Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

ik heb altijd zomer en winter gereden, eigenlijk weinig last gehad van roest.
mijn eerste was een CB900 uit 1982 dacht ik (bol d'or), mijn 2de een CBR900RR uit 93. die is wel wat agressief in regen. iets teveel gas en vol wielspin op nat wegdek. sneeuw helemaal fun ermee.
nuja, van kleinsaf af zat ik met de MTB op slicks te rijden, en als het meer dichtvriest, reed ik daarop. schuiven en glijden was altijd dikke fun.

met beide eigenlijk weinig last gehad met accus, natuurlijk logisch als ze altijd rijden. altijd de CBR had toch vaak ellende met de spanningsregelaar. die connector warmde op en brande dan uit.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Turbokeu

Golden Member

Op 8 september 2022 12:49:25 schreef CrossFireX:
Geen idee dat CTEK zweeds merk was, ik heb die gekocht op aanraden van de technieker die aan mijn scooter werkt.

Goeie technieker! (waar is de thumbsup smiley?)

In de winter laat ik die meestal ook aan de accu hangen, dan staat ie veilig en heb je in de lente/zomer een verse accu.
Maar nu een keer vergeten en bijna een half jaar laten staan zonder opladen.

Ook meegemaakt.
Toen de eigenaar van de garagebox die ik huurde aan de overkant van de straat besliste om deze als bergplaats te gebruiken heb ik de Suzuki verhuisd naar de ondergrondse parking op het werk.
Daar was geen WCD in de nabijheid om de accu op peil te houden, zodoende was deze om zeep na een half jaartje.
Merendeels door vergetelheid want ik kon de accu makkelijk uitbouwen om thuis te onderhoudsladen.
Nu staat de Suzuki eindelijk (nu bijna 2jaar) thuis in de garage van onze woning in Lincent, met een nieuwe accu en continu aangesloten op de CTEK lader.
Ik heb er sindsdien nog niet mee gereden door problemen met gescheurde schouderligamenten (ik start hem wel wekelijks) maar ik hoop dat daar binnenkort verandering in komt.

Mijn scooter komt niet buiten als het regent of vriest. Heb je weinig aan van plezier en het is ook schadelijk voor jezelf en je motor zo een weer.

Idem hier
Ik heb trouwens geen winter-of regenkleding voor de motor en kletsnat of verkleumd thuiskomen is ook niet plezant.
Daarbij heb ik een hekel aan kuisen (mijn auto's zien enkel een carwash als ze vuil zijn, mijn motorfietsen kan/kon ik niet anders dan ze zelf kuisen).

Zeker bij nat weer, die witte lijnen en rioolput deksels op de weg. Ik spreek van schade en schande, gelukkig niet bij mijn nieuwe scooter.

Ik hou er ook niet van.
Met de ouderdom ben ik veel voorzichtiger geworden.
Als jongeling (jaren '70) was dat wel anders.
In die tijd was mijn motorfiets mijn enig vervoermiddel en reed ik ook door weer en wind, ijzel en sneeuw.
Ik heb toen vele schuivers meegemaakt, telkens met de nodige schade, blutsen en krassen.

En zwaarder wil ik niet, dat wordt al snel te lomp... Daarbij ben ik niet voor snelheid, maar rustig en relaxed toeren

Ik dacht dat je hier ergens het gewicht van je scooter vermeld had maar ik vind het niet direct terug.
Mijn Suzuki SV1000S weegt droog 189kg, rijklaar dus ietsje meer dan 200kg.
Ik denk dat je scooter ook zoiets of zelfs meer zal wegen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mijn scooter weegt droog 230Kg, maar het is dan ook een scooter. Ik zit comfortabel een zetel met rugsteun, groot windscherm, mijn benen en lichaam zijn nooit nat als het regent, enkel schouders en rug. Ik zit volledig achter de kuip van de motor.

Natte voeten zijn onmogelijk dat zit allemaal weg van weer en wind, ik zit als het ware in een soort kuip vooraan.

