Op zoek naar TypeNR logisch IC

Dag mensen, Weet iemand voor mij het type nr van een logisch IC om als 1 pin hoog of laag is, een output kennen van 1 pin hoog of laag. Maar dan met +_500mS vertraging daartussen?

Ik gebruikt dit ipv een sleep(10) voor mijn H-Bridge

Wederom Groet, Wouter

PS: tijdens de 500ms verstraging moeten de pinnen laag zijn. en dus ook op zoek naar de titel van de IC.

https://nl.farnell.com/c/semiconductors-ics/logic

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op zondag 28 augustus 2022 18:29:46 (13%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Daar zijn geen standaard logische ic's voor, moet een schakeling omheen...
(er zijn wel delaylines, maar niet voor zulke enorm lange tijden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Misschien de cd4047 of z'n ttl broer de 74ls121

Gebruikte ik vroeger in de analoge filmnet decoders om de syncpulsen, zowel H als V te herstellen. Afhankelijk van de RC-tijd kunnen die een flink bereik aan.

En anders iets fabrieken met een NE555.

Op 28 augustus 2022 18:35:56 schreef Arco:
Daar zijn geen standaard logische ic's voor, moet een schakeling omheen...

Jawel hoor: Bijvoorbeeld de 74LS123 (en die opgegeven 121 van harry64) en die een CMOS variant ervan. Slechts een weerstandje en C-tje nodig.

De zoekterm is "Monostable Multivibrator" evt met het keyword "Retriggerable" erbij.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De meeste genoemde chips werkten niet. Dat zijn mono-stabiele timers en geen daarvan geeft een inschakel delay en ook een uitschakel-delay.

Het simpelste is een 555:

harry64

Golden Member

Op 28 augustus 2022 20:16:49 schreef bprosman:
De 4528 (in CMOS)

Op 28 augustus 2022 19:24:51 schreef henri62:
[...] Jawel hoor: Bijvoorbeeld de 74LS123 (en die opgegeven 121 van harry64) en die een CMOS variant ervan. Slechts een weerstandje en C-tje nodig.

De zoekterm is "Monostable Multivibrator" evt met het keyword "Retriggerable" erbij.

Die ook ja. Heb je er zelfs twee in één chipje. :P

harry64

Golden Member

Op 28 augustus 2022 20:53:31 schreef deKees:
De meeste genoemde chips werkten niet. Dat zijn mono-stabiele timers en geen daarvan geeft een inschakel delay en ook een uitschakel-delay.

Het simpelste is een 555:

Da's maar net hoe je de schakeling configureert.

Op 28 augustus 2022 20:53:31 schreef deKees:
De meeste genoemde chips werkten niet. Dat zijn mono-stabiele timers en geen daarvan geeft een inschakel delay en ook een uitschakel-delay.

Je post was ook niet duidelijk (voor mij en de rest ook grotendeels) dat de uitschakeling OOK een delay moest hebben.

-edit- Met de 74LS123 kan het waarschijnlijk toch nog, zie harry64 zijn post.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 29 augustus 2022 00:22:39 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
harry64

Golden Member

Je kan i.d.d. met de ene mono de puls 500 ms uitstellen en dan daarmee de andere een puls van 500 ms laten geven.

Maar iets met rc en een lm339 kan ook nog. Hoewel dat wel meer onderdelen vraagt.

Check,

Moet eigenlijk dit doen,

als de DIR pin van hoog naar laag gaat,

1.5sec later moet dan een van de PWM signalen de pulse van het ingang PWM signaal doorlaten

als de DIR pin van laag naar hoog gaat,

1.5sec later moet dan het andere PWM signalen de pulse van het ingang PWM signaal doorlaten

tijdens de 1,5 sec tijd, geen output signalen

Snappie zo ongeveer? Een soort van hardware matige sleep voor mijn H-Bridge, zonder code, weer een setje mosfets verder dus vandaar.

Weet iemand een preciezer schema ?

Als het niet wil lukken op mijn breadboardje dan schakel ik over naar een ATTINY, eerst even ambitioneel proberen met een IC.

Kan iemand mij preciezer helpen, groet W?

PS: Wat is de advies tijd? staat dit in deze PDF ?

https://nl.farnell.com/microchip/tc4427acpa/mosfet-driver-dual-low-sid…

Nu ik jullie nu toch aan het werk zet, kan deze IC ook input signalen van 9V aan ? of gaat dat niet lang goed? --> Voor ander project

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Misschien een of andere logische IC aan PIN2 van je NE555 ? is dat een oplossing ergens te vinden?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Mijn eerste idee is om een oscillator te maken op zeg 16Hz. Dat kan met een NE555. En dan een 8bits schuifregister. Door nu de input en de output te ANDen zal de output pas na 8* 1/16e sec = 0.5 sec hoog worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik denk dat we eerst eens moeten kijken naar de beoogde toepassing voor deze vertraging. Het gaat hier blijkbaar in de aansturing van een H-brug. Ik heb het vermoeden dat die vertraging bedoeld is voor het aanbrengen van een dode tijd tussen het schakelen van de high-side MOSFETs en de low-side MOSFETs. En volgens mij bestaan daar gewoon speciale drivers voor.

-edit-
Kijk eens naar de FAN7080 van Fairchild/ONsemi.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Arco

Special Member

De FAN7080 heeft een dead-time van 650nS; TS wil de surrealistische tijd van 1.5sec! (da's ruim 1.500.000 x zo veel! :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ehm, hoe kom jij aan 1.5 sec.? In de start post staat ~500 ms.
En daarbij: als die dead time uitsluitend is bedoeld om te voorkomen dat de high-side FET en de low-side FET tegelijk geleiden, dan is die 650ns zat.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op woensdag 21 september 2022 05:20:42 (55%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Dat is geloof ik tussendoor ineens wat veranderd.
MNM, Wouter (pascalbythree) vind het fijn als je precies z'n vraag beantwoordt en niet offtopic gaat. En omdat ie 500-1500ms en niet ns wil, is FAN7x80 suggesties offtopic. Ook de suggestie dat 300ns wel ongeveer zat is is offtopic.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

TS is nooit geinteresseerd in de beste/betere oplossing, alleen zijn eigen bedenksels zijn acceptabel... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je fabrieksel kan wel, ik denk zelf met een R-C en een schmitt trigger. Maar...

Ik zou gewoon een H-Bridge MOSFET driver ic'tje gebruiken. Deze hebben al eea aan beveiliging ingebakken zitten en dan heb je gelijk de MOSFET drivers.

(Oh ik had MNM even gemist)

PE2BAS

Op 21 september 2022 08:00:02 schreef rew:
Dat is geloof ik tussendoor ineens wat veranderd.
MNM, Wouter (pascalbythree) vind het fijn als je precies z'n vraag beantwoordt en niet offtopic gaat. En omdat ie 500-1500ms en niet ns wil, is FAN7x80 suggesties offtopic. Ook de suggestie dat 300ns wel ongeveer zat is is offtopic.

Hij vraagt anders zelf letterlijk wat de advies tijd is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)