Current loop (4-20mA) verhoogt spanning in de loop

rbeckers

Overleden

Die spanningsbron is de 50Hz instraling van de ymvk kabels. Er kan geen andere bron in de 4-20mA loop zitten. Als er een andere (DC) bron zou zitten dan werkt de 4-20mA loop niet.

Arco

Special Member

Instraling op een current loop met dik draad is nihil. (zeker geen 50 volt, da's onmogelijk, voor een spanningsval van 50v zou er en stroom van 125A moeten lopen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja en en die currentloop is laagohmig dus elke "instraling" is meteen weg.

Op 20 september 2022 11:42:24 schreef rwk:
Ja en en die currentloop is laagohmig dus elke "instraling" is meteen weg.

Dat vraag ik me af.
Een stroombron is hoogohmig, ik verwacht een currentloop ook.

Inductie uit 50Hz veroorzaakt een wisselspanning. Die meet je niet als je gelijkspanning meet.

Zit er in de pt100 -> mA meet-omvormer een step-up voeding om als de loop-weerstand hoger wordt toch nog 20mA te kunnen laten lopen?

GJ_

Moderator

Op 20 september 2022 12:31:47 schreef MJN:
Zit er in de pt100 -> mA meet-omvormer een step-up voeding om als de loop-weerstand hoger wordt toch nog 20mA te kunnen laten lopen?

Lijkt me niet. De meeste ingangen zijn bedoeld voor maximaal 30Vdc, dus een step up naar spanningen meer dan twee keer 30V lijkt me niet raadzaam.

De spanning die uit een transmitter komt is nooit hoger dan die er in gaat. Tenminste, dat heb ik nooit gezien de afgelopen 30 jaar.

Wij gebruiken veel van die koptransmittertjes van Endress&hauser die dingen pakken ongeveer 11V van de loopspanning af dus ong.13V over (loopspanning is meestal 24 V) bij max 22 mA mag de loopweerstand nog ong. 550 Ohm zijn.

Gr.F_S

GJ_

Moderator

Op 20 september 2022 13:13:49 schreef F_S:...bij max 22 mA mag de loopweerstand nog ong. 550 Ohm zijn.

Vroeger waren de 4..20mA ingangen nog niet gangbaar en werden gewoon 0..10V ingangen gebruikt met een precisie 500R (0,01%) weerstand er overheen.

Natuurlijk wordt het 4-20 mA ergens omgezet bij ons is dat door 250 ohm en dan gaat er 1-5 V DCS of PLC in.
Ik bedoelde met de 550 ohm dat dat de maximale loopweerstand mag zijn
dus de 250 ohm eraf blijft er nog 300 ohm voor bv een schakelkaart.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op dinsdag 20 september 2022 13:33:39 (38%)

rbeckers

Overleden

Op 20 september 2022 12:23:23 schreef KlaasZ:
Inductie uit 50Hz veroorzaakt een wisselspanning. Die meet je niet als je gelijkspanning meet.

Veel multimeters meten DC volt, maar de manier hoe dit gebeurt varieert nogal. Een klassieke µA draaispoel meter met een voorgeschakelde weerstand werkt op DC als voltmeter, langzame variaties in de aangeboden spanning worden goed door de wijzer weergegeven. Snelle variaties worden niet weergegeven.
Een moderne multimeter werkt met een ADC. Die ADC, en voorgeschakelde versterker trappen bewerken de aangeboden spanning. Dit veroorzaakt diverse manieren hoe dit fout kan gaan. De versterkers, ingangsbeveiliging, en de ADC kunnen van een wisselspanning, door bijvoorbeeld gelijkrichting door de beveiligings diodes, een gelijkspanning maken.

TS gebruikt een standaard 4-20mA systeem dat werkt. De stroommeter geeft de juiste waardes aan.
Een spanning meting geeft een waarde aan die op een 4-20mA systeem niet kan. Dus de spanning meting is niet goed.

Die 500Ω precisie weerstanden heb ik vaker gebruikt. Maar ook 1Ω precisie weerstanden in serie met het 4-20mA. Dan over die weerstand de spanning meten.

Op 20 september 2022 15:02:02 schreef rbeckers:
Dit veroorzaakt diverse manieren hoe dit fout kan gaan.

Als dat gebeurt, dan deugt die multimeter niet.
Een draaispoelmeter meet de gemiddelde spanning. Dus als je een gelijkspanning hebt met daarop gesuperponeerd een wisselspanning, dan meet de draaispoelmeter alleen de gelijkspanning, want de gemiddelde waarde van een wisselspanning is nul.

Van een digitale meter mag je verwachten dat die hetzelfde resultaat geeft. Als die in de war raakt door de gesuperponeerde wisselspanning, dan deugt het meetprincipe niet.

benleentje

Golden Member

Op 20 september 2022 10:47:47 schreef Jorn:
Je gebruikt niet afgeschermde kabel(ymvk) die over (langere)lengte naast andere ymvk kabels in de goot ligt, dat lijkt me toch de oorzaak kunnen zijn.

Als ik het goed gelezen heb heeft TS meerdere 4-20V meet omvormers en is er maar 1 waarbij de spanning hoog oploopt. Dat zegt mij dat het niet aan de kabel ligt maar aan die ene 4-20V meet omvormer. En dan zou mijn beste gok zijn dat daar de weer stand ontbreekt.