Update van mijn man: De scooter start met de accu, hij heeft het drie keer geprobeerd, slaat direct aan. :)

Deze scooter start eigenlijk op het ogenblik je op de knop duwt onmiddellijk.
Ik kan geen seconde noemen, want dit ding slaat aan op het moment van duwen op de start knop. Dat was bij de oudere modellen wel even anders.

Mijn oude suzuki Burgman was geen starter, is nooit goed geweest en veel spijt gehad van aankoop.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 9 september 2022 14:58:38 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 6 september 2022 21:12:30 schreef kris van damme:

twee dingen heb ik toen geleerd:

1) zwavelzuur maakt wel degelijk gaten in je kleren, ook al merk je dat eerst niet..

Zo kon ik in mijn studententijd de chemiestudenten herkennen. Spijkerbroeken met kleine gaatjes. Met de huidige mode lijkt het echter of iedereen scheikunde studeert :)

Anoniem

Op 7 september 2022 16:14:29 schreef Arco:
'Burp charge' is door NASA hoofdzakelijk ontwikkeld om de accu gezond te houden, niet om 'm te genezen... ;)

Ziehier the 'true story of the burp charge' (zogezegd door de NASA ontwikkeld voor wat meer geloofwaardigheid)

Eind jaren 60 nam ene W.Burkett patent op dit procédé omdat door de negatieve puls het afstoten van de gasbelletjes bij snelladen het verlies aan capaciteit zou compenseren.
Burkett was helemaal niet in dienst bij de NASA, maar was een particulier 'uitvinder'

Hij bood zn procédé aan bij General Electric, die onderzocht dit en kwam na uitgebreid testen tot de conclusie dat er geen bewijs was gevonden dat de negatieve puls enig voordeel bood.

Burkett kon zn product niet aan de straatstenen kwijt en vernieuwde het patent niet.

Omdat er nu niet meer voor moest betaald worden gooiden een aantal fabrikanten van laders zich er op. Profiterend van de onwetendheid van de meeste garagisten en autobezitters werd dit puur een verkoopsargument.

We moeten deze laadmethode dus als gadget classificeren.

Arco

Special Member

Nasa gelooft er toch wel in... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Paar keer met scooter rond gereden en na nachtje staan geeft de accu 12.66V.

Gered van de sloop, er zal zeker wel wat capaciteits verlies zijn, daar twijfel ik niet aan.

Maar mijn motor start weer en ik kan er weer de weg mee op, ligt nu aan druppellader zoals altijd. Dat zal ik nu niet meer vergeten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Met een beetje geluk kan je er nog een paar jaar mee voort.

Niet helemaal on-topic, maar wat voor scooter heb je nu? 650cc met een luxe zetel bovenop klinkt niet verkeerd. Ik heb nog geen motorrijbewijs dus mijn keuze is voorlopig beperkt tot een Piaggio MP3 als ik even wat gespaard heb... Maar ik wil dat rijbewijs wel binnen nu en een paar jaar op zak hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb deze van SYM, is van Taiwan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 12 september 2022 20:23:30 (63%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Ziehier the 'true story of the burp charge'

Wat ik eigenlijk al dacht loodzuur accu 's worden meestal gewoon geladen met CC en daarna CV en dat levert altijd een geladen accu op. Die belletjes vormen zich overal en steeds op een andere plaats. En misschien is dat juist goed dan kan dat stukje plaat als er een belletje zit juist even afkoelen ;).

Maat toch zonder dan het tegen onderzoek van General Elektric te kennen zou het laden dan zelf niet iets efficiënter kunnen zijn? Dus normaal heb je ca 120A nodig om 100Ah te laden en nu kan dat bv met 110Ah

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 12 september 2022 20:10:38 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Wat ik ook al gemerkt heb, als je er in slaagt zo een accu weer goed te krijgen en ze oplaad, dan laad dat eigenlijk niet zo veel bij.

