning.
Ik zou bij zo'n accu minder dan 11V verwachten. Zowel bij een te ver ontalden accu als bij eentje met een slechte cel.
Tenzij je meting dateert van na een eerste poging om hem bij te laden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 6 september 2022 12:22:25 (10%)

Vreemd? Wat is hier dan vreemd aan, te lang laten staan in de winter. Normaal legde ik ze altijd aan druppellader. Nu vergeten en toen zag ik de spanning staan op dashboard, mijn scooter toont de spanning daar.

Toen dacht ik, oei onmiddellijk opladen maar dat werkte niet zoals het hoort.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Goede test is bijv. belasten met een koplamp van een auto (beide gloeidraden samen zijn 120W, is 10A. De spanning mag dan niet noemenswaardig inzakken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga ze als test gewoon aan de scooter hangen en eens demarreren...

Spanning nu 12.40V.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 12:42:25 (14%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 6 september 2022 07:56:15 schreef Ex-fietser:
De collega van buitenlandse afkomst kon zijn fles zoutzuur en zijn werk gewoon houden en de persoon die dit probleem aankaartte heeft ander werk moeten zoeken.

Dat had hij ook als hij hem had afgepakt en boos stukgesmeten, dat was dus beter geweest.

In een gebruikte/defecte accu gooien van zuur heb ik ook altijd geleerd om niet te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 6 september 2022 12:20:20 schreef CrossFireX:
Vreemd? Wat is hier dan vreemd aan, te lang laten staan in de winter. Normaal legde ik ze altijd aan druppellader. Nu vergeten en toen zag ik de spanning staan op dashboard, mijn scooter toont de spanning daar.

Toen dacht ik, oei onmiddellijk opladen maar dat werkte niet zoals het hoort.

Tuurlijk is dat vreemd. Een accu die dermate diep ontladen is en gesulfateerd zodat hij niet meer wil bijladen heeft doorgaans een open klemspanning die een stuk onder de 12V ligt.
Bij een loodaccu is de spanning namelijk een indicatie voor de ladingstoestand.
laad nu maar die accu bij met een heel kleine stroom en dan zie je wel.
Een normale laadstroom zou door een relatief klein plaatoppervlak gaan en dus de accu verder beschadigen.
Bij een acculader weet je nooit hoe die zich gedraagt bij een accu in dergelijke abnormale conditie.
Als techniekster moet je toch wel ergens een 20-24V adaptortje liggen hebben waar je met een serieweerstandje een quasi constante stroom van 50-100mA kunt mee door de accu jagen gedurende een weekje of zo?

En nu gauw gauw eens proberen te starten is niet zo slim. Wacht totdat hij na een weekje zo goed als mogelijk weer in goede conditie is.

Sine

Moderator

Inderdaad met een klemspanning van 12V is diepontladen niet je probleem. Deze accu heeft op een andere wijze het loodje gelegd, wellicht gewoon ouderdom? Meestal staat de datum er ergens ingeslagen.
In plaats van meteen proberen te starten kun je natuurlijk enkel de verlichting eens proberen, al geef ik dat amper kans.

Hebben die dingen tegenwoordig nog iets van een kickstart? (ik heb geen verstand van brommende tweewielers) Andes is het toch wel handig dat je accu een beetje betrouwbaar is als je ergens in the middle of nowhere staat met een accu die niet wilt meewerken.

En om het een beetje bij de titel van dit topic te houden ..
Nee, zuur bijvullen is niet heel zinnig, zo'n accu reanimeren ook niet overigens.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 6 september 2022 13:27:51 (11%)

Op 6 september 2022 11:49:45 schreef grotedikken:
Wil je toch een poging ondernemen moet je wat geduld oefenen en gedurende langere tijd met een heel kleine stroom bijladen. Dan komt zuur vrij, en de stroom neemt toe.
Om de sulfatering terug om te zetten moet je vervolgens de accu langdurig laden met een zeer kleine constante stroom.

Gedurende lange tijd, ( 1 tot 2 dagen ) met héél grote stroompulsen ( grootorde minimaal 300 A of nog meer en een duty-cycle van < 1 %) , krijg je de zwavelkristalstructuur gebroken . Voor een beetje elektronicaliefhebber een eitje . De gemiddelde laadspanning van een 12V accu zal dan 17V bedragen . Nadat u de accu laat rusten zal die terugvallen naar 12,6V .

Arco

Special Member

Op 6 september 2022 13:27:31 schreef Lead Acid:
[...]

Gedurende lange tijd, ( 1 tot 2 dagen ) met héél grote stroompulsen ( grootorde minimaal 300 A of nog meer en een duty-cycle van < 1 %)

Dat gaat nooit lukken met een gesulfateerde accu: daar gaan nooit zulke grote stromen lopen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com