Op 20 september 2022 12:00:42 schreef floppy:
[...]
Dat vraag ik me af.
Een stroombron is hoogohmig, ik verwacht een currentloop ook.

Nee de current loop zelf is max 500 ohm anders heb je te weinig spanning om nog die stroom te kunnen laten lopen. Als je ADC bv 1V is dan is de weerstand daar max 50 ohm. Een beetje afhankelijk van hoe de meet omvormer werkt heeft dat een andere weerstand. En daar komt nog de kabel weerstand bij 100 met 2,5mm2 geeft ongeveer 1 ohm, dat zou dus niet zo spannend moeten zijn

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 20 september 2022 17:16:05 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
rbeckers

Overleden

Op 20 september 2022 16:23:29 schreef KlaasZ:
[...]Als dat gebeurt, dan deugt die multimeter niet.
Een draaispoelmeter meet de gemiddelde spanning. Dus als je een gelijkspanning hebt met daarop gesuperponeerd een wisselspanning, dan meet de draaispoelmeter alleen de gelijkspanning, want de gemiddelde waarde van een wisselspanning is nul.

Van een digitale meter mag je verwachten dat die hetzelfde resultaat geeft. Als die in de war raakt door de gesuperponeerde wisselspanning, dan deugt het meetprincipe niet.

Een draaispoel meter is te traag voor 50Hz.

Stel je hebt een DC spanning van 24V met daarop een sinus van 230V.
De top van het signaal ligt boven de 199,9V wat het bereik van de DC V is.
Dan kan de meter een fout aangeven. Er zijn nog wel andere problemen met het meten van spanningen, zoals bij het meten van TRMS.
Of bijvoorbeeld een Keithley 195 digitale meter heeft in de setup de keuze staan tussen een net van 50Hz of 60Hz staan. Zelfs voor DC maakt dat wat uit.

Op 20 september 2022 13:01:10 schreef GJ_:
De spanning die uit een transmitter komt is nooit hoger dan die er in gaat. Tenminste, dat heb ik nooit gezien de afgelopen 30 jaar.

Het is fysiek onmogelijk als de omvormer geen energiebron heeft.

Het idee van een 4-20mA currentloop is dat een remote apparaat over dezelfde draad gevoed kan worden als dat de "data" loopt. Hij snoept bijvoorbeeld 5V af van de normaliter 24V voeding, gebruikt zelf max 4mA, vult dat aan tot 4mA en shunt dan 0-16mA afhankelijk van wat de meetwaarde is nog eens als extra "verbruik" op z'n 5V voeding.

Hier kan nooit een hogere spanning uitkomen dan er ingaat. Tenzij je een energiebron hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 september 2022 18:04:18 schreef rbeckers:
Een draaispoel meter is te traag voor 50Hz.

Precies, maar als die het wel zou kunnen volgen, dan zwabbert de naald rond de gemiddelde waarde.

Dit effect zou TS ook kunnen gebruiken om te zien of er inderdaad sprake is van een 50Hz inductie. De meting nog eens doen, maar dan met een draaispoelmeter. Die negeert het wisselspanningsdeel.
Als hij met een draaispoelmeter nog steeds 50V meet, dan is dat een aanwijzing dat er een tweede DC-bron in het circuit zit.

fred101

Golden Member

Meet de weerstand van je kabel, meet de stroom en bereken de spanning over je kabel. Klopt die niet met wat je meet dan is het een meetfout

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 september 2022 12:00:42 schreef floppy:
[...]
Dat vraag ik me af.
Een stroombron is hoogohmig, ik verwacht een currentloop ook.

Een stroombron is laag-ohmig (mag ik hopen)
Een currend loop ook. Dat is juist het mooie van een currend loop.
10 mA is 10 mA ongeacht (binnen bepaalde grenzen) de weerstand in de kabels en de meetinstrumenten.
De MAXIMALE weerstand van het circuit is afhankelijk van je voedingsspanning.
Bij 24 Volt is dat 24 /20 mA = 1,2 kOhm, voor de zekerheid neem je wat minder, 1000 Ohm
bij 12 Volt (uiteraard) de helft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
fred101

Golden Member

Een ideale stroombron heeft een oneindige weerstand. Een ideale spanningbron is 0 ohm. De spanning is variable en heeft een bovengrens. Dat wordt compliance spanning genoemd. Als de load weerstand te hoog wordt en daaromeen spanning boven 24V nodig heeft voor de constante stroom dan zakt de stroombron in

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 september 2022 22:05:17 (56%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Op 20 september 2022 21:12:12 schreef fred101:
Meet de weerstand van je kabel, meet de stroom en bereken de spanning over je kabel. Klopt die niet met wat je meet dan is het een meetfout

Precies. Is wat ik al met mijn eerste post op doelde. Als je 50V meet en je weet dat de stroom 20mA moet zijn dan het je volgens meneer Ohm 2500 ohm as totale weerstand.

Ik zei echter niet dat TS ook maar moet gaan meten maar ik dacht zelf wel dat TS dat zelf wel zou snappen.

Dat geneuzel over verkeerd gemeten klopt wel een beetje maar ik vind dat zelf niet zo relevant. TS zegt dat hij meerdere meet omvormers heeft en er maar 1 die rare spanning meet. Dat zegt mij dat 1 van de meet omvormers anders is dat je daar het probleem moet zoeken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hij meet bij meerdere hogere spanningen dus...
En zo een omvormer kan echt geen spanning verhogen.

Gr.F_S