Je moet ze na die opfrissing eens goed leeg trekken, en dan neemt ze veel veel meer lading op. Geen idee waarom dat zo is.

Heb ze met een stevige lamp ontladen tot 11V en daarna was die echt uren aan het laden. Daarna was de spanning in rust ook wat hoger, eerst had ik 12.55V en nu heb ik 12.67V. Ik zie geen schade van het zuur dat ik erbij gedaan heb, elke cel 1ml zuur, rest water.

Mooi dicht gemaakt en zit weer in de scooter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 12 september 2022 20:03:21 schreef CrossFireX:
Heb deze van SYM, is van Taiwan.

[bijlage]

Ik wist niet dat die ook relatief zware modellen hebben, maar dat is zeker iets om in gedachten te houden. Ik rij de laatste tijd regelmatig op een SYM Fiddle 2, een 50cc 50km/u model. Lijkt me best een betrouwbaar merk, zelfs al is de productie van de Fiddle kennelijk uitbesteed aan een fabriek op het chinese vasteland.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Wat ik ook al gemerkt heb, als je er in slaagt zo een accu weer goed te krijgen en ze oplaad, dan laad dat eigenlijk niet zo veel bij.

Ik vermoed dat dat door onbalans tussen de cellen komt en dat na een aantal keer ontladen, opladen en balanceren dat weer in evenwicht komt. Daarom is balanceren toch wel belangrijk dan gedraagt de accu zich meer als 1 geheel ipv een aantal losse cellen in 1 behuizing.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Toch een geslaagde actie, van 12.03V niet bruikbaar naar vandaag 12.70V bijna nieuw, in rust. :)
Mijn advies voor iemand anders, na de actie je accu een aantal keer goed ontladen en weer opladen, en ze zal je weer een tijdje dienen.
Of dat zuur er iets mee te maken heeft? Geen mens die het weet. Maar dat ontladen helpt duidelijk wel. Ontladen doe je met een auto koplamp, eentje trekt al gauw 4A. Bij zware accu twee lampen aan 8A, daar zweet je accu wel van. Laat dat maar gerust een aantal uur ontladen, maar hou wel de spanning in het oog. Ga zeker niet onder de 11V!

@maartenbakker;

Die scooter heeft ook handvatverwarming, usb aansluitingen en sigaretten pluggen. Een grote koffer achteraan onder zetel die omhoog klapt. Plaats voor 2 helmen.
Dus echt voorzien van comfort om overal rond te toeren! Zijsteun en kan ook op een peddel staan, waarbij achterwiel van de grond staat. Je kan er dan lekker op gaan zitten zonder probleem. En start niet als je zijsteun uitgeklapt is. Er is ook nog een beveiliging voor het contactslot en startmotor voor eventuele dieven... In plaats van het achterste rugsteun, kan je kiezen voor een grote extra koffer!

Zoek dat maar eens bij die dure snelheidsmotors...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Op 12 september 2022 13:05:31 schreef Arco:
Nasa gelooft er toch wel in... :)

Er zijn tal van artikels te vinden over reflex charging.
Ze komen allen tot hetzelfde besluit: werkt niet beter dan de klassieke laadmethodes .
Zelf de teslabo's van GE, toch een toonaangevend bedrijf konden geen enkel positief effect vaststellen.

Het zou me dus ten zeerste verwonderen dat de Nasa die om evidente redenen de lat wel heel erg hoog legt, daar anders zou over denken.
Het feit dat Burkett zelf zn patent niet verlengd heeft zegt genoeg.
Had NASA met hun superbudget, interesse getoond zou hij dat nooit gedaan hebben. Dat weerlegt meteen dat die laadmethode door Nasa zelf zou zijn bedacht.

Hieronder een link naar één van de vele artikeltjes hierover ter leering ende vermaek.

Https://www.vencon.com/pulse-charging-reflex-charging/

benleentje

Golden Member

Of dat zuur er iets mee te maken heeft? Geen mens die het weet.

Dat had niet gehoeven. Als je eerst gewoon enkel demi water had bijgevuld en dan het proberen te laden, dan had je dat nu gewoon geweten.

de lat wel heel erg hoog legt

Beyond the stars ;).

Ik ben blij dat je je onderzoek met ons gedeeld heb. En ik geloof je deze keer op je woord;) Dat het een niet bewezen niet beter werkende laad methode is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Je drukt je te voorzichtig uit. Niet bewezen is bijvoorbeeld omdat er onvoldoende geverifieerd onderzoek is naar gedaan. Hier is het net andersom.

Burkett neemt patent op zn laadmethode en GE is geinteresseerd, maar wil uiteraard weten of het wel werkt.
In hun labo's wordt de laadmethode uitgebreid getest en men stelt geen voordeel vast tov traditioneel laden.

Burkett vernieuwt zn patent niet en zn methode wordt gratis gecopieerd door producenten van batterijladers.

Was de Nasa geïnteresseerd en overtuigd van de werking, dan had Burkett natuurlijk nooit zn patent opgegeven, want hier viel een stapel dollars te verdienen.

Uiteraard zullen de verkopers van dergelijke laders wel een mooi verhaal klaar hebben om de meerprijs te verantwoorden.
"Een lader net zoals de NASA voor zn maanlander gebruikte, met zoiets komt je autobatterij de koudste winter door" :-)

Ik vergelijk het een beetje met de magnetische waterontharders. Wie ze verkoopt blijft halsstarrig beweren dat het werkt.

Dat zuur dat Cross bijgevoegd heeft, was maar een klein beetje en heeft het begin van de laadcyclus wat makkelijker gemaakt. Of het op termijn een goed idee was? Oh, een oude batterij is geen groot verlies.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een lader net zoals de NASA voor zn maanlander gebruikte

Uitgerekend dié batterijen hoefden het maar een weekje vol te houden.
Ik vraag me trouwens af hoe ze onderweg geladen werden. Of deden ze dat bij die Venusiaan die al sinds 1941 een herstelwerkplaatsje in de Zee van de Rust heeft? Dat zou meteen de herziene landingsplaats van de Eagle verklaren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
benleentje

Golden Member

Niet bewezen is bijvoorbeeld

Je hebt gelijk, ik was wat gehaast met mijn formulering.

Ik vraag me trouwens af hoe ze onderweg geladen werden.

Hadden ze niet ook een andere chemische energie bron?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 13 september 2022 19:24:10 schreef grotedikken:
Dat zuur dat Cross bijgevoegd heeft, was maar een klein beetje en heeft het begin van de laadcyclus wat makkelijker gemaakt. Of het op termijn een goed idee was? Oh, een oude batterij is geen groot verlies.

Sinds wanneer heb je zuur nodig om een batterij op te laden ? ( behalve een nieuwe die nog niet gevuld is met vloeistof ) .

Op 14 september 2022 00:01:55 schreef Lead Acid:
[...]
Sinds wanneer heb je zuur nodig om een batterij op te laden ? ( behalve een nieuwe die nog niet gevuld is met vloeistof ) .

Op 6 september 2022 10:30:07 schreef CrossFireX:
Ik heb dat zuur nu toch staan, ik heb in iedere cel precies 1 ml zuur gedaan.

Zuur heb je niet nodig, maar 1 ml per cel zal toch weinig schade aanrichten.

Op 13 september 2022 19:49:17 schreef Frederick E. Terman:
[...]Uitgerekend dié batterijen hoefden het maar een weekje vol te houden.
)

Maar dan nog is het stom om ze niet "in situ" oplaadbaar te maken. Des noods met "external power". Voor je het weet zit er een klep vast of heb je een lekje waardoor je lancering uitgesteld moet worden. En dan zou het suf zijn als je dan je raket weer helemaal uit mekaar moet gaan halen.

