Elektrische deken

Dus als je het deken gebruikt gebruikt waar het voor bedoelt is en er zorg voor draagt, dan hoef je je geen zorgen te maken. Dat geld eigenlijk voor alle apparaten. De dekens zijn meestal wel genoeg beveiligd, koop er dan geen van ome Ali natuurlijk. Maar een goed merk.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 20 september 2022 17:01:13 schreef grotedikken:
Bij mij zit er gewoon een timer in het stopcontact. Die warmt dus een half uurtje voor het slapengaan zodat het bed lekker warm is en schakelt dan uit.

Dat heb ik ook zo en er zit een mechanische draaiknop of voor de 'temperatuur'. Maar de 'moderne' dekens die op laagspanning werken zijn zo intelligent dat ze niet vanzelf aangaan als je de stekker erin steekt, daar kwam ik achter. In ieder geval niet degene die ik had besteld. Terwijl zo'n timer juist zo praktisch is!

Ik zocht een nieuwe deken omdat het met de oude deken tegenwoordig een beetje 'prikkelt' als ik de hand van mijn partner aanraak, die onder dezelfde 230V-deken ligt. De oude deken is een "Dreamland 6903". Hetzelfde wat je kunt hebben als je de metalen behuizing van een lamp aanraakt, een lichte tinteling. Helaas gaat dit niet weg als ik de stekker omgedraaid in het stopcontact doe (fase en nul omgedraaid).
Ik weet niet zeker of dit gevaarlijk is, maar het voelt niet helemaal ok.

Met dit soort dingen: Neem het zekere voor het onzekere en gebruik zo'n ding niet meer.

Zeker als je zelf niet precies weet wat er aan de hand is.

Ik verwacht dat er wat capacitieve koppeling is tussen de "230" en 1 van jullie. Dat is op zich ongevaarlijk, maar ik ben bang dat als dit vroeger niet het geval was, dan is er iets doorgesleten wat nu nog "bijna" contact maakt en mogelijk straks helemaal. En dan wordt het eng.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem

Beste Roland, maak even je deken stroomloos.
En als het dan prikkelt als je je partner aanraakt, en er zelfs een vonk overspringt, dan zit je relatie alvast goed. :-)

Op 22 september 2022 10:49:23 schreef grotedikken:
Beste Roland, maak even je deken stroomloos.
En als het dan prikkelt als je je partner aanraakt, en er zelfs een vonk overspringt, dan zit je relatie alvast goed. :-)

Compleet met wisselspanning :+

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 20 september 2022 17:01:13 schreef grotedikken:

Stel nu in het ergste geval dat je incontinent bent en je inlegkruisje vergeten bent en zwemt in een plas, wakker schrikt en de rand van je metalen ledikant vastgrijpt die op een stenen vloer staat, dan zet de ALS gewoon het circuit stroomloos en kom je er met een schokje vanaf.

Mijn reactie was naar aanleiding van bovenstaande ;-)

Maar met USA first NL second mag je zo'n 'grapje' eigenlijk
niet meer maken.

NL vond besparing maar onzin en heeft de afspraken mbt milieu
en afspraken mbt Kyoto etc jaren tegen gehouden.
Nu is 'Swamson' weer op tv te zien, drama all over.
Ach ja, Prutte, Swamson en Bros ;-(
We plukken er nu de vruchten van.

Enfin;
Mijn huis kan straks zowel op gas als op elektra (mede mbv zonnepanelen) verwarmt worden (idem warm water).
Zie wel wat er in verhouding goedkoper is, dat schommelt nogal.

Dec,Jan en Feb is gas toch wel een beetje een must, vooral straks
als het salderen minder wordt.
Maar een airco met C4-5 kan ook nog een optie worden.

Gezien het plafondsysteem is een warmte deken ook geen noodzaak
meer maar kan nog een comfortabele bijzaak zijn/worden.

Dit jaar zijn de NL voorraden behoorlijk vol.
2023, dat is dan weer even spannend.

Isoleren is tot nu toe het beste middel, hier nu ook de vloer isoleren met een isolatie deken met een Ra van 6.0.. Zal weer wat schelen!!

Isoleren is zeker een goed middel, mits goed toegepast.
De 'oude' mensheid wist hoe dat moest.
Daarna is het verloren gegaan (door 'gratis' energie) en moet men die kennis nu weer 'herontdekken'.

Een van de beste voorbeelden is de isolatie manie in Duitsland.
Iedere 'oudere' kent nog wel die gootjes aan de binnenzijde onderkant
van enkel glas met afvoer gaatjes naar buiten.
Vocht sloeg tegen het enkele glas en liep zo naar buiten,
je 'natuurlijke' ontvochtigingssysteem in huis.
In Duitsland kreeg men toentertijd het prachtige dubbele glas.
Het vocht sloeg nu niet meer neer op het koude glas, maar op de kouder muur met schimmel tot gevolg.
Zelfs zulke erge schimmelsoorten dat sommige ruimtes (tijdelijk) onbewoonbaar verklaard moesten worden.

Nu hetzelfde met 2K pur en vlokken in de spouw.
Als de 2K pur niet goed gemengd wordt dan grote drama, vraag is zelfs als het wel goed gemengd wordt, wat de langere duur problemen kunnen worden.
Idem met vlokken in je spouw, die gaan echt na verloop van tijd zakken.

NL heeft het hele energie gebeuren nooit serieus aangepakt en de
markt veelal aan de cowboys overgelaten vooral door allerlei subsidie pistolen.
Zo zijn er Vinex woning gebouwd waar op de eerste verdieping de ramen niet eens open konden.
Typisch NL al het op papier maar leuk lijkt. Maakt niet uit wat er in
het echt gebeurt.
Afzuigkap zonder afvoer naar buiten, dan begrijp je van het hele isoleren helemaal niets!

Immers geeft verhoogde isolatie kans op meer vocht. Lucht met meer
vocht heeft meer KJ nodig om warm aan te voelen. Kans op schimmels en vervuiling is zeer groot.

Mijn huis is matig geisoleerd maar ik stook tot 15 a 16 graden.
Alleen als er buiten veel vocht is moet ik de thermostaat wat hoger zetten.
Ik verbruik daardoor weinig. Zou ik het warmer willen hebben heb ik een apparaat nodig wat het vocht en de vervuiling uit de lucht haalt.
Daarnaast heeft je huis een zomer/winterstand nodig.
Ik zie dit nog weinig gebeuren.
De meeste huidige technieken leuk op papier, maar in het echt?

teveel vocht geeft kans op schimmels inderdaad
maar wonen in een te droog huis is net zo slecht voor je

en dan hoop ik niet eens dat je veel hout in huis hebt

Klopt.
Maar ik denk dat 'te' droog niet zo snel gebeurt.

Het 'oude' glas systeem en de dikke oude ketels konden daar
wel voor zorgen.
Vroeger had je daarom van die keramische bakjes met water gevuld aan (tussen) de verwarming hangen.
Hoe zaken veranderen .... ;)

ik weet niet wat er bij jou veranderd is?
ik leef gewoon in een huis van 52% vochtigheid en 21 graden, net als 30 jaar geleden?

verschil ik dat ik geen duizenden m3's gas meer stook, maar een berg kW's stroom in een warmtepomp, die niks kosten door zonnenpanelen
dus ja isoleren werkt gewoon?

klinkt een stuk gezonder dan bij 15 graden onder een warmtedekentje, onder een IR paneel naast een ontvochtiger te willen gaan zitten

Alleen een warmtepomp is wel heel onhandig tegenwoordig.
Dat gaat geld kosten straks.

Isoleren werkt, als je het goed doet.
Hier is de CV nog niet aan geweest.

15 graden in een niet te geisoleerd huis gaat prima.
Minder klachten dan vroeger ;-)

Zo'n warmtedekentje was eens te proberen.
Maar met het huidige weer nog even een paar maandjes wachten.

Stoken met gas tot het plafond (moet het wel heel koud worden)
dan verder stoken met elektra (IR paneel, airco en dekentjes) tot
het volgende plafond.