Aardlekschakelaar schakelt uit - ik meet 2M Ohm tussen fase en aarde

Met goed wirewrap draad en tang kan dat best wel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 september 2022 00:36:31 schreef benleentje:
Met goed wirewrap draad en tang kan dat best wel.

frotwerk, als ik dat tegenkom gaat de tang erin. beter had er een doos extra gezeten om op te lassen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een tijd terug heb ik een UNI-T UT210E stroomtang gekocht.

Dit model heeft een resolutie van 1mA, en daarmee kun je dus kijken waar de lekstroom naartoe loopt.

Nauwkeurigheid bij die kleine stromen is wel vrij laag, vooral in de DC stand. Dat kan ook niet anders, want in dat berijk heeft het aard magnetisch veld al een duidelijke invloed (In de gebruiksaanwijzing staat dan ook dat je de meter na calibratie in dezelfde stand moet houden).

Handig ding inderdaad. Ook handig voor zonnepanelen en lekstroom in de auto.

Alleen jammer dat de aardlekschakelaar uitschakelt, anders kon je volgen waar de stroom naartoe gaat.

Gebruik je er ook steeds een verlengsnoer bij, dan is dit ook een grote kans hebber.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

de lijst met mogelijke oorzaken is groot, en zelfs voor iemand die dergelijke storingen geregeld heeft komen er nog maandelijks nieuwe bij. een tijdje terug nog een stekkerblok onder een bureau die was volgezeken door de kat, het zijn vaak stomme dingen :P

vorige eigenaars die een kabel naar buiten hadden liggen en is afgeknipt langs de muur, kan ook. fanbox op zolder, cv ketel, boilertje in keuken lekt, pomp op verwarming verdeler, verzopen buitenlamp, elektra buiten, vijverpomp, of een schakelaar die je hebt ingedrukt met schuren waar iets buiten opzit wat rot is. alle knoppen eens andersom schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo allen, ik ben eruit! Ik heb de fase, nul en schakeldraden van alle stopcontacten, plafonddozen en lichtschakelaars los gemaakt. De aarde aansluiting niet om op elke plek goed te kunnen meten tussen fase (en nul) en aarde. Zo vond ik uiteindelijk in 1 plafonddoos een bruine draad die de weerstand naar aarde veroorzaakte. Deze bruine draad liep rechtstreeks samen met 3 schakeldraden naar een licht schakelaar. Doos van de lichtschakelaar zit in een holle gipswand ingebouwd. Dat moet haast wel een schroef zijn geweest...Ik zag me al mijn onlangs gestucte wand weer openmaken om het te vinden, maar na enig trekken aan de draden was de weerstand ineens weg. .

Aardlekschakelaar spreekt niet meer aan, dus ga ik er vanuit dat het hiermee is opgelost, wetende dat er nog wel ergens een schroef in een buis zit....

Wel geweldig om alle uitgebreide tips en info te lezen. Dat was zeker bruikbaar. Nogmaals dank!

mel

Golden Member

Ik zei het toch :P
Maar die draden zijn dus nu beschadigd. Beter om nieuwe draden te trekken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je nieuwe draden gaat trekken moet je wel eerst die schroef verwijderen, anders heeft het weinig nut. De grootste uitdaging is dan om te vinden waar die zit.

Hé eindelijk iemand die na een succesvolle reparatie ook nog laat weten wat nou eigenlijk de oorzaak was. Zo'n berichtje mis ik vaak. :)

Op 20 september 2022 11:04:10 schreef mel:
Ik zei het toch :P
Maar die draden zijn dus nu beschadigd. Beter om nieuwe draden te trekken.

Ja, zoiets moest het inderdaad zijn.. Nieuwe draden trekken is beter, maar daarvoor moet ik een nieuw gestucte wand slopen... Ik denk dat ik zo ga laten omdat er niet echt een hoog risico is. En ik heb nog best veel andere dingen te doen om het huis af te maken

Op 20 september 2022 11:17:57 schreef buzzy:
Hé eindelijk iemand die na een succesvolle reparatie ook nog laat weten wat nou eigenlijk de oorzaak was. Zo'n berichtje mis ik vaak. :)

Ik ben volledig overweldigd door de vele reacties. Sommigen komen zelfs in aanmerking om er een boek over te schrijven ;). Alleen maar mooi hoor.. Dan vind ik het niet meer dan normaal om even te reageren..

harry64

Golden Member

De weerstandswaarde lijkt er op te duiden dat er ergens in het houtwerk van je wand al een mooi (ver)koolspoor aan het opbouwen was. Op zich wel apart omdat droog hout meestal wel een isolator is. Zo'n (ver)koolspoor heeft wel een goede kans om te promoveren naar aansteker. Afhankelijk hoe dat achter de holle wand verloopt met vochtophoping.

