Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Tidak Ada

Golden Member

Twijfelachtig.
Je zou dan verwachten, dat ook in andere EU en westerse landen dit soort voorvallen zich zouden voordoen.
Ik heb daar tot nu toe niets van vernomen, ook niet in landen dichter bij het conflictgebied, wat meer voor de hand zou liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Hoe lang gaat het duren voor dat die trafo op zijn plaats staat?

Als die trafo ernstig beschadigd is dan moet hij terug naar de fabriek.

rob040

Golden Member

Is zo'n trafo nog gevuld met olie?

mvdk

Golden Member

Ja, zo'n trafo is gevuld met olie. En ja, die gaat terug naar de fabriek. Zeg ik zomaar, niet dat ik er verstand van heb, maar alles heeft een beetje anders gelegen dan bij normaal bedrijf. Ook dat in het water liggen is niet goed.
Maar eerst een klus om em daaruit te krijgen.
Dat worden taaie gesprekken met het waterschap, want ik heb visioenen van bronbemaling en heel veel zand... ;)

Nee, tijdens transport zit er geen olie in.
Na de fabricage wordt zo'n trafo in de fabriek eerst drooggestookt om eventueel vocht er uit te krijgen. Dan wordt hij gevuld met olie en getest.

Als bij de test blijkt dat alles in orde is, dan wordt hij ontmanteld.
Olie er uit, koelers er af en doorvoerisolatoren er af. Alle openingen worden afgesloten met blindplaten en dan wordt de lucht in de trafo vervangen door droge stikstof. En zo gaat hij op transport.

Eenmaal op de definitieve plaats worden alle verwijderde onderdelen teruggeplaatst. Nieuwe olie er in en tenslotte nog een spanningstest.

Als je op een cirkel van zeg 250m om "het incident" alle sloten volplempt met ieder een vrachtwagen zand, en vervolgens je eigen polder begint (i.e. de waterspiegel verlaagt binnen de cirkel), dan zal toch: "Dit gaan we doen en we ruimen het ook weer op" voldoende moeten zijn, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

@KlaasZ: Dank voor de uitleg. Best bijzonder wat er allemaal bij komt kijken.

Op 13 september 2022 16:50:57 schreef rew:
Als je op een cirkel van zeg 250m om "het incident" alle sloten volplempt met ieder een vrachtwagen zand, en vervolgens je eigen polder begint (i.e. de waterspiegel verlaagt binnen de cirkel), dan zal toch: "Dit gaan we doen en we ruimen het ook weer op" voldoende moeten zijn, toch?

Lijkt me handiger een paar palen te slaan met een kraan erop en alles op het droge dijkje te zetten, die was al versterkt met ik dacht 300 vrachtwagens zand.

pa3gws

Golden Member

Het klusje zal zo 123 nog niet geklaard zijn.
En dan zal er vast nog wel de vraag komen wie gaat dat betalen.
En als er veel regen valt zakt hij misschien nog wel verder in het veen.
Dan is het een kwestie van zand er over. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Die regen hebben we harder nodig dan die trafo denk ik.

pa3gws

Golden Member

Op 13 september 2022 19:43:29 schreef rwk:
Die regen hebben we harder nodig dan die trafo denk ik.

:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Henry S.

Moderator

Op 13 september 2022 14:03:51 schreef rwk:
Wat ook nog kan is dat de waterleiding tussen de twee trafotransporten is gesaboteerd.
Volgens "het script" zal in de eindtijd ons het dagelijkse ontnomen worden, en het meest dagelijks lijkt mij elektra, dus Dronten en Friesland en Ukraine waar Putin centrales begint te beschieten staan dan niet op zichzelf.
De ramp op het hoogspanningsveld bij Amsterdam lijkt dan de generale test geweest.

Wat drink jij in je thee?

Op 13 september 2022 15:37:40 schreef rbeckers:
Hoe lang gaat het duren voor dat die trafo op zijn plaats staat?

Als die trafo ernstig beschadigd is dan moet hij terug naar de fabriek.

