Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Dat deden ze toch met anti-gravitatie
https://coralcastle.com/

Ze konden ook veel kleine stenen aan elkaar smelten, zie tartarian meltdown
https://www.youtube.com/watch?v=fHCM6_soF4Q&t=6s

[Bericht gewijzigd door rwk op zaterdag 10 september 2022 15:08:04 (48%)

mel

Golden Member

Op 10 september 2022 11:23:42 schreef KGE:
[...]

De Egyptenaren konden tonnenzware blokken steen met houten hijswerktuigen verplaatsen... :+

Dat ging met geluid als je de tv mag geloven..(ancient aliens)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 september 2022 11:18:09 schreef Tidak Ada:
anders kijg je een tweede Alphen. Ze moeten dan ook nog es goed gesynchroniseerd zijn.

Ik zal het netjes houden:
Volgens mij zijn het twee situaties die totaal niet met elkaar te vergelijken zijn.
Het lijkt dat enige hijskennis niets met in hoogte verplaatsen te maken heeft.

Op 10 september 2022 11:23:42 schreef KGE:
[...]

De Egyptenaren konden tonnenzware blokken steen met houten hijswerktuigen verplaatsen... :+

Maar niet in Friesland ;)

Op 10 september 2022 09:38:32 schreef pa3gws:
Oei dat is geen kattepis wordt dat een klusje voor Mammoet?

Mammoet weet het al.
Mammoet:"Ik wil mijn SPMT terug"
Tennet:"Hij ligt onder de grond in Friesland".

Op 10 september 2022 18:22:29 schreef stortbak:
Het lijkt dat enige hijskennis niets met in hoogte verplaatsen te maken heeft.

Dat dachten ze in Alphen ook.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 10 september 2022 18:42:15 (18%)

pa3gws

Golden Member

Op 10 september 2022 18:31:53 schreef ohm pi:
Mammoet weet het al.
Mammoet:"Ik wil mijn SPMT terug"

Ah het was mij even ontgaan dat die SPMT van Mammoet was ik miste het bekende logo van ze. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 9 september 2022 21:24:17 schreef Henk H.:
[...]

Bij zware ladingschepen doen ze niet anders, met 2x 400 ton kranen of meer. Maar dat zijn flinke pompen en het draaien van de last gaat heel rustig zodat de pompen het bij kunnen benen.

Daar duurde het dus te lang, of waren ze te vlug met de kranen.........De tweede oplossing was veel simpeler en veel betrouwbaarder. Twee grote kranen op een schip zetten is al veel moeilijker als gewoon over de weg naar de oever rijden.

een paar weken eerder had het meer kans op slagen gehad wrs. die veenlaag die ineens weer water krijgt maakt het niet beter erop. gezien het jaargetijde zal dat alleen natter gaan worden.

waarom ze niet even die ladder weg hebben gehaald overigens? duur ding en anders hoef je daar niet 4 bouwatch neer te gaan zetten. wie neemt nou een 250 ton trafo mee over nacht. de aanhanger is in een week vrij als de trafo dieper in het veen zakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2022 18:22:29 schreef stortbak:
[...]

Het lijkt dat enige hijskennis niets met in hoogte verplaatsen te maken heeft.

Maar wel met mechanica en dat berust op natuurkundige wetten en priciepes.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2022 19:51:37 schreef testman:
een paar weken eerder had het meer kans op slagen gehad wrs. die veenlaag die ineens weer water krijgt maakt het niet beter erop. gezien het jaargetijde zal dat alleen natter gaan worden.

waarom ze niet even die ladder weg hebben gehaald overigens? duur ding en anders hoef je daar niet 4 bouwatch neer te gaan zetten. wie neemt nou een 250 ton trafo mee over nacht. de aanhanger is in een week vrij als de trafo dieper in het veen zakt.

Dat is geen aanhanger maar een platform met onafhanklijk in hoogte verstelbare wielen, die ieder voor zich met een hyraulische motor worden aangdreven.

Het ding heeft hier in ons dorp een complete villa met inrichting en al verplaatst; zelfs de kopjes rinkelden niet!

Het ontwerp is gebaseerd op het platform dat ook de Atlas raketten van de constructiehal naar het lanceerplatform reden.
Er zit geen chaufeur op, maar wordt op afstand bestuurd door twee man. Een vooraan met de bediening en een achter die middels een porto aanwijzingen geeft.
De rest, met nam de wielhoogte, is computergestuurd, zodat ieder bobbeltje groter dan een mm wordt gecompenseerd en het platform blijft ook volkomen horizontaal in allee richtingn.
Het platform kan ook loodrcht op de lengteas bewegen of in iedere hoek daartussen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Op 10 september 2022 20:07:32 schreef Tidak Ada:
het platform blijft ook volkomen horizontaal in alle richtingen.

Alleen nu even niet. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 10 september 2022 20:07:32 schreef Tidak Ada:
[...] Dat is geen aanhanger maar een platform met onafhanklijk in hoogte verstelbare wielen, die ieder voor zich met een hyraulische motor worden aangdreven.

Het ding heeft hier in ons dorp een complete villa met inrichting en al verplaatst; zelfs de kopjes rinkelden niet!