Op Apollo durf ik te wedden dat ze de accus gewoon opladen met de energie uit de brandstofcellen. Je wilt niet dat de astronauten dood gaan als zeg de brandstofcellen 1 uur van iedere 24 uur uitvallen. Dan moet je die tijd gewoon overbruggen op de accus. En niet op dag2 er achter komen dat nu de accu definitief leeg is.

Richard Feynmann heeft in het Challenger rapport geschreven dat NASA te graag wil lanceren. Gewoon doorgaan terwijl er duidelijke hints zijn dat er iets niet pluis is. Dat heeft Challenger gekost. Dat heeft Columbia gekost. Dat gaat de SLS kosten. Ze blijven maar doorgaan: "Mwah, zonder nog een test kunnen we best lanceren". Dat was na de eerste "wet dress" al. Dat blijkt na de tweede ook geweest te zijn ("we didn't get to engine chill on the wet dress rehearsal"). En nu dus willen ze met een accu waarvan de levensduur al een factor 3 is opgerekt nog eens een factor 2 halen omdat ze hem onhandig gemonteerd hebben... Als lancering 1 goed verloopt is er maar 1 uitkomst mogelijk: Dan gaat het bij de 2e, 3e of 4e fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Bij de laatste lanceerpoging van SLS had men bij het vullen van de waterstoftank de vuldruk te hoog laten oplopen, waardoor er een afdichtring scheurde.
Hierdoor ontsnapte vloeibare waterstof, slordig...

Nog slordiger was de 'oplossing' die ze probeerden: ze hoopten dat door vullen op lagere druk en snelheid de scheur wel zou dichten met ijs door de lage temperatuur.
(griezelige 'fix' voor een professionele club, het werkte ook niet en de SLS is nu weer terug naar het VAB gebouw om uit mekaar te halen, volgende poging op zijn vroegst half oktober)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 14 september 2022 00:01:55 schreef Lead Acid:
[...]
Sinds wanneer heb je zuur nodig om een batterij op te laden ? ( behalve een nieuwe die nog niet gevuld is met vloeistof ) .

Het is bekend dat een langdurig en/of te diep ontladen startaccu vaak een dermate hoge inwendige weerstand heeft dat een normale lader die niet meer kan bijladen.
De oplossing is dan een heel kleine constante stroom door de accu jagen gedurende langere tijd totdat voldoende zuur vrijgemaakt is om het normale laden terug mogelijk te maken.
Cross heeft dat omzeild door een klein beetje zuur toe te voegen,niet de gebruikelijke methode, maar het werkte wel. En zoals Ohm Pi terecht opmerkte 1ml zuur zal het verschil niet maken.

@arco, kortom Nasa zijn een bende knoeiers. Hadden ze nu maar dat reflexladen
doorgezet, dan stond er vandaag al een astronaut op Pluto. ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 september 2022 08:23:18 schreef rew:

Uitgerekend dié batterijen hoefden het maar een weekje vol te houden.

Maar dan nog is het stom om ze niet "in situ" oplaadbaar te maken. Desnoods met "external power".

Met 'volhouden' bedoel ik: niet kapotgaan. De bruikbare levensduur als accu. Dat 'weekje' was gechargeerd natuurlijk, maar de maanreis duurde een weekje. :)
Geladen werden de batterijen vanuit de brandstofcellen van de command module, las ik inmiddels. In de command module zelf waren twee kleine accu's, blijkbaar inderdaad alleen om hikjes of schakelen te overbruggen. De maanlader (LM) had geen brandstofcellen maar alleen grote accu's, die na het loskoppelen van de command module niet meer geladen konden worden.
In het Apollo-13 verhaal werden, na het kapotgaan van de brandstofcellen, de CM-batterijtjes als noodgreep bijgeladen uit de grote LM-batterij. Een interessant detail is hoe ze daarvoor de bedrading van de 'bus' (kabelboom, zeg maar) moesten wijzigen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org