Je aardlek zal je wel beschermen maar ik persoonlijk zou het geen prettig rustgevend idee vinden.

mel

Golden Member

Als je het volgens de regelen der kunst gemaakt heb, in pijp, geen haakse bochten, is een nieuwe draad erin trekken 2 minuten werk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nog maar een keer: als je nieuwe draad gaat trekken, dan moet eerst die schroef weg. Anders heeft het geen zin.

Probeer eens met de spanning eraf een trekveer in de bewuste buis te duwen ,en meet hoever je komt eventueel zowel vanaf de schakelaar als vanaf de lasdoos.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Als je de draden er niet meer uit kunt krijgen, is er met de aanleg al wat vreemds gebeurd (draden in buis en dozen moeten altijd toegankelijk zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

king-richard, de topicstarter, is oplossing gericht. U is allen probleemgericht.
Daar hebben ze mij ook ooit eens van beticht, maar dat terzijde.

Ja, dozen moeten altijd toegankelijk zijn.

Maar dat zijn ze niet altijd. Soms zitten ze weggewerkt achter plafond platen, soms achter het stukwerk, en soms achter de tegels of achter het keukenblok. Ga dan maar even de bedrading vervangen 8)7

Op 20 september 2022 13:15:35 schreef Hunebedbouwer:
Probeer eens met de spanning eraf een trekveer in de bewuste buis te duwen ,en meet hoever je komt eventueel zowel vanaf de schakelaar als vanaf de lasdoos.

Dat vind ik een heel goed idee om toch nog even te doen. Kan ik in ieder geval hopelijk vaststellen hoeveel stucwerk ik er evt. af moet halen.

mel

Golden Member

Op 20 september 2022 15:47:10 schreef king-richard:
[...]

Dat vind ik een heel goed idee om toch nog even te doen. Kan ik in ieder geval hopelijk vaststellen hoeveel stucwerk ik er evt. af moet halen.

Als het goed is niets, want dozen moeten zonder breekwerk bereikbaar zijn ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 september 2022 13:33:09 schreef mvdk:
king-richard, de topicstarter, is oplossing gericht. U is allen probleemgericht.

Allen? Leg eens uit waar dat gebeurt.

Op 20 september 2022 13:23:48 schreef Arco:
Als je de draden er niet meer uit kunt krijgen, is er met de aanleg al wat vreemds gebeurd (draden in buis en dozen moeten altijd toegankelijk zijn)

Dat is voor zover ik weet helemaal geen regel. Traditioneel zaten vroeger alle dozen onder de houten vloer. Tegenwoordig mag je een kabel ook direct in stucwerk leggen dat alleen al laat zien dat die regel niet bestaat.

Op 20 september 2022 11:56:55 schreef harry64:
De weerstandswaarde lijkt er op te duiden dat er ergens in het houtwerk van je wand al een mooi (ver)koolspoor aan het opbouwen was. Op zich wel apart omdat droog hout meestal wel een isolator is.

TS zegt dat er onlangs gestuct is en dan is het alles behalve droog. Dat word wel een keer droog maar dat kan best lang duren.

Op 20 september 2022 13:33:09 schreef mvdk:
king-richard, de topicstarter, is oplossing gericht.

Toch niet helemaal hij is van plan om dit gewoon te laten zitten. Op zich kan dat best maar dan moet toch wel de schroef weg. Het kan best omdat er verder geen kans op aanraking is van de beschadigde draden. Het kan bv wel dat als je er een 2000W kachel oid op zet dat op de plaats van de beschadiging de kabel het begeeft maar ik denk niet dat er brand kan ontstaan het is maar een beschadiging over ca 2 mm lengte, de daar gereduceerde dikte zal niet voor heel veel extra warmte ontwikkeling leiden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 20 september 2022 17:52:10 (27%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
harry64

Golden Member

Hopelijk is dat dan hoofdzakelijk waterdamp wat zich achter het holle wandje ophoopt en geen brandbaar chemisch verdampspul.

Op 20 september 2022 16:30:34 schreef mel:
[...]
Als het goed is niets, want dozen moeten zonder breekwerk bereikbaar zijn ;)

Daar geloof ik helemaal niets van zie ook ook mijn eerdere post daarover.
Wel nieuwsgierig waar dat zou kunnen staan. In mijn huis is van de originele installatie bijna geen enkele doos bereikbaar zonder sloopwerk. Hetgeen wat ik erbij gebouwd heb zoveel mogelijk wel maar soms gaat dat gewoon niet.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 20 september 2022 17:56:38 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.