Vintage Inventum kachel aansluiten

Hallo,

Mijn vintage Inventum kachel, type KG75, moet opnieuw worden aangesloten. De kachel heeft 3 aansluitingen van de verwarmingsspiralen. Een aansluiting is een middenaftakking. Vanuit de middenaftakking meet ik 48 Ohm naar de spiralen. Tussen alle spiralen 96 Ohm. Er is een keuzeschakelaar stand I en II.
Dit is een enkelpolige schakelaar.
Hoe moet ik deze kachel weer aansluiten?

Alvast bedankt.

Wim

Arco

Special Member

De twee buitenste komen aan de ene, en de middelste aan de andere draad van het netsnoer.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco. Spiraal 1 (Links+Midden) op fase-nul, Spiraal 2 (Midden+Rechts) tevens op fase-nul echter dan de schakelaar in serie. Bij stand II schakel je dus de twee spiralen parallel. Dan staat over elke spiraal 220V. Bij 48 Ohm (4,58A) 1008W per spiraal. Heb ik het zo goed begrepen? (nu met de hogere spanningen meer vermogen natuurlijk.

Arco

Special Member

Dan kan (ik wist niet dat 'ie 2 standen had)
Kun je hem met dezelfde schakelaar ook aan/uit zetten? Of zit die 'luxe' er niet op...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op een foto zie je de schakelaar onder de netaansluiting zitten. Dit is een gewone enkelpolige schakelaar om van stand I naar II te schakelen. Beetje onhandig want dan kun je de kachel dus niet UIT zetten.

Op 20 september 2022 19:46:41 schreef WJW_products:
Op een foto zie je de schakelaar onder de netaansluiting zitten. Dit is een gewone enkelpolige schakelaar om van stand I naar II te schakelen. Beetje onhandig want dan kun je de kachel dus niet UIT zetten.

mag niet eens meer tegenwoordig, een stekker is geen schakelaar. een knop bijmaken of met de ene knop alles schakelen. maar of dat ding 10A aankan? en na 50 jaar nog?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman. Inderdaad, moet je zelf ook niet willen op deze manier. Ik heb de boel wel even gemeggerd. Dat de kachel geen 10A aan kan daar twijfel ik niet aan, het verwarmingsspiraal ziet er robuust uit. "zo maken ze ze niet meer tegenwoordig". De kachel is primair als vintage object bedoeld, maar dan is het fijn dat ie het ook doet natuurlijk.

Het is nu een 1000/2000 watt kachel, maar je kunt er ook een 500/1000 watt van maken door op de buitenste aansluitingen het snoer aan te sluiten , en met de schakelaar een element kort te sluiten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Die oude apparaatstekers waren sowieso vaak een bron van extra warmte en geknetter... :) (door slecht kontakt)

https://bijma-onderdelenshop.com/data/articles/images/big/b_3834.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik zou gewoon gek doen en die drie elementen in ster op 3 fasen aansluiten.. O-) :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 september 2022 09:31:55 schreef Arco:
Die oude apparaatstekers waren sowieso vaak een bron van extra warmte en geknetter... :) (door slecht kontakt)

Gelukkig waren ze vaak (deels) van keramiek :)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Arco

Special Member

Op 21 september 2022 09:39:30 schreef mel:
Ik zou gewoon gek doen en die drie elementen in ster op 3 fasen aansluiten.. O-) :9

Het zijn er maar 2... :)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 21 september 2022 09:42:50 (79%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou gewoon gek doen en die drie elementen in ster op 3 fasen aansluiten.. O-) :9

Waar zie jij het derde element?

Ik zou een andere schakelaar met drie standen zoeken of iets maken met een drukknop en wat relais.

1 keer drukken is aan op laag vermgen.
2e keer drukken is hoog vermogen.
3e keer drukken is weer uit.

Het is natuurlijk tegen de moderne regels. Maar de net entree zou ik zo laten maar wel schoonmaken. Nieuwe euro net entree's zullen waarschijnlijk niet voldoen. Die oude zijn gemaakt om ook heet te kunnen worden zoals bijvoorbeeld in een strijkijzer altijd het geval was. Een moderne eurosteker zal in zo'n toepassing smelten.

Die oude apparaatstekers waren sowieso vaak een bron van extra warmte en geknetter... :) (door slecht kontakt)

Was dat ook al zo bij nieuwe exemplaren dan? Ik heb dat nooit gezien bij de strijkbout van mijn oma. Dat werkte altijd gewoon. Ze waren vroeger ook heus niet gek. En ze zullen daar bij de ontwikkeling van die oude steker heus wel over nagedacht hebben. Ik kan me voorstellen dat bij de oude stekers de veerkracht minder en de contactvlakken vervuild zijn. En dat daardoor de boel vonkt.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 21 september 2022 10:03:26 (30%)

Arco

Special Member

Ik zou er niet teveel aan veranderen, 't ding wordt zelfs in musea vermeld... :)
https://www.boijmans.nl/collectie/kunstenaars/10086/koninklijke-fabrie…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 september 2022 09:53:57 schreef Ex-fietser:
[...]

Was dat ook al zo bij nieuwe exemplaren dan? Ik heb dat nooit gezien bij de strijkbout van mijn oma. Dat werkte altijd gewoon. Ze waren vroeger ook heus niet gek. En ze zullen daar bij de ontwikkeling van die oude steker heus wel over nagedacht hebben. Ik kan me voorstellen dat bij de oude stekers de veerkracht minder en de contactvlakken vervuild zijn. En dat daardoor de boel vonkt.

Die oude stekkers waren prima, ook voor grote stromen. Meestal zitten de contactbussen en aansluitdraden geschroefd en dat kan wel beetje loskomen met de tijd. En dan gaat het warmlopen en knetteren.. Dus , op tijd de boel aandraaien..

Wat leuk die link! Ook nog een museumstuk. Dankjewel Arco.
Hij zit weer in elkaar, de bedrading opnieuw aangelegd. Nog een hele klus om hem mechanisch weer in elkaar te krijgen. De schilden moeten binnen de chroomrand vallen.
Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC. Ik moet de boel ook even meggeren. De stekker heeft geen randaarde. Wat dat betreft waren ze vroeger echt link bezig.

Arco

Special Member

Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vroeger had je alleen in de keuken en wasmachines een geaarde wcd.
Rest van het huis waren alleen 2 polig wcd zonder randaarde.

Er werd destijds verondersteld dat de vloerbedekking wel voldoende isoleerde bij een fout in het apparaat.

Ik ben een keer zo'n ding met aardlek tegengekomen. Dat was ofwel op dit forum, ofwel bij de kringloop met sticker 'Ter decoratie - defect - aardlek' of iets dergelijks.

Zonder uitzondering aansluiten met randaarde. Je hebt gewoon apparaatstekers die een aardcontact hebben. Als je die niet kan vinden, met een moertje/boutje/kartelringetje los aansluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Op 23 september 2022 15:03:07 schreef Arco:
Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Zo,n snoer met zo,n stekker gebruikte mijn vader altijd als verlengsnoer.. knoop in het snoer anders viel de stekker eruit :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 23 september 2022 14:55:15 schreef WJW_products:

Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC. Ik moet de boel ook even meggeren. De stekker heeft geen randaarde. Wat dat betreft waren ze vroeger echt link bezig.

als het chassis niet aan de aarde hangt ga je met eeh hoogomige voltmeter altijd wat meten zonder dat dit gevaarlijk hoeft te zijn.

Ook vroeger werd dit soort dingen geaard. Waarschijnlijk is de originele stekker er afgehaald voor eentje zonder aarde, of is het niet meer het originele snoer.

Op 23 september 2022 14:55:15 schreef WJW_products:
Ik meet tussen het chassis en aarde een spanning van enkele tientallen volten. De eerste keer bij inschakelen bijna 50VAC, later bij inschakelen 28VAC.

Waar meet je dat mee? Een huidige universeelmeter met een ingangsweerstand van 10 M Ohm meet dergelijke dingen niet goed. Vermoedelijk meet je een capacitive bromspanning. Als de kachel geaard is met de juiste stekers en een drieaderig snoer mag je ten opzichte van aarde niets meten.

Op 23 september 2022 15:03:07 schreef Arco:
Die apparaatsteker heeft toch randaarde? (zie mijn foto boven, de twee lippen aan de zijkanten)

Ja de stekker op jou foto wel, echter die aan de kachel zit niet. Daarom moet ik op zoek naar zo'n stekker als die van jou.

Op 23 september 2022 15:23:39 schreef Peter112:
Vroeger had je alleen in de keuken en wasmachines een geaarde wcd.
Rest van het huis waren alleen 2 polig wcd zonder randaarde.

Er werd destijds verondersteld dat de vloerbedekking wel voldoende isoleerde bij een fout in het apparaat.

Klopt, en dan nog eens een aardlek voor de vochtige ruimte van 500mA. In de woonkamer(s) heb ik ook nog geen wcd's met randaarde.

Op 23 september 2022 15:49:43 schreef kris van damme:
[...]

als het chassis niet aan de aarde hangt ga je met eeh hoogomige voltmeter altijd wat meten zonder dat dit gevaarlijk hoeft te zijn.

Ook vroeger werd dit soort dingen geaard. Waarschijnlijk is de originele stekker er afgehaald voor eentje zonder aarde, of is het niet meer het originele snoer.

Inderdaad, dat vermoeden had ik ook al. Maar ik wou toch maar niet met mijn fikken even voelen. Liever eerst eens meggeren.
Ik had wellicht ook even het chassis via een weerstand aan aarde kunnen hangen.