[BE] Opiniepeiling aircoinstallatie?

Op 1 september 2022 20:52:31 schreef smd:

Nog 1 x: als de airco de in de slaapkamer aanstaat, gaat je vermogen van de leefruimte airco terug naar 2,5 KW ongeveer daar het andere deel van je vermogen naar slaapkamer airco gaat.

Mijn buren hebben een woonboot en hebben eenzelfde Mitsubishi situatie met 2x 2,5 KW units en een 2,5 KW buitenunit. Nu bij aanzetten slaapkamer airco zakt beduidend het koelvermogen van de woonkamer airco, zodanig zelfs dat de temperatuur gaat stijgen!!Zet je 2de uit, dan koelt airco prima weer. ( Zij hebben er spijt van en nee er is geen defect, alles werkt zoals zou moeten)

jouw voorbeeld is exteeem tov het geval Turbokeu.
Ik ga er vanuit dat de slaapkamerunit overdag niet draait. En dan is er overschot op de buitengroep. En zelfs als start men de aircogroep al in de slaapkamer in de vooravond, op dat moment is de hitte al voorbij en is in de woonkamer geen 5 kW meer nodig..

Turbokeu

Golden Member

Op 1 september 2022 20:52:31 schreef smd:
Nog 1 x: als de airco de in de slaapkamer aanstaat, gaat je vermogen van de leefruimte airco terug naar 2,5 KW ongeveer daar het andere deel van je vermogen naar slaapkamer airco gaat.

Logisch! (maar weeral onderbouw ik me met de verwachte 'gelijktijdigheidsfactor').

Ik zie dat je om advies vraagt en in de wind slaat en het stopt verder voor me als je aan het advies van je installateur vasthoud. jouw geld , jou probleem later!!

Ik wil zeker niet eigenzinnig overkomen maar zoals ik in mijn startpost al aangaf is alles gefinancierd door mijn (allesbehalve rijke) schoonouders als huwelijkscadeau.
Mijn schoonvader is gepensionneerd en heeft een klein pensioentje van nog geen 1300€/maand.
Mijn schoonmoeder heeft zware rugklachten en leeft al vele jaren van een mutualiteitsuitkering van 800€/maand (nu is er ook nog sinds 2 jaar verregaande Parkinson gedetecteerd).
Ik kan hen moeilijk vragen om de bijkomende kosten voor een grotere buitenunit (6 of 7kW) te betalen.

Alle communicatie met de installateur i.v.m. bestekken/installatie gebeurt momenteel via mijn schoonvader.
Ik zal hem contacteren voor de gegevens van de installateur en direct met deze overleggen i.v.m. de meerkost.
Daarna kan ik met mijn echtgenote Cindy nakijken of het in ons budget past.
Ik moet toegeven dat airco geen prioritair project was (meer een 'luxe'project) maar gezien het feit dat het 'gratis' is toch welgekomen.

Sinds mijn effectief pensioen 5 maand geleden (ik heb nog 14 maand na mijn wettelijk pensioen doorgewerkt) zijn onze inkomsten zwaar gedaald (van 2 salarissen + mijn pensioen naar één salaris + mijn pensioen(tje)) en moeten we nu echt budgetteren.

Op 1 september 2022 21:26:18 schreef testman:
ik zou zeggen, neem 2 aparte systemen. gaat er 1 stuk is niet meteen alles stuk, zeker bij een lek of print kapot. de airco van de woonkamer zal het meeste uren maken, immers heeft die de grootste ruimte te verwarmen en koelen in het hele jaar. terwijl je de slaapkamer doorgaans koelt, niet verwarmt.

Dat is inderdaad de ideale oplossing maar zoals gezegd, ik betaal de factuur niet...

Op 1 september 2022 23:20:31 schreef kris van damme:
[...]
jouw voorbeeld is exteeem tov het geval Turbokeu.
Ik ga er vanuit dat de slaapkamerunit overdag niet draait. En dan is er overschot op de buitengroep. En zelfs als start men de aircogroep al in de slaapkamer in de vooravond, op dat moment is de hitte al voorbij en is in de woonkamer geen 5 kW meer nodig..

