12VAC verlichting caravan omzetten naar LED

Goedendg,
een vraag, de omvormer van mijn caravan geeft 12VAC voor de binnen verlichting van mijn caravan. Die bestaat oa uit 4 spots met een MR16 lamp 12v10W gloeidraad naar ik meen. Ik wil hier LED lampen met een MR 16 fitting in doen die niet gedimd hoeven te kunnen worden.
op de vraag naar de leverancier (Obelink) of dit zo maar kan of dat er in de lampen een gelijkrichter zit of dat ik de voeding gelijk moet richten kreeg ik als antwoordt dat een DC/DC stabilisator goed genoeg is. Echter volgens mij is een DC/DC stabilisator er voor om van een "wisselend gelijkspannings niveau een stabiel gelijkspannings niveau te maken. Of heb ik het mis??

LED-spotjes zijn over het algemeen gemaakt als 1-op-1-vervanger van halogeenspotjes. Je kan ze dus vervangen. In een LED-spot zit een gelijkrichter en een element dat te beschrijven is als "DC/DC stabilisator".

Sommige omvormers (230 Vac --> 12 Vac) hebben een minimale belasting nodig om te werken. Het kan zijn dat de LED-spotjes samen te weinig vermogen hebben om dit minimum te bereiken. In dat geval kan je ofwel de omvormer vervangen, ofwel een paar halogeenspotjes laten zitten. Omvormers in deze context worden ook wel "(halogeen)transformator" of "elektronische transformator" genoemd.

Maar... Overschakelen op een 12V DC voeding voor de leds is ook mogelijk.

Voor de ledjes... Ik heb ze gezien met- en zonder de gelijkrichter er in om te zorgen dat ze ook op AC werken. Effe 1 kopen en proberen lijkt me. De kans dat ie enge dingen doet is nihil.

Worst case zit er geen gelijkrichter in en doet ie het dus maar op halve kracht. (Light Emitting Diodes (LED) zijn diodes (gelijkricthers)).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Worst case zit er geen gelijkrichter in en doet ie het dus maar op halve kracht. (Light Emitting Diodes (LED) zijn diodes (gelijkricthers)).

En soms zitten er twee leds antiparallel in die dus beide om de beurt aan en uit knippen. Dat voorkomt ook een hoge sperspanning over de led.

De toegelaten sperspanning is altijd hoger dan de brandspanning. Doordat het gewoon zo is dat je de sperspanningen van in seriestaande diodes mag optellen, gaat dit gewoon goed.

Die met de leds antiparallel die doet het dan weer niet lekker op DC. Dus dat zou dan een nadeel zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De toegelaten sperspanning is altijd hoger dan de brandspanning.

Natuurlijk, daarom werkt het ook. Als je een led via een weerstand direct op het 230 volt net zou aansluiten werkt dat in de postieve helft van de sinus prima, Als de negatieve helft van de sinus langskomt loopt er geen noemenswaardige stroom omdat de led in sper staat. Omdat er geen stroom loopt valt er ook geen spanning over de weerstand. De volle piekspanning van de 230 volt komt dan over de led te staan. En die is dan wel veel te hoog zodat de led dus doorslaat. Je zet dan dus een diode (of ledje) antiparallel. Dan wordt de sperspanning nooit hoger als de doorlaatspanning van de andere led of diode.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Zeker dat het een 12V AC omvormer is. De standaard is nochtans DC. Voorbeeld deze Schaudt CSV 300. Kijk op blz 8.

Merk en type omvormer kan veel verduidelijken. Meestal wordt naar de auto ingang geschakeld indien er geen 230V net is aangesloten. Het is dan ook niet de bedoeling tussen DC en AC te schakelen zodra er netstroom is.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 21 september 2022 20:43:08 schreef buckfast_beekeeper:
Zeker dat het een 12V AC omvormer is. De standaard is nochtans DC. Voorbeeld deze Schaudt CSV 300. Kijk op blz 10.

Merk en type omvormer kan veel verduidelijken. Meestal wordt naar de auto ingang geschakeld indien er geen 230V net is aangesloten. Het is dan ook niet de bedoeling tussen DC en AC te schakelen zodra er netstroom is.

Helemaal mee eens. De verlichting met AC voeden kan, maar de luxe om met aangesloten stekker op de auto de verlichting te kunnen gebruiken vereist dan inderdaad een schakelaar om het genoemde probleem te voorkomen (DC en AC tegelijk).

Nog logischer lijkt het mij om alles met 12 volt DC te doen. Een waterpompje vereist DC, of loopt onrustig op AC of helemaal niet. En een stand-accu is met "alles op DC" ook eenvoudig te realiseren.

Ik heb persoonlijk sterk het vermoeden dat de 'omvormer' het EBL (Elektroblok) moet zijn die 12VDC gelijkspanning i.p.v. 12VAC wisselspanning geeft. Een 12VAC voeding heb ik in iedergeval nog niet eerder in de caravanwereld gezien.

Als TS een goede 12V ledvervanger van Philips of Osram neemt dan zijn deze standaard geschikt voor AC en DC voeding en ook gelijk betere kwaliteit dan de soms Chinese lampjes die een Obelink verkoopt.

Wat ik hier mis is de basisinformatie. Wat is het merk en type van die omvormer?

buckfast_beekeeper

Golden Member

@T-sec: afhankelijk hoe de caravan gebruikt wordt. Is het 3 weken in de zomer, dan hoeven er echt geen 'merk' leds in. In mijn caravan zitten al 10 jaar goedkope chineesjes en ze doen het nog steeds. Boven het gasvuur heb ik een ledstrip met 60 ledjes/m geplaatst.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 22 september 2022 12:32:48 schreef KlaasZ:
Wat ik hier mis is de basisinformatie. Wat is het merk en type van die omvormer?

Het is een Scheiber omvormer 36.12854.42 met 5 "groepen"
verlichting buiten 12VDC
kraan 12VDC
verlichting binnen 12VAC
verlichting binnen 12VAC
koelkast

op foto 162049 kun je een balk zien volgens mij sluitertijd tov de frekwentie
dus de 12V is AC

Uit de oudheid, ja. Chateau had dat in de jaren 90 van de vorige eeuw ook: AC voor de verlichting en DC voor de radio. Heb ik ook gehad maar ik was het vergeten. Zelfs 12 volt 20 A AC en 11,8 volt DC met een slechte stabilisatie.

Inbouw voor een radio was voorzien boven de keuken. En het vet droop van de radio af; niet van friet bakken maar van gewoon bakken en braden.

Nu zou ik zoiets vervangen door een SMPS 12 volt DC en 20 A max stroom. En een stand accu met misschien wel een kleine losse lader om boven die 12 volt uit te komen.

Op 27 september 2022 21:23:50 schreef Johan131839:
[...]

op foto 162049 kun je een balk zien volgens mij sluitertijd tov de frekwentie
dus de 12V is AC

vreemd, die heel donkere balk...is die foto genomen met een halogeen lichtje of al een ledlampje? (met halogeen krijg je door de inertie van de gloeidraad in princiepe niet zo een duidelijk donkere zone te zien..)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je wat info zoekt op "scheiber tra w 23 j" kom je tot de vaststelling dat het nog een traditionele transformator is. Meestal gebruikt door Eriba/Hymer.

Handleiding.

Een vervanging door een schakelende voeding valt te overwegen.

Bij gebruik van leds zouden die normaal allemaal op uitgangen 2, 3 en 4 moeten kunnen . Die zekering is 5A.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 september 2022 22:31:43 schreef buckfast_beekeeper:
Als je wat info zoekt op "scheiber tra w 23 j" kom je tot de vaststelling dat het nog een traditionele transformator is. Meestal gebruikt door Eriba/Hymer.

Handleiding.

Een vervanging door een schakelende voeding valt te overwegen.

Bij gebruik van leds zouden die normaal allemaal op uitgangen 2, 3 en 4 moeten kunnen . Die zekering is 5A.

die handleiding heb ik wat ik nog zoek is en schema. Op internet een paar gevonden maar niet echt leesbaar.
heb jij het toevallig?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Er is blijkbaar maar 1 summier schema te vinden. Reverse enginering?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 september 2022 22:29:02 schreef kris van damme:
vreemd, die heel donkere balk...is die foto genomen met een halogeen lichtje of al een ledlampje?

Grote kans dat het LED is. Het is een bekend euvel in de AV-industrie, verergerd door de vele nitwits die met fotocamera's-als-videocamera's werken, merken dat het diafragma niet ver genoeg dicht kan in heldere omstandigheden (of dat niet willen vanwege het gewenste beeld-effect) en dan maar voor een hele korte sluitertijd kiezen.

Op 27 september 2022 22:29:02 schreef kris van damme:
(met halogeen krijg je door de inertie van de gloeidraad in princiepe niet zo een duidelijk donkere zone te zien..)

Dat weet ik zo net nog niet ;) Mijn fotocamera waarschuwt bij gloeilampen op netspanning ook al voor geknipper. Ook de iets 50 Hz gemoduleerde LED-buizen op m'n vorige werk lieten m'n camera alarm slaan (zowel in foto als videomodus overigens).

Ik verwacht ook dat de lampen gewoon op elke groep prima werken. Daar zorgt de elektronica in de lampen over het algemeen voor. Alleen moet het er wel op staan dat ze ook voor AC geschikt zijn. Chinese zooi heb ik nog nooit in handen gehad dus daar weet ik het niet van, maar bij de betere merken kan alles in deze vorm op AC.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.