Inschakelstroom scheidingstrafo

Ik heb een Carat scheidingstrafo tweedehands gekocht. 9,5 A 2200 watt ringkerntrafo. In serie met één van de binnenkomende 230V draden zit een plat rond onderdeeltje met 2 draden in en uit met de opdruk SL22R515. Op internet kom ik tegen dat dit een Thermistor zou zijn? Is dat bedoeld om de inschakelstroom wat te vertragen/af te vlakken? De eerste maal in het stopcontact vloog mijn zekeringautomaat/aardlek eruit. Met een lamp van 50 watt in serie met de ingang gaat het goed. ca 234V in en 227V uit (dus wat verlies).
Vraag 1: zal ik de SL22R515 eruit halen en een softstart voorschakelen?

Verder wil ik de trafo op mijn boot gebruiken. Meestal wordt de randaarde aan de kern van de trafo verbonden. Dat is hier niet het geval; de behuizing is geheel van rubber/bakeliet. De uitgang wordt niet geaard; wel één pool verbinden met de aarde van het schip en een aardlekautomaat.

Vraag 2: Zal ik de spindel waar de ringkerntrafo omheen zit toch maar met de walaarde verbinden? Voor het geval ooit sluiting in de wikkelingen zou plaatsvinden.

Ben heel benieuwd naar antwoorden. Alvast dank Mvg Jan

Arco

Special Member

Is een inrush current limiter. Na inschakelen en weer uitschakelen moet je wel een half minuutje wachten met aanzetten, anders vliegt inderdaad de zekering eruit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Thermistor: zie @Arco. Een andere naam is NTC.

--
De enige reden die ik ken om aan boord een scheidingstrafo te gebruiken, is dat je juist niets met de wal-aarde te maken wilt hebben. Dan moet je die wal-aarde dus ook niet met het schip verbinden.

Het schip is 'jouw aarde'. Door de ene uitgangsdraad aan het schip te aarden, en door een aardlekautomaat te gebruiken, is je installatie nu hetzelfde als een gewone huisinstallatie.

Als de trafo zelf onbereikbaar in een doos van isolatiemateriaal zit, is het voor jouw veiligheid niet meer zo belangrijk of je de kern aardt. Doe je het wel, dan zou ik dat voor de duidelijkheid van de installatie ook aan het schip doen. Vermeld ook ergens op of bij de trafo dat het zo zit.
e: Aan de andere kant, als de wikkeling voor de walkant het dichtste op de kern zit, zou het een voordeel zijn als bij een sluiting naar de kern, de walstroom-aardlek eruit zou gaan.
Maar je kunt ook allerlei andere wikkelsluitingen verzinnen. Volgens mij is het in dit geval (met de trafo in die geïsoleerde doos, zodat je er niet aan kunt raken) lood om oud ijzer.
Wie weet dit precies?

Je zult verder naar beneden misschien reacties lezen als 'je mag niks aarden'. Die discussie gaat over een heel ander gebruik van scheidingstrafo's.
In jouw geval echter heb je aan boord een installatie gecreëerd die hetzelfde is als die in een gewoon huis. Beschouw het schip als je aarde, en alles werkt hetzelfde als thuis. Gebruik dus ook wél een aardlekschakelaar/automaat, maar dat doe je al.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Als je toch een ICL wilt gebruiken zou ik er eentje met hogere 'koudweerstand' nemen. (bestaande is 2.5 Ohm, onderstaande is 20 Ohm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, dank voor de info. Dus de SL22R515 werkt als een inschakelvertraging. Bij de eerste keer inschakelen vloog de zekering er al uit. Dan deze verwijderen en een softstart ervoor zetten? Of laten zitten en toch een softstart erbij?

En Frederik, ook dank voor de reactie. Zeker ben ik met je eens dat bij volledig geïsoleerde trafo er geen wal aarde aan hoeft. Maar ik vroeg dit omdat er wellicht ooit sluiting in de wikkelingen van de ringkerntrafo zou kunnen optreden en dan wellicht walstroom doorkomt. Of is dat (bijna) ondenkbaar en maak zie ik beren op de weg die er niet zijn of komen?

Overigens: ik heb al veel gelezen over de scheidingstrafo aan boord van schepen. En daar komt ook het advies om de walaarde wel door te koppelen als het schip op de wal ligt. Waarschijnlijk omdat dan het probleem van de galvanische corrosie niet speelt en aarde dan altijd veiliger is. Lijkt me echter niet nodig bij toepassing van de scheidingstrafo.

mvg Jan

Arco

Special Member

Wat voor zekering gebruik je? (zelfs met de ICL ervoor is de opstartstroom nog steeds aanzienlijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frederick (excuus voor de eerste maal je naam verkeerd spellen). Je schrijft:
e: Aan de andere kant, als de wikkeling voor de walkant het dichtste op de kern zit, zou het een voordeel zijn als bij een sluiting naar de kern, de walstroom-aardlek eruit zou gaan.
Maar je kunt ook allerlei andere wikkelsluitingen verzinnen. Volgens mij is het in dit geval (met de trafo in die geïsoleerde doos, zodat je er niet aan kunt raken) lood om oud ijzer.

Dat beantwoordde al deels mijn vraag. Had ik niet goed en te snel gelezen. Sorry. Mvg Jan

Op 16 september 2022 14:46:33 schreef Arco:
Wat voor zekering gebruik je? (zelfs met de ICL ervoor is de opstartstroom nog steeds aanzienlijk)

Ik bedoel gewoon de aardlekautomaat uit de huisinstallatie. 16A 30 mA.
Mvg Jan

Arco

Special Member

Aardlek hoort er eigenlijk helemaal niet uit te gaan, of er moet een zwaar netfilter voor zitten.
Je kunt zoals gezegd een andere thermistor nemen, bestaande is koud wel heel laag (2.5 Ohm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 september 2022 16:18:39 schreef Arco:
Aardlek hoort er eigenlijk helemaal niet uit te gaan, of er moet een zwaar netfilter voor zitten.
Je kunt zoals gezegd een andere thermistor nemen, bestaande is koud wel heel laag (2.5 Ohm)

Het is een dubbelpolige schakelaar van Holec met daarop 0,03 A en B16. Dat noem je, als ik het goed heb, een aardlekautomaat? Zo niet excuus voor de verwarring.
De trafo heeft een 2 polige stekker naar het stroomnet en geen randaarde omdat alles in die rubber/bakelieten kast zit. Dus het is niet de aardlek maar een strromstoot die kennelijk over de 16A komt, of een zwakke zekering daarin. In veel jachthavens is trouwens minder dan 16A aanwezig.
Mvg Jan

Arco

Special Member

Met een aardlekautomaat slaat die inderdaad uit, omdat het een combi is...
Met de bestaande thermistor kun je makkelijk nog over de 16A heen komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 september 2022 14:40:35 schreef Arco:
Als je toch een ICL wilt gebruiken zou ik er eentje met hogere 'koudweerstand' nemen. (bestaande is 2.5 Ohm, onderstaande is 20 Ohm)

[bijlage]

Gezien ook het laatste bericht over de uitschakelende aardlekautomaat:
Is het voldoende om een ICL van 20 ohm te nemen? Of mijn eerdere plan om de ICL te vervangen door een softstart. Die staan o.a. bij Amazon voor ca 19 euro. Tweedraads of driedraads. Ik opteer voor de 3 draads.

https://i.postimg.cc/zvd97HXk/softstart.jpg

amador

Honourable Member

Ik had dezelfde trafo hetzelfde probleem (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/156726) en met de door Arco voorgestelde MS325R020 van Ametherm werkt het nog steeds goed. Wel is de trafo secundair onbelast als die ingeschakeld wordt, misschien dat dat nog verschil maakt.

Op 16 september 2022 14:40:35 schreef Arco:
Als je toch een ICL wilt gebruiken zou ik er eentje met hogere 'koudweerstand' nemen. (bestaande is 2.5 Ohm, onderstaande is 20 Ohm)

[bijlage]

Wordt een ICL erg warm? De bestaande hangt gewoon in de lucht zonder een koellichaam.

Op 16 september 2022 17:26:58 schreef amador:
Ik had dezelfde trafo hetzelfde probleem (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/156726) en met de door Arco voorgestelde MS325R020 van Ametherm werkt het nog steeds goed. Wel is de trafo secundair onbelast als die ingeschakeld wordt, misschien dat dat nog verschil maakt.

Leuk, ik heb precies dezelfde Carat scheidingstrafo. Voor het uitproberen zonder dat de stroom telkens uitvalt heb ik er even een lamp van 50 watt tussen geplaatst. Wel valt me op dat als er ca 234V ingaat er 227V uitkomt. Dus redelijk wat verlies.

Nu nog even kijken of ik die zwaardere ICL neem of de softstart.

Arco

Special Member

Ja, die ICL wordt warm. (da's ook de bedoeling)
Een koellichaam erop mag nooit, dan kan hij zijn werk niet doen (en dat werk is nu eenmaal warm worden... ;) )

Wel valt me op dat als er ca 234V ingaat er 227V uitkomt.

Heb je hem niet verkeerd-om aangesloten? (beide wikkelingen zijn niet gelijk namelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wil je de trafo in de optimale veilige modes gebruiken, moet je de trafo op de wal plaatsen en de wal spanning niet aan boord brengen.
Eventueel kun je isolatie beveiliging toepassen zoals bij aggregaten ook gebeurd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
joopv

Golden Member

2,5 ohm is te laag, 20 is m.i. te hoog. Iets van 10 ohm lijkt me geschikter.

Arco

Special Member

10 of 20 Ohm maakt weinig uit: beiden hebben een 'hete' weerstand van iets meer als 0.1 Ohm (Alleen de 20 Ohm heeft een lagere inrush...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 16 september 2022 14:43:51 schreef jkab:
Dus de SL22R515 werkt als een inschakelvertraging.

Nee alleen inschakelstroom begrenzing!
Daardoor warmt hij op en krijgt een lagere weerstand.

Op 16 september 2022 17:27:21 schreef jkab:
De bestaande hangt gewoon in de lucht zonder een koellichaam.

Er moet ook geen koellichaam op ze moeten warm worden om een lage weerstand te krijgen en te houden!
Die 20Ω NTC mag maximaal 192 °C worden bij zijn maximale stroom.
De NTC die je nu hebt maximaal 172 °C.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 16 september 2022 19:14:56 schreef Arco:
10 of 20 Ohm maakt weinig uit: beiden hebben een 'hete' weerstand van iets meer als 0.1 Ohm (Alleen de 20 Ohm heeft een lagere inrush...)

Hij moet wel warm genoeg worden als de inrush current voorbij is, om zijn lage weerstand te behouden.

Die 20 Ω zou weleens teveel kunnen afkoelen en een (te)hoge weerstand zijn bij onbelaste trafo.
Wordt de trafo dan belast, dan gaat het verwerkte vermogen in de NTC weer oplopen door opwarming.
Altijd een NTC met een zo laag mogelijke "koud weerstand" kiezen die goed is om de zekering heel te houden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zet een draadgewonden weerstand van 47Ω/10W in serie met de primaire.
Sluit op de secundaire een 220VAC relais aan.
Laat dit relais de weerstand kortsluiten.
Wanneer het relais aantrekt is de inschakelpiek al voorbij.

Op 16 september 2022 19:52:26 schreef vergeten:
[...]Hij moet wel warm genoeg worden als de inrush current voorbij is, om zijn lage weerstand te behouden.

Die 20 Ω zou weleens teveel kunnen afkoelen en een (te)hoge weerstand zijn bij onbelaste trafo.
Wordt de trafo dan belast, dan gaat het verwerkte vermogen in de NTC weer oplopen door opwarming.
Altijd een NTC met een zo laag mogelijke "koud weerstand" kiezen die goed is om de zekering heel te houden.

Ook dank. Maar wat denkt men over de genoemde sofstart ipv de NTC?
mvg Jan

vergeten

Golden Member

Kan ook mits die geschikt is voor inductieve belastingen.

Ik ken die KR-009 niet, maar hij zal waarschijnlijk intern met een TRIAC werken die zit er dus altijd nog tussen, een relais met een stevig relais-contact lijkt mij beter.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Mij lijkt de door OXO aangedragen oplossing de beste. Robuust, betrouwbaar.