Bedankt kris, zo is het!
Dat probeerde ik duidelijk te maken toen ik over de gelijktijdigheidsfactor sprak.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Na veel opzoekwerk en meerdere maal contact genomen te hebben met de installateur zijn we tot volgende conclusies gekomen (ik heb ondertussen ook de specs van de verschillende vermogens voor de buitenunits ontvangen):

Ik heb geen volledig bestek ontvangen maar wel de (onze) meerkost voor zwaardere buitenunits (steeds met een binnenunit van 5.0kW beneden en 2.5kW boven).
- Meerkost voor een 6.0kW buitenunit: ca. 350€
- Meerkost voor een 7.0kW buitenunit: ca. 1040€
Keuze is dus snel gemaakt (6.0kW).

Na mijn speurwerk ook gekozen voor R32 i.p.v. het actueel meer courant R410A koelmiddel wegens:
- Minder milieuvervuilend: GWP (Global Warming Potential) van R32 is 675, van R410A is 2090 (lager is beter).
- Geen prijsverschil bij aankoop.
- (Her/bij)vullen is goedkoper.
- Recyclage is makkelijker (bestaat uit slechts één gas i.t.t. R410A).
- 5-10% meer rendement t.o.v. R410A (zeker bij koude buitentemperaturen).

Nadeel:
R32 is zeer brandbaar en giftiger waardoor er grotere veiligheidseisen vereist zijn i.g.v. lek (max. concentratie/m3).
Ik heb trouwens geruchten gelezen dat R410A binnen afzienbare tijd zou verboden worden (net als R22 een tijd geleden).

Het nadeel van een grotere buitenunit is natuurlijk het grotere opgenomen elektrisch vermogen tussen de 5.0 en 6.0kW units (zie specs van de fabrikant hier).

Wat ik niet snap is dat de COP bij lagere warmte/koudevraag van de 5.0kW unit hoger is dan de 6.0kW unit?

Ook merk ik in de specs dat de opgegeven max. capaciteit van de binnenunits voor de 5.0kW 8.5kW is, en voor de 6.0kW 11.0kW.
Dus zo ongelijk had ik dan toch niet? (weeral rekening houdend met de gelijktijdigheidsfactor!).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik denk dat je er wel goed aan doet voor een 6KW unit, meerprijs is minimaal TOV gehele installatie. r410 Installaties zijn als sinds 2020 nieuw al verboden, dus alleen R32 nog Daarnaast is in 2030 R410 al helemaal verboden..

Ik hoorde ook dat R32 vervangen gaat worden?? Ben benieuwd!!

Ja het is brandgevaarlijk maar een lek mag zowizo niet zo groot zijn dus ene miniem lek merk je haast niet in explosie gevaar..

Op 5 september 2022 18:25:58 schreef Turbokeu:

Wat ik niet snap is dat de COP bij lagere warmte/koudevraag van de 5.0kW unit hoger is dan de 6.0kW unit?

Dat komt omdat niet alles in evenredigheid toeneemt, vooral de efficiëntie van de verdamper/condensor in de buitengroep. Men zou hem vanaf een bepaald vermogen beter in twee splitsen (doet men ook, voor de nog grotere) maar blijkbaar niet voor de 6kWatt. das ook begrijpelijk, de prijs zou anders veel meer de hoogte ingaan.

Het laatste wat ik in huis wou was R410. gelukkig kan ik die stap overslaan, mijn ouwe rakker op R22 bolt nog steeds :-)

Op 5 september 2022 23:40:34 schreef kris van damme:
[...]

Dat komt omdat niet alles in evenredigheid toeneemt, vooral de efficiëntie van de verdamper/condensor in de buitengroep. Men zou hem vanaf een bepaald vermogen beter in twee splitsen (doet men ook, voor de nog grotere) maar blijkbaar niet voor de 6kWatt. das ook begrijpelijk, de prijs zou anders veel meer de hoogte ingaan.

