Current loop (4-20mA) verhoogt spanning in de loop

Hallo,

Ik heb een temperatuurvoeler (PT100) die ik middels een meetomvormer van PT100 omzet naar 4-20mA. In een opstelling op mijn bureau werkt dit perfect zoals het ook was bedacht.

Nu heb ik dit toegepast in een buitentoepassing waarbij het verschil is dat de sensor verder weg is geplaatst (ca. 70 meter) dus er een langere kabel is toegepast. Een ander verschil is dat zowel deze kabel als de meetomvormer in een kabelgoot zijn geplaatst waar ook andere (YMVK) kabels in liggen.

Wanneer ik deze toepassing de stroom ga meten krijg ik een juiste waarde terug, dat werkt dus goed.
Echter de spanning is een stuk hoger. Er gaat namelijk 24VDC in de omvormer maar wanneer ik meet wat er terug komt dan meet ik boven de 50VDC.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Groet,
Rob

GJ_

Moderator

Ik denk een meetfout eerlijk gezegd. Die transmitter verhoogt de spanning niet.

Arco

Special Member

Je moet wel kijken dat niet beide de spanning voor de loop leveren, anders kom je inderdaad wel aan 50 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor jullie snelle reacties.

Deze meting komt ca. 8 keer voor waarbij de spanningsverhoging 5 keer beperkt is (tussen de 24 en 35 volt) en bij de andere 3 keer veel extremer (ca. 40, 50 en zelfs 70 VDC). De verdere uitvoering van de installaties is exact hetzelfde met alleen het verschil in kabelverloop en positie van de omvormer.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

Net wat Arco zegt, Dat komt voor bij aktieve transmitters,maar ik denk dat dit een passieve is, dus de spanning komt uit de lijn.Maar je zegt dat de meting goed is, dus ik denk ook een meetfout.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 19 september 2022 15:20:49 (20%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Er wordt gemeten middels een analoge input op een modem die ingesteld staat op 4-20mA input.
Wanneer ik deze kabel die de hoge spanning veroorzaakt los haal en direct eenzelfde meetomvormer aansluit dan blijft de spanning wel 24VDC.

Wat bedoelen jullie precies met een meetfout? Ik meet de spanning op de analoge ingang middels een multimeter. Stroom heb ik ook gemeten middels dezelfde multimeter in de loop en die komt exact overeen met de waarde (tussen de 4 en 20mA) die ik softwarematig uitlees van het modem. Het gaat er dus echt om dat bij de stroommeting op de analoge ingang van het modem een spanning wordt gemeten die vele malen hoger is dan de 24VDC.

Arco

Special Member

Batterij van multimeter niet leeg? (dan krijg je ook de meest wilde waardes uitgelezen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Het gaat er dus echt om dat bij de stroommeting op de analoge ingang van het modem een spanning wordt gemeten die vele malen hoger is dan de 24VDC.

Ik ga het even theoretisch benaderen.

Als een stroom, wat 4 - 20mA impliceert, probeert zijn stroom te leveren dan varieert de spanning, dat is gewoon simpel wiskunde.
Als je 50V meet en de stroom is 20mA dan is de totale weerstand 2500 ohm.
Als
Ik heb verder geen idee of een 4-20mA sensor ook in staat is de spanning te verhogen.

Wanneer ik deze kabel die de hoge spanning veroorzaakt los haal en direct eenzelfde meetomvormer aansluit dan blijft de spanning wel 24VDC.

Dan zou volgens mijn theorie daar de weerstand een stuk lager moeten zijn. Maar dan hgoor je op de uitgang geen 24V te meten maar een waarde tussen 0 en 24V of beter gezegd een spanning van 4 - 20mA x de weerstand.

Andere theorie is dat de analoge modem wel ingesteld staat op 4 - 20mA maar dat de weerstand niet klopt, of dat men zelf een weerstand behoort te installeren op het modem met de gegevens van de sensor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ingang met een phantoom voeding?

Kan ook door een rotte kabel gebeuren. De zender wil dat er per see een bepaalde stroom loopt.

Stel dat er 12 mA moet lopen om een bepaalde meetwaarde representeren. Als er dan door de zender 24 volt op gezet wordt is de ingangsweerstand van het je weergever dus 2KΩ

Stel er is iets dusdanig mis met je bedrading dat die een weerstand heeft van 1kΩ. Om dan die 12 mA te laten lopen zal de zender 36 volt op het systeem moeten zetten. Je raakt dan 12 volt kwijt in je bedrading. Je weergever krijgt gewoon de bedoelde 12mA en ziet verder niets bijzonders. En geeft ook de goede meetwaarde weer.

Ik vind alleen wel dat 70 volt erg veel is. Dat lijkt dan toch eerder een meetfoutje.

Hmm, BenBeentje was eerder.

Ik heb verder geen idee of een 4-20mA sensor ook in staat is de spanning te verhogen.

@MIJN

Ingang met een phantoom voeding?

