Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

revado

Honourable Member

Je ziet er duidelijk een stikstofcylinder op gemonteerd zitten.
Daar zal met een reduceerventiel een constante overdruk mee in de trafo worden gehouden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Niet de eerste keer dat een transport van Wagenborg fout gaat. https://www.transport-online.nl/site/112252/dieplader-met-grote-tank-v…

Ik zou toch eerder mijn eieren in de schaal leggen bij Sarens.

Trafo gaat sowieso terug naar afzender of schroot. Wie durft die nog in gebruik nemen?

Olie droog houden is geen groot probleem. Wordt veelvuldig toegepast op citernes met hydrauliek olie. Op de citernes staat een patroon gevuld met silicagel en dagelijks wordt de olie door een ontvochtiger met nog een silicagel patroon gepompt.

Edit: Nog een filmpje met oa de berging van de citerne.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 14 september 2022 11:10:38 (12%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 14 september 2022 10:27:57 schreef ijzerhersteller:
Ik bedoel deze; https://www.circuitsonline.net/forum/file/87075
en deze; https://www.circuitsonline.net/forum/file/87076
Bij Wagenborg is de kleur tussen de wielen zwart, bij Mammoet rood.
Conclusie, de transformator is na het ponton overgezet op een andere SPMT.

Tel het aantal wielen per zijde... dat is ook al duidelijk anders, en makkelijker te zien dan eventuele kleuren (Die nog beinvloed kunnen zijn door schaduw)

Anoniem

Dat is duidelijk, maar er was even de vraag of SPMT's vermeerderd waren, of dat de trafo is overgezet. Het aantal wielen zegt dus niets.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 14 september 2022 11:11:47 (14%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Werken beiden niet gewoon samen? In de filmpjes die ik aanhaalde was het een vrachtwagen van Wagenborg als de zaak kapseisde. Wagenborg deed ook de berging en het transport ging verder met Mammoet. Is het niet toevallig welke SPMT er in beeld wordt genomen?

Bedrijven die zulke zaken doen gaan elkaar niet dood knijpen. Vandaag of morgen hebben ze elkaar nodig. Of ze zijn verweven met elkaar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Hensz

Golden Member

Op 14 september 2022 11:43:20 schreef buckfast_beekeeper:
Werken beiden niet gewoon samen?

Het heeft er alles van. Op de foto waarop de trafo van het ponton af gaat is het onderstel van Mammoet, maar de trafo staat op twee balken waar "Wagenborg" op staat.
Bij het Duitse transport staat de eerste tank op een Wagenborg-onderstel, de tweede (die dus nog overeind staat) op een onderstel van Mammoet.

Don't Panic!
rob040

Golden Member

Op 14 september 2022 10:27:57 schreef ijzerhersteller:
Conclusie, de transformator is na het ponton overgezet op een andere SPMT.

Je vraagt je af waarom dat dan weer is. Allemaal extra handelingen met risico's.

Henk H.

Golden Member

Ik denk dat met 250 ton (plus het gewicht van die SPMT's) van een kleine ponton afrijden ook geen pretje is.

Kleine ponton heeft weinig ballast mogelijkheden, zowel qua pompcapaciteit als tankcapaciteit, om mee te kunnen compenseren.

Op 14 september 2022 08:38:36 schreef Henk H.:
Houd je toch niet vol met gevalletjes als dit, als er persfotografen zijn en die foto's maken en publiceren ga je het niet voor elkaar krijgen daar even een andere bedrijfsnaam op te plakken omdat je een gebakkie uit de pers wil houden.

In dit geval zouden ze er helemaal niet rouwig om zijn als de naam van de ander in de krant zou komen te staan, toch? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hensz

Golden Member

Op 14 september 2022 13:56:16 schreef rob040:
Je vraagt je af waarom dat dan weer is. Allemaal extra handelingen met risico's.

Ik hou het erop dat men heeft geprobeerd om het gewicht over meer SPMT's te spreiden. Iets dat volgens mij maar beperkt kan.
De dag ervoor had men via dezelfde route de oude trafo weggereden, zonder problemen. Die trafo is misschien wel lichter geweest, maar zal toch ook een aanzienlijke druk op de ondergrond hebben uitgeoefend. Misschien ook wel genoeg om de waterleiding te laten springen. Die heeft dan weer 24u de tijd gehad om de ondergrond te verzwakken.
Komt bij dat je zo'n transport over zo'n ondergrond misschien wel niet twee keer achter elkaar kunt doen.

Dat Wagenborg en Mammoet best wel samenwerken blijkt mss ook wel uit dat bij dit transport de SPMT's van Wagenborg zijn, maar de power unit(?) (grote blok achterop) van Mammoet.

Don't Panic!
rob040

Golden Member

Wat me ook opvalt is dat er geen filmpje te vinden is waarin je de trafo ziet omvallen.

Op 14 september 2022 18:39:57 schreef rob040:
Wat me ook opvalt is dat er geen filmpje te vinden is waarin je de trafo ziet omvallen.

Kan censuur zijn. Kan ook niet interessant zijn. Wat is er saaier dan een traag rechtuitrijdend transport filmen? Dat is voor de filmer tijd voor een bak koffie. Daarna zou hij wel weer verder filmen bij het betere bochtenwerk, maar zover komt het niet. Hij kon net zijn filmtoestel aanzetten tijdens het vallen van de transformator.

rob040

Golden Member

Dat zal het wel zijn (oninteressant om vast te leggen). We zijn verwend met dat er bijna altijd wel ergens een camera aanstaat.

Op 14 september 2022 18:58:03 schreef ohm pi:
Kan ook niet interessant zijn. Wat is er saaier dan een traag rechtuitrijdend transport filmen? Dat is voor de filmer tijd voor een bak koffie. Daarna zou hij wel weer verder filmen bij het betere bochtenwerk, maar zover komt het niet.

Een beetje cameraman pakt dat ding uit tachtig hoeken en blijft in beweging zodat er later altijd een leuke montage van te knippen is. Tuurlijk, hij kan het rustiger aan doen dan bij een auto die met 50 km/u voorbijrijdt, maar een cameraman die niet constant bezig is met plekken zoeken voor zoiets, neem ik niet serieus ;)

Op 14 september 2022 18:58:03 schreef ohm pi:
Hij kon net zijn filmtoestel aanzetten tijdens het vallen van de transformator.

Dat is tegenwoordig ook bijna niet meer nodig: steeds meer professionele camera's bevatten buffer-recording. Zolang de camera aanstaat wordt er beeld en geluid weggeschreven naar vluchtig geheugen. Zodra echter de opnameknop ingedrukt wordt, wordt beeld en geluid volgens vooraf ingestelde tijd van vóór het indrukken van de opnameknop, óók opgeslagen. Dat is speciaal voor dit soort momenten een uitkomst. Maar als je als camera-bediener nét een andere positie opzoekt en je de camera dus niet op het hoofd-onderwerp gericht hebt, mis je het alsnog ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 september 2022 20:22:00 schreef weardguy:

[...]
Dat is tegenwoordig ook bijna niet meer nodig: steeds meer professionele camera's bevatten buffer-recording. Zolang de camera aanstaat wordt er beeld en geluid weggeschreven naar vluchtig geheugen.

pre-recording is er al een jaar of 20 en RTV noord had in 2009 al camcorders met die functie ingebouwd. Hoogst waarschijnlijk was de cameraman zich aan het verplaatsen voor een zijshot, zag ie het ding beginnen vallen en kon nog net oprichten voor het laatste stuk. gelukkig stond de man op wat afstand, anders zaten hij en zijn camera nu ook onder het veen..

Tidak Ada

Golden Member

Op 14 september 2022 18:44:41 schreef harry64:
Op 0.45. Niet heel duidelijk.
https://www.youtube.com/watch?v=BbDecnzI1kc

Het is weldegelijk héél duidelijk te zien op frame 0:44 t/m 0:47 eigenlijk alleen op 0:45 en 0:46 zo snel gaat het!
Als je het single frame bekijkt (bijvoorbeeld met VNC) kun je ht duidlijk zien. het lijkt er niet op dat het is gmonterd.

Nogmaals wat de SPMT's betreft: Op het ponton staan er twee sets NAAST elkaar. Die zijn later gekoppeld. Ik vermoed om voldoende trekkracht te hebben. De volle lengte past niet op het ponton.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Dat zijn weer andere SPMT's. Die op de ponton zijn van Mammoet 2 x 10 assen. Op de dijk zijn ze van Wagenborg, 16 assen totaal.

https://www.circuitsonline.net/forum/file/87075
Trekkracht lijkt het idd te zijn. In de specs op de site van Mammoet vind ik dat elke as 40 ton kan dragen en 22 ton trekkracht heeft. Je hebt dus al 14 assen nodig om 't ding nét aan van z'n plek te krijgen. Beetje reserve in de vorm van nog eens 2 assen is dus geen overbodige luxe. Op de ponton wilden kennelijk nog iets meer reserve én stabiliteit dat ze voor 2x 10 assen gekozen hebben.

Don't Panic!

Volgende trafo dus maar twee van die zelfrijdende platforms naast elkaar, paar op de juiste sterkte berekende stalen balken dwars eroverheen en daarop de trafo.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Met 2 naast elkaar geraken ze niet door het poortje en dient er ook meer te gebeuren over het beekje.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
mel

Golden Member

Ik denk eigenlijk dat Tennnet en Mammoet daar een oplossing voor moeten verzinnen..Laten wij maar kijken hoe ze het doen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 14 september 2022 23:12:10 schreef Tidak Ada:
Als je het single frame bekijkt (bijvoorbeeld met VNC)

Daarvoor is VNC niet nodig.
Gewoon het YouTube-filmpje bekijken op je pc, afspelen pauzeren (bv. met de spatiebalk), en dan met de ,< en .> toetsen kun je frame voor frame heen en weer. Geen Shift gebruiken, alleen komma of punt.
In dit filmpje zitten er 50 frames in elke seconde.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Wist ik niet. Ik ben niet zo'n YouTube kijker.
Anderszins een goeie tip!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
joopv

Golden Member

Als het ding neerkomt lijk je aan de bewegingen van de camera(man) te kunnen zien dat de grond fiks op en neer deint. Is dat een juiste waarneming, wat denken jullie? En wat zegt dat over de stabiliteit van de ondergrond?

Is er iemand die er in de buurt woont met een telelens? Ben benieuwd of het ding aan het wegzakken is. Misschien gaan historici over een paar duizend jaar zich het hoofd breken over wat ze nu weer in godsnaam gevonden hebben in de grond :)