Naloop timer voor pomp verwarmingsketel

Hoi allemaal,

sta me toe me even voor te stellen.
Man, 42j en altijd al geïnteresseerd geweest in elektronica en er mee bezig geweest. (in beperkte mate dus)
Uiteindelijk dan maar ITer geworden van beroep.

Concreet heb ik hier het volgende probleem.
Onze verwarmingsketel heeft een pomp (90W) die constant draait.
Nu zou ik deze dus enkel willen laten draaien tijdens de periode dat de verwarmingsketel draait en 20min na het uitschakelen van de ketel.
Als de ketel binnen de 20min opnieuw aanslaat dan wordt de tijd gereset en begint het terug te lopen van het moment dat de spanning van de ketel wordt gehaald.
Een soort functie identiek aan de ventilator in de wc bij veel mensen laten we zeggen.

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

Bedankt alvast!

T

Om welk merk en type ketel gaat het? Op de moderne ketels kun je de nadraai tijd instellen of continu als er vorst gevaar bestaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 20 september 2022 22:53:11 schreef Hunebedbouwer:
Om welk merk en type ketel gaat het? Op de moderne ketels kun je de nadraai tijd instellen of continu als er vorst gevaar bestaat.

Hoi Hunebedbouwer,

Merci voor je reactie alvast.
Onze verwarmingsketel is een oude buderus van het jaar 1986 op stookolie.
De sturing is met een draadloze Honeywell thermostaat die gewoon spanning geeft als de ketel moet aanspringen. Zeer simpele schakeling.
Alleen is onze waterpomp apart en rechtstreeks aangesloten op een zekering.
Waardoor deze in de wintermaanden 24/24 7/7 zit te draaien aan 65W of 90W (afhankelijk van de snelheid waar ik ze op zet)

Tx

T

hele oude ketels hadden dat nog idd, later kwam er een uitgang op de brandersturing voor de pomp bij. temperatuur gestuurd werkt hier niet, als de brander aanslaat is er immers geen circulatie. een combi van een relais parallel over de gasklep samen met een 20min sturing of een leiding thermostaat parallel zetten kan ook nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

ketel met voorzetbrander?
je kunt gebruik maken van een ‘vertraagd afvallen tijdrelais,

Je kunt de spanning voor de sturing van bv de ventilator afhalen.
De ventilator draait als de ketel in bedrijf is.
je moet wel oppassen, werkt de ketelthermostaat wel als de pomp uit staat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Zorg ook dat je pomp eens in de 24h een paar minuten draait om vastzitten van de pomp te voorkomen.
Anders bespaar je er niet heel veel mee.

Je kan er een pompschakelaar tussen zetten. Die schakelt de pomp in boven 25 °C en schakelt de pomp ook weer uit. Tevens laat hij in de zomer de pomp dagelijks 5 minuten draaien om vast gaan zitten te voorkomen.Dat alles voor 42 Euro. Ik gebruik het zelf ook. https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/pompschakelaar-hy-02-eco-pump-sw…

Jacques van Montfort
jerome

Golden Member

Met onderstaande timer alsvolgd.
Brug van 15 naar A1
De pompdraad onderbreken en N naar A2 en verder naar de pomp.
F van de ketelkant naar 15 waar de brug naar A1 is.
F naar de pomp op 18.
Nu heb je nog een schakelaar nodig die A1 en B1 gaat lussen.
Dit kan op meerder manieren. Een thermostaatje op de schoorsteenpijp, een 230V relais die je aansluit op het magneetventiel van de olie, of de brandervoeding. Zeker geen reedcontact op de spoel omdat deze wisselstroom is. Keuzeschakelaar op "R" zetten.

vergeten

Golden Member

Op 20 september 2022 23:57:22 schreef Jacques1956:
Je kan er een pompschakelaar tussen zetten. Die schakelt de pomp in boven 25 °C en schakelt de pomp ook weer uit. Tevens laat hij in de zomer de pomp dagelijks 5 minuten draaien om vast gaan zitten te voorkomen.Dat alles voor 42 Euro. Ik gebruik het zelf ook. https://www.vloerverwarmingstore.nl/p/pompschakelaar-hy-02-eco-pump-sw…

Na jou tip is de prijs met ±8% verhoogd naar 45,50.

Niet meer tippen op CO :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Turbokeu

Golden Member

Ik weet niet of het puur aan mij ligt maar ik vind de voorgestelde zelfbouw oplossingen verre van ideaal.
Zeker als het 230V-schakelingen betreft (aanraakveiligheid, trekontlasting, verbindingen, behuizing), daar kruipt tijd in om het veilig te houden.

Let op, 20-30-40 jaar geleden ontwierp/bouwde ik ook letterlijk alles zelf, meestal omdat het gewoon niet te koop was of, indien wel, duurder/te duur t.o.v. zelfbouw.
Als ik me mijn 230V bouwsels (lichtorgels, looplichten e.d.) uit de jaren '70 studiejaren herinner waren dat regerechte gevaren (geen 'grummets' voor de netsnoerinvoer door het stalen chassis, geen trekontlasting, gesoldeerde draden in lusterklemmen e.d.).

De laatste 10-20 jaar vindt je via internet echter quasi alles voor prijzen waar je het zelf nooit (beter/goedkoper) zou kunnen bouwen.
Voor 40-50€ vindt je hopen CV-pompschakelaars die direct en veilig werken.

Ikzelf heb in mei 2021 een 2HEAT TC500 pompschakelaar (met penaarde voor BE/FR, één van de weinigen) gekocht die het sindsdien perfect doet.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

In elektuur heeft ooit eens een pompschakeling gestaan, die achteraf bekeken onveilig was. De pomp mag nl niet uitschakelen als de ketel onverhoopt blijft branden als er een fout optreedt in het thermostaatcircuit of daarna.
Ik zal proberen het elektuur item terug te vinden.

benleentje

Golden Member

Op 21 september 2022 17:44:28 schreef Turbokeu:
Ik weet niet of het puur aan mij ligt maar ik vind de voorgestelde zelfbouw oplossingen verre van ideaal.
Zeker als het 230V-schakelingen betreft (aanraakveiligheid, trekontlasting, verbindingen, behuizing), daar kruipt tijd in om het veilig te houden.

Daar heb je wel een punt, maar met het voorgestelde Finder timer relais, een goede kast waar je dat inbouw en een paar wurg wartels zit daar nie zo heel veel tijd in om dat veilig te houden.

Hoeft niet per se in een aparte kastje als er in de bestaande kast nog ruimte is kan het ook daar in.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 21 september 2022 15:06:37 schreef OXO:
https://www.conrad.be/nl/p/finder-80-01-0-240-0000-tijdrelais-multifun…

[bijlage]

Mooie compacte (niet 100% goede) oplossing en ook duurder dan de kant en klare pompschakelaar, voorgesteld door @Jaques1956.
De thermische voeler moet dan wel op een plek komen waar warmte ontstaat als de pomp nog stilstaat, in de ketel bovenop of dicht in de buurt van de warmte wisselaar/branderhuis of zo.
Dan gaat de pomp binnen enkele seconden draaien, als de brander start.

Maar dit schreef;

Op 20 september 2022 23:18:58 schreef Sine:
Zorg ook dat je pomp eens in de 24h een paar minuten draait om vastzitten van de pomp te voorkomen.

Dat is erg belangrijk! die functie wordt niet vervuld door dat tijdrelais.
Je kan natuurlijk in de "niet stook" periode zelf de thermostaat elke dag even kort hoger zetten, dan zorgt de op het relais ingestelde tijd dat de pomp zolang gaat draaien, maar dat lijkt mij alles behalve praktisch.
Gevolg als er niet wordt gestookt staat die pomp stil, dus de hele zomer.
Grote kans dat hij dan in de herfst muurvast zit!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

vrijwel al die bestaande schakelingen zijn hier niet geschikt omdat deze op moderne ketels zijn berekend welke zelf de pomp aan sturen, veelal voor vloerwerwarmings verdelers. in geval ts slaat de brander dus aan, geen stroming en zal het water in de warmtewisselaar dus gaan koken zonder stroming. vandaar een koppeling met de brander aan sturing dat de pomp gaat lopen als de brander aan is, zodat er stroming is. zijn de leidingen eenmaal warm blijft de pomp op de leiding temperatuur nadraaien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 september 2022 22:17:55 schreef testman:
zijn de leidingen eenmaal warm blijft de pomp op de leiding temperatuur nadraaien.

Dat lijkt me ook geen goed plan.
Als de vlam uitgaat twee tot vijf minuten nadraaien is goed. De leidingtemperatuur lijkt me geen goede maatstaf.

Vroeger had je pompschakelaars die werden opgenomen in het 24 volt thermostaatcircuit. Zodra het thermostaatcontact werd gesloten en de ketel ging branden, werd de pomp ingeschakeld. Bij het verbreken van het thermostaatcontact bleef de pomp nog een minuut of twintig nadraaien.

Dit soort pompschakelaars is nu niet gangbaar meer. Misschien op marktplaats nog wel te vinden. De Amframatic f1 lijkt ook geschikt.

Zie ook dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/153516/1

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een Buderus op stookolie van 1986 kan ik niet echt een moderne ketel noemen........
Ik moet wel heel diep nadenken om er nog wat van te weten, waren ze blauw?
Toch al weer lang geleden.

Het is volgens mij ( maar ook hier gaan de jaren tellen) een ketel met gietijzeren leden.
Die kan wel wat hebben.
Die krijg je eigenlijk alleen maar snel kapot met een lage ketelwatertemperatuur.

Problemen met een niet draaiende circulatie pomp is voor deze ketel meestal geen probleem.
Maar je kunt nooit weten, vandaar in mijn 1e post de opmerking over de ketelthermostaten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die thermostaten voor op een leiding zijn nog niet zo ongebruikelijk hoor. Google even op "aanlegthermostaat".
https://www.bol.com/nl/nl/p/aanlegthermosstaat-buisthermosstaat-cv-the…

Zorg ook dat je pomp eens in de 24h een paar minuten draait om vastzitten van de pomp te voorkomen.
Dat is erg belangrijk! die functie wordt niet vervuld door dat tijdrelais.

Dan doen we er nog 1 bij:
https://www.conrad.be/nl/p/finder-80-91-0-240-0000-tijdrelais-multifun…

Iemand een idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

Misschien moet je bij opdoen van ideeën voor een oplossing ook nadenken over een nieuw en moderner verwarmingssysteem.

1988 tot nu is bijna 40 jaar. In die 40 jaar zijn er erg veel ontwikkelingen geweest in de verschillende soorten verwarmingssystemen. Ik had ooit een ketel met een waakvlam van 1998. Dat was al een HR ketel. Die heb ik een aantal jaar geleden vervanger door een moderne modulerende ketel. Ik kan alleen maar dat de nieuwe ketel voor zeer veel comfort verbetering heeft gezorgd. het is beter en makkelijk warm in huis en de ketel is veel kleiner dan de oude. Ik had toen ook de ketel kunnen (laten) reparen. Dan had ik de pomp, het gasblok, enzo moeten vervangen. Elk onderdeel een paar 100 euro. EDe nieuwe ketel die ik nu heb kostte maar achthondert zoveel euro. Een stuk minder als een renovatie van de oude ketel dus. En blijft dan ook met verouderde minder zuinige techniek zitten.

Ik ken uw situatie verder niet, evenmin of een met olie gestookte ketel bij u in de regio een handige keuze is. Maar ik denk dat het de moeite waard is om andere opties ( als: gasgestookte ketels, warmtepompen, pelletkachels, of gewoon electrische verwarmen ) mee te nemen in uw beslissing om deze oude oude ketel te renoveren of verbeteren.

jerome

Golden Member

Olie stoken blijft voorlopig de voordeligste verwarming. Ts zou het ook kunnen laten als het is en de pomp vervangen. Hier draait de regelbare pomp op de 30W stand en heeft voldoende flow om meerdere radiatoren te bedienen. Er zijn nu ook "slimme"(lees dure) pompen te koop die hun toerental aanpassen. Wanneer weing warmtevraag is (thermostaatkranen) stijgt de pompdruk en daalt de flow, en gaat deze rustiger draaien. Bij het opstarten doen die een boost. Als die geen jaar stil gestaan hebben gaan die starten. Combinatie van deze met een timer is dan wel de zuinigste oplossing.

Turbokeu

Golden Member

Op 21 september 2022 23:21:14 schreef NordRack2:
[...]Dat lijkt me ook geen goed plan.
Als de vlam uitgaat twee tot vijf minuten nadraaien is goed. De leidingtemperatuur lijkt me geen goede maatstaf.

Juist wel...
Als de brander uitgaat zit je met water van 60-70°C in de leidingen (initiëel toch).
Na die 2 tot 5 minuten zit dan je nog met warm/heet water dat niet meer circuleert en dus zijn warmte niet kan afgeven.
Een CV-pompschakelaar met sensor meet de uitgaande watertemperatuur en stopt pas de CV-pomp als deze temperatuur onder een bepaalde ingesteld niveau (bij mij 28°C) komt zodat het water zijn restwarmte kan afgeven en nadien geen warmte kan onttrekken in de verwarmde ruimtes.
Bijkomend voordeel is dat de meeste, zoniet alle, CV-pompschakelaars periodiek de CV-pomp tijdens niet gebruik inschakelen gedurende een bepaalde tijd om vastzitten te voorkomen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 21 september 2022 22:17:55 schreef testman:
vrijwel al die bestaande schakelingen zijn hier niet geschikt omdat deze op moderne ketels zijn berekend welke zelf de pomp aan sturen, veelal voor vloerwerwarmings verdelers. in geval ts slaat de brander dus aan, geen stroming en zal het water in de warmtewisselaar dus gaan koken zonder stroming. vandaar een koppeling met de brander aan sturing dat de pomp gaat lopen als de brander aan is, zodat er stroming is. zijn de leidingen eenmaal warm blijft de pomp op de leiding temperatuur nadraaien.

TS geeft aan dat de pomp continu loopt. Dan is er volgens mij altijd stroming. Zou je dus een kant en klare pompschakelaar kunnen gebruiken.

jerome

Golden Member

besparen gaat vaak ten koste van confort. Een continue draaiende pomp heeft het voordeel dat je op elk moment ergens anders een kraan opend en er warmte komt, zonder eerst aan de woonplaats thermostaat te moeten rommelen. De pomp hier draaid al 32 jaar van 6.30 tot 22.30u op de 30Watt stand. Als de buitentemperatuur te koud wordt gaat de pomp snachts ook een paar keer aan. Onder -10 blijft deze altijd draaien snachts maar met lagere keteltemeratuur. De eerste pomp deed het 25 jaar.