Inschakelstroom scheidingstrafo

vergeten

Golden Member

Zeker, nadeel: Als het relais-contact niet goed sluit, rookt de weerstand op.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
rbeckers

Overleden

Ik heb die inschakel stroom beperking met een relais ook.
Eventueel een clixon (temperatuur schakelaar) bij de weerstand zetten. Als het relais niet goed werkt dan wordt die weerstand erg warm.

een weerstand van 25W van ik dacht 18ohm zit hier in serie met de trafo, tijdrelais 3 sec parallel over de weerstand.

wat ook werkt, de trafo andersom aansluiten. de secundair als primair gebruiken. omdat die wikkeling niet direct op de kern ligt is de inschakelstroom ook lager.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 september 2022 17:26:58 schreef amador:
Wel is de trafo secundair onbelast als die ingeschakeld wordt, misschien dat dat nog verschil maakt.

Het klinkt tegenstrijdig, maar een trafo waar secundair al een belasting aan hangt heeft een lagere inrush dan een onbelaste.

Op 16 september 2022 21:28:54 schreef KlaasZ:
[...]Het klinkt tegenstrijdig, maar een trafo waar secundair al een belasting aan hangt heeft een lagere inrush dan een onbelaste.

Ook als het voedingen met gelijkrichters en elco's zijn?

Verder zou ik geen PTC maar NTC gebruiken om langzaam op te starten, en die na 0.5 sec of zo overbruggen.

Toevallig heb ik nu een bijna identiek probleem, alleen een beetje zwaarder.

Een jaren 90 machine van 3 fase 400 (380) V en 10 kW. Volledig gescheiden van het net met een trafo, 10kW, flink dus. En die knalt er de aardlek ook uit. Probleem is dat hij bij een 500 mA aardlekschakelaar het in Nederland wel goed deed, maar nu in Zweden staat waar alles achter 30 mA moet staan. Niet op te starten, knalt er altijd uit.

Heeft iemand ervaring met een trafo en inrush current limiter of softstarter? Het is wel anders dan een elektromotor.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 september 2022 17:41:42 schreef jkab:
[...]

Wel valt me op dat als er ca 234V ingaat er 227V uitkomt. Dus redelijk wat verlies.

Spanningsverschil bij een trafo is alleen maar spanningsverschil. Of het ook verlies is, kun je met alleen maar die meting niet zeggen. Als je hem andersom aansluit, is het verschil dan hetzelfde?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Op 16 september 2022 21:26:54 schreef testman:
wat ook werkt, de trafo andersom aansluiten. de secundair als primair gebruiken. omdat die wikkeling niet direct op de kern ligt is de inschakelstroom ook lager.

Dan krijg je wel lagere uitgangsspanning... (wikkelingen zijn niet gelijk)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Op 16 september 2022 19:52:26 schreef vergeten:
[...]Hij moet wel warm genoeg worden als de inrush current voorbij is, om zijn lage weerstand te behouden.

Die 20 Ω zou weleens teveel kunnen afkoelen en een (te)hoge weerstand zijn bij onbelaste trafo.

Da's toch juist een pluspunt? ;)
Onbelast maakt die extra weerstand toch niet uit en het verlaagt het stroomverbruik zelfs...
Hoe meer belasting, hoe lager de weerstand van de NTC wordt, dus dat lijkt me geen probleem...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 september 2022 12:12:22 schreef Arco:
[...]
Dan krijg je wel lagere uitgangsspanning... (wikkelingen zijn niet gelijk)

heb ik toch gedaan, 225V uit tov 240V met de primair juist aangesloten en soms nog hoger. een 230V ringkern hoest uiteraard ook meer uit als de voeding hoger als 230V is. dus omdraaien is zeker met een 220V ringkern gunstig in deze.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allemaal hartelijk dank voor de vele adviezen en zo snel! Ik heb de softstart van Amazon inmiddels geprobeerd en teruggestuurd. Werkt wel en werkt niet.
De in- en uitgaande spanning bleek bij een latere proef gelijk. Inmiddels heb ik een losse softstart besteld (stekker in stopcontact en stekker van scheidingstrafo daarin); ik neem aan dat daarin een tijdvertraging en relais zit. Als dat niet goed werkt vind ik de oplossing van OXO met een weerstand in serie op de ingang en een relais 230V op de uitgang waarmee de weerstand wordt kortgesloten een mooie oplossing.
En heel fraai, los van de startproblemen, lijkt me de suggestie om de trafo niet aan boord te brengen maar op de wal te laten best het overwegen waard.
Mvg Jan

Arco

Special Member

Een NTC is simpel en werkt ook prima. (alleen nu niet, omdat er een verkeerde in zit met te lage koudweerstand)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

trafo op de wal laten klinkt als een vaste eigen aanlegplek? voordeel van de trafo in de boot is dat de kabels naar de wal ook de inschakelstroom beperken. die goedkope stekkerdingen hebben doorgaans een ntc aan boord. goedkoopste oplossing. echter als je bij deze toepassing een lompe ceeform in een walkast kunt steken in de regen en wind dan wil het weleens zorgen dat de voeding een keer onderbreekt en de ntc dus al warm is. bij dergelijke vermogens zou ik ook geen kale ntc toepassen. de grote apparaten met een ntc als airco's hebben wel een ntc maar die wordt in een paar sec overbrugd. een ntc heeft immers ook verliezen en word warm.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de suggestie om de trafo niet aan boord te brengen maar op de wal te laten best het overwegen waard.

de behuizing is geheel van rubber/bakeliet.

Dan maakt het niet uit waar hij staat

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2022 14:36:46 schreef Arco:
Een NTC is simpel en werkt ook prima. (alleen nu niet, omdat er een verkeerde in zit met te lage koudweerstand)

Amplimo adviseerd bij deze ringkerntrafo van 1kVa 2x NTC 5Ω parallel in serie met de trafo.
Zo heb ik dit in gebruik, is nooit fout gegaan met inschakelen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Meerdere kleine NTC's is altijd beter, omdat de opwarm en afkoeltijd kleiner wordt door de afnemende massa...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 september 2022 16:47:18 schreef vergeten:
[...]
Amplimo adviseerd bij deze ringkerntrafo van 1kVa 2x NTC 5Ω parallel in serie met de trafo.
Zo heb ik dit in gebruik, is nooit fout gegaan met inschakelen.
[bijlage]

Bedoelen ze niet 2 NTC-weerstanden in serie? Als ze parallel staan gaat er een warmer worden, door die loopt meer stroom, weerstand zakt, hij wordt nog warmer etc zodat 1 weerstand alle werk verricht.

In serie krijg je juist dat ze meer gelijklopen.

Op 18 september 2022 19:25:07 schreef Hoeben:
[...]

Bedoelen ze niet 2 NTC-weerstanden in serie? Als ze parallel staan gaat er een warmer worden, door die loopt meer stroom, weerstand zakt, hij wordt nog warmer etc zodat 1 weerstand alle werk verricht.

In serie krijg je juist dat ze meer gelijklopen.

echt parallel voor de hoge piek. heb dat al gezien bij jaren 80 smps van 500W, die hadden al 2 of meer grote ntc's parallel staan. dat het niet gelijk opgaat is niet belangrijk, wel de inschakelpiek als de ntc's nog warm zijn, dan gaat een te krap genomen ntc met een steekvlam naar de eeuwige siliconenvelden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2022 19:33:52 schreef testman:
[...]

echt parallel voor de hoge piek. heb dat al gezien bij jaren 80 smps van 500W, die hadden al 2 of meer grote ntc's parallel staan. dat het niet gelijk opgaat is niet belangrijk, wel de inschakelpiek als de ntc's nog warm zijn, dan gaat een te krap genomen ntc met een steekvlam naar de eeuwige siliconenvelden.

Klinkt logisch. Met als voordeel dat als er een opgestookt/kapot is, je altijd nog die andere hebt.

Hoeveel Watt zouden die NTC's moeten zijn bij 5A en bij 10A?

Ik zie ook een hoop inrush limiters die ge-pot zijn. Ik denk dat die met triacs werken. Met als mogelijk probleem dat bij inductieve last ze niet goed ontsteken. Wel hebben ze meestal overbruggingsrelais die na een seconde of zo inschakelen.

Potten van NTC's lijkt me i.v.m. de warmteontwikkeling geen goed idee.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 18 september 2022 23:00:43 (21%)

Op 18 september 2022 14:36:46 schreef Arco:
Een NTC is simpel en werkt ook prima. (alleen nu niet, omdat er een verkeerde in zit met te lage koudweerstand)

De AS3220010 en de MS325R020 blijken moeilijk verkrijgbaar. of tegen hoge bestelkosten. Is dit een goede vervanger:?
https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b57464s0109m000-ntc-temperatuurbewaking…

De stand van zaken nu is: ik heb de oude SL22R515 weer in serie staan met de primaire wikkeling. Vervolgens een softstartstekker. Dan gaat het goed. Het lijkt wel veiliger om eerst de stekker van de scheidingstrafo in de softstartstekker te steken en dan pas het geheel in het stopcontact. De eerste keer had ik de sofstartstekker in het stopcontact en daarna pas de stekker van de trafo in de softstart en dat let de huiszekering er direct uitslaan. Maar het kan zijn dat ik toen de SL22R515 nog niet teruggemonteerd had.

Of toch maar een 47 ohm draadgewonden weerstand van min 10 watt en een relais via de secundaire wikkeling om de weerstand na inschakelen kort te sluiten.

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2022 22:19:50 schreef Hoeben:

Ik zie ook een hoop inrush limiters die ge-pot zijn.

Potten van NTC's lijkt me i.v.m. de warmteontwikkeling geen goed idee.

Potten, NTC's die gepot zijn dat behoeft nadere uitleg, wat is potten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

De AS3220010 en de MS325R020 blijken moeilijk verkrijgbaar. of tegen hoge bestelkosten. Is dit een goede vervanger:?

Die is nog een paar tandjes slechter als wat er nu in zit: 1Ω i.p.v. 2.5Ω

Toegegeven, is lastig zoeken bij Conrad. Ze hebben het over 'grondweerstand'. (zij zijn zelf waarschijnlijk de enige die weten wat dat is... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 20 september 2022 21:57:50 schreef vergeten:
[...]
Potten, NTC's die gepot zijn dat behoeft nadere uitleg, wat is potten?

in potaarde stoppen , dan krijg je vanzelf kleine ntc,tjes? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..