Elektrische deken

Hallo,

Vandaag toch maar een elektrische deken gekocht.
Voor het geval de gasprijs hoog blijft ;-/

Liever heb ik er nog een extra veiligheid tussen.

Op internet kom je PRCD stekkers tegen, maar bij de een
lijkt het puur een aardlek te zijn en bij de ander tussen de nul en fase??

De gedachte was dat in GB je van die stekkers hebt met een zekering.
Dacht ik koop een Schuko versie en druk er een 1A in.
Maar Schuko's zijn zo niet te verkrijgen.
Kwam zo bij de PRCD's terrecht, maar aan de aardlekversie heb ik
niet veel, gezien elektrische dekens niet geaard zijn.

Heeft zo'n extra zekering wel zin?

Bij voorbaat dank

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat voor een exdeken heb je?
Merk en type.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ben je bang voor brand of electrocutie.
In het eerste geval gaat een zekering ook niet helpen. Een laagspanningsdeken met een transformator lijkt me het veiligst om tegen elektrische schokken te beschermen.
Een deken zonder transfo werkt op netspanning, maar als je in bed ligt, is het lastig om "aarde" te maken. Bij aanraken van netspanning in bed zal de aardlekschakelaar waarschijnlijk ook niets doen., omdat het geen aardlek betreft.

RAAF12

Golden Member

Er zijn onder en boven beddendekens én omslagdekens. Met de laatste zit je meestal op een stoel. Extra veiligheid voor wat? De fabrikant heeft er al voor gezorgd dat het veilig is.

mijn zuster heeft twee keer lichte brand gehad met een elektrische deken in bed...

Hensz

Golden Member

Daarom misschien toch beter om een nieuw, dikker of betere kwaliteit dekbed te kopen. Net zo duur, maar geen lopende kosten en tóch lekker warm! :D
Dit ev. te combineren met spouwmuur-,dak-, vloerisolatie en/of dubbel glas.

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Op 19 september 2022 21:59:56 schreef kombucha:
mijn zuster heeft twee keer lichte brand gehad met een elektrische deken in bed...

Zo dat is niet zo best. Merk en type? Lijkt mij ook iets om te melden bij een consumentenrubriek op de TV.

Ghia, apparaten als "zekering" en "aardlek" beschermen tegen bepaalde specifieke dingen.

Als jij in je meterkast een 30mA aardlek hebt, dan hoef je niet nog een keer in de stekker zo'n ding te gaan inbouwen. Het is zo goed als onmogelijk dat er door JOU en je deken een lek van zeg +40mA is en dat dit gecompenseerd wordt in de leidingen met een lek van -20 tot -50mA.

Een lek is "passief" Er gaat energie van de elektriciteitscentrale naar de lek toe. Een negatieve lek heeft energie ergens vandaan nodig.

Moderne dekens moeten, na diverse ongelukken zoals kombucha beschrijft, aan strenge eisen voldoen. Dat is over het algemeen afdoende.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vele jaren geleden hadden we een Inventum zwakstroom deken. Nooit problemen mee gehad. Mijn grootouders hadden er ook zo 1. Ook probleemloos. 1 op 230V zou ik nooit willen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Het is onwaarschijnlijk dat je in bed waar de deken onder het onderlaken ligt, in aanraking komt met een spanningsvoerende geleider. En omdat een bed en matras doorgaans isolerend zijn, kun je geen schok krijgen.

Stel nu in het ergste geval dat je incontinent bent en je inlegkruisje vergeten bent en zwemt in een plas, wakker schrikt en de rand van je metalen ledikant vastgrijpt die op een stenen vloer staat, dan zet de ALS gewoon het circuit stroomloos en kom je er met een schokje vanaf.

Een kortsluiting is enkel mogelijk in het aansluitsnoer.
Door het voortdurend bewegen ervan kan draadbreuk optreden met vonkvorming en verkoling van de isolatie als gevolg. Dit gebeurt enkel waar het maximaal beweegt, dus dichtbij het bed.
Een extra zekering zou dus enig nut kunnen hebben als die dichtbij het stopcontact zit. (sommigen hebben nu eenmaal paranoia.)

Voor 2-3 Eu kun je van die tussenstopcontacten kopen met schakelaar en verklikkerlampje. zon bakje steek je gewoon in het bestaande stopcontact.
Daarin zou je eventueel een bijkomende 1A zekering kwijt kunnen.
Voordeel is dat je overdag nog eens je deken kan extra stroomloos zetten met de schakelaar zonder telkens de stekker uit te hoeven trekken.

De meeste brandjes gebeuren doordat de deken ergens dubbel of driedubbel ligt en plaatselijk oververhit. Dus als je af en toe checkt of de deken netjes uitgespreid ligt is er weinig gevaar.

Bij mij zit er gewoon een timer in het stopcontact. Die warmt dus een half uurtje voor het slapengaan zodat het bed lekker warm is en schakelt dan uit.
Als het heel erg koud is,dan kan ik altijd nog een paar tijdslotjes inlassen van een halfuurtje gedurende de nacht.
Voor mij is dat veilig genoeg. Brand door oververhitting haast uitgesloten evenals elektrocutie.

Je moet goed oppassen bij elektrische dekens bij plooien en opbergen. Geen korte plooien maken en dan dichtduwen, daar maak je de weerstand binnen mee kapot. Gewoon in de lengte lichtjes op elkaar leggen en opbergen, geen andere zware dekens op leggen.

Wij hebben hier ook eentje op 230VAC, doet al tien jaar zijn werk zonder probleem. Schakelt automatisch uit na een tijd. Dat heb je sowieso niet de hele nacht nodig om te slapen. Als je er een beetje zorg voor draagt, dan zal het jaren zijn werk doen. Pas dus op voor korte knikken waar de weerstand zit, dat is schadelijk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
TinusTech

Golden Member

Bijkomende vraag. Je hebt tegenwoordig (onder)dekens met een lichtgewicht schakelende voeding in het snoer. Vaak nog op 3 standen omschakelbaar. Zijn dit soort voedingen voldoende beveiligd? Hoe kan ik dit nagaan?
(de voedingen die ik gezien heb zijn behoorlijk afdoende dichtgelijmd....)

Ik lig graag lang in bad en na verloop van tijd koelt het water af.
'Nieuw' water wordt dmv gas verwarmt, dus ik dacht meteen aan een elektrische deken ;-)

Een 'modern' geisoleerd huis heb ik nooit fijn gevonden.
Houd van een meer vochtvrij, niet te geisoleerd huis.
Wij stoken niet veel en gebruikten naast de CV, per ruimte elektrische panelen.
Je kunt toch maar op een plek tegelijk zijn.
Het rendement van een elektrische deken is weer wat hoger.

Als straks de extra set zonnepanelen er liggen en de
airco hangt scheelt alles nog meer ;-)

Bedankt voor de geruststellingen.

Groet

Oja,

Deze wasbare 'boven' dekens hebben meerdere standen en schakelen na
verloop van tijd uit.
Deze tijd is tot max. 3 uur in te stellen.

Anoniem

Op 20 september 2022 17:52:01 schreef Ghia:
Ik lig graag lang in bad en na verloop van tijd koelt het water af.
'Nieuw' water wordt dmv gas verwarmt, dus ik dacht meteen aan een elektrische deken ;-)
Groet

Een elektrische deken in bad lijkt me geen goed idee. :-)

Op 20 september 2022 17:11:49 schreef TinusTech:
Bijkomende vraag. Je hebt tegenwoordig (onder)dekens met een lichtgewicht schakelende voeding in het snoer. Vaak nog op 3 standen omschakelbaar. Zijn dit soort voedingen voldoende beveiligd? Hoe kan ik dit nagaan?
(de voedingen die ik gezien heb zijn behoorlijk afdoende dichtgelijmd....)

Ze zijn met opzet dichtgelijmd omdat onbevoegden en hobbybobs er geen wijzigingen of onveilige reparaties zouden in aanbrengen die de oorspronkelijke geclaimde/geteste veiligheid teniet doen.

Er zijn duidelijke richtlijnen voor de fabrikant ivm met de veiligheid. Als je geëlektrocuteerd wordt, en je erven kunnen aantonen dat het apparaat niet conform was, dan is de fabrikant of invoerder in hoofde verantwoordelijk en krijgen je nabestaanden een mooi sommetje waarvan ze je begrafenis mét uitgebreide koffietafel kunnen betalen.

Een elektrisch deken in bad, dat lijkt me een spetterend idee... Je zal het wel heel warm krijgen, dat wel... 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
vergeten

Golden Member

Op 20 september 2022 23:25:15 schreef CrossFireX:
Een elektrisch deken in bad, dat lijkt me een spetterend idee... Je zal het wel heel warm krijgen, dat wel... 8)7

Achter een goede (medische)scheidingstrafo geen enkel probleem :Z ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 september 2022 23:34:54 schreef vergeten:
[...]Achter een goede (medische)scheidingstrafo geen enkel probleem :Z

Ga je gang hoor... :) er gaan ook vreemde dingen gebeuren bij de weerstand in het water, dat wordt een bruin sapje na een tijdje... De gedachte alleen al...
Na een tijdje heb je geen weerstand meer over, die is opgelost.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

De energiecrisis maakt de mensen knettergek.