Het ontwerp is gebaseerd op het platform dat ook de Atlas raketten van de constructiehal naar het lanceerplatform reden.
Er zit geen chaufeur op, maar wordt op afstand bestuurd door twee man. Een vooraan met de bediening en een achter die middels een porto aanwijzingen geeft.
De rest, met nam de wielhoogte, is computergestuurd, zodat ieder bobbeltje groter dan een mm wordt gecompenseerd en het platform blijft ook volkomen horizontaal in allee richtingn.
Het platform kan ook loodrcht op de lengteas bewegen of in iedere hoek daartussen.

i know, dat zag je in de video ook al. dat ding kost al een flinke duit en is straks ook gaar als het in het water blijft zitten. dat ding is wrs accu gevoed en geen kleintjes ook. tractie accu's wrs en geen lithium.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 september 2022 20:31:43 schreef testman:
[...]

i know, dat zag je in de video ook al. dat ding kost al een flinke duit en is straks ook gaar als het in het water blijft zitten. dat ding is wrs accu gevoed en geen kleintjes ook. tractie accu's wrs en geen lithium.

Zouden daar geen diesel aggregaten ingebouwd zitten?

Die trafo zal ook wel aangetast worden door al het vocht denk ik.
Hoe hebben ze dat ding eigenlijk op die rijdende kar gezet?

Fordman
EricP

mét CE

dat ding kost al een flinke duit en is straks ook gaar als het in het water blijft zitten. dat ding is wrs accu gevoed en geen kleintjes ook. tractie accu's wrs en geen lithium.

Grapjas. Daar haal je nog geen fractie van de benodigde energie uit.
Dat spul wordt aangedreven door een paar stevige hydraupacks. En daar staat gewoon een diesel voor te brullen. Zolang die zelf niet in de sloot ligt... Kan die wel ff scheef hangen zonder aanzienlijke schade.

[edit]Oane zat er tussen door.
Over het algemeen zetten ze zo'n ding danwel met een stevige kraan op zo'n SPMT. MAar het is ook helemaal niet ongebruikelijk dat het ding op een platform staat wat op een paar stapels hout staat, de SPMT er onder rijdt, de vloer omhoog brengt, de stapels hout onder het platform vandaan. En rijden maar.

Tidak Ada

Golden Member

Precies, zo ging het hier ook met de vila. Op de nieuwe plek stonden de funderingspalen al. Daar reed hij gewoon tussendoor tot hij precies op de juiste plek stond. Daara langzaam zakken maar, tot de eerste paal er tegenaan kwam. Vervolgens de ruimte tussen de fundering en de palen opvullen en een funderingsmuur er onder metselen/storten. De ruimte onder het pand werd garage.

Tegenwoordig, nu er een andere eigenaar zit, is er een ofenruimte voor fysiothrapie en conditietraining, waar ik wekelijks een uurtje train.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 10 september 2022 20:44:25 schreef EricP:
[...]Grapjas. Daar haal je nog geen fractie van de benodigde energie uit.
Dat spul wordt aangedreven door een paar stevige hydraupacks. En daar staat gewoon een diesel voor te brullen. Zolang die zelf niet in de sloot ligt... Kan die wel ff scheef hangen zonder aanzienlijke schade.

Die power pack unit ziet je idd op de SPMT staan

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

de trafo komt met 2 kranen van een ponton af, de rijplaten eindigen bij een kanaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De trafo stond op die ponton al op een twee SPMT's:

Volgens mij rijden ze hem hier van de ponton af en heeft hij 10 wielen en twee spmt's naast elkaar:

En hier heeft hij 16 wielen:

dus het lijkt dat ze hem op de kant op een andere spmt hebben gezet.

Tidak Ada

Golden Member

Die SPMT mag 25-50 ton per aslijn hebben. Dus die 10(=20) wielen klopt voor de trafo van 250 ton.
Ik denk dat ze de tweede SPMT aan de wal deels achter en deels voor de beladen SPMT hebben geplaatst. De totale lengte is waarschijnlijk te lang geweest voor de ponton, terwijl de trekkracht van die 16 assen noodzaklijk is voor het transport over de dijk.
Zo'n SPMT bestaat uit modules van 4-6 assen, die aan elkaar kunnen worden gekoppeld.

Info op Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/SPMT_(voertuig)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 september 2022 22:40:52 schreef Tidak Ada:
10(=20) wielen

Volgens mij op de tweede foto 4 wielen per as per spmt dus 8 in totaal.
10 assen × 8 wielen = 80 wielen.

Ik denk dat ze de tweede SPMT aan de wal deels achter en deels voor de beladen SPMT hebben geplaatst.

Ik denk het niet. Ze gaan van 10 assen naar 16 assen (??).
En het lijkt ook een heel ander type SPMT.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zaterdag 10 september 2022 22:55:43 (34%)

Tidak Ada

Golden Member

Kan, ik telde alleen de buitenste wielen aan één kant.

't is nu eigenlijk geen elektronica meer O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En off-topic want het ging over brand ergens anders.
Misschien kan de titel van dit draadje worden veranderd in "Tennet rampentopic" :)

joopv

Golden Member

Ik ga uitkijken wat Arjan Lubach hiervan gaat maken :)

evelo

Golden Member

Volgens mij wordt dat een portaalkraan bouwen/improviseren over de weg om die transfo terug uit de grond te krijgen.

Die transfo plakt stevig in de blubber.

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 september 2022 23:20:03 schreef joopv:
Ik ga uitkijken wat Arjan Lubach hiervan gaat maken :)

Of Youp

F&S en Kamagurka hebben het (nog) niet opgepakt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †