3 X 12Volt kan dat?

3 X 12Volt kan dat?

Hallo allemaal,

Heel eventjes kort, ik heb een grote ringkern transformator gescoord.
Die Trafo daar staan de gegevens op de foto, ( * zie afbeelding * )
Hij komt van een bedrijf waar deze trafo de,… wat zijn het? Halogeen lampjes deed voeden.
Een behoorlijke boel lampjes ( weet niet precies 1 2 3 hoeveel meer )
Het lijkt me een goeie transformator om een voeding mee te maken, eens?
Ook omdat deze trafo, de uitgang bestond uit 2 X 3 massieve draden aan elkaar gesoldeerd –
met een flinke bus ( gloof messing dat het is )
MAAR ik ging gelijk denken HEE 3 X 12 Volt!!!
DUS als ik ze los van elkaar haal heb ik 3 keer 12 Volt en dus heb ik ze van elkaar los gemaakt –
EN ja ik meet nu 3 X 12 Volt de aders zitten trouwens wel van elkaar geïsoleerd met ( wat is het? )
vernis of zo iets?
Nu de vraag is: ik kan dit toch wel als voedings transformator gebruiken?
Maar dus ook als zijnde 3 X 12 Volt, zolang die geïsoleerde draden geen sluiting maken…?
En dus ook zou ik 3 X 12 = 36 Volt kunnen maken,... toch?

Waarvoor vragen zou je zeggen,
nou dat is omdat die 3 wikkelingen los van de lak is er GEEN isolatie meer!
Nu heb ik zo iets van, nou en! Ik zet er 3 zekeringen voor mij part 6 tussen!
( op de foto zie je trouwens nog net die blauwe kous met daar 3 koperen draden! )

Wat vinden jullie?
De meerweters kunnen jullie iets vertellen?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Geen probleem. De isolatie van dat draad is behoorlijk stevig.
Zolang je geen honderden (duizenden?) volts tussen de afzonderlijke wikkelingen zet is dat geen enkel probleem.

Wel zorgen dat je beneden de max stroom per wikkeling blijft (13A).

Hallo Kees,

Zoow jij was snel!
Maar het is zelfs zo dat ik nu niet iets kan bedenken waar ik mee 13A zou kunnen gaan trekken Kees, ( of ik moet kortsluiting maken! ) 8)7 |:(
maar ga denk ik nog wel van die dingetjes doen als bijvoorbeeld een piepschuim snijder,
daarbij kan het zijn door LENGTE van de snijdraad bijvoorbeeld 24Volt nodig heb.
( heb ik eens gehad voor snijden van vleugel dan word die draad lang en dus… )
of misschien een HF eindtrap, MAAR zal nooit ZO veel zijn! ( durf ik niet! )
Ik dacht ook aan dubbele voeling 2 X 12 Volt heb ik ook nog niet, misschien voor LF versterker…
ik noem maar wat op maar heb me wel bedacht ik moet kijken of ik het zo kan doen dat –
ik meer dan 1 kant uit kan! En kijken voor goeie zekeringen!

Wat zet je eigenlijk voor deze trafo aan zekering in de 240~ kant?

En zo ook aan de andere kant bedenk ik mij? Want het verschild denk ik met wat je gaat doen natuurlijk?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Merk op dat de 12V wikkeling halverwege ook gewoon 1, 2, 3 en 4 volt heeft. Dat is ook gewoon geisoleerd met dat vernislaagje van de andere wikkelingen die er gewoon tegenaan liggen.

Deze trafo kan gewoon ook als 3*12V verkocht worden, Alleen een andere opdruk nodig.

(Om gezeik met de klant die honderden van deze dingen koopt te voorkomen heeft de fabriek gewoon 12V 41A er op gezet. Als je er op zet dat ie ook 36V 13A kan dan krijg je geheid een inkoper aan de lijn die bang is dat ie te veel betaalt omdat ie OOK wat anders kan.... "Hoeveel korting krijgen we als we dat 36V 13A niet hoeven?")

Als je gaat gelijkrichten en afvlakken, moet je rekenen met iets van 40V, 10A

Je kan een chinese 50V 5A "labvoeding" kopen

Dit is een even snel voorbeeldje,
https://www.aliexpress.com/item/1005002279425631.html

Jij wilt 1 stappie heftiger. 10A als je die kan vinden en 50V niet 40V zoals deze. (deze mag je denk ik met MAX 40V voeden, terwijl jou trafo MINIMAAL 40V geeft).

Edit: Hier al 1 stappie beter: https://aliexpress.com/item/4001045392310.html

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Honourable Member

Hi Rew,

En dat is dan wel direct 100-stapjes slechter wat storing betreft t.o.v. lineair! :+
Schakel voedingen zijn GEEN heilige graal voor voedings problemen, wel op uitzonderingen na, voor het maken van flinke stoorbronnen die over alle banden heen gaan.
Dit vooral uitgevoerd door hobbyisten.

En nu maar afwachten dat ik geen tik op mijn vingers krijg van de Forum Goden, dit omdat ik de Haleluja verhalen van SMPS voedingen een beetje in de hand wil houden. *grin*

rob007
Als je de trafo stoom weet, hier dus 41,7-Ampere, als je de DC stroom wilt weten die je uit de trafo mag trekken zonder hem te overbelasten dan vermedigvuldig je de aangeven stroom met 0.65.
Dan kom je uit op rond de 26,3 Ampere totaal, ga je de trafo opsplitsen in een drie maal 12V wikkeling, dan moet je de 26,3 door drie delen en dan kom je op 8,75 Ampere uit per wikkeling.

Er zijn natuurlijk een aantal variaties mogelijk en je hebt ook nog zoiets als bij buizen en dat is wat ze daar dan noemen "ICAS"
Je kan je trafo best wat zwaarder belasten als hij daarna maar weer kan afkolen, zeg maar zoiets als 5 minuten overbelasten en dan weer een paar minuten geen belasting.
Ook kan je de trafo goed koelen hierdoor kan je een trafo ook hoger belasten.

Door de grote thermische massa van deze trafo, kan hij dus wel wat hebben maar daar komt zeken een eind aan asl hij langere tijd voor of overbelast word,
een aantal van dit soort transformatoren heeft een thermische veiligheid die niet gereset kan worden, te heet gestookt, dan is het jammer. :-)

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

Op het etiket staat "self-resetting thermal cut-out" dus dat lijkt me al tamelijk veilig.

En zo te zien heeft TS dat max vermogen lang niet nodig.

Als je de trafo gebruikt voor experimenten en je bent bang voor sluiting, dan kun je misschien secundair een B6 automaat plaatsen.

Bijv https://www.elektramat.nl/emat-installatieautomaat-1-polig-nul-6a-b-ka…

Let er bij 24 en of 36 volt wel op om ze in de juiste manier in serie te zetten!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Je kunt er ook een lineaire regelbare maar economische voeding van maken die geschikt is voor wat hogere spanningen. Regelbaar tussen nul en zeg 45 volt bijvoorbeeld. Dat kan handig zijn als je bijveerbeld met wel eens met eindversterkers werkt die een wat hogere voedingsspanning en wat vermogen nodig hebben.

Dat economische kun je dan maken door als het nodig is 1, twee, of drie wikkelingen in serie te zetten. En terug te schakelen als er minder spanning nodig is. Heeft grote voordelen. De koelelemementen kunnen kleiner zijn en er wordt minder afgefakkeld. Kost gewoon minder stroom en tegenwoordig dus euro's.

Stel je hebt 6 volt nodig bij 4 ampère en uit de trafo momt die 36 volt. De spanning over je regeltransistoren wordt dan 36√2 volt - 6 Volt = 44 Volt. Het vermogen dat verstookt wordt in die transistors is dan 4 Ampère x 44 Volt = 180 Watt. Je dus gewoon 180 Watt in die voeding te verstoken voor Jan doppie. Terwijl je te testen apparaat maar 4 Ampere x 6 volt = 24 watt gebruikt. Beetje zonde eigenlijk. En een koelblok dat 180 watt kan affakkelen. is ook niet iets waa je erg vrolijk van wordt.

het schakelvoeding idee van REW is wat dit betreft helemaal zo gek niet.

Je kunt het wel verbeteren. Als de voeding nu gevoed zou worden door maar 1 wikkeling op die trafo ben je het volgende kwijt:

Bij 1 wikkeling van de trafo wordt de voedinspanning:

12 x √2 = 17 volt. De spanning over de regeltransistoren is dan:
17Volt - 6 Volt = 11 volt. Het vermogen in de transistoren wordt dan 11 Volt x 4 Ampere = 44 Wat.

180 Watt of 44 Watt scheelt dus best een wattje.

Om dit te realiseren zou je dus met een relais meer of minder wikkelingen in serie te schakelen.

Aller eerst dank jullie wel voor het meedenken!

Jullie laten eigenlijk ook blijken het is een goeie trafo!
Gebeurt niet veel maar ik ook eens een gelukie.

Ik ga het inderdaad zo doen dat WAT, ik nodig heb ook inschakel inderdaad goeie tip!
Dus niks over boord gooien inderdaad, en niet onnodig warm stoken.
Moet denk wel opletten met gelijkrichter diodens of complete gelijkrichters dat ze een beetje stevig zijn

hou ik Rew zijn 40Volt 10A aan en kijk ik voor gelijkrichters van rond de 15 A
Elco’s ook minimaal rond de 40Volt
en zware relais heb ik ook nog liggen hier dus ja…
Hoow en zekering(houders) ik denk dat ik hem gewoon lag zeker! Bijvoorbeeld 5A per wikkeling?
Alleen de 240~ kant dan nog, ook die hoef / wil ik niet hoog doen dan!
https://www.elektramat.nl/emat-installatieautomaat-1-polig-nul-6a-b-ka…
Maar daar moet ik dan even voor kijken welke…

Nogmaals allemaal bedankt, hier kan ik wat mee! :)
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

en kijk ik voor gelijkrichters van rond de 15 A

Ik zou gelijk voor deze gaan, en kost maar een beetje ;).

https://www.benselectronics.nl/gelijkrichter-1000v-50a.html

Elco’s ook minimaal rond de 40Volt

Als je wikkelingen in serie zet is dat veel te weinig. Je zit na gelijkrichting immers al op 54 volt. Neem minimaal 63 volt exemplaren.

@REW
Die 44 Volt was een foutje. Inmiddels verbeterd.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op 21 september 2022 19:42:28 (14%)

Op 21 september 2022 17:57:18 schreef rob007:
hou ik Rew zijn 40Volt 10A aan en kijk ik voor gelijkrichters van rond de 15 A
Elco’s ook minimaal rond de 40Volt

Ik heb zonder het uit te rekenen "minmaal 40V" geroepen. In de praktijk geeft de boel onbelast vast iets meer dan de 36V AC bij nominale belasting. Als dat 38V is, dan is dat na gelijkrichten onbelast gewoon 54V. Dus je hebt ECHT 63V condensatoren nodig en minder is ECHT niet verstandig. Nu geloof ik niet dat er veel waardes zitten tussen de 35V en de 63V, maar just-in-case....

@blackdog, ik wil nog een keer een labvoeding ontwerp maken. Het verzoek aan jou gaat zijn om EVEN de andere kant op te kijken totdat prototype 1 of misschien wel 2 klaar is.

Als je dan "schakelende voedingen zijn kut" even achterwege kan laten (we weten ondertussen wel dat jij dat vind) en constructieve hints en tips om hem te verbeteren kan geven dan wordt jou input op dat moment zeer gewaardeerd.

@ex-fietser: Ik snap niet hoe je aan die 44 komt. Wat je je moet realiseren is dat als de boel niet belast is (en daar moet je rekening mee houden) dan is de spanningsval over de diodes nul. Dus voor max-spanning van de condensatoren mag je NIET de 1.2V van de gelijkrichter er van af trekken.

[Bericht gewijzigd door rew op 21 september 2022 19:06:04 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Honourable Member

Hi rob007,

Nog wat tips voor je trafo/voeding.

Als je de wikkelingen in serie gaat zette wordt de DC stroom die je kan trekken een stuk lager, laten we het afronden op max 9-Ampere DC, of je nu één of meerdere wikkelingen in serie zet.
Wat de brugcel betreft, je zal die zeker 25 of nog liever 35-Ampere moeten nemen en dezebrugcel ook goed koelen, bij 9-Ampere hou dan 15 a 20 Watt, dat er gestookt wordt in de brugcel.
Hoe beter het type brugcel hoe lager de dissipatie in de brugcel, Schotkey dioden helpen het verlies lager te krijgen, of een actieve gelijkrichter, maar dat verlangt wel wat kennis.

Knoop ook goed in je oren wat Ex-fietser aangeeft over de dissipatie en de relais sturing van de trafo aftakking, en alsnog heb je flinke koelplaten nodig of goede proccessor koelers.

Wat betreft de buffer elco, neem voor een standaard berekening 2000uF per Ampere stroom die de voeding kan leveren, dat komt voor jou uit op 15.000 a 22.000µF.
Meet je trafo onbelast bij 230V netspanning, en dan dus dus de drie wikkelingen in serie dan kom je uit op zeg 40V AC onbelast, dat doe 1,5x dan krijg je 60V jouw buffer elco moet je dan een type
kiezen die minimaal 63V is.
Door de dikke trafo die je daar hebt, is er zeer veel energie voor handen, denk daar niet te ligt over, veiliheid moet dan echt nummer-1 zijn.
Die trafo van jou kan in een korte periode 2 tot 4KW leveren bij kortsluiting, dit door de lage Ri van ringkern transformatoren.

.
rew
Wil je er over praten?
Ik heb al meerdere keren hier op het forum uitgelegt waarom vele niet steeds met het SMPS mantra moeten komen, eerst goed nadenken, kennis vergaren en dan pas adviseren daarin is mijn advies.
Bouwers moeten ook bewust worden dat er ook nadelen zijn van SMPS voedingen en dit vooral als de gene die het toe gaat passen, geen ervaring heeft met dat soort electronica.

Deze SMPS "adviseurs" gaan dan zeker aangesproken worden door Grote Dikke en door mij. *grin*

Ik ben gek op geschakelde voedingen en ben er heel blij mee, dit dus als een fabrikant dit in het geheel heeft uitgezocht en testen heeft laten doen wat storingen betreft.
Bijna al mijn moderne meetapparatuur zit vol met SMPS schakelingen.

rew, als je het nu goed wil aanpakken, dan laat je van het begin aan af zien wat je wilt gaan doen met je schema en mechanische opbouw van je SMPS en lineaire deel.
Dan heb je kans dat je minder proefprinten hoeft te maken omdat je hier op CO misschien wel goede tips hebt gehad van meerder CO gebruikers met HF en SMPS kennis.

Dit is moderne blaat spraak van je => Als je dan "schakelende voedingen zijn kut" even achterwege kan laten
Ik leg nogal vaak uit waarom, hoe en enz en de zin hierboven komt uit jouw brein en dat is eigenlijk wel een beetje k.. van je. :+

Gegroet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

Even vraagje tussen door en denk ook wel interessant voor ROB007.

Blackdog ik loop me suf te zoeken naar welke goede 10 slagen potmeter je nu steeds gebruikt ik dacht iets met spectrol?

IK ben een oude voeding een beetje aan het opknappen met een temperatuur gestuurde ventilator en dat werk heel goed, maar tijdens de eerste keer aanzetten van voeding na 10 jaar niet gebruikt werkt hij niet. Even de printplaten in en uit de sockets en deze ook eens gereinigd gaf wel leven in de voeding. Maar als ik aan de spanningspotmeter draai schiet soms ineens naar 30V en dan weer terug. Het is voor een reserve voeding of eventueel voor de verkoop maar wil wel dat hij zo goed mogelijk werkt. Dus wil er wel goede 10 slagen potmeters in hebben maar liever niet zo duur als die jij steeds adviseert. Maar als er geen goede alternatieven zijn is het ook geen probleem.

Welke potmeters waren dat nu en wat zijn prima alternatieven?

IK heb ook de printplaat achteruit ontwikkeld (reverse enginering) ;) en het schema ervan gemaakt. Het is volgens mij een best wel ongebruikelijke aansturen, ik heb zoiets nooit in jouw schema's gezien. De voeding is van P. Fontaine electrique. HEb je interesse in het schema?

[Bericht gewijzigd door benleentje op 21 september 2022 20:47:53 (13%)

blackdog

Honourable Member

Hi benleentje,

Er zijn verschillende opties vor die potmeters, ik heb een redelijke collectie en de meeste zijn uit dump kanalen en dat scheeld veel in prijs.
Baco in IJmuiden heeft regelmnatig wat typen.
Bourns kan natuurlijk ook als merk, er zijn er meer die goed toepasbaar zijn.

Ik zou bij Ebay en Alie weg blijven, vooral voor voedingen om begrijpelijke redenen denk ik.
Welke waarde heb je nodig voor je voeding?

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

Ik kon eerst het merk en type van de potmeter niet zien, nu ik ze half uitgebouwd heb gaat het om spectrol 534 2k en 20k. Maar ik dacht dat spectrol een goed merk is? Maar ik wil dit topic ook niet te veel vervuilen en er dus ook niet te veel over uitweiden. Over de spanningspotmeter zit op de printplaat een 4u7 elco zou het ook daar aan kunnen liggen heb de 5 oude elco laten zitten.
https://www.vishay.com/docs/57065/533534.pdf

[Bericht gewijzigd door benleentje op 21 september 2022 21:16:47 (17%)

De TS hier heeft een 500W trafo. Als hij daar een "voor lompe dingen" voeding van wil maken, dan is een buck converter eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee. Nu weet ik niet dat ie er uiteindelijk "lompe dingen" mee wil doen, maar op dezelfde voet... jij weet niet dat hij er gevoelige dingen mee wil doen.

Als ik mijn idee tot uitvoering wil gaan brengen, dan is het voor mij eerst zaak om zelf dingen te leren alvorens dat ik het "schakelruis op de uitgang probleem wil aanpakken.

Het maken van een extra print vind ik niet zo'n probleem. Klant vraagt: zitten er ledjes op de outputs van je printje XYZ? Ik zeg: "nee". Hij zegt: "Jammer, maar ik koop er toch twee". Op kantoor blijkt dat de printjes op zijn. Ik moet nieuwe bestellen. Toch maar even ledjes er bij gezet.... Als ik de afgelopen 10 jaar 5 van die printjes heb verkocht is het veel. Een printje aanpassen vind ik echt niet een probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Honourable Member

Hi benleentje,

Maar het geld ook voor anderen die goed tien slagen potmeters willen gebruiken.
De Spectrol 534 is al vele jaren op de markt en is in meerdere kleuren uitevoerd en heeft ook verschillende as uitvoeringen.

Kan je het schema laten zien, misschien is het beter zoasl rew al aangeeft om geen topic kaap te doen en dat je een nieuw topic hier voor start,
dan help ik je daar verder. :-)

Groet,
Bram

Existence, well, what does it matter? I exist on the best terms I can... Heart and soul, one will burn

De TS hier heeft een 500W trafo. Als hij daar een "voor lompe dingen" voeding van wil maken, dan is een buck converter eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee.

Dat vind ik ook wel. Toch kan het ook geen kwaad om er een disclaimer bij te zetten dan heeft TS in ieder geval de goede informatie om daar zelf over te kunnen beslissen.

IK geloof zonder meer dat die geschakelde voeings module een hoop schakel prut de omgeving ingooit. Maar ik betwijfel of die echt zo lomp is. Waarschijnlijk wel voor erg gevoelige schakelingen maar voor veel dingen ook weer niet.

Ik heb van de week onderstaande geschakeling gebouwd aangepast aan mijn 4k7 ntc's en die kan je prima op een 12V 0,3A ingestelde voeding testen. Als je heel veel pech heb kan je de 2N2712 of in mijn geval de BC547 slopen bij een kortsluiting. Voor de u 2de tor een BD140 gebruikt en die kan je daar prima beveiligen tijdens het testen m,et een voeding ingesteld op 12V, 0,3A. De energie in de uitgang elco's van de geschakelde voeding moet die ook nog wel aankunnen.
https://makingcircuits.com/blog/how-to-make-a-temperature-triggered-dc…

[Offtopic]

Op 21 september 2022 22:23:19 schreef benleentje:
Ik heb van de week onderstaande geschakeling gebouwd aangepast aan mijn 4k7 ntc's en die kan je prima op een 12V 0,3A ingestelde voeding testen. Als je heel veel pech heb kan je de 2N2712 of in mijn geval de BC547 slopen bij een kortsluiting.

Hoe krijg je zo'n brak schema gevonden op internet? Er zijn toch wel fatsoenlijke electronicasites te vinden op het WWW?
[/Offtopic]

Hallo Bellentje, Bram,

je zal het niet geloven maar in mijn rommeldoosjes lagen nog van deze soort.
( aluminium behuizing ) niet dezelfde maar volstaan!

Exfietser en Rew,
ja meegekregen,kijken voor hoger voltage!

Goed dat jullie het toch ff roepen, dankjewel!

Nog een ander klein vraagje?
Ik heb hier van die 12V GEL accu's en die doe ik meestal gewoon met de voeding laden,
voorheen altijd een auto lamp er tussen en dan laad ik met 14volt ongeveer
zat ook nog te denken een diode er tussen te doen voor als ik het vergeet en alles uit schakelt,
is dat nog een idee?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

IK heb zelf al 2x een voeding gesloopt door vergeten de accu los te koppen en dan de voeding uit te zetten. Echter er zijn ook genoeg voedingen die er wel tegen kunnen dat hangt van het ontwerp af want anders had mijn HP of Philips voeding al wel defect geweest. Als je niet heel erg zeker bent dan is een diode erg verstandig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 24 september 2022 20:02:09 (11%)

Je zal het vast ook wel ergens gezien hebben!
Een lampje tussen accu en voeding? Of het ook echt DE oplossing is…???
misschien ook iets van een diode er bij voor als je de voeding uit zet?
Of een relais…
vroeger deed ik de accu’s van RC spul ontladen met Auto Lamp en relais
Simpel maar het werkte vrij goed!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat vaak helpt is een diode van de uitgang van de voeding terug naar de buffer-elco.

Als je dan de voeding uitschakelt blijft er voldoende spanning op de ingang om te voorkomen dat er iets stuk gaat.

Een lampje tussen accu en voeding? Of het ook echt DE oplossing is…???

Er kan dan nog steeds energie terug in de voeding als die word uitgezet. Maar het lampje zou net genoeg kunnen doen om een enkel voeding te beschermen.

Of een relais…

Een 12V relais trekt bv aan bij 9V maar valt vaak pas af bij 6V. En dat kan voor de voeding als je heel veel pech hebt al te laat zijn. Je zou dan het relais wel kunnen schakelen via de aan uit schakelaar van de voeding zelf en dan een 230V relais nemen.

vroeger deed ik de accu’s van RC spul ontladen met Auto Lamp en relais

Het is het meeste slechtste wat je voor een accu kan doen en dat geld voor elke oplaadbare accu. Het geheugen effect is meer een fabeltje.