Hoe is die eigenlijk ontstaan? Men geeft de oorlog in Oekraïne de schuld maar als ik dan lees dat bijvoorbeeld België maar voor 9% afhankelijk is van Russisch gas, dan speelt er duidelijk nog wat anders mee.

Het was al begonnen met de fanatieke aanbidders van de klimaatgodin.
'De godin is vertoornd door jullie zondig gedrag en de wereld zal vergaan tenzij je naar mij luistert en boete doet' zo verkondigen profeten altijd al onheilvoorspellingen.

En tussendoor niet vergeten de veeboeren te ruïneren, want teveel stikstof is funest voor de brandnetels en paardenbloemen in veld en berm.

Je moet als politieker toch redelijk onbekwaam zijn om kort geleden te beslissen kerncentrales te vervangen door gascentrales wetende dat we daardoor nog meer afhankelijk zouden worden van Russisch gas en dat de spanning tussen Rusland en Oekraïne escaleerde en dat Europa de kant van deze laatste zou kiezen als het tot een conflict kwam. Een beetje bekwaam politicus had precies kunnen voorspellen hoe het zou lopen.

Enfin, als de helft van de inwoners van een welvarend land in een half jaar tijd financieel in de problemen komen moet er iemand anders stinkend rijk aan het worden zijn.
Tja, we gingen 6 maand geleden Poetje eens leren wat het kost om een soeverein land binnen te vallen. Goed gelukt nietwaar? :(

De vele doden door corona waren niet genoeg, mensen beginnen nu echt gek te doen overal.

Zojuist opsporing verzocht gezien op TV, jongeren en een meisje slaan je half dood zonder reden, dit kan echt niet meer verder zo...

Maar on topic; gebruik dit deken waar het voor gemaakt is, en lees goed de gebruiksaanwijzing. Dan loop je geen gevaar als je het gebruikt zoals het hoort, niet moeilijk toch?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 21 september 2022 00:19:49 (29%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mel

Golden Member

Er zijn zwakstroomdekens, ik meen van Inventum, die werken met een veiligheidstrafo van 24 V.Elektrokutie is er niet meer bij dan. Maar oververhitting kan natuurlijk altijd blijven bestaan.De deken dubbelvouwen b.v.
Dan word je niet dood wakker door elektrokutie, maar door verbranding..
Ik weet niet wat beter is....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 21 september 2022 06:32:21 schreef mel:....Dan word je niet dood wakker door elektrokutie, maar door verbranding...

Dood wakker worden? Ik denk dat je teveel pulp horror gekeken hebt op tv :)

Niemand die een elektrische deken kan slopen? Volgens mij zijn de verwarmingsdraden erg goed elektrisch geisoleerd. Lijkt me sterk dat een product wat bedoeld om op of onder te slapen en wat hier in EU verkocht wordt een gevaar op zou leveren als het nat wordt.

Die aardlek en laagspannings constructies zijn dan een extra beveiliging.

Anoniem

Een elektrische deken in bad leggen, Ghia, je moet dringend eens je psy spreken daarover.

Zelfs een 24V versie met scheidingstransfo is geconstrueerd voor in een droge omgeving te gebruiken, niet onderwater met direct contact met het lichaam.
Apparaten die onder water in een bad gebruikt worden moeten aan heel andere eisen voldoen. 24V is hier zelfs te hoog. <12V is de regel.

En zo'n deken zal niet makkelijk en snel drogen achteraf. Binnen de kortste keren is die beschimmeld en rot.

Arco

Special Member

Inderdaad nooit een electrische deken in het bad (of hij moet niet aangesloten zijn... :) )

Dan nog beter een auqariumverwarming. (Geen glazen, maar keramisch of titanium: met een glazen verwarming is electrocutie nooit ver weg...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 september 2022 23:20:58 schreef Hensz:
Daarom misschien toch beter om een nieuw, dikker of betere kwaliteit dekbed te kopen. Net zo duur, maar geen lopende kosten en tóch lekker warm! :D
Dit ev. te combineren met spouwmuur-,dak-, vloerisolatie en/of dubbel glas.

En om nog even een andere suggestie toe te voegen: een laken van flanel. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)