Panasonic GLP25 chassis 10x rode LED, spanningen OK

Raar probleem Ik probeer een TX LF27 S20 Panasonic TV te fixen. Klacht gaat niet aan. Proberen groene LED knippert daarna even geel en speelt. Eerst maar de stofzuiger er op en alle uitgezogen heeft denk ik in een rokershol gestaan. Nu bij opstarten eerst een keer of 40 groene LED knippert, dan continue groen, nog steeds geen beeld, na enkele minuten rode LED knippert telkens 10 maal. Op powerboard 12 volt, 17 volt en 5 volt OK, op logic board ook 5 volt en 3,3 volt gemeten, Koelplaat van processor wordt iets lauw, dus daar gaat stroom doorheen. Als Rood knippert schakelt de processor de hoofdvoeding uit dmv de twee relais die naar de hoofdgelijkrichter gaan. Stand-by voeding blijft doorgaan daar brand de rode led op en gedeelte van processor. CCFL lampen gaan niet aan. Koude lassen op voedingsprint gecontroleerd en doorgesoldeerd voor al onder trafo, spoelen en FET's, geen zwangere Elco's. Iemand nog een idee. Servicemanual op https://elektrotanya.com/panasonic_tx-l32s20_lf32s20_l37s20_lf37s20l_c… gedownload. Kan je nog 4 dagen doen. Staat geen schema in van de voeding. Op de hoofdelco staat ongeveer 325 volt. Dacht dat het meer moest zijn omdat ik een powerfactor corrector schakeling gevonden heb in de voeding. Moet goed zijn voor een 400 volt elco. Wie heeft een idee met verder zoeken.

als ik het juist begrijp, voor het stofzuigen speelde het toestel nog? Ik heb even gekeken bij mijn exemplaar, na +- 10 keer groen knipperen springen de CCFL buisjes aan en kort daarna stopt het groen knipperen en als laatste komt het beeld. Zou het kunnen dat er een CCFL buisje gesneuveld is tijdens het stofzuigen? Maar dit model is intussen 12 jaar. mag niet veel meer aan tegengaan..

Neen daar moe je het niet zoeken. Kwam al binnen met klacht geen beeld, geen geluid maar bij eerste keer inschakelen deed die het. De CCFL lampen kan je niet bij. Zitten verwerkt in het scherm.

Betreft het een plasma tv? want CCFL lampen zijn niet in het scherm verwerkt.

Neen is een LCD Zit een grote HF hoogspanning trafo op de voeding en twee stekkers naar de CCFL met tekst hoge spanning, Zitten de bekende roze draadjes aan.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 september 2022 13:49:54 schreef ronny530:
Betreft het een plasma tv? want CCFL lampen zijn niet in het scherm verwerkt.

Niet in het scherm maar wel in het LCD-paneel, dat bedoelt de TS waarschijnlijk. Indien defect zijn de buisjes wel te vervangen, maar of dat nog loont?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het verhaal gaat de verkeerde kant op. Ik heb al eens beeld gehad toen opstarten lukte, maar nu dus niet meer. CCFL lampen moeten dus goed zijn. Alleen de foutcode 10 x knipprende rode LED kan ik nergens terug vinden. Even een TL buisje met stoombegrenzing een condensator in serie doet ook niks bij opstarten. Denk dat een grotere TL buis geen bezwaar kan zijn. De stroom is begrenst. Zou zou je kunnen testen. Maar de omvormer wordt niet gestart.

maartenbakker

Golden Member

Wordt hij niet gestart of slaat hij onmiddelijk af omdat de belasting niet klopt?

Als het goed is, wordt de voeding aangezet door signalen vanaf het mainboard. Je kunt meten of hij uit standby gehaald wordt en vaak ook of hij een commando krijgt om de lampen aan te zetten. Vaak kun je ook meten of hij afschakelt vanwege onjuiste lampstroom of -spanning.

Dat hij een keertje opstart, zegt niet zoveel. Het is wel aanleiding om ook even goed te zoeken naar slechte solderingen.

Controleer ook eventuele blauwe seriecondensatortjes in het hoogspanningsdeel van de backlight.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De hoofdvoeding wordt meteen aangezet als ik wil opstarten.Zijn twee relais geschakeld tussen netfilter/zekering en de grote gelijkrichtcel. Die blijft aan tot dat de LED rood begint te knipperen. Je krijgt eerst een keer of 40 snel knipperen van de groene LED. Dan groen continue. Was al eerder vermeld dat de spanningen kloppen en dat na een minuut de koelplaat op de processor iets lauw aanvoelt. Is het mogelijk de CCFL lamp even te vervangen door een TL-buis om te kijken of er spanning uit de CCFL-trafo komt. Er zijn maar twee dubbele draden die naar de CCFL lampen gaan. Die zullen wel in serieschakeling staan. Bedrading naar de CCFL lampen is dubbel uitgevoerd, twee lampen in parallel lijkt me onwaarschijnlijk. Kan zijn dat er gemeten wordt of de CCFl lampen branden en bij geen succes SOS en rode LED.

Vanavond nog eens de boel doorgespit. Ik twijfel of het probleem aan de blauwe condensatoren ligt. Waarden gemeten en klopt. Wel heb ik ontdekt dat de CCFL trafo twee uitgangen heeft en dus twee hoogspanningsspoelen. De hete kanten gaan naar de CCFL lampen De retour van de CCFL lampen loopt via de massa. De koude kanten van de spoelen gaan eerst via de blauwe C's waarvan er twee parallel staan daarachter zit een transistorschakeling die uiteindelijk via een dikke 33 Ohm weerstand naar massa gaat. Dit is allemaal dubbel uitgevoerd voor twee lampen. Heb gezien dat je een CCFL lamp kunt simuleren met een 200K weerstand. Vanwege de hoge spanning moet ik er wel een stel kleinere in serie zetten. Morgen maar eens proberen of het toestel aan gaat zonder rode knipperende LED. Zonder CCFL lamp kan je met een zaklampje wel iets zien en via een DVD player moet er wel geluid te horen zijn als die normaal opstart.