Lood/Zuur accu's; Zin en Onzin

Op 14 september 2022 10:11:51 schreef grotedikken:
@arco, kortom Nasa zijn een bende knoeiers. Hadden ze nu maar dat reflexladen
doorgezet, dan stond er vandaag al een astronaut op Pluto. ;-)

Arme Pluto, arme Mickey Mouse. Een astronaut van tegen de 100 kilo op je lijf. Dan ben je zo plat als een dubbeltje.

Anoniem

Die is dan weer genoemd naar de toen in 1930 pas ontdekte planeet, die zelf genoemd is naar de mythologische hond die de onderwereld bewaakte.

Ik heb nog even verder artikeltjes over reflexcharging gelezen en geen enkele lijkt overtuigd van het nut ervan.

"Burping the batteries is probably a bad idea. Experiments which have tried it report reduced battery life."

is maar één van de vele negatieve uitspraken hierover.

Als men spreekt over een door NASA ontwikkelde techniek veronderstel ik dat het om een revolutionair procédé gaat wat noodzakelijk is voor de extreme
omstandigheden bij ruimtevaart. En dat het dan op termijn ook voor burgertoepassingen vrijgegeven werd.

Maar het lijkt erop dat het eerder om de zoveelste mislukte poging gaat om het laden van accu's te optimaliseren.
Dus Nasa verhaal = broodje aap.

Het is een mooie draadje geworden; erg informatief!

Maar als ik Cross Fire was, zou ik gewoon een nieuwe, goede A Merk, accu voor zijn scooter gekocht hebben.

Nu heb je grote kans dat hij het plotseling begeeft , en dat is altijd wanneer het slecht uitkomt; 's nachts, in de stromende regen, ver van huis en net op weg naar een dringende afspraak.

Niet de moeite waard om met smerig H2SO4 te knoeien om een brakke accu proberen op te peppen;

Die hele operatie is : "Penny Wise, but Pound Foolish".

benleentje

Golden Member

Als men spreekt over een door NASA ontwikkelde techniek veronderstel ik dat het om een revolutionair procédé gaat wat noodzakelijk is voor de extreme
omstandigheden bij ruimtevaart.

Revolutionair hoeft niet als het voor NASA maar ruim meer voordeel als nadeel oplevert.

Burp charge heeft bv zeker als nadeel dat het meer complexiteit toevoegt to een simpel constante spanning lader. Een minder complexe schakeling met minder onderdelen die kunne falen is denk ik ook wel iets wat ze belangrijk vinden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Burp charge heeft maar 1 nadeel: er is nooit aangetoond dat het doet wat geclaimd wordt.

een zuuraccu "oppeppen" lijkt leuk, maar heeft geen nut. de rottigheid komt toch eruit en op het moment dat je er niet op zit te wachten zoals redguuz al zegt. de rottigheid kan vele vormen aannemen, met ook nog variabelen in het plaatje zoals temperatuur en trilling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 15 september 2022 20:24:53 schreef testman:
een zuuraccu "oppeppen" lijkt leuk, maar heeft geen nut.

De accu in topic stond nog op 12V en nam ook lading op. Dat is wat anders als een accu die bijna dood is. Deze accu was zeker het proberen waart en werk nu ook weer. En ook als die accu volgend winter alsnog het loodje legt dan was het het waard.
Heel soms is een accu oppeppen het wel waard.

Op 15 september 2022 19:28:03 schreef grotedikken:
Burp charge heeft maar 1 nadeel: er is nooit aangetoond dat het doet wat geclaimd wordt.

Dat was me ondertussen wel duidelijk. Mijn laatste opmerking ging dat ik denk dat NASA ook naar de schakeling zelf kijkt of die complexiteit en mogelijke falen van componenten in verhouding staan met de winst die het oplevert. Dus niet meer om burp charge maar nu echt een schakeling die bewezen effectief is ;).
Burp charge gaat nu bij mij ook in de hoek van broodje aap.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 15 september 2022 22:01:51 (39%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een startaccu die maanden niets heeft gedaan neemt ook amper lading op. de laadstroom gaat langzaam oplopen. als deze onder 10 graden is kan dat lang duren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tip aan TS:

Koop een nieuwe accu, maar laat de accu niet afvullen. Tegen de tijd dat de oude accu moeilijk begint te doen (bijv. bij koud weer) kan je de nieuwe accu met zwavelzuur/ gedemineraliseerd water vullen en daarna opladen. Eerst het water, dan het zuur! Ben je gelijk van je zwavelzuur af.
Je oude accu kan je dan nog andere elektro experimenten gebruiken.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Arco

Special Member

Op 16 september 2022 07:08:04 schreef keebrev:
Tip aan TS:
Koop een nieuwe accu, maar laat de accu niet afvullen.

Dan moet je toch goed zoeken in deze tijd: zo goed als alle voertuigaccu's zijn SMF...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Klopt, en als het toch een klassieke accu is, wordt accuzuur doorgaans in de juiste concentratie verkocht.
Wordt vaak bijgeleverd in handige flacons met vultuit.

Dus mengen met water is niet nodig.

Zelf mengen is af te raden.
Geconcentreerd zwavelzuur is erg gevaarlijk en ongeschikt voor de doorsnee
dhzer.
Accuzuur waarvan je een spat op je handen morst kun je vlug even afspoelen zonder veel erg.
Geconcentreerd zwavelzuur daarentegen is tevens een sterke oxidator.
Mors je daarvan wat op je hand, dan heb je binnen de seconde een brandwond die lelijke littekens achterlaat.

fred101

Golden Member

Ik heb een paar jaar terug (Ik denk via Conrad) een goed merk motor accu gekocht en daar zat een flesje zwavelzuur-mix bij. Daar hoefde geen water meer bij. Ze kunnen gewone loodzuur accus immers niet versturen zonder dat ze leeglopen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 september 2022 08:47:47 schreef Arco:
[...]
Dan moet je toch goed zoeken in deze tijd: zo goed als alle voertuigaccu's zijn SMF...

Aha, dat wist ik niet. In dienst kreeg je lege accu's die nog gevuld moesten worden op bovenstaande wijze. Rubber schort voor, handschoenen aan, bril op en gaan maar... 1 en 3 tonner accu's....

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Ik heb een nieuwe batterij besteld en staat klaar voor het geval dat.
Ik kan volgens de technieker ook deze gebruiken mits een kleine aanpassing.

Ze is iets zwaarder type en makkelijker te verkrijgen.
Die is droog geleverd met een zuurpakket erbij. Ik vul deze wanneer ik dus zin heb. Al staat ze jaren op de plank, geen gevaar.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik kan volgens de technieker ook deze gebruiken mits een kleine aanpassing.

Plus en min verwisselen? ;)

Ieder (Mini)Wattje is er een...
Arco

Special Member

Volgens mij maakt Varta deze accu's al een tijdje niet meer, zijn nu ook SMF...

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 17 september 2022 12:58:48 (10%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar het lijkt me dat in deze toepassing degene die Maaike heeft gekocht VEEL beter is.

Deze nieuwe die moet je 2 of des noods 1x per jaar aan de lader hangen, hetgeen als het 5 jaar duurt voordat de andere het begeeft een keer vergeten wordt en dan is het over met de pret: Weggegooid geld: Kapot voordat ie voor het eerst gebruikt wordt.

Die nog-droge-accu kan je zolang je wilt op reserve houden!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ik houd nooit accu's 'op reserve'... ;)

Normaal gesproken krijg je ruim van tevoren indicaties dat de accu niet helemaal fris meer is. (moeizaam starten, zeker bij wat kouder weer)
Meesten denken dan 'gaat nog wel een jaartje mee', maar da's vaak geen goed idee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 17 september 2022 13:48:37 schreef Arco:
Ik houd nooit accu's 'op reserve'... ;)

Normaal gesproken krijg je ruim van tevoren indicaties dat de accu niet helemaal fris meer is. (moeizaam starten, zeker bij wat kouder weer)
Meesten denken dan 'gaat nog wel een jaartje mee', maar da's vaak geen goed idee...

ik kon het vaker horen als collega's starten op t werk, klinkt alsof de accu niet meer wil. of ze zeggen dat startstop al een tijdje niet meer werkte als de accu net is vervangen. tja dat is het 1e teken al. hoewel het dan nog een jaar kan duren voor het echt over is. opvallend gaan niet de meeste accu's stuk in de winter, maar in de lente heb ik gemerkt. een winter met -18 is wat anders maar normaal niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb er toch eentje gekocht omdat de meesten zeiden dat ze kapot was en vroeg of laat de geest zal geven. Vandaag eens getest wanneer het 11 graden was in de morgen, scooter start direct. Voltage accu is nog 12.70V, dus ik denk dat deze voorlopig wel weer in orde is.

Wat een verschil we komen een weekje van bijna 30 graden naar 11 graden...

Op 17 september 2022 12:35:35 schreef keebrev:
[...]

Plus en min verwisselen? ;)

Very funny...

Dat zuur was misschien overbodig, maar kwaad heeft het in elk geval niet gedaan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als ik deze thread goed gelezen heb, dan is jou vervangende accu gewoon symmetrisch. Ze hebben er + en - op gezet, omdat dat nu eenmaal handig is om er op te hebben staan. Maar als je hem na eerste keer vullen de eerste keer andersom laad, dan moet je dat gewoon zo houden en heeft dat geen invloed op het werken van de accu.

Maar het kan ook heel goed dat hoewel in princiepe de accu nu symmetrisch is, ze moderne truken toepassen om de levensduur te verlengen: een extra toevoeging in de kathode of anode. Dat kan zomaar averechts werken als je hem omgepoold zou gaan gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb op meerdere fora en websites gelezen dat andersom opladen schadelijk is.
Je beschadigt iets binnenin waar het niet voor bedoelt is, ik weet niet juist meer wat. Ook dat je de interne platen gewoon vernield.

Een chemische reactie die dan de platen eigenlijk gewoon weg etst... En kan je niet meer herstellen.

Droog detail, die accu die niet gevuld is heeft een spanning van 11.50V. Wel gek eigenlijk, ik kan dat kort sluiten zonder probleem. Maar na enkele seconden staat ie weer op dezelfde spanning, wel grappig.
Eigenaardig, helemaal leeg toch al spanning. Je kan die zelfs opladen heel kort naar 12V, en die loopt dan heel traag terug naar 11.50V.

Er loopt geen stroom als je ze aan voeding legt van 12V, en zo in de doos was ze al juist gepolariseerd. Ze is inderdaad wel volledig gelijk kwa polarisatie. Net hetzelfde als de andere. Blijkbaar heeft de constructie zo al voorkeur waar de plus en de min is.

En dat moet ook wel, anders riskeer je bij een nieuwe accu dat er een cel in reverse staat te laden. En dat komt zoals je wel weet niet goed.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het loont de moeite om even de theorie van een loodaccu na te lezen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Op 17 september 2022 20:45:24 schreef CrossFireX:
Droog detail, die accu die niet gevuld is heeft een spanning van 11.50V. Wel gek eigenlijk, ik kan dat kort sluiten zonder probleem. Maar na enkele seconden staat ie weer op dezelfde spanning, wel grappig.
Eigenaardig, helemaal leeg toch al spanning. Je kan die zelfs opladen heel kort naar 12V, en die loopt dan heel traag terug naar 11.50V.

Wel bijzonder. Dat betekent dat een spiksplinternieuwe accu geladen maar zonder zwavelzuur uit de fabriek komt. Een plaat bestaat dan uit zuiver Pb en de ander uit zuiver PbO2. Kennelijk zit er ook nog resten water erin.

Op 23 september 2022 08:14:31 schreef redguuz:
Het loont de moeite om even de theorie van een loodaccu na te lezen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Maar dan liefst in het Engels, daar krijg je nog veel meer theorie! Ik lees wiki altijd in het Engels, dan heb je driedubbel meer info. In Nederlands meestal een flauw aftreksel. Vergelijk dat maar eens met de nederlandse...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lead%E2%80%93acid_battery

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 23 september 2022 21:37:02 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.