Het laatste wat ik in huis wou was R410. gelukkig kan ik die stap overslaan, mijn ouwe rakker op R22 bolt nog steeds :-)

die ouwe aan/uit dingen zijn nog degelijk en geen printen die stukgaan. hoorde pas van een aircomonteur die nog een r22 unit tegenkwam uit 1986. compressor deed het nog, maar fan was dood. ik weet nog een werkende R12 barkoeling te staan, zelfs de stoffen draad werkt nog daar )

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 september 2022 23:55:56 schreef testman:
[...]

die ouwe aan/uit dingen zijn nog degelijk en geen printen die stukgaan. hoorde pas van een aircomonteur die nog een r22 unit tegenkwam uit 1986. compressor deed het nog, maar fan was dood. ik weet nog een werkende R12 barkoeling te staan, zelfs de stoffen draad werkt nog daar )

mijn groepje is toch een inverter, dus met elektronica erin, doet het al 25 jaar zonder problemen.. dat R22 goed mengt met de klassieke smeerolies heeft daar zeker mee te maken.
grappig dat je van de fan spreekt / schrijft. Een vriend van me vroeg me vorige week eens naar zijn airco te kijken, koelde niet goed meer.. Fan zat muurvast, door vastgelopen lager (ook 25 jaar oud) Intussen nieuwe fanmotor erin. verhaal volgt nog in het topic "show your repairs"

Turbokeu

Golden Member

Op 5 september 2022 19:08:43 schreef smd:
r410 Installaties zijn als sinds 2020 nieuw al verboden, dus alleen R32 nog Daarnaast is in 2030 R410 al helemaal verboden..

Ik zie nochtans dat het gros van de airco's actueel nog steeds geleverd worden met R410A (of is er een verschil tussen R410 en R410A?).

Op 5 september 2022 23:40:34 schreef kris van damme:
[...]

Dat komt omdat niet alles in evenredigheid toeneemt, vooral de efficiëntie van de verdamper/condensor in de buitengroep.

Bedankt voor de info!

Op 1 september 2022 20:52:31 schreef smd:
[...]
Nog 1 x: als de airco de in de slaapkamer aanstaat, gaat je vermogen van de leefruimte airco terug naar 2,5 KW ongeveer daar het andere deel van je vermogen naar slaapkamer airco gaat.

Net gelezen dat de Mitsubishi buitenunits, bij overcapaciteit van de binnenunits, meer vermogen naar de binnenunit met de grootste vraag sturen dan naar de andere binnenunit.

Edit: Toch ook maar gevraagd naar de prijs van (optionele) Wifi modules voor de binnenunits.
Komt voor 2 modules op een 300€, zo kunnen we de airco op afstand bedienen/monitoren als we langer wegblijven of vroeger thuiskomen (bvb. reistrip of vakantie).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 5 september 2022 23:40:34 schreef kris van damme:
[...]

Het laatste wat ik in huis wou was R410. gelukkig kan ik die stap overslaan, mijn ouwe rakker op R22 bolt nog steeds :-)

Ha! Hier net zo Kris, de 24 jaar oude Toshiba tank heeft wel wat roestsporen gaten en wat leidingen komen uit de condensor zetten maar koelt met tevredenheid. Lekker ouderwets, 2 compressoren, 2 koelsystemen in 1 buitenunit... ( En stikum wat reserve gas nog ergens te krijgen, maar tot op heden niet nodig)

R410A installaties is eigenlijk een milieu delict indien nog te verkrijgen...??

Zeker het nieuw te produceren van gas is verboden sinds 2020, dus hoe komen ze aan het 410A gas??

wel , nu we toch even off topic raken..

foto's van de unit die ik hierboven beschreef. vervangen fan, nieuwe draait als een tierelier. de carroserie ziet er nog redelijk uit, na 25 jaar dienst..

alle boutjes/schroeven die los moesten, deden dat zonder enige tegenwerking, dus de operatie heeft geen 15 minuten geduurd.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 6 september 2022 19:32:10 (22%)

het is wel een inverter model, dus nog nieuwer dan die van ons?? Ziet er nog best aardig uit!!Ook een modulerende ventilator?? Staat zeker niet aan de kust?? Die van ons is van 1998..

Oww ja, wij hebben nog een R12 vriezer draaien, Ignis uit 1978... Draait prima!! (ben benieuwd wanneer die staakt..)

heb pas nog een stel inverter units uit 1998 van hun pcb's ontdaan. die units waren niet kapot, maar het dak werd daar vervangen. gezien de R22 werden die systemen ook vernieuwd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 september 2022 22:23:07 schreef smd:
het is wel een inverter model, dus nog nieuwer dan die van ons?? Ziet er nog best aardig uit!!Ook een modulerende ventilator?? Staat zeker niet aan de kust?? Die van ons is van 1998..

Hij is ouder, geïnstalleerd in 97 ... was het allereerste invertermodel ooit.(Panasonic)
Nog geen modulerende buitenventilator, dat kwam met het volgende model.
Maar deze heeft zomer en winter gedraaid (doet ook dienst als verwarming). Dus dat de fanmotor dan na 25 jaar vastloopt, het is hem vergeven. Als je de flaires goed afwerkt en met het juiste moment aantrekt, dan verlies je geen koelmiddel, is hier nog maar eens bewezen :-)

en, .. ook geen bolle condensatoren gespot..ook bedrijscondensator fanmotor nog ok, waar een wil is , is een weg.

Op 6 september 2022 23:50:41 schreef kris van damme:
[...]

en, .. ook geen bolle condensatoren gespot..ook bedrijscondensator fanmotor nog ok, waar een wil is , is een weg.

motor condensator van de buitenfan gaat eigenlijk amper stuk. doorgaans een blokmodel condensator. lagers zijn bij die fans het zwakke punt, roesten ook weleens vast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 6 september 2022 18:54:21 schreef smd:
[...]

Zeker het nieuw te produceren van gas is verboden sinds 2020, dus hoe komen ze aan het 410A gas??

Ik was in de war door de link van deKees waar niet alle Mitsubishi configuraties met 'R32' aangeduid worden dus ik veronderstelde dat de andere dan nog met R410A koelmiddel gevuld waren.

Op 6 september 2022 19:27:40 schreef kris van damme:
wel , nu we toch even off topic raken..

foto's van de unit die ik hierboven beschreef. vervangen fan, nieuwe draait als een tierelier. de carroserie ziet er nog redelijk uit, na 25 jaar dienst..

Mooi!
Ik vrees dat actuele units geen 25 jaar meer zullen halen...

Ik zie dat je buitenunit op een plat roofingdak geplaatst is, staat hij 's zomers dan niet te warm in de volle zon? (i.v.m. het koelrendement)

Vraag:
Heeft het zin om een (DIY) luifel boven de buitenunit te plaatsen zodat deze niet direct in de weersomstandigheden staat (regen/sneeuw/zon)? (-> corrosie/vocht?)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Turbokeu, ja ik vermoedde al zoiets met het R410A.. Een luifel met schuine lamellen er op beschermt de unit zeker.. Advies: zet binnenwerk lekker in de bruine tectyl, beschermt het voor langere tijd ( Niet de condensor mee inspuiten!!!)

Turbokeu

Golden Member

Ziezo....Airco is gisteren geïnstalleerd en functioneel (buitenunit SCM 60 ZS-W met R32 koelmiddel + SRK 25 ZS-W en SRK 50 ZS-W binnenunits), compleet met lektests en bijvullen.
De installateur gaat vandaag nog eens langskomen voor de laatste afwerkingen.
Ik moet nog een plaatsje uit het zicht voor de bekabelde WIFI modules vinden (bovenop de binnenunits?).

De Android app (Mitsubishi Smart Air-M) is geïnstalleerd/geconfigureerd op onze smartphones, nu nog een beetje uitzoeken wat alle mogelijkheden/functies van de app (en de normale afstandsbediening) zijn.
Een prettige optie van de app is dat het elektrisch verbruik (kWh) gelogd wordt in een grafiek/historiek en je de kostprijs/kWh kan aangeven.

Buitenunit aan rechter zijgevel:

Woonkamer:

Slaapkamer:

(De doosjes aan de kabel zijn de WIFI modules)

Screencopy van de app:

:P

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

die apps zou ik liever iets 'universeels' zien dan hetgeen de fabrikant voorschotelt. in het begin was die software crap, had geen connectie, vond mijn units niet, kon de temperatuur niet uitlezen, kon ze niet aanzetten...

nu is het de laatste maanden wel beter.
zo ziet de mijne eruit, zelfde functie.
auto, heat, cool, dry, fan
fan speed en de temperatuur

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Update:
Na 6 dagen gebruik als bijverwarming (op 21°C), voornamelijk 's morgens en 's avonds tijdens de actuele sombere weersomstandigheden en daarbijhorende lagere temperaturen, hebben we tot nu toe ca. 6.195€/14.75kWh aan elektriciteit verbruikt volgens de Mitsubishi app.
De binnenunit in de slaapkamer wordt actueel niet gebruikt, deze zal waarschijnlijk enkel als koeling tijdens warme zomerdagen gebruikt worden ('gemansardeerde' kamers onder het dak).
Het enige ondervonden nadeel is dat andere kamers in het huis (badkamer, bureau, hall) natuurlijk niet verwarmd worden maar dit betekent weer een aantal niet verbruikte liters stookolie.

Qua geluid mag ik zeker niet klagen, de binnenunit staat, als deze draait, altijd op minimum snelheid, buiten onder de buitenunit is er quasi niets te horen.
Ik moet enkel nog een bijgeleverde darmadapter en een afsluitdop voor het dooiwater van de buitenunit installeren, deze heeft 3 openingen in de onderplaat voorzien voor de afvoer waarvan één overloop (+ een meter of 2 darm).
Nu loopt het dooiwater bij verwarmen van ca. 2.5meter hoogte op de vuilnisbakken die er onder staan.

Ik heb trouwens een dakluifel (eigenlijk 3 stuks) op amazone.nl besteld ter bescherming van de buitenunit tegen weersomstandigheden (regen/sneeuw), de 2 andere gaan dienen voor de voordeur en de achterdeur :).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

valt goed mee dan.

als ik zo kijk, mijn accumulatie vroeger laadde snachts op. dat was 20kwh per nacht.
ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 26 september 2022 18:48:21 schreef fcapri:
valt goed mee dan.

als ik zo kijk, mijn accumulatie vroeger laadde snachts op. dat was 20kwh per nacht.
ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

als je toch bezig bent, die meterkast nog gehangen door ben hur ook eens updaten dan :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Turbokeu

Golden Member

Op 26 september 2022 18:48:21 schreef fcapri:
valt goed mee dan.

Vind ik ook.
Eind deze maand vervalt mijn (vast) elektriciteitscontract bij Luminus.
Ik ben in november 2021 (dus nog vòòr de energiecrisis) een nieuw contract aangegaan met energieleverancier 'Elegant' vanaf oktober 2022 (ook vast tarief voor één jaar).
Ik hoop dat ik geen nare verrassing qua maandelijkse elektriciteitsfactuur mag verwachten (actueel 110€/maand)...

ik heb nu ook zo een warmtepomp maar kan nergens zien wat die verbruikt, en een losse kwh meter er tussen zetten is nogal moeilijk aangezien er nergens een stekker in zit (moet dus afkoppelen in de meterkast)

Hier zelfde probleem (voeding airco voorlopig vast afgetakt doorheen de zijgevel van bestaand WCD in de woonkamer)
Gelukkig geeft de Mitsubishi app de (hopelijk redelijk accurate) benodigde informatie.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

tja, die energiecontracten....
ik betaalde vorig jaar 302€/maand. dat wilden ze vorige winter al verhogen naar 630, maar gelukkig met warmtepomp die stijging kunnen tegenhouden.
betaalde dit jaar 265€/maand. (winter dus goed door geraakt).

nu gelukkig in mei zonnepanelen gelegd, dus mijn betaling is verlaagd naar 180€. ik heb van mei tot nu 1174kWh negatief geteld op de teller, ze moeten mij eigenlijk veel betalen (terwijl ik 5x 180€ teveel heb betaald).

vorige week een simulatie gedaan wat ik zou betalen per jaar had ik geen zonnepanelen gehad. 8100€ (740€/maand dus, aangezien je 11maand voorschot betaald en de 12de maand eindafrekening).
vandaag gecontroleerd en zou nu al 9100€ zijn op jaarbasis... prijzen stijgen enorm. ik denk dat ik met mijn 180€/maand na deze winter waarschijnlijk te weinig zal betalen.

nuja, spijt van de zonnepanelen heb ik niet nu, want dan zou ik 4x zoveel neertellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Turbo, één opmerking : je binnenunit in de woonkamer (living) hangt dwars en niet langs. Waarschijnlijk kon het niet anders, maar geforceerde luchtstromen maken altijd het kortste rondje. Ga je merken, links en rechts zal het wat kouder/ warmer blijven.

Turbokeu

Golden Member

Dat klopt...
Maar zoals je kan zien op de screencopy van de Mitsubishi app heb ik de 'louvres' naar de zijkanten gericht zodat ze grotendeels de warme lucht naar links en rechts blazen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"