Het kan een paar weken duren, en misschien moet de trafo in stukjes terug naar de fabriek. En al komt deze in één geheel aan op de bestemming , dan ook moet deze helemaal geinspecteerd worden ivm inwendige schade.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 13 september 2022 20:24:18 (31%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

In stukjes terug zal niet gaan. De trafo bestaat uit een bak die geheel is gelast, en een bovendeksel waar het binnenwerk aan hangt.
De enige optie is hem weer rechtop zetten en zo vervoeren.
Doordat hij op zijn kant is gevallen zal er binnenin het een en ander ontzet zijn.

zolang dit gaande is, heeft dat station dus een stuk minder vermogen beschikbaar. als het neerkomt op een half jaar of meer dan zetten ze beter de oude trafo weer terug. die trafo is ook wel afwijkend mbt werkspanning, het noordelijke net heeft een 220KV/110KV ipv de meer gangbare 380KV/150KV netten. het station was 400MVA.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
revado

Honourable Member

Die oude trafo was toch defect?

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2022 16:49:52 schreef KlaasZ:
[.....]

Alle openingen worden afgesloten met blindplaten en dan wordt de lucht in de trafo vervangen door droge stikstof. En zo gaat hij op transport.

Eenmaal op de definitieve plaats worden alle verwijderde onderdelen teruggeplaatst. Nieuwe olie er in en tenslotte nog een spanningstest.

Wordt die stikdtof er in overdruk in gedaan? Lijkt me wel handig, vooral in verband met atmosferische drukverschillen.... Dan kan er vrijwel zeker geen vocht intrekken, tenzij diep onder water.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 september 2022 22:33:29 schreef Tidak Ada:
[...]
Wordt die stikdtof er in overdruk in gedaan? Lijkt me wel handig, vooral in verband met atmosferische drukverschillen.... Dan kan er vrijwel zeker geen vocht intrekken, tenzij diep onder water.

Hier zit wat onlogisch in.
Als het ding luchtdicht is maakt het niet uit of die stikstof er al dan niet met overdruk in gaat.
Als het ding niet luchtdicht is, dan maakt het ook niet uit, want de stikstof overdruk verdwijnt vanzelf :-)

overdruk kan wel nuttig zijn om te checken of het ding gasdicht is en blijft, misschien bedoel je dat?

Op 13 september 2022 21:10:59 schreef KlaasZ:
In stukjes terug zal niet gaan.

Laat dat maar aan Mammoet over. Die heeft de Kursk ook vanuit de diepzee in stukjes naar boven gehaald.

Anoniem

De SPMT´s op het ponton zijn van Mammoet, de SPMT´s op de dijk zijn van Wagenborg.

In de PR plaatjes van beide concurrenten zijn ze precies deze kleur rood. Aannemende dat deze foto echt is dan zou het haast kunnen dat wagenborg mammoet inhuurt voor de SPMT transporten en dat ze voor de PR fotos de boel gefotoshopt hebben om hun naam er op te hebben staan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

De kleuren zijn toevallig hetzelfde, die kleur is de huisstijl van Wagenborg/Reining/Nedlift en ook van Mammoet. Het is geen gevolg van photoshoppen.

Houd je toch niet vol met gevalletjes als dit, als er persfotografen zijn en die foto's maken en publiceren ga je het niet voor elkaar krijgen daar even een andere bedrijfsnaam op te plakken omdat je een gebakkie uit de pers wil houden.

Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2022 22:45:08 schreef kris van damme:
[...]

Hier zit wat onlogisch in.
Als het ding luchtdicht is maakt het niet uit of die stikstof er al dan niet met overdruk in gaat.
Als het ding niet luchtdicht is, dan maakt het ook niet uit, want de stikstof overdruk verdwijnt vanzelf :-)

overdruk kan wel nuttig zijn om te checken of het ding gasdicht is en blijft, misschien bedoel je dat?

Maakt wél uit. Er zit dan geen zuurstof meer in, die olieresten oxydeert en vooral geen waterdamp, wat later problemen kan veroorzaken.
Ding zal zéker luchtdicht zijn, want moet ook olie-dicht zijn als die er weer in zit.
Tijdns gebruik wordt de boel ook warm, de afdichting zal dus hemetisch moeten zijn, mede tegn het aanzuigen van vocht in perioden dat de trafo buiten werking is (denk maar aan kastjes met elktro buiten). Dat gaatje in die kastjes kan hier niet, want dan spuit op een warm moment de olie er uit.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

inderdaad ding komt niet in een geklimatiseerde schuur, zal voor uitzetten dan wel een expansietank of cilinder opzitten?

Anoniem

Ik bedoel deze; https://www.circuitsonline.net/forum/file/87075
en deze; https://www.circuitsonline.net/forum/file/87076
Bij Wagenborg is de kleur tussen de wielen zwart, bij Mammoet rood.
Conclusie, de transformator is na het ponton overgezet op een andere SPMT.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 14 september 2022 10:35:04 (37%)