Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Daar heb ik wel degelijk op gelet, het is een AC/DC stroom-tang. Tot 600A.
En een oled display.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 7 september 2022 16:00:59 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 7 september 2022 13:12:20 schreef Lead Acid:
De negatieve puls wordt toegepast om dendrietvorming tegen te gaan .

Zoals ik al zei er is vanalles bedacht, maar of het ook effectief is???
Die dendrietvoring is nieuw voor mij. Schijnt dat een sterk gesulfateerde accu bij het herladen kortsluiting kan veroorezaken omdat de sulfaatkristallen tot buiten hun normale plaats groeiden. Maar is zo'n negatieve puls effectief of de zoveelste uit de lucht gegrepen bewering van gadgetverkopers?. Als we beginnen met magneetvelden en dendrieten, gaan we de toer van de waterontharders op zoals Sine al terecht opmerkte.

Nu weer wachten op een stroomtang uiteraard met o-led display..Verdomme Cross, stop met rond de hete brij te draaien en start gewoon dat ding, je zult het gauw genoeg merken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 7 september 2022 16:19:08 (12%)

Als ik de meetpen van de multimeter in een cell van de accu steek, kan ik de spanning meten, allemaal geven ze ongeveer 2.11V. Dat wist ik niet, wel handig.

He rustig aan he grotedikken... Bovendien ben ik nu vanavond niet thuis tot vrijdag.
En die tang arriveert deze week normaal.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
joopv

Golden Member

Misschien kan Maaike even meten hoeveel de spanning van de accu inzakte toen ze de 58W lamp aansloot?

12.43V na half uur. Bij net aansluiten zakt ie tot 12.56V

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 7 september 2022 16:15:57 (50%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

'Burp charge' is door NASA hoofdzakelijk ontwikkeld om de accu gezond te houden, niet om 'm te genezen... ;)

Bij snelladen voorkomt het dat gasbelletjes die vormen zich aan de platen hechten. (de ontlaadpuls 'trekt' ze los van de plaat.)
Gasbelletjes hebben wat dat betreft hetzelfde effect als sulfaat: een deel van de platen wordt afgedekt en is niet beschikbaar voor laden/ontladen.
De accucel blijft ook koeler zonder gasbellen: de warmte die wordt opgewekt tijdens het laden wordt over een groter plaatoppervlak verdeeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Zouden ze echt loodaccu's gebruiken in hun ruimtetuigen wetende dat die een slechte capaciteits/gewicht verhouding hebben??

joopv

Golden Member

Op 7 september 2022 16:14:02 schreef CrossFireX:
12.43V na half uur. Bij net aansluiten zakt ie tot 12.56V

Ik bedoel: hoeveel zakte de spanning op het moment van aansluiten van de lamp?

Arco

Special Member

Op 7 september 2022 16:23:33 schreef grotedikken:
Zouden ze echt loodaccu's gebruiken in hun ruimtetuigen wetende dat die een slechte capaciteits/gewicht verhouding hebben??

Het gasverhaal schijnt ook voor NiMH op te gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

12.56V en als ik loslaat gaat ie weer op 12.67V staan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
joopv

Golden Member

ok, 0,1V voor 5A load, dat is dus Ri van 20mOhm. Eigenlijk zou je de load moeten varieeren tussen bv 4 en 5A, voor een betere meting.

Dan zou de spanning 2V zakken bij een 100A startstroom. Lijkt redelijk gezond..

Op 7 september 2022 16:23:33 schreef grotedikken:
Zouden ze echt loodaccu's gebruiken in hun ruimtetuigen wetende dat die een slechte capaciteits/gewicht verhouding hebben??

Wat voor type accu's bestonden er in 1969 toen Armstrong en Aldrin op de maan huppelde? Bovendien bestonden in die tijd al jaren loodaccu's, dus bewezen technologie.
Ik bedenk me net dat de Apollo 13 brandstofcellen had.

Arco

Special Member

Apollo's hadden wel degelijk ook batterijen aan boord: zilveroxide-zink cellen (merk Eaglepicher, bestaat nog steeds) in titanium behuizing...
(tot 25x oplaadbaar, gekozen om hun energiedichtheid en betrouwbaarheid)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 7 september 2022 18:10:25 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 7 september 2022 09:22:57 schreef Ledlover:
Motorfietsen verschillen onderling radicaal als het op starten aankomt. M'n 600cc viercylinder start nog op een 10 jaar oud 7ah UPS accu'tje, doorverbonden met 1,5mm dikke draadjes.
M'n 650cc tweecylinder is al een hele kluif voor een min-of-meer verse startaccu.

Dat klopt!
Een 2-cilinder heeft een grotere boring en een meestal langere slag dan een gelijkaardige 4-cilinder waardoor er veel meer koppel nodig is om hem door zijn compressie te trekken.

Mijn Suzuli SV1000S (1000cc 2-cilinder V-twin met brandstofinjectie) start altijd in 1-2 seconden met een accu in goede/geladen conditie (origineel 12V/12Ah, sinds 2010 vervangen door een een kanariegele Motobatt SLA/AGM 12V/14Ah accu, ook fervent voorstander van).
Met een iets minder goede/geladen accu krijgt de startmotor de zuigers niet meer rond en ratelt het startrelais wegens het instorten van de accuspanning.

Mijn Harley Softail Heritage Classic (1450cc V-twin met carburator) uit 2001 en verkocht in 2011 was nog veel erger.
De 12V/28Ah SLA/AGM accu had, samen met de 1kW startmotor, zelfs met een accu in conditie moeite om de 10cm diameter zuigers door hun compressie te trekken (Harley verkocht in optie zelfs 2kW startmotors).
De accu heeft het die 10 jaar volgehouden al begon het op het laatst echt moeilijk te worden voor de accu.

Op 7 september 2022 02:30:42 schreef CrossFireX:
Accu heeft nu netjes alle 8 stages van de lader doorlopen zonder probleem, heeft enkele uren staan laden en op het laatste stonden alle cellen te borrelen. Heb er de Recond functie op los gelaten. Er stond toen een spanning op van 15.8V...

Lader is een CTEK MXS 7.0

Ik ben fervent voorstander van die (Zweedse) CTEK laders.
Ik gebruik een oude CTEK XS 800 sinds 2009 (8A 3-traps lader/druppellader).
Ik heb er indertijd drie aangekocht (voor mezelf, mijn zoon en een collega voor iets van een 50€/stuk).
Dient al die jaren nog steeds.
Hangt sinds 5 jaar heel het jaar door als ik niet rijd aan de accu van mijn Suzuki SV1000S in de garage.

Op 7 september 2022 16:14:29 schreef Arco:
[...]
Gasbelletjes hebben wat dat betreft hetzelfde effect als sulfaat: een deel van de platen wordt afgedekt en is niet beschikbaar voor laden/ontladen.
De accucel blijft ook koeler: de warmte die wordt opgewekt tijdens het laden wordt over een groter plaatoppervlak verdeeld...

Ik herinner me in de jaren '97-98 dat ik de accu van mijn toenmalige Honda CB650 Four uit 1891 1981 (stond op mijn opritje, gekocht van een collega voor 250€) 's winters binnen nam om hem in conditie te houden voor het voorjaar.
Het was nog zo'n Yuasa 12V-7Ah? accu met doorzichtige wanden.
Ik had toen nog geen acculader en gebruikte een labvoeding met stroominstelling.
Tijdens het initiëel laden zag je inderdaad bellen ontstaan die aan de platen bleven kleven.
Mijn oplossing was om de accu om de zoveel tijd zachtjes op de werkbank te tikken zodat de bellen loslieten en naar het oppervlak stegen (met open dopjes natuurlijk).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

mijn toenmalige Honda CB650 Four uit 1891

Honda is opgericht in 1946... (een pre-honda dus?... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Gasbelletjes hebben wat dat betreft hetzelfde effect als sulfaat: een deel van de platen wordt afgedekt en is niet beschikbaar voor laden/ontladen.

IK denk wel dat die gasbellen zich steeds op andere stukken oppervlak vormen en dan is een stukje oppervlak afwisselen wel of niet oplaadbaar dat is wat anders dan een sulfaatlaag die helemaal niet beschikbaar is of pas als die laagweer afgebroken is. Vrijwel alle accu worden zo geladen dus dat zal wel niet de reden zijn.

Wat ik denk is dat het laden zonder die gasvorming gebeurt met een hoger rendement en dat is ook wel logisch als je vanuit zonnepanelen moet laden. Een beter oplaad rendement zal dan ook wel weer gunstig voor de levensduur zijn.

Zoals ik al zei er is van alles bedacht, maar of het ook effectief is???

