Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

tja, tennet kan per december weer bedrijven aansluiten in de regio zuid. door wat met variabele contracten en vergoedingen te zwaaien kon er 1700MW vrijgemaakt worden bij grootverbruikers. evengoed nog een lapoplossing want deze ruimte is in een jaar alweer vol als er niks aan infra fysiek word verzwaard.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gezien de hoop modder op het land lijkt het dat door de druk eerst de waterleiding gebarsten is en toen daardoor de grond zacht geworden, die tijd is er wel die dingen rijden niet zo hard.

Op 11 september 2022 08:35:34 schreef rwk:
Gezien de hoop modder op het land lijkt het dat door de druk eerst de waterleiding gebarsten is en toen daardoor de grond zacht geworden, die tijd is er wel die dingen rijden niet zo hard.

En het opperhoofd waterkraan dichtdraaien had die dag een snipperdag 8)7

Terug naar het topic.
Als NS zoveel schade had, moeten er enorm grote stromen gelopen hebben. Daardoor zijn er in het lichtnet waarschijnlijk wel stroomonderbrekingen geweest en schade door zelfinductie pieken van de transformatoren. Hoeveel fabrieken en particulieren hebben daardoor schade gehad?

ik zou denken dat ze dronten afgeschakeld hebben toen de kabels over het spoor lagen. echter heeft die 150KV verbinding meerdere lijnen in de masten hangen. kan dus zijn dat er nog een lijn intact was. de dip is in het hele land te zien geweest in de log bestanden, maar geen uitval afgezien van die 300V piek nadat de sluiting wegviel en de regeltransfo's tijdens die sluiting de spanning omhoog hadden geregeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Op 11 september 2022 09:32:12 schreef buzzy:

Als NS zoveel schade had, moeten er enorm grote stromen gelopen hebben.

Als de kabels aan de hoogspanningsmasten doorzakken dan hebben daar extreme stromen gelopen. Als in VEEL meer dan waar het lijntje voor uitgelegd is.

evelo

Golden Member

Hoe groot zou de kortsluitstroom geweest zijn?

In wijkcabines zie ik al op de documenten waardes staan als 20.000A, 315MVA kortsluitvermogen.
Heel kortstondig natuurlijk.

Ik geloof dat in één van de interviews werd gesproken over dat er 6 a 7x de normale stroom gelopen heeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 11 september 2022 09:32:12 schreef buzzy:
[...]En het opperhoofd waterkraan dichtdraaien had die dag een snipperdag 8)7

Gezien de hoeveelheid modder wel ja, heb je mijn post wel gelezen of alleen om te trollen?
Vertel eens waar die modder vandaan kwam, zoveel heeft het niet geregend, laagste waterstand in de rijn sinds heugenis.

Op 10 september 2022 19:57:00 schreef Tidak Ada:
[...]Maar wel met mechanica en dat berust op natuurkundige wetten en priciepes.

Alsof 2 kranen op land vergelijkbaar zijn met twee kranen op afzonderlijke bakken op het water. Ik begrijp dat het in Alphen dus fout ging met dit soort "denkers".

mvdk

Golden Member

Op 11 september 2022 10:52:29 schreef evelo:
Hoe groot zou de kortsluitstroom geweest zijn?
(...)

Dan moet je op zoek gaan naar het nominaal vermogen van de 380/150kV trafo die die lijn gevoed heeft. Waarschijnlijk zo'n trafo die nu in de modder ligt.
Uit het vermogen kun je afleiden wat de nominaal stroom van het ding is. Tezamen met de kortsluitfactor kun je dan uitrekenen wat de kortsluitstroom op de secundaire aansluitingen is. Verderop word die kortsluitstroom kleiner, weerstand kabels en impedantie stroomspoelen telt ook mee.

Als er al word gesproken over 6 tot 7 keer de nominaalstroom, zou dat een trafo met kortsluitfactor 14, 15 13, 14 zijn.

evelo

Golden Member

Met kortsluitfactor bedoel je dan de Ucc?

Bij dergelijke grote transformatoren ligt de kortsluitstroom in verhouding dan veel lager ivgl met bvb een 400kVA transformator?

400kVA transfo = 577A nominale stroom, Ucc=4%

Icc=577×0,04=23kA op de klemmen van de transfo (afgeronde cijfers)

Dat is Inx40, veel meer dan Inx6 of 7.

Even geen rekening gehouden met tijdsduur, kabellengtes en alles wat er nog tussen transfo en de luchtlijnen zit.

Bij zo'n grote trafo ligt de kortsluitspanning ergens tussen 12 en 15%.

evelo

Golden Member

Dat wist ik niet.

Waar zit dan het verschil in constructie tussen een kleintje en een grote?

Wat zorgt er dan voor dat de impedantie van een grotere wikkeling anders is?

Op 11 september 2022 14:26:51 schreef evelo:
Dat wist ik niet.

Waar zit dan het verschil in constructie tussen een kleintje en een grote?

Wat zorgt er dan voor dat de impedantie van een grotere wikkeling anders is?

Weet niet waarom maar vermoed dat dit een spanning vs stroom dingetje is.
Bij gelijk blijvend vermogen en hogere spanning wordt de stroom lager waardoor je minder last hebt van verlies in de kabel en of wikkeling in de trafo.

