Brand in onderstation aan Olsterpad Flevoland

Op 18 september 2022 20:35:07 schreef evelo:
Transformatortransport op zijn amerikaans:

https://youtu.be/zuRJ78o024g

380ton met 2 grote trucks, wel slim om de trafo hoger vast te zetten op de oplegger, minder snel omvallen als ie scheef hangt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Iemand enig idee wat al die regen doet met de grond waarop de trafo ligt?
Kan hij verder weg gaan zakken?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 september 2022 20:47:02 schreef testman:
[...]

380ton met 2 grote trucks, wel slim om de trafo hoger vast te zetten op de oplegger, minder snel omvallen als ie scheef hangt.

In NL gaat het ook wel eens goed hoor. In Roosendaal is en paar jaar geleden een compleet seinhuis van 240 ton bijna twee kilometer verplaatst. Het is een rijksmonument,

https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/monumentaal-seinhuis-roosendaal-v…

dat gaat natuurlijk goed, roosendaal is zandgrond. daar hoeft geen 1,5 jaar aan planning voor gemaakt te worden.

https://www.sabinevanandel.com/wp-content/uploads/2016/02/Grondsoort-kaartje-nederland.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2022 22:22:13 schreef testman:
dat gaat natuurlijk goed, roosendaal is zandgrond. daar hoeft geen 1,5 jaar aan planning voor gemaakt te worden.

[afbeelding]

Daar waren dan weel weer andere obstakels die overwonnen moesten worden, zoals een aantal sporen.

Op 18 september 2022 20:48:25 schreef pa3gws:
Iemand enig idee wat al die regen doet met de grond waarop de trafo ligt?
Kan hij verder weg gaan zakken?

Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Grondwaterstand is zo hoog dat een regenbuitje niks uitmaakt. De vraag is eerder, zit onder de veenlaag een stevige ondergrond. De transformator ligt nu al een tijdje, dus Tennet en Mammoet weten nu wel of de ondergrond voldoende dragend vermogen heeft.

Op 18 september 2022 22:52:29 schreef ohm pi:
[...]Daar hoef je je geen zorgen om te maken. Grondwaterstand is zo hoog dat een regenbuitje niks uitmaakt. De vraag is eerder, zit onder de veenlaag een stevige ondergrond. De transformator ligt nu al een tijdje, dus Tennet en Mammoet weten nu wel of de ondergrond voldoende dragend vermogen heeft.

en anders dop uit trafo draaien en meteen een waterbuffer erbij voor de droge tijden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman,
Als ik zo naar Friesland met hun vele meren kijk, dan denk ik niet dat zo'n transformator veel bijdraagt aan de Friese watervoorziening, maar misschien is dat toch de meest nuttige toepassing van die transformator.

bezigheidstherapie voor wat techneuten zou ook nog kunnen

RAAF12

Golden Member

Op 15 september 2022 13:05:09 schreef joopv:

Is er iemand die er in de buurt woont met een telelens? Ben benieuwd of het ding aan het wegzakken is.

Helaas geen telelens maar ik woon in de buurt en het is mooi weer dus vanmiddag deze foto genomen. Er is een pad met rijplaten over het weiland aangelegd om het huis aan het einde van de weg bereikbaar de maken. Vanaf dat pad is de foto genomen. En zo te zien is de trafo nog niet helemaal verdwenen in de slappe grond.

https://www.google.com/maps/@53.1909757,5.8618982,17.71z

Anoniem

@RAAF12 Hoe is het afgelopen? Ben benieuwd.

Henry S.

Moderator

De SPMT´s zijn weggesleept, de rest ligt er nog.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Deze week een ongeluk met een auto op de rijplaten. Die platen zijn prima te berijden heb ik gemerkt toen de foto werd gemaakt. Deze dombo heeft niet goed opgelet en waarschijnlijk veel te hard gereden. Inmiddels is het een mooi uitje geworden voor veel mensen in de buurt. Net zoiets als een zeldzame vogel fotograferen.

https://lc.nl/friesland/tytsjerksteradiel/Auto-met-twee-inzittenden-ra…

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 september 2022 20:47:02 schreef testman:
[...]

380ton met 2 grote trucks, wel slim om de trafo hoger vast te zetten op de oplegger, minder snel omvallen als ie scheef hangt.

Alles over de highway! Ik zou ze wel es willen zien rijden over moerassig veenland, zoals in het Friese geval....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Terwijl er hier met opzet een versterkte weg was aangelegd voor het vervoer van trafo's. Maar nee, de domoren kozen voor vervoer over water om daarna via het blubberpad ten onder te gaan. Zou zoiets onder een verzekering vallen? Denk niet dat dommigheid te verzekeren valt....

Inmiddels is de omgeving met hekken artikel 461 geworden en véél camera's maar fotograferen is nog wel te doen, zie onder (foto van hedenmiddag)

@stortbak klikken voor groter, ik heb geen premium abo vandaar de screenshot

rbeckers

Overleden

Dat is een behoorlijk gat in de weg.

Henry S.

Moderator

Op 29 oktober 2022 15:43:25 schreef Tidak Ada:
Alles over de highway! Ik zou ze wel es willen zien rijden over moerassig veenland, zoals in het Friese geval....

Er is oa een speciaal verharde weg naar de 'highway' N355, die is eerder voor materiaal gebruikt (en later voor de ontspoorde trein). Maar de direkte aansluiting op de N355 is er niet meer (het gaat nu via een omweg naar de N355, en dat is de enige optie).

https://www.rtvnof.nl/eigenaar-wil-transportwagen-van-transformator-ty…
Wat foto's: https://www.rtvnof.nl/transportwagen-tytsjerk-succesvol-op-zn-pootjes-…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
RAAF12

Golden Member

Zou die 250 ton niet over de weg mogen? Want in het artikel staat dat ie weer over het water moet als de trafo terug naar de fabriek gaat.

Henry S.

Moderator

Volgens de 'knappe koppen' blijkbaar niet

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Nee, ik bedoelde niet de bij jou N355 als 'highway', maar het Amerikaanse geval op het YouTube filmpje. Daar rijden ze uitsluitend over de highways en geen meter over een 'verhard weg' door een drassig Fries weiland. Geen kunst aan ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pa3gws

Golden Member

Op 29 oktober 2022 16:29:14 schreef RAAF12:
Inmiddels is de omgeving met hekken artikel 461 geworden en véél camera's.

Zijn ze bang dat hij gejat wordt. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Tidak Ada

Golden Member

Ach, er zijn er altijd die er graag een 'souveniertje' af willen slopen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 oktober 2022 16:59:26 schreef Tidak Ada:
Nee, ik bedoelde niet de bij jou N355 als 'highway', maar het Amerikaanse geval op het YouTube filmpje. Daar rijden ze uitsluitend over de highways en geen meter over een 'verhard weg' door een drassig Fries weiland. Geen kunst aan ;)

Voor die Amerikanen lijkt het mij een onnodig ommetje als ze ook nog 'een stukje Friesland' meepakken.

Op 29 oktober 2022 16:53:14 schreef RAAF12:
Zou die 250 ton niet over de weg mogen? Want in het artikel staat dat ie weer over het water moet als de trafo terug naar de fabriek gaat.

Hij zal vast wel over de weg mogen, maar ik denk dat er vrij weinig wegen in Friesland voldoende draagvermogen hebben. Bovendien, in Friesland is er vaarwater zat. Alleen tijdens begin- en eindtraject moet je een stukje over land en dat ging hier op het eindtraject mis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 29 oktober 2022 21:15:07 (37%)