Hoe wil je currentloop waarden over een fantoomvoedingslijn sturen? Het wordt wel gedaan met spanning of stroom naar frequentie omzetters enzo. maar met currentloop heb ik het nog niet gezien. Maar ik heb nog lang niet alles gezien. Dus hoe gaat dat dan?

Uiteraard doet die dat. Het is immers een stroombron. Geen spanningsbron. Alleen is er meestal wel een maximum. En vaak is dat de voedingsspanning van de zender. En vaak is dat 24 volt. Maar we weten niet in welk vakgebied de TS zijn installatie zit. In de petrochemische industrie bijvoorbeeld kunnen de spanningen bijvoorbeeld wel eens anders zijn.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 19 september 2022 16:37:16 (12%)

Dit soort transmitters (koptransmitter) hebben geen eigen voeding die halen hun energie uit de loopspanning en kunnen die echt niet verhogen.

Persoonlijk heb ik dit nog nooit meegemaakt en heb met duizenden loops te maken gehad de loops zijn redelijk laagohmig dus invloed van kabels in de buurt is niet groot (een van de redenen dat men de 4-20 mA loop heeft bedacht)
De transmitters die wij gebruikten konden meestal tot 30 V aan.

Oorzaak zou ik zo snel niet weten het is ten slotte weet wat je meet en meet wat je weet :)

Gr.F_S

Meet je tussen de 2 draden van de loop, of ten opzichte van een andere massa of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit soort transmitters (koptransmitter) hebben geen eigen voeding die halen hun energie uit de loopspanning en kunnen die echt niet verhogen.

Je hebt een punt. Deze zijn er ook. Ik heb veel met systemen gewerkt waar wel een eigen 24 volt voeding opzat. Daar zat dan ook bedrading aan van 1,5 km lang. Met hogere voedingsspanningen heb ik het nooit gezien. Die 70 volt is ook wel vreemd.

Maar alles kan denk ik. We hebben nog een maglog systeem draaien en dat kan een voedingsspanning hebben die ik meen tussen 10 en de vijftig volt ofzo kan liggen. De waarden in de geheugens blijven altijd intact. Ook als de spanning helemaal zal wegvallen en zelfs als er een nucleaire explosie naast plaatsvind. Staat in de specificaties van het apparaat. Het is nu oeroud maar een moderner alternatief mer vergelijkbare specificaties zou ik ff niet weten.

Vroeger werden er vaker hogere spanningen voor allerlei toepassingen gebruikt.

mel

Golden Member

Dat modem, heeft die een passieve of actieve ingang?
Het kan dat hij gewoon op een andere transmitter gewoon werkt, maar dat die modem wel een eigen voeding heeft.En dan grote kans dat die ingang een actieve is. Meestal kan je dat wel ergens instellen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rbeckers

Overleden

Kan door instraling van de kabels op de 4-20mA lus komen.
Zet eens een condensator van ongeveer 1µF over de meet kabel.

Dus hoe gaat dat dan?

Geen idee, probeer mee te denken. TS meet iets wat nog niet verklaard is. Als je zo'n current loop tester hebt kun je vaak ook met een schakelaartje kiezen of de loop passief (uit de schakeling) of actief (vanuit de tester) gevoed moet worden. Het is niet bekend wat voor modem TS heeft, mogelijk genereerd deze zelf een loop-voeding?

Modem???? ik zie geen modem.

Gr.F_S

Mis ik de min van de 24V naar de meetomvormer voor zijn interne elektronica?

rbeckers

Overleden

De meetomvormer heeft voldoende aan de 4mA van de 4-20mA.

Modem is een samentrekking van de woorden modulator en demodulator. Geen van de twee apparaten heb ik ooit in current loop systemen gezien.

Misschien alleen als je de meetwaarde wil versturen via de aether ofzo? Maar dan is de modulator een onderdeel van een zender.

Moduleren wordt ook wel gebruikt om aan te geven dat de vlamhoogte van een ketel traploos regelbaar is.

Maar het verband met current loop systemen ontgaat mij.

@Rob_82,

De "meetomvormer" heeft 5 aansluitingen. Zoals ik het nu begrijp zijn de bovenste twee voor de 4-20mA aansluiting, en de onderste drie gaan naar een drieaderige kabel naar de PTC. Klopt dat? Geen spanningsbron bij de omvormer?

Als de spanning MEER dan de geleverde 24V is, dan KOST dat energie. De wet van behoud van energie is een strenge wet: Er is geen enkel tegenvoorbeeld gevonden. Die energie zou ergens vandaan moeten komen. Als er geen andere power-aansluiting is op dat PTC converter ding, dan kan het gewoon niet.

Vandaar: Mijn diagnose: Meetfout. Tenopzichte van welk punt meet je Een spanning wordt altijd TUSSEN twee punten gemeten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je gebruikt niet afgeschermde kabel(ymvk) die over (langere)lengte naast andere ymvk kabels in de goot ligt, dat lijkt me toch de oorzaak kunnen zijn.

Arco

Special Member

Ik zou niet weten hoe je dan in een current loop met dikke kabels een spanningsverschil van 50v zou kunnen krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt me ook. Als je 50V meet dan zit er ergens een tweede spanningsbron.