Op 11 september 2022 11:09:43 schreef rwk:
[...]
Gezien de hoeveelheid modder wel ja, heb je mijn post wel gelezen of alleen om te trollen?
Vertel eens waar die modder vandaan kwam, zoveel heeft het niet geregend, laagste waterstand in de rijn sinds heugenis.

Niet om te trollen hoor, geenszins. Ik kan me voorstellen als je tot de ontdekking komt dat er een waterleiding gesprongen is, dat je zo snel mogelijk de boel afsluit. Het gebeurt ook wel in stedelijke gebieden, binnen de kortste keren heb je dan een krater van een paar meter doorsnede.

mvdk

Golden Member

Bij een 25kVA 13/0,4kVtrafo, veel toegepast op het platteland in ZA, zie je een kortsluitspanning van 2%.

Dat bij die grote trafo's die kortsluitspanningen zoveel hoger liggen, is bedoelt om de boel een beetje heel te houden in een geval zoals dit.
Hoe dat constructietechnisch zit weet ik niet. Vergeten te vragen, destijds.

Ik dacht dat het verschil zat in de verhouding tussen dikte en lengte van de ijzerkernen. Maar helemaal zeker weet ik het niet.
De bedoeling van die hogere kortsluitspanning is inderdaad om de effecten bij een kortsluiting binnen de perken te houden.

joopv

Golden Member

Op 11 september 2022 08:35:34 schreef rwk:
Gezien de hoop modder op het land lijkt het dat door de druk eerst de waterleiding gebarsten is en toen daardoor de grond zacht geworden, die tijd is er wel die dingen rijden niet zo hard.

Ik vraag me af of die waterleiding in klic staat. Als ze op daarop vertrouwt hebben voor dit transport...

mvdk

Golden Member

Er staat niets in KLIC. KLIC, die dienst, vraagt leidinggegevens bij kabel en leidingeigenaren op.
Meestal staan dienstleidingen/aansluitleidingen, niet in de hoofdleidingtekeningen.
Maar er zijn meestal wél aparte tekeningen/schetsen, beschikbaar. Je moet er alleen aan denken ze óók op te vragen.

Edit:
Maar waarom zouden ze een graafmelding moeten hebben gedaan? Ze waren niet van plan de grond te roeren..

De mensen van het waterleidingbedrijf worden verondersteld te weten waar de afsluiter ligt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 11 september 2022 16:49:59 (26%)

mel

Golden Member

Meestal weten ze dat wel. Hier in de straat hebben ze de waterleiding stuk gegraven toen ze de gasleiding vernieuwden.Ze kregen alleen de afsluiter niet dicht.....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 11 september 2022 10:41:36 schreef Sine:
Als de kabels aan de hoogspanningsmasten doorzakken dan hebben daar extreme stromen gelopen. Als in VEEL meer dan waar het lijntje voor uitgelegd is.

Precies. Volgens mij is het een 400 Ampère lijn en ging men bij de eerste schattingen al uit van 4 x Inom. Dergelijke lijnen kunnen namelijk korte tijd licht overbelast worden zónder dat dat problemen oplevert.
Ze weten precies bij welke stroom de leidingen wat verder doorzakken (en weer terug komen in hun oorspronkelijke vorm) en waarbij het punt bereikt wordt dat het doorzakken permanente schade oplevert.

Mijn docent meetkunde van m'n opleiding heeft dat verschil in kortsluitspanning ooit uitgelegd, maar ik weet niet meer hoe dat in elkaar stak. Dat ik daarnaast niet zo'n fan was van theorie en berekenen hielp niet mee ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 september 2022 11:19:52 schreef stortbak:
[...]

Alsof 2 kranen op land vergelijkbaar zijn met twee kranen op afzonderlijke bakken op het water. Ik begrijp dat het in Alphen dus fout ging met dit soort "denkers".

Kwestie van waar het zwaartepunt ligt en wat de massa van het onderstel van de kraan is.
Neem maar eens twee bakstenen van 5 kg. Bevestig een giek aan één van de twee stenen en hang de andere steen aan het eind van die giek. Blijft het zaakje overeind?

Het gaat hier over een trafo van 250.000kg!
Vindt eens een kraan met een basis van >>250 ton, die ook nog es op een drassige bodem kan staan.

SUCCES!!

Kijk je middelbareschool-mechanica maar es na....

Je hebt dus voor het evenwicht minstens twee kranen nodig. Drie is beter.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

En dan nog, stel dat je met enkele stevige telescoopkranen de transfo kan optillen. Waar ga je die dan weer neerzetten?

Kraanmachinisten zullen niet veel zin hebben om veel te manoeuvreren met dat ding er aan.

Er staan al genoeg filmpjes op youtube van kantelende telescoopkranen.

Ik denk dat de trafo eerst terug moet voor inspectie. Bij dit soort type hangt alles aan het deksel. De vraag is hoe hard de tik geweest is bij het omvallen.

de waterleiding kan ook al gebroken zijn toen de oude trafo over dit pad kwam. de bodem was verzadigd toen de nieuwe trafo kwam en daar ging het ding. als ik naar de slappe rijplaten kijk hoe los die liggen en scheef vraag ik me af wat ze wel hebben gedaan in die 1,5 jaar plannen. de plek waar de 2 kranen stonden was wel stevig genoeg, of zijn de kades steviger?

waar rook was, werkt nu iets niet meer