Voor bepaalde toepassing zullen sommige methoden best wel beter zijn wat is eerder al opgemerkt had.
Als NASA iets bedenkt zal het echt wel een specifieke reden hebben die voor hun een probleem oplost en dus effectief zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 7 september 2022 19:29:53 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die gasbellen hebben een inhoud : Waterstofgas en zuurstofgas en ontstaan door de elektrolyse . Het witte doek tussen de platen moet er voor zorgen dat de twee gassen terug recombineren .

maartenbakker

Golden Member

Op 7 september 2022 17:21:50 schreef ohm pi:
[...]Wat voor type accu's bestonden er in 1969 toen Armstrong en Aldrin op de maan huppelde? Bovendien bestonden in die tijd al jaren loodaccu's, dus bewezen technologie.
Ik bedenk me net dat de Apollo 13 brandstofcellen had.

Ik zou gokken op nikkel-cadmium of misschien nikkel-ijzer, voorzover dus geen brandstofcellen of radioactief materiaal. Lood ligt net onmiddelijk voor de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zie boven: zilveroxide-zink cellen van Eaglepicher(?)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 7 september 2022 19:48:53 schreef Lead Acid:
Die gasbellen hebben een inhoud : Waterstofgas en zuurstofgas en ontstaan door de elektrolyse . Het witte doek tussen de platen moet er voor zorgen dat de twee gassen terug recombineren .

DAT is een katalysator ;)

Het mooie is dat het niet de separator maar het loodsulfaat op de negatieve plaat is wat het zuurstof weer recombineert.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 september 2022 23:05:00 schreef Arco:
Zie boven: zilveroxide-zink cellen van Eaglepicher(?)...

Oops, had ik even gemist. Die hebben een aantal interessante chemische samenstellingen in het assortiment: https://www.eaglepicher.com/technology/battery-chemistries/

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 7 september 2022 18:42:17 schreef Arco:
[...]
Honda is opgericht in 1946... (een pre-honda dus?... :) )

Gecorrigeerd... ;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Geen idee dat CTEK zweeds merk was, ik heb die gekocht op aanraden van de technieker die aan mijn scooter werkt.

In de winter laat ik die meestal ook aan de accu hangen, dan staat ie veilig en heb je in de lente/zomer een verse accu.
Maar nu een keer vergeten en bijna een half jaar laten staan zonder opladen.
Mijn scooter komt niet buiten als het regent of vriest. Heb je weinig aan van plezier en het is ook schadelijk voor jezelf en je motor zo een weer.

Zeker bij nat weer, die witte lijnen en rioolput deksels op de weg. Ik spreek van schade en schande, gelukkig niet bij mijn nieuwe scooter. Dat was lang geleden met een 250cc. Ik ben begonnen om te leren met een 100cc, toen een 250cc, een 400cc en nu een 650cc. En zwaarder wil ik niet, dat wordt al snel te lomp... Daarbij ben ik niet voor snelheid, maar rustig en relaxed toeren.

Mijn man komt vanavond thuis, hij zou de accu even testen met mijn scooter. Ik laat het wel weten dan.
Ik heb de accu de hele nacht op Supply gezet met de lader. Daarbij gedraagt de lader zich als een voeding van 13.8V. Alles in auto of motor werkt dan zonder accu. Starten kan niet natuurlijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat die 650cc een tweecylinder is? Anders zou de startstroom best eens te hoog kunnen zijn voor een gammele accu.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 8 september 2022 12:49:25 schreef CrossFireX:

Mijn scooter komt niet buiten als het regent of vriest. Heb je weinig aan van plezier en het is ook schadelijk voor jezelf en je motor zo een weer.

Ik heb zo'n 30 jaar het hele jaar door woon/werk met de motor gereden. Ik ben afgereden in een sneeuw-"storm". Je wilt niet weten hoe zo'n motor er na een winter uitziet. Mijn BMWs konden er redelijk tegen maar een GL1800 roest echt overal. Ik ben begonnen met een CB550. De enige "lichte" motoren die ik gehad heb zijn paar Jawa's(met zijspan), een Kawa S3, een BMW F650, Aprilla Pegaso paar Urals met zijspan, V50 (500CC guzzi) Honda (CB550, GL500, XR600) Yamaha XT500 Kawa Z400N.

De rest was allemaal boven de 800 CC (BMW R80RT, R100RT, R100GS, R1100RT) HD (liberator (OK is maar 750 cc :-) , FLH1200, XLCH 1000 sportster), Honda (GL1100 (solo en met zijspan), GL1500 trike, GL1800 (solo en als trike) ) XS1100 zijspan, GTS1000 zijspan Diversion 900 zijspan. Guzzi LM3, Cali II, Cali 1100 + zijspan, Quota 1000, T5-850. En dan vergeet ik er vast nog een paar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs