Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Anoniem

Op 6 september 2022 14:06:23 schreef Arco:
[...]
Dat gaat nooit lukken met een gesulfateerde accu: daar gaan nooit zulke grote stromen lopen.

Dat klopt, maar 't proberen waard, een beetje bromfietsbezitter heeft toch wel zo'n generator liggen waar je 300A pulsen mee door een accu kan jagen ;-)

Omdat het mij tegenstrijdig voorkwam dat een verwaarloosde langdurig ontladen accu met hoge inwendige weerstand nog 12V op de klemmen zou hebben en niet wil laden, moeten we misschien eerder denken aan een breuk in één der cellen.
Dan zou door de hoge inwendige weerstand van de voltmeter toch nog 12V gemeten kunnen worden terwijl laden niet lukt omdat de overgangsweerstand van de breuk dan speelt. Dan is het natuurlijk over en uit.

Euh, CrossfireX, de boutjes van de aansluitklemmen waren toch niet losgetrild? :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 6 september 2022 14:27:23 (14%)

Op 6 september 2022 14:06:23 schreef Arco:
[...]
Dat gaat nooit lukken met een gesulfateerde accu: daar gaan nooit zulke grote stromen lopen.

Ook niet bij 380kV?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 september 2022 14:31:04 (84%)

Da's tenminste een plek waar je die 5kW die daarvoor nodig is kan "lenen".... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 6 september 2022 14:30:12 schreef ohm pi:
[...]Ook niet bij 380kV?

Zou er onlangs in Flevoland soms iemand geprobeerd hebben zijn accu te desulfateren?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Even met het lasapparaat 150A er op zetten.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 6 september 2022 16:09:01 (63%)

bromfiets? Tis verdorie een MOTOR scooter van 650cc...

@sine; De klemmen zijn in elk geval nog goed!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 6 september 2022 16:53:46 (31%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 14:06:23 schreef Arco:
[...]
Dat gaat nooit lukken met een gesulfateerde accu: daar gaan nooit zulke grote stromen lopen.

U gaat er van uit dat in een gesulfateerde accu "alle" lood is omgezet in loodsulfide , niets is minder waar . Om die reden mag je er ook geen extra zuur aan toevoegen .

Om de kristallen te breken heb je magnetisme nodig, afkomstig van de stroom . Net zoals in een uitlaatkatalysator die hitte nodig heeft om stroom in het platinametaal te genereren die op zijn beurt de schadelijke gassen te kraken .

En nog een kopbrekertje, die hoge stroompulsen gaan vlotjes door een kabel van 2,5 mm2 .

Sine

Moderator

Een brommende tweewieler is een veel grotere categorie dan enkel een bromfiets ;)

Zonder (start)motor zal het niet fijn starten zijn.

Mijn idee, ding weegt bijna 240Kg. Die zet je niet zomaar even aan de kant kan ik je verzekeren.
Wel goed dat er hier een digitale spanningsmeter in zit, net voor je start toont hij de accuspanning op display, eens de motor draait komt de tijd en datum in de plaats. Er zit zelfs ABS op.

Maar goed, ik heb nu 12.54V klemspanning en blijft zo. De lader erop zou ik zeggen, het is trouwens een 8 stage lader. Benieuwd wat dat nu zal geven.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 16:55:26 schreef Lead Acid:
[...]
Om de kristallen te breken heb je magnetisme nodig, ...

Dan is het een stuk efficiënter om de accu te omwikkelen met koperdraad en daar een stroom doorheen te voeren. Dan maak je een electromagneet met de gesulfateerde accu als kern.

Of als je een vriendje hebt in het ziekenhuis, dan kan je misschien zo'n accu door de MRI trekken. Als hij dan niet gedesulfateerd is, dan weet ik het niet.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 6 september 2022 17:12:05 (19%)

benleentje

Golden Member

En nog een kopbrekertje, die hoge stroompulsen gaan vlotjes door een kabel van 2,5 mm2 .

Als de duty cycle erg laag is dan is dat geen probleem. Door het aansluitpootje van condensator kan immer ook 370A. Dat had blackdog eens laten zien in een topic.

Een stukje draad gaat dan ook niet kapot van een erg hoge stroom maar door de warmt ontwikkeling ervan en dat heeft ook tijd nodig om zover op te warmen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dan zal er in het gesulfateerde lood ook nog wel een plekje van 2,5mm2 beschikbaar zijn om die hoge stroompuls te laten passeren .

Sine

Moderator

Magnetische velden? Volgens mij gaan we dan richting de zelfde hocus pocus als waterontharders.

Nog eentje die niet weet hoe een katalysator werkt .

Sine

Moderator

Nee nee, nog eentje die niet in sprookjes gelooft :)

Hmm, ik krijg opeens een beetje deja-vu ervaringen bij dit topic ook ...

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 6 september 2022 18:59:01 (42%)

Om de kristallen te breken heb je magnetisme nodig, afkomstig van de stroom

Leg dat eens uit! Is er een magnetisch veld nodig om een kristalrooster uit elkaar te trekken? Hoe en waarom?

Een katalysator versneld bij mijn weten chemische reacties zonder zelf verbruikt te worden. Het zijn chemische reacties die anders ook plaatsvinden maar veel langzamer en minder goed. In een auto doet men dat om te zorgen dat er bepaalde chemische reacties plaats vinden zodat er chemische eindstoffen ontstaan die minder schadelijk voor het milieu zijn dan de losse afzonderlijke stoffen.

Het verband met magnetisme begrijp ik hier niet helemaal. Maar misschien mis ik hier iets. Dus leg uit?

magnetische op lood/sulfaat kristallen....

de enige ervaringen dat ik ermee heb, is met stroompulsen, en dan zijn de resultaten nog zeer beperkt.

een kleine stroom doorsturen zoals groten dikken zegt, heb ik nog niet gedaan, maar dat lijkt mij hetzelfde als gesulfateerde batterijen die in een alarm centrale zitten. daar loopt ook continue stroom door en buiten hitte en vervorming komen die accus er niet meer door

ik zeg: lood recycleren en een nieuwe accu aanschaffen. een start accu bestaat uit veel dunne platen, als die sulfateren, is het toch echt afgelopen, die platen vallen uit elkaar na desulfateren.

een lage stroom tractie accu met dikke platen kan je misschien redden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 september 2022 18:54:51 schreef Sine:
Magnetische velden? Volgens mij gaan we dan richting de zelfde hocus pocus als waterontharders.

Los daarvan: hoe wil je in een uitlaatkatalysator aan een magneetveld komen? 1) Warmte wekt geen stroom op, en 2) stroom wil trouwens in het keramische blok niet lopen. De metaalkorreltjes vormen samen geen geleider.

(Dat 300 A zonder probleem door 2,5 mm2 gaat wil ik wel geloven, dat is tenslotte maar 7 mΩ/m, maar dat kost je wel ruim 630 W verliesvermogen per meter - en je moet ook nog terug :).)

Maar ik ben het eens dat zwavelzuur normaal gesproken niet uit de accu verdwijnt (tenzij met geweld spetterend, als er onwijs grote stromen lopen), en dus eigenlijk niet aangevuld zou hoeven worden. Het water, waarin het opgelost zit, kan natuurlijk wél verdampen als het naar buiten kan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 6 september 2022 19:02:56 schreef Ex-fietser:
[...]

Leg dat eens uit! Is er een magnetisch veld nodig om een kristalrooster uit elkaar te trekken? Hoe en waarom?

Heeft iemand dat trucje van Lead Acid al eens wetenschappelijk getest? Gemakshalve ga ik er van uit dat statische magnetische velden geen invloed hebben op loodsulfaat kristalroosters.

Arco

Special Member

Loodsulfide is zéér zwak magnetiseerbaar, daar zal een magneetveld weinig tot geen invloed op uitoefenen.

Als de accu bij laden meteen op 'vol' springt, dan is er:
- een of meerdere cellen kapot.
- platen zijn zo goed als helemaal gesulfateerd.

U gaat er van uit dat in een gesulfateerde accu "alle" lood is omgezet in loodsulfide , niets is minder waar .

Nee, alleen de oppervlakte grotendeels. Alle gesulfateerde oppervlak is niet meer beschikbaar voor laden/ontladen. (de accu is in feite veel kleiner geworden)
Iets als natriumbicarbonaat kan de platen chemisch weer reinigen. (voor zover ze nog voldoende 'vlees' hebben, want die platen zijn vrij dun)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 september 2022 20:48:54 schreef Arco:
Loodsulfide is zéér zwak magnetiseerbaar, daar zal een magneetveld weinig tot geen invloed op uitoefenen.

Is het loodsulfide of uitgekristaliseerd loodsulfaat wat een accu defect maakt?

Arco

Special Member

Loodsulfaat is isolerend, waardoor de electronen de platen niet meer kunnen bereiken.
(de accu is dus eigenlijk niet defect, er zit alleen een isolerend laagje op de platen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 september 2022 19:05:49 schreef fcapri:

ik zeg: lood recycleren en een nieuwe accu aanschaffen. een start accu bestaat uit veel dunne platen, als die sulfateren, is het toch echt afgelopen, die platen vallen uit elkaar na desulfateren.

een lage stroom tractie accu met dikke platen kan je misschien redden.

in men heel jonge jaren kreeg ik enkele(afgedankte) Braun Flash apparaten (van die dingen met trillers erin, ééntje was al met Ge torren) . Daar zaten Sonnenschein acutjes in, uiteraard gesulfateerd (de laadtoestandbolletjes lagen ook allemaal beneden, en bijna droog..)

werkelijk alles geprobeerd om die dingen er door te krijgen (nieuwe accuutjes waren toen héél duur voor mij).

twee dingen heb ik toen geleerd:

1) zwavelzuur maakt wel degelijk gaten in je kleren, ook al merk je dat eerst niet..
2) het loont niet de moeite een gesulfateerde accu er door te trekken. Het kan schijnbaar succes hebben, maar dat duurt niet lang.

(heb nu nog steeds een nieuw (nos) Sonnenschein accuutje staan, heeft nog nooit zuur gezien)

ken iemand die had aan een 12V 4Ah accu een snoer gezet met stekker. deed niks gelukkig, die accu had in geen 15 jaar stroom gezien. maar idd een accu desulfateren is zonde van tijd en geld. de Ri zal immers altijd slecht blijven, dus de originele functie met vaak hoge stromen kun je het ding niet meer voor inzetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 september 2022 19:07:41 schreef Frederick E. Terman:
1) Warmte wekt geen stroom op

Heus wel, die ventilatortjes die op een kachel worden geplaatst, werkt met een Peltier-element . Wel heel erg voodoo achtig maar het werkt of is Peltier een leugen ?