Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

mel

Golden Member

Geen UFO maar een ULD(ongeindentificeerd Liggend Ding) :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is mijns inziens een geluk bij een ongeluk dat die dingen olieloos vervoerd worden. 250 ton ijzer en koper is niet niks - mijn eerste auto was 340 keer zo licht - maar ik lees dat er ook meerdere kubieke meters olie in gaan. Maar hoe is zo'n trafo dan opgebouwd? Heeft iemand daar een leuke tekening van?

mvdk

Golden Member

Heeft iemand daar een leuke tekening van?

Effe googele, he...

Power transformer. Zitten wel plaatjes bij met het inwendige..

Op 15 september 2022 13:05:09 schreef joopv:
Misschien gaan historici over een paar duizend jaar zich het hoofd breken over wat ze nu weer in godsnaam gevonden hebben in de grond :)

Nee hoor, ze vinden gewoon dit topic want wat eenmaal op internet staat gaat er nooit meer af.

Op 15 september 2022 14:28:25 schreef NordRack2:
Het is mijns inziens een geluk bij een ongeluk dat die dingen olieloos vervoerd worden. 250 ton ijzer en koper is niet niks

Bij een trafo van 250 ton kun je er vanuit gaan dat er minstens 100 ton olie in gaat. Belangrijkste reden waarom ze zonder olie vervoerd worden, anders wordt het ding nog zwaarder.

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 september 2022 14:28:25 schreef NordRack2:
Het is mijns inziens een geluk bij een ongeluk dat die dingen olieloos vervoerd worden. 250 ton ijzer en koper is niet niks - mijn eerste auto was 340 keer zo licht - [....]

Had je soms een eend ? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 september 2022 13:05:09 schreef joopv:
En wat zegt dat over de stabiliteit van de ondergrond?

Daar heb je het filmpje toch niet voor nodig? Op de foto is al duidelijk zichtbaar dat de grond onder de druk zo goed als vloeibaar is geworden en toen is de boel omgekieperd. Dat "vloeibaar worden" doet grond niet zomaar. We vertrouwen daar zodanig op dat we huizen daar op durven te bouwen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 september 2022 22:56:57 schreef kris van damme:
pre-recording is er al een jaar of 20 en RTV noord had in 2009 al camcorders met die functie ingebouwd.

Echt, 20 jaar al? Dat lijkt me optimistisch.
Nu weet ik wel dat JVC er geloof ik pas in 2011 of zo mee begon, maar daar pas net in het nieuwe millennium digitale opnames zonder bewegende delen gemeengoed werden, vind ik 20 jaar wel wat lang.

Op 14 september 2022 22:56:57 schreef kris van damme:
Hoogst waarschijnlijk was de cameraman zich aan het verplaatsen voor een zijshot, zag ie het ding beginnen vallen en kon nog net oprichten voor het laatste stuk.

Natuurlijk was 'ie zich aan het verplaatsen ;)

Op 15 september 2022 13:05:09 schreef joopv:
Als het ding neerkomt lijk je aan de bewegingen van de camera(man) te kunnen zien dat de grond fiks op en neer deint. Is dat een juiste waarneming,

Nee, dat lijkt mij eerder een cameraman die haasje repje de camera draait naar het punt van interesse en de opname start en daarbij de camera even verzet op z'n schouder of paniekerig 'heb ik wel zus of zo ingeschakeld/loopt 'ie wel?' controleert door even z'n gezicht van de zoeker af te halen en naar rechts op z'n camera te kijken.

Het omvallen van de trafo kan nooit zo'n enorm effect op het beeld hebben bij een dergelijk shot. Dat je het in de grond zal voelen, wil ik wel geloven. Een gemiddelde vrachtwagen die 30 kilometer per uur of sneller rijdt kan de grond al enorm doen trillen, dus dan kan je wel begrijpen wat je voelt als 230 ton metaal met een klap 'vaste' grond ontmoet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

siemens heeft prorail zeker gebeld met de verwachte levertijden van de nodige onderdelen, en er stond nog een gasturbine voor de export in de weg :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 september 2022 19:14:22 schreef Henry S.:
Treinverkeer tussen Lelystad en Dronten pas vanaf december hervat

de uitspraak van de prorailman dat ze eventueel "creatief" te werk zullen gaan (als het materiaal niet tijdig toekomt) vind ik niet echt geruststellend. Hoe creatief te kaderen in een omgeving waar alles aan normen moet voldoen... of bedoelt ie dat ze er een kunstenaar gaan bijhalen die de ontbrekende delen met legoblokjes aanvult? :-)

Op 15 september 2022 16:23:47 schreef weardguy:
[...]
Echt, 20 jaar al? Dat lijkt me optimistisch.
Nu weet ik wel dat JVC er geloof ik pas in 2011 of zo mee begon, maar daar pas net in het nieuwe millennium digitale opnames zonder bewegende delen gemeengoed werden, vind ik 20 jaar wel wat lang.

was even zoeken, maar de eerste (pro)camcorder zonder bewegende delen en met prerecording werd in 2003 aangekondigd en verscheen in 2004 op de markt. was deze: https://www.spectratech.gr/en/product/11749/Panasonic_AJ-SPX800E

[Bericht gewijzigd door kris van damme op donderdag 15 september 2022 23:46:54 (32%)

EricP

mét CE

de uitspraak van de prorailman dat ze eventueel "creatief" te werk zullen gaan (als het materiaal niet tijdig toekomt) vind ik niet echt geruststellend.

Ben je dan wel gerust gesteld als het aan de ene of andere norm voldoet? Want dan is het in jouw optiek opeens onfeilbaar ofzo?

Je kunt prima tot de spullen er wel zijn wat inleveren in een aantal situaties. Een 'voeding' te weinig? Dan kan er op dat stuk een trein minder optrekken / rijden / geen zware vrachttrein rijden.
Een kabel te dun? Zet 2 dunnere parallel - niet heel ongebruikelijk omdat de gewenste dikte zo nu en dan gewoon onhanteerbaar wordt.
Een stuk 'beveiligingshardware' wat ontbreekt? Maak de 'blokken' groter, dan kun je met minder toe (en ja, dat is onhandig...).
Daarnaast als ze op dit traject PLC merk X gebruikt hebben en dat is op het moment niet snel genoeg leverbaar en op een ander traject merk Y, dan zou het zomaar kunnen dat het hier ook opeens merk Y gaat worden. De identieke situatie krijg je toch niet meer terug.

Op 16 september 2022 06:02:12 schreef EricP:
Een stuk 'beveiligingshardware' wat ontbreekt? Maak de 'blokken' groter, dan kun je met minder toe

Ook mijn idee. Tussen Swifterbant en Dronten zie ik 9 blokken. Daar kun je er 3 van maken. Scheelt 5 minuten in de opvolgingstijd van treinen. De beveiliging is daar nu ook uitgelegd om links te kunnen rijden. Als je dat voorlopig laat vervallen scheelt dat ook weer hardware.

Tidak Ada

Golden Member

Overhevelen/lenen van materiaal van 'dode' of 'slapende' trajecten kan er ook bij horen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien denk ik te simpel, maar ik zie even niet waarom er niet tijdelijk een dieseltje oid zou kunnen rijden.

Het betreffende traject is overwegvrij, dus naar mijn mening kan dat stuk toch gewoon gereden worden. 'Gewoon' 1 trein tegelijk, volgende pas als de eerste het defecte vak verlaten heeft.

Desnoods een dieselloc laten pendelen, heen, afkoppelen en aan een electrische loc weer door, naar andere spoor, treinstel daar oppikken en weer terug

mel

Golden Member

Neem dan gelijk een stoomloc, met de brandstofprijzen tegenwoordig :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Op 16 september 2022 10:23:10 schreef KlaasZ:
[...]Ook mijn idee. Tussen Swifterbant en Dronten zie ik 9 blokken. Daar kun je er 3 van maken. Scheelt 5 minuten in de opvolgingstijd van treinen. De beveiliging is daar nu ook uitgelegd om links te kunnen rijden.

Ik zou er één blok van maken. Het is een kwartiertje rijden. Als de trein in Dronten is aangekomen passagiers uit- en in laten stappen, kop maken en weer terug naar Lelystad. En weer vv.
Als je zorgt dat er maar één treinstel is, kán het ook niet fout gaan, dus je hebt misschien aan beide kanten iemand nodig die in de gaten houdt dat er geen treinen van 'buiten' het traject op gaan. Verder geen 'hardware' voor nodig. :D

Don't Panic!

Op 16 september 2022 14:16:34 schreef Hensz:
Verder geen 'hardware' voor nodig. :D

Precies.
Alleen zuinig zijn op de spoorwerkers.

Hensz

Golden Member

Dat ook. Men kan ook makkelijk aan de andere kant gaan rijden dan waar gewerkt wordt, er is maar één trein op 't spoor! Hek tussen de beide sporen zodat niemand per ongeluk op het verkeerde spoor raakt.

Don't Panic!

Locale economie, lopend of op fietsje naar school en werk scheelt veel tijd kosten en energie, hoeft die trein niet meer te rijden en kan meteen de centrale en hoogspanningsleiding lichter en zijn we die trafo in friesland niet meer nodig, ook hoeven al die elektrische autos niet opgeladen of zelfs niet gebouwd te worden, minder benzine en vooral diesel voor al die vrachtwagens die elke dag als een muur over de snelweg schuiven.

Met locale economie ken je elkaar en kun je ook ruilhandel doen, dat scheelt ontzettend veel belasting.

mvdk

Golden Member

Op 16 september 2022 14:16:34 schreef Hensz:
[...]
Ik zou er één blok van maken.
(...)
:D

U allen is veels te optimistisch. Mag allemaal niet van IL&T.

Op de Betuwe goederenspoorlijn zou dat óók makkelijk kunnen. Ze laten die treinen liever door Brabant denderen.

Het begint een lang warrig verhaal te worden van feitelijk 3 topics met hoogspanning als gemeenschappelijke factor, en één als gevolg van een ander. Het springt van de hak op de tak.
De verzopen trafo in Friesland staat verder los van de anderen,kan deze los van de anderen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 16 september 2022 14:16:34 schreef Hensz:
Als je zorgt dat er maar één treinstel is, kán het ook niet fout gaan, dus je hebt misschien aan beide kanten iemand nodig die in de gaten houdt dat er geen treinen van 'buiten' het traject op gaan. Verder geen 'hardware' voor nodig. :D

Precies. Maar NS is absoluut niet in staat om dit soort oplossingen te bedenken en uit te voeren.

Als je gewoon een random "storing" van de afgelopen jaren als "case" neemt en dan gaat bedenken: Wat had er beter gekund, hadden we iets kunnen verzinnen zodat we hadden kunnen doorrijden? Dit pendelen is dan bijvoorbeeld een oplossing voor "wisselstoring". Heb je dubbelspoor kan je evt gewoon met twee treinstellen op twee sporen pendelen als het traject een te lage frequentie zou krijgen met maar 1 pendeltrein.

En door een tijdje dit soort dingen achteraf "voor te bereiden" kan je een draaiboek klaar hebben liggen voor als het nog een keer gebeurt.

Maar gewoon al dertig jaar doen ze niets in die richting. Ieder jaar blaadjes op het spoor en zijn ze verrast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Het mag niet. Vraag t maar na.

Op 16 september 2022 15:02:00 schreef Hensz:
Dat ook. Men kan ook makkelijk aan de andere kant gaan rijden dan waar gewerkt wordt, er is maar één trein op 't spoor! Hek tussen de beide sporen zodat niemand per ongeluk op het verkeerde spoor raakt.

En dat mag dus niet. Als er op een spoor gewerkt wordt mag er op het naastliggende spoor geen trein rijden. Ook niet als er een hek tussen staat. Bovendien is dat naastliggend spoor nodig voor transport van werkmaterieel.

Pendelen met een dieseltje is ook niet aan de orde. Ze gaan eerst alles in orde maken en dan gaan de elektrische treinen gewoon weer doorrijden. Desnoods met wat minder